Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:32

Ja wij redden ons goed als tweeverdieners zonder kinderen. We kunnen ook nog een leuk bedrag sparen zelfs. Maar uiteraard merken we ook wel dat we een stuk meer betalen voor oa de dagelijkse boodschappen en benzine. Dus we rijden minder auto, ik pluis wat vaker de folders uit. Niet omdat t per se moet maar ik vind t zo zonde om (veel) uit te geven aan benzine en dure boodschappen. Doen we liever leuke dingen van.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:34

Als ik zie hoe snel de prijzen stijgen, maak ik me oprecht zorgen over anderen.
Mensen die het financieel al zwaar hadden, gaan vrees ik echt wel in de problemen komen.

We hebben net voor de enorme prijsstijgingen ons huis verduurzaamd en we hebben geen energierekening meer.

Omdat we al een tijd in verbouwing zijn, doen we al jaren zuinig qua boodschappen en daar zijn we niet veel meer aan kwijt.

Merk wel dat voer en hoefsmid voor de paarden duurder geworden is.
De auto laat ik zoveel mogelijk staan.

Verder hebben we fruit, komkommer, sla, tomaat en kruiden uit eigen tuin. Helpt natuurlijk ook wel weer.

Planten die ik over heb,verkoop ik weer en van dat geld doe ik weer andere dingen voor de tuin.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:35

Gitana schreef:
Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

oke dat kan voor sommigen zo zijn, maar voor sommigen ook zeker niet.
alles wat ik heb en heb behaald in mijn leven heb ik zelf gedaan. daar is niets van geluk aan te pas gekomen dus dat vind ik wel wat raar dat je dat zo stelt

Jij hebt de mogelijkheid gekregen een goede opleiding te volgen, dat was jou geluk... Dat is sommige echt niet gegeven, bijvoorbeeld door ziekte of geldgebrek. Dat wil helemaal niet zeggen dat zij niet hard weken.

Er zijn heel veel mensen die keihard werken, maar gewoon niet genoeg verdienen om rond te kunnen komen en de hoge energiekosten duwen veel mensen de ellende in.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:41

Ik ben deels afgekeurd, met 24 uur en Wajong aangevuld kan ik nog rond komen als er geen gekke dingen verder gebeuren. Afgelopen jaar moest ik veel naar het ziekenhuis en dan is het wel vervelend als je pas een paar maanden later pas het geld bedrag ziet. Gelukkig kan je daar een deel van splitsen per maand, maar toch vervelend.

Ik vries inderdaad veel in en eet een periode uit vriezer en heb het geluk dat ik met ouders mee mag eten zodat genoeg vezels binnen krijg.(moeilijke eter daarin)
En ben inderdaad aan het leren zelf brood bakken.

Ook koop ik 1x groot in en de rest vul ik aan bij de Aldi en soms Hoogvliet voor de specifiekere dingen. Cavia’s zijn overleden, dus voorlopig geen nieuwe meer en kat komt niets te kort, vind gelukkig alles wel lekker zolang het natvoer is.xD

Edit: ben alleenstaand met het geluk dat ik nog een huurhuis had weten te vinden voor de crisis. Was echt net op tijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:44

Tja, dat ligt er ook aan hoe lang dit zo blijft en wat er in de toekomst gaat gebeuren qua prijzen.

Wij verdienen teveel voor het een en te weinig voor het ander, dus dat is soms flink balen.

Mijn man is van baan verandert en kon over loon onderhandelen, maar wat hij meer kon gaan verdienen staat al bijna niet meer in verhouding tot de alle prijsstijgingen.
Voordeel is dat hij nu de auto laat staan, dus dat scheelt veel tanken. Er zijn vorig jaar en deze week oudere paarden weggevallen wat misschien gaat schelen qua extra kosten, maar met dieren weet je het nooit.
Mijn gezondheid is hard achteruit gegaan, dus ik kan niet meer full time werken.

Wij hebben wel moeite met aanpassen; dus bezuinigen op lekkere dingen bij de boodschappen en bijv korter douchen. Daar zouden we eerst nog wat kunnen doen als dat nodig is.

Nu wat tegenslagen dus met de paarden en we zitten nog in een grote verbouwing. Maar geen idee of het over x tijd een probleem zou kunnen worden als er bijv iets stuk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:47

santie schreef:
Jij hebt de mogelijkheid gekregen een goede opleiding te volgen, dat was jou geluk... Dat is sommige echt niet gegeven, bijvoorbeeld door ziekte of geldgebrek. Dat wil helemaal niet zeggen dat zij niet hard weken.

Er zijn heel veel mensen die keihard werken, maar gewoon niet genoeg verdienen om rond te kunnen komen en de hoge energiekosten duwen veel mensen de ellende in.

Het klinkt echter allemaal zo verwijtend. Niet iedereen die goed verdiend heeft een goede opleiding gehad. Je hebt er ook een hoop tussen zitten die zich op hebben gewerkt. Die risico's hebben genomen die gelukkig goed hebben uitgepakt of mensen die meer dan 80 uur werken per week of die altijd van huis zijn.
Daar komt niet altijd een hoge opleiding bij kijken en de wieg stond ook niet altijd in een goede wijk. Er wordt altijd zo gedaan of het die mensen het is aan komen waaien en men er niet hard genoeg voor werkt, geluk, en dan is het ineens oneerlijk, raar vind ik dat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:48

Ik kan gelukkig rond komen nu ik weer kan werken na jarenlang invaliderend vermoeid te zijn geweest. Heel naar is dat want van buitenaf word je snel als lui bestempeld terwijl je gewoon constant uitgeput bent.

Als ik nu niet kon werken was het toch flink spannend geworden, vorig jaar zat ik in een situatie zonder spaargeld en we kwamen toen al maar net rond.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:49

De onzekerheid van gezondheid (van jezelf of de dieren) lijkt me in zo'n situatie echt een zorg. Want als het inderdaad allemaal net aan gaat en er is dan medische zorg nodig... %) Dan ben ik wel blij dat ik geen paard meer heb...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:50

Mindim schreef:
Er wordt altijd zo gedaan of het die mensen het is aan komen waaien en men er niet hard genoeg voor werkt

Dat zegt niemand hier. Je bepleit een standpunt dat niemand uitgesproken heeft...

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:51

Pantykous schreef:
En hoe heb je die baan gekregen? Wie zorgde ervoor er voor dat je kon studeren?

Pak ff deze ertussen uit omdat die van toepassing is op mij ;)

Mijn wieg stond niet in Wassenaar.... Ik had ook nog de pech dat ik het jongste kind ben en mijn oudere broers waren flinke pubers om het netjes uit te drukken... :roll:

Kortom,de centen waren op toen ik op de wereld kwam en ik denk dat die centen ook nog veel eerder op waren. .

Die mensen die zich dan ouders noemen bleven leven in de steentijd.
Kortingen, sociale bijdragen, subsidies deden ze niet aan. Schulden maken des te meer.

Het heeft mijn leven behoorlijk getekend.

De studie volgen die ik graag wou was niet mogelijk,ik werd een kant opgeduwd qua "studie" en eigenlijk komt het erop neer dat ik voor m'n 16e mijn ouders financieel ging ondersteunen of eigenlijk onderhouden....

Ik wist niet beter,ik dacht dat het zo hoorde,ik kreeg bij iedere schuld die ik afloste eindelijk een complimentje.

Verknipt opgegroeid?
Ja absoluut := eigenlijk wel....

Mijn wereld was niet groot en daar betaal ik nog de tol voor.

Gelukkig is 1 van mijn karaktertrekjes ook dat ik eigenwijs ben :P dus vanaf m'n 16e ben ik losse opleidingen ga doen, certificaten halen, diploma's halen, carrière switchen maken en uiteindelijk de banden verbroken en dat had ik veel eerder moeten doen.

We hebben nu huisje boompje beestjes en ook al mis ik wel bepaalde activiteiten die je als jongere maakt ( vakantie gaan, backpacken, keuzes maken)

Is het nu best lastig om zonder een erfenis, schenking,of andere toestoppingen van geld of goederen vanaf je jeugd al kunnen sparen het leven nu goed te houden.

Een jaar geleden was het zoveel makkelijker,de brandstofprijzen knallen omhoog en ik kan daar weinig tot niet op besparen.
Tel daarbij een hondje op met allergie pillen,een paard met cushing en een jong paard met mysterieuze trubbels die zo'n beetje iedere kliniek sponsort en dan is het best lastig om overeind te blijven in deze maatschappij.

Gelukkig heb ik werk en ook al ben ik nu al langere tijd ziek en kan ik nog steeds geen volle dagen werken,zodra dat weer kan kan ik ook weer extra overuren maken en in de weekenden werken.

Ik vind het begrijpelijk dat mensen nu meer in paniek raken,er meer huiselijk geweld , criminele activiteiten plaats gaan vinden. Want het is echt overleven nu.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:55

Gitana schreef:
Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

alles wat ik heb en heb behaald in mijn leven heb ik zelf gedaan. daar is niets van geluk aan te pas gekomen dus dat vind ik wel wat raar dat je dat zo stelt

Dat je in Nederland geboren bent is al meer geluk dan wat zo'n beetje 90% van de wereldbevolking krijgt om mee te beginnen :) zeker als je autochtoon bent en uit een stabiel (misntens) middenklasse gezin komt.

Voordelen die je mee kan krijgen afhankelijk van je geluk zijn niet alleen een eventuele dikke schenking, nee, dat maakt eigenlijk het minste uit. Wat wel degelijk uitmaakt is de steun en begeleiding vanuit je gezin ook omtrent opleiding- en carrierekeuzes, je connecties en netwerken en bijbehorende vaardigheden, zelfs zoiets normaals als de mogelijkheid om na je 18de thuis te blijven wonen, financiele steun in de loop van je opleiding. Het kunnen opgroeien in een veilige omgeving zonder als de ouder van je dysfunctionele ouders op te hoeven te treden. Ook het feit dat je een vangnet hebt mocht het misgaan, zorgt ervoor dat je meer risico's neemt (door bijvoorbeeld ondernemer te worden) en meer profijt haalt dan iemand die hetzelfde spelletje veiliger moet spelen.

Ik heb vanuit mijn werk een kijkje kunnen nemen in heel wat vermogensopbouw trajecten en eerste 100% self made man moet ik nog tegenkomen, al menen ze het allemaal wel te zijn uiteraard.

Dat is overigens geen verwijt naar mensen die het wel goed voor elkaar hebben qua financiele positie, maar het is mooi om jezelf er bewust van te zijn hoeveel factoren er allemaal meespelen in jouw succes. En dat een ander die het minder goed rond krijgt niet per se minder capabel is :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:56

Ja wij kunnen nog goed rondkomen. Beide een fulltime baan (mijn man nu even niet, maar dat is verder prima en ik 120%), hoog opgeleid en daar ook een functie naar. Twee huizen, waarvan 1 in de verhuur wat de hypotheek voor beide dekt. En geen kinderen, wel een hond maar die is niet zo duur ;).
In augustus verhuizen wij naar Canada en zal de situatie wel veranderen. Ook een reden waarom we het laatste jaar ook keihard hebben gewerkt (40+ uur per week, beide), zodat we iets van een buffer hebben.

Heb meerdere studies gedaan, zonder studieschuld op te bouwen. Niet omdat ik geld van thuis kreeg (dat was er niet), maar door in een goedkope stad in het buitenland te studeren waardoor de gewone + aanvullende beurs voldoende was (je zou kunnen zeggen dat ik het geluk heb gehad om nog in de beurzen periode te hebben gestudeerd). Mijn tweede masters heb ik zelf betaald door er naast te werken.
Nu vertrekken we voor een PhD, waar ik ook een beurs voor heb gekregen (gebaseerd op prestaties waar ik hard voor heb gewerkt). Had ik die beurs niet gekregen, hadden we ook niet kunnen gaan.

Tuurlijk is er het geluk van gezondheid, maar de goede baan + spaarrekening komt echt niet alleen maar daar vandaan. Daar is ook gewoon echt hard voor gewerkt en keuzes gemaakt (wij leven niet in luxe, nooit dure vakanties, nieuwste gadgets etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:56

Doubtless schreef:
Mindim schreef:
Er wordt altijd zo gedaan of het die mensen het is aan komen waaien en men er niet hard genoeg voor werkt

Dat zegt niemand hier. Je bepleit een standpunt dat niemand uitgesproken heeft...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:57

Doubtless schreef:
De onzekerheid van gezondheid (van jezelf of de dieren) lijkt me in zo'n situatie echt een zorg. Want als het inderdaad allemaal net aan gaat en er is dan medische zorg nodig... %) Dan ben ik wel blij dat ik geen paard meer heb...

Zie ik ook zo, en dat is niet alleen met paarden zo, hier kort achter elkaar een paar honden een operatie nodig of heel ziek.

Hebben wij daar nog reserves voor, maar ik hoor en zie het om me heen dat mensen hun potje leeg is, en dat er wanhopig op zoek moet worden gegaan naar mogelijkheden om een dier dan nog adequaat door een DA te laten helpen.
Dan denk ik ook wel eens blij dat we geen paarden meer hebben.

Is ook niet in te schatten hoelang dit gaat duren met deze inflatie, hoge brandstofprijzen en energie :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:57

Doubtless schreef:
Mindim schreef:

Nou, dan moet je even beter lezen hoor :D

marleen_88

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:00

Wij worden niet blij van al die verhogingen, maar kunnen gelukkig als tweeverdieners goed rondkomen. Daarnaast kunnen we maandelijks nog wel sparen, voor zolang dat duurt. :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:07

Je kiest er niet voor waar je geboren wordt.

Dan mogen we het in Nederland zgn goed hebben, maar dat is vaak ook een uitspraak van mensen die iets verder af staan van de dingen die helemaal niet zo goed gaan.

En dan nog........Dit is onze norm, we hebben er zelf keihard voor gewerkt en als je dan bij elke pas vooruit, een pas achteruit moet doen, is dat keihard.
Je leeft vaak naar je inkomen en kan ook niet zomaar even alles veranderen.

Er zijn mensen die HBO gedaan hebben en minder verdienen dan wij. Maar ik weet er ook een paar die het echt verdommen om iets anders te doen dan waar ze voor gestudeerd hebben of iets wat onder hun niveau is.

En ik weet zat mensen die zijn gaan studeren, ondanks dat hun wieg niet in een grote villa stond.

Naar mijn idee werd er vroeger ook meer gespaard, ook onder het kussen en lijkt dat voor veel mensen nu steeds moeilijker en ook onaantrekkelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:07

Ik kan het gelukkig allemaal wel bekostigen, maar ook dan is het geen fijn idee dat alles zo duur wordt. Ik snap dat er mensen zijn voor wie het nu al niet meer op te brengen is. Lijkt me vreselijk stressvol!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:10

Gitana schreef:
Pantykous schreef:

Als je ouders stabiele banen hebben, als je in Nederland geboren bent, als je ouders niet in de gevangenis hebben gezeten, als jij geen (verstandelijke) beperking hebt, geen kinderen met een (verstandelijke) beperking hebt, als je ouders niet verslaafd zijn, als je geen groot trauma hebt opgelopen etc. etc. is je kans al automatisch groter dat je geen financiele problemen hebt. Ik denk dat Gitana daar op doelt.

Dat je de kans hebt gekregen om hard te werken voor je plek is al een bepaalde mate van geluk. Nog helemaal los van of je bijvoorbeeld van je ouders daadwerkelijk vermogen zou krijgen. Als je zwaar autistisch geboren wordt zal je nou eenmaal niet zo snel een baan krijgen met een top-salaris. Uitzonderingen daar gelaten ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:13

Maar hele grote, behoorlijk rijke, ondernemers hebben niet gestudeerd en verdienen wel echt vele malen meer dan veel mensen die een studie hebben afgerond.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:15

@Sidera exact! dat is ook waar ik op doel, als je ouders hebt die gezond zijn, in Nederland opgegroeid zijn en op de Nederlandse arbeidsmarkt goed functioneren, gewoon modaal verdienen, een bijles of taalcursus kunnen betalen maar ook vooral advies kunnen geven omtrent je keuzes omdat ze er wel om geven en verstand van hebben, daar ga je al flink op vooruit :) thuis kunnen blijven wonen, wat geld toegestopt krijgen met je opleiding, mentale steun hebben terwijl je je eerste stappen zet op de arbeidsmarkt, een vangnet hebben, dat is allemaal mooit meegenomen.

Mindim schreef:
Wat dacht je van keihard werken voor wat je hebt bereikt en op andere vlakken behoorlijk moeten inleveren.
Ik snap ook niet wat er oneerlijk aan is hoor.

Ik heb een wandeling door je bokt-activiteit gemaakt om ff op te zoeken wat voor zwaar werk je dan doet om daar zo over te lopen opscheppen en laten we zeggen dat het geen verbazing is wat er in werkelijkheid achter schuilt :+ _O-

Maar goed, de pechvogels onder ons die iets minder hard werken hebben het moeilijk met de stijgende prijzen en ontwikkelingen op de huizenmarkt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:22

Fly_high schreef:
Mindim schreef:
Wat dacht je van keihard werken voor wat je hebt bereikt en op andere vlakken behoorlijk moeten inleveren.
Ik snap ook niet wat er oneerlijk aan is hoor.

Ik heb een wandeling door je bokt-activiteit gemaakt om ff op te zoeken wat voor zwaar werk je dan doet om daar zo over te lopen opscheppen en laten we zeggen dat het geen verbazing is wat er in werkelijkheid achter schuilt :+ _O-

Oh maar mijn bokt-activiteit is gelukkig geen geheim hoor. Ik heb in dit topic ook nergens genoemd dat ik degene ben met een goedbetaalde baan ;) en opscheppen doe ik nergens?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 17:23

superpony schreef:
.....
Je leeft vaak naar je inkomen en kan ook niet zomaar even alles veranderen.

Ik pak dit er even uit:
Afgezien van waar je vandaan komt, welke kansen je had en hoe hard je gewerkt hebt.

Wat nu zo lastig is lijkt me, is dat nu veel basisproducten duurder worden. En dat dat kosten zijn die je niet makkelijk kan ontwijken.
Denk aan gas/graanproducten/basis boodschappen.

In verhouding zijn lage inkomens nu en straks dus meer kwijt aan deze dingen dan hogere inkomens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:24

Ik kan nog prima rondkomen en sparen. Ik woon samen met mijn kat en heb geen eigen paarden.

Maar ik heb diverse privileges, mijn ouders zijn laagopgeleid maar niet dom (kennelijk is dat een privilege) en hebben mij met geld leren omgaan. Omdat zij dat ook hebben geleerd van hun laagopgeleide ouders, hebben ze het grootste gedeelte van mijn opleiding betaald (ik deed er langer over, eigen keus, dus voor eigen rekening) en ook die van mijn zusje. Tevens kregen we een groot deel van ons rijbewijs.
Volgende privilege, ik woon in het Noorden des lands op het platteland. Mijn ouders hadden een koopwoning en ik heb met hard werken op mijn 26e ook een koopwoning weten te bemachtigen. Een royale eensgezinswoning waar ik al een hoop aan heb verbouwd.
Ohja, en ik verkeer in de luxe positie dat ik een baan kreeg in de zuivelindustrie.

Voor de een geluk en privileges, voor de ander gewoon keihard werken.
Hoevaak ik wel niet hoor dat ik Guus Geluk wel lijk, hartstikke leuk... Maar van de buitenkant lijkt altijd alles mooier en makkelijker dan de werkelijkheid ;) Geld maakt zeker gelukkig, maar dat is niet het enige dat gelukkig maakt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:35

Wat ik wel als ander punt heb, is dat er de afgelopen tijd veel onderzoek gedaan is naar werkende mensen en dan vooral onder de 30. Waarbij meerendeel niet fulltime werkt omdat ze ook tijd voor zichzelf willen hebben.

Wij hebben zelf een groot bedrijf en kan dit beamen dat wij 15% fulltimers in dienst hebben en de rest parttime. Wij hebben bijna geen personeel met kinderen. Zouden makkelijk 40 uur kunnen maken, maar zijn blij met 24 a 32 werken. Hun partners net zo. Dus als ze dan bij mij aankomen van goh we kunnen niet eens huurhuis betalen. Dan sta ik niet daar niet van te kijken.
Ik vind dat de werkmentaliteit ook wel heel anders is dan vroeger. Mijn man en ik werken met 2 kleine kinderen toch 6 dagen per week. Ik als de kinderen op school zijn, hij van sochtends tot savonds 6 dagen.
Als mensen dan zeggen dat wij het makkelijk hebben dan krijg ik ook de kriebels.
Het banenaanbod is gigantisch in veel sectoren. Wat je ook zeker de ruimte geeft om je salaris te onderhandelen. Zeker iets om overna te denken.
De huizenmarkt is krap, de rente stijgt. Maar ook dat gaat weer voorbij.
Ik hoop dat de oorlog in Oekraïne snel tot een eind komt. Dan zal voor vele de boodschappen weer betaalbaarder worden. Slim inkopen doen, minder vlees eten en voor meer dagen koken is wat mijn moeder vroeger deed bij weinig budget.
Paarden zijn uiteraard een luxe, dus zolang je die nog kunt betalen hoef je je weinig zorgen te maken denk ik.