Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:27

Kan hij niet met iemand uit leerjaar 3 afspreken zoals in het bericht staat? Dat hoeft niet per sé een vriend te zijn lijkt mij?
Misschien is er dan qua vervoer onderling iets te regelen?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:27

Als ik het bericht lees dan is de voorstelling dus optioneel en niet verplicht. De leerlingen die niet naar één van deze voorstellingen gaan horen dus een andere opdracht te krijgen aangezien het buiten schooltijd valt. Geen paniek dus :D het enige wat ik mis in je verhaal is: wil je zoon er nier heen?
Laatst bijgewerkt door har166 op 02-05-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:28

Spenk schreef:
Wat is er last minute aan 4 juni? Dat is 5 weken later pas dan de datum dat het gemeld wordt.

Een weekend weg wordt soms al ver van te voren gepland, anders zit het tegenwoordig vol ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:29

har166 schreef:
Als ik het bericht lees dan is de voorstelling dus optioneel en niet verplicht. De leerlingen die niet naar één van deze voorstellingen gaan krijgen dus een andere opdracht. Geen paniek dus :D

Ik ook. Wij kregen ook deze opdracht destijds. Dat er verplicht staat dat slaat op heengaan als je de kaart hebt. Want anders bleven mensen lekker thuis :D

Je moet voor CKV verplicht naar een voorstelling dat weet je al begin van het schooljaar in augustus... de docent komt nu met een suggestie hoe je gratis nog ergens heen kan voor het einde van jaar.

Zo lees ik hem ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:32

Mindim schreef:
Spenk schreef:
Wat is er last minute aan 4 juni? Dat is 5 weken later pas dan de datum dat het gemeld wordt.

Een weekend weg wordt soms al ver van te voren gepland, anders zit het tegenwoordig vol ;)
Ik denk dat als je die docent mailt dat jullie die data niet kunnen, en met een tegenvoorstel komt, hij daar ook wel mee akkoord zal gaan hoor. :) Ik zie deze mail vooral als een "als ik dit aan jullie overlaat, komt er niks van terecht," wat in 9/10 gevallen ook zo is, want scholieren, maar zo te zien ben jij als ouder vrij betrokken bij je kind(eren) en hun school dus ik kan me niet voorstellen dat hij moeilijk doet als je zoon naar een andere voorstelling gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:32

har166 schreef:
Als ik het bericht lees dan is de voorstelling dus optioneel en niet verplicht. De leerlingen die niet naar één van deze voorstellingen gaan horen dus een andere opdracht te krijgen aangezien het buiten schooltijd valt. Geen paniek dus :D het enige wat ik mis in je verhaal is: wil je zoon er nier heen?

'
Het is een tentamenonderdeel.

Ze hadden eerst een half jaar CKV, dat is inmiddels ook al afgesloten. En de tweede helft van het jaar krijgen ze maatschappijleer, dat hebben ze nu al een tijd. Dus geen idee of er een vervangende opdracht nog is.

Mijn zoon wil vast heen, enkel zijn we niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:34

Spenk schreef:
har166 schreef:
Als ik het bericht lees dan is de voorstelling dus optioneel en niet verplicht. De leerlingen die niet naar één van deze voorstellingen gaan krijgen dus een andere opdracht. Geen paniek dus :D

Ik ook. Wij kregen ook deze opdracht destijds. Dat er verplicht staat dat slaat op heengaan als je de kaart hebt. Want anders bleven mensen lekker thuis :D

Je moet voor CKV verplicht naar een voorstelling dat weet je al begin van het schooljaar in augustus... de docent komt nu met een suggestie hoe je gratis nog ergens heen kan voor het einde van jaar.

Zo lees ik hem ook.

Hier is niet bekend gemaakt in augustus dat er een voorstelling kwam dit jaar. De reguliere bijeenkomst aan het begin van het schooljaar was er niet ivm corona en in de schriftelijke documentatie die we in de plaatst kregen, staat het niet vermeldt.

Mjelleke

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:37

Dan doe je toch een tegenvoorstel voor een voorstelling op je vakantieadres?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:38

Nee dat wordt ook niet aan de ouders gezegd maar dit wordt verteld in de CKV les , zo ging dat hier in elk geval wel.

En daar hebben de leerlingen meestal helemaal geen zin in dus stellen dat lekker uit. De docent zal nu gezien hebben dat veel dit nog moeten doen en heeft een aantal voorgesteld. Als jij met een andere voorstelling komt zal het ook prima zijn hoor. maar je zoon zal nog naar een voorstelling moeten dat is namelijk een verplicht landelijk CKV onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:42

Spenk schreef:
Nee dat wordt ook niet aan de ouders gezegd maar dit wordt verteld in de CKV les , zo ging dat hier in elk geval wel.

En daar hebben de leerlingen meestal helemaal geen zin in dus stellen dat lekker uit. De docent zal nu gezien hebben dat veel dit nog moeten doen en heeft een aantal voorgesteld. Als jij met een andere voorstelling komt zal het ook prima zijn hoor. maar je zoon zal nog naar een voorstelling moeten dat is namelijk een verplicht landelijk CKV onderdeel.

School betaald voor deze 3 voorstellingen de kaarten. Leerlingen kunnen dat dus ook helemaal niet uitstellen of bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:44

Je leest ook alleen wat je wil lezen he?

Dit weet je bij de eerst CKV lessen al dat je dit doen moet. En dan doen veel het niet. School ziet dit en geeft aan dat je bij hun kaarten kan krijgen voor een voorstelling om het onderdeel af te ronden. Want waarschijnlijk is nog maar een handjevol naar een voorstelling gegaan. Dat bedoel ik. Dat de school dit nu aanbied voor de mensen die nog heen moeten.

Het ging hier echt exact zo :D gezien je in drenthe woont zal het me niet eens verbazen we het over dezelfde scholen hebben daar gaat het echt al 15 jaar op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-22 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:45

SeaSide schreef:
Vanuit de paardenhouderij opleiding wist ik dat het verplicht was om tijdens de opleiding een aantal x voor de school paarden te zorgen in het weekend.

Dat zal op andere opleidingen waarschijnlijk net zo gebeuren... Zit je nog op de middelbare school of een opleiding??

Het verzorgen van paarden vind ik een noodzakelijk iets en daarom heel anders dan buiten schooluren om naar een voorstelling te moeten,en Hemelvaartsdag is een officiele feestdag waarop gelovigen ook naar de kerk gaan.Dus ik vind niet dat de school van ts dit kan verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:46

Spenk schreef:
Je leest ook alleen wat je wil lezen he?

Dit weet je bij de eerst CKV lessen al dat je dit doen moet. En dan doen veel het niet. School ziet dit en geeft aan dat je bij hun kaarten kan krijgen voor een voorstelling om het onderdeel af te ronden. Want waarschijnlijk is nog maar een handjevol naar een voorstelling gegaan.

Het ging hier echt exact zo :D gezien je in drenthe woont zal het me niet eens verbazen we het over dezelfde scholen hebben daar gaat het echt al 15 jaar op deze manier.

Mijn zoon zit niet in Drenthe op school ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:47

Je zou kunnen denken in oplossingen in plaats van in problemen :) kom met een andere voorstelling en school zal dat prima vinden. Je zal die dan alleen zelf moeten betalen.

CKV is een landelijk iets en over het algemeen weet iedereen al maandenlang je naar een voorstelling moet alleen heeft niemand daar zin in :D dus dan komt het op last minute aan wat de docenten aandragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:49

Ik lees toch ook dat het een verplicht onderdeel is om naar toe te gaan. Door de weeks vind ik het best laat om te eindigen als er de volgende dag weer school is, maar ik ben ook ouderwets opgevoed en moest altijd vroeg naar bed ook toen ik 16 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:52

Spenk schreef:
https://www.kunstencultuur.nl/onderwijs ... ge-vorming

Hier staat zelf ook dat je naar culturele activiteiten moet. Dat is gewoon onderdeel van CKV.

Dat het een verplicht onderdeel is, weten we, daar is ook niets van gezegd. Mijn vraag was enkel of het je op hemelvaartsdag of op een zaterdag ook verplicht kan worden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:54

Ik lees nergens dat deze voorstellingen verplicht zijn op deze dagen. Enkel dat de school de mogelijkheid biedt om een verplicht punt te halen en dat zij deze voorstelling dan betalen.

Als jouw zoon op een ander moment naar een andere voostelling gaat en jullie dit zelf betalen lijkt me dit geen enkel probleem. Of lees ik nu krom?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:54

Mindim schreef:
Dat het een verplicht onderdeel is, weten we, daar is ook niets van gezegd. Mijn vraag was enkel of het je op hemelvaartsdag of op een zaterdag ook verplicht kan worden.

zijn 3 donderdagen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:55

Waarom is je zoon dan niet eerder naar een voorstelling gegaan op een moment dat het wél kon? Daar ben je namelijk gewoon vrij in volgensmij.. Dat had die hele schooljaar al kunnen doen.

Precies wat Sure-lee ook zegt.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:56

Volgens mij is het probleem helemaal niet zo groot toch?

- (verplicht) onderdeel van het vak CKV is een voorstelling bijwonen
- school helpt/faciliteert dit door 3 mogelijke data voor te stellen (en die zelfs te betalen)
- je zoon kan die 3 data niet (2 x omdat jullie er allemaal niet zijn, 1 x omdat er geen auto is om hem te brengen/halen)

Dan zoek je toch een andere datum voor een voorstelling, wanneer je zoon wel kan en jullie hem kunnen halen/brengen, stelt die voor aan de school/leraar, en het is waarschijnlijk geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:57

meggiemeg schreef:
Ik lees toch ook dat het een verplicht onderdeel is om naar toe te gaan. Door de weeks vind ik het best laat om te eindigen als er de volgende dag weer school is, maar ik ben ook ouderwets opgevoed en moest altijd vroeg naar bed ook toen ik 16 was.

Het is inderdaad een verplicht onderdeel. Hij zit in klas 3 en daar heb je ook geen tentamenweken, maar krijg je bijna wekelijks tentamens, naast proefwerken, scripties en de reguliere schooluren. Dus er blijft een voorstelling op donderdag over en dan hopen we maar dat ze dan op de vrijdag geen proefwerk of tentamenonderdeel (PTA) in gaan plannen. De donderdag is hij om 16.00 thuis en dan moet hij om 20.00 weer op plek van bestemming zijn, tot.... geen idee hoe lang duurt een voorstelling? En dan nog een uur naar huis, volgende ochtend weer om 7 uur op de fiets.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:58

Mindim schreef:
__elise__ schreef:
Maar wat is er dan mis met 16 km fietsen over boerenlandweggetjes? Hij is toch niet van suiker... Dat deed ik als meisje van 16 ook, dus ik zou niet waarom dat voor een jongen anders zou moeten zijn. Als het je écht niet lekker zit, fiets je toch mee?

Weest gerust, mijn zoon fietst dit dagelijks hoor en hij is inderdaad niet van suiker. Maar om een puber om 23.00 in de avond dat ook te laten doen, vind ik wel een dingetje, jij niet?

Nee hoor, dat vind ik geen dingetje.

Kelan schreef:
Volgens mij is het probleem helemaal niet zo groot toch?

- (verplicht) onderdeel van het vak CKV is een voorstelling bijwonen
- school helpt/faciliteert dit door 3 mogelijke data voor te stellen (en die zelfs te betalen)
- je zoon kan die 3 data niet (2 x omdat jullie er allemaal niet zijn, 1 x omdat er geen auto is om hem te brengen/halen)

Dan zoek je toch een andere datum voor een voorstelling, wanneer je zoon wel kan en jullie hem kunnen halen/brengen, stelt die voor aan de school/leraar, en het is waarschijnlijk geregeld.

En dit inderdaad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:58

Dan zoeken jullie toch een andere voorstelling? En dan ga je lekker samen, hebben jullie samen ook nog een leuke avond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:00

Sure_lee schreef:
Ik lees nergens dat deze voorstellingen verplicht zijn op deze dagen. Enkel dat de school de mogelijkheid biedt om een verplicht punt te halen en dat zij deze voorstelling dan betalen.

Als jouw zoon op een ander moment naar een andere voostelling gaat en jullie dit zelf betalen lijkt me dit geen enkel probleem. Of lees ik nu krom?

Oh, kijk, zo heb ik het helemaal niet bekeken. Ik dacht keuze uit deze drie en that's it. Dan ga ik idd eens bellen of een andere voorstelling mogelijk is, betalen we die zelf wel.