Outfit voor sollicitatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:42

Blijf dicht bij jezelf. Je moet bij het bedrijf en de collega's passen toch? Als je jezelf in je eigen stijl een kleine upgrade zou geven, wat doe je dan aan?

Ik heb een juridische functie (notariskantoor) en hou zelf van basic kleding. Gewoon een spijkerbroek met sweater en sneakers.

Naar kantoor geef ik mezelf een upgrade. Dus nette spijkerbroek met pumps en een blouse. Of een nette broek (je hebt hele leuke nette broeken in travel stof) en blouse, maar dan met sneakers.

Hier loopt echt iedereen erbij als zichzelf hoor, of in ieder geval een iets gepimpte versie daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:06

verootjoo schreef:
Spenk schreef:
Werkelijk iedereen loopt hier in spijkerbroek op kantoor :+

We gaan inmiddels met de tijd mee het wordt normaal. Je ziet het op zoveel plekken. Enkel op accountant en advocatuur kantoren niet.

Accountancy wel hoor. Buurman heeft een eigen goedlopend en bekend accountantkantoor en is altijd in spijkerbroek met overhemd.

De grotere kantoren niet :) daar heb ik gewerkt en daar was het verboden :P

Maar verder...

marleen_88

Re: Outfit voor sollicitatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:08

Spijkerbroek met blouse of shirt en colbertje is toch niets mis mee? Doe vooral iets aan waar jij je goed in voelt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:08

Blijf dicht bij jezelf inderdaad, zeker met een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je je op je gemak voelt.
Gaat het om een functie op een fabriekslocatie? Of op een hoofdkantoor? Voor een (hoofd)kantoor locatie zou ik iets netter gaan dan als het gaat om een kantoor wat aan de fabriek vast zit.
Als het bij een fabriek is loopt waarschijnlijk het overgrote deel van de medewerkers normaal gesproken rond in een spijkerbroek, dus dan val je met een (nette, basic, donkere) spijkerbroek niet uit de toon. Zou bij een donkerblauwe blazer ook eerder een nette spijkerbroek dan een zwarte broek aan trekken. Netjes blouse-achtig shirtje erbij en je kan zo gaan hoor.
Heb wel wat jaren voor productie bedrijven op kantoor gewerkt en vanuit mijn functie ook sollicitatiegesprekken mogen voeren. Meer dan eens mensen in een nette outfit met spijkerbroek op gesprek gehad, keek niemand raar van op.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:11

Mijn man werkt bij de gemeente, gaat elke dag in spijkerbroek naar kantoor. Mijn broer is controller voor een groot internationaal bedrijf, loopt ook altijd in spijkerbroek en overhemd. Alleen naar klanten/afspraken gaat hij in pantalon.

Ik dacht echt dat spijkerbroeken tegenwoordig gewoon geaccepteerd werden op ieder kantoor, mits gewoon netjes, zonder gaten en zonder te veel poespas (washing, zakken, tierelantijntjes)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:19

Spenk schreef:
verootjoo schreef:
Accountancy wel hoor. Buurman heeft een eigen goedlopend en bekend accountantkantoor en is altijd in spijkerbroek met overhemd.

De grotere kantoren niet :) daar heb ik gewerkt en daar was het verboden :P

Maar verder...

Dit is ook een vrij grote :+

Anyway; het verschilt dus totaal per bedrijf en niet per se per sector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:20

Ik zou ook even kijken naar de branche en het daar op aanpassen.

Ben recruiter geweest, en zelf op gedrild dat je altijd netjes en neutraal naar een sollicitatie moet :') Maar wat ik als recruiter allemaal voorbij heb zien komen.... Meestal veranderde het weinig aan mijn mening, hoewel ik het wel een soort van geruststellend vond als iemand een keer netjes kwam (omdat het dan iemand was die iig gemotiveerd was). Anderszijds vond ik het toch ook wel gewoon fijn om te zien als iemand er een beetje vlot en casual uitzag. Zegt toch ook iets over de persoon, en hoe goed hij zich sociaal aanpast of ergens tussenpast. Ging me qua kleding pas echt zorgen maken als het een bij elkaar geraapt zooitje met vlekken, vloekende kleuren en in de verkeerde maat was :') Of als iemand onwijs stonk ofzo.

Alleen op grote kantoren, accountancy bureaus, advocatenwezen bankenwezen etc. moesten ze wel netjes, want dat is daar gewoon een vereiste :).

Toen mijn vriend vaak moest solliciteren vroeg hij vaak om mijn fashion touch :') Ik heb hem in het begin altijd geadviseerd om een overhemd aan te doen, omdat we als we gastjes uitzonden ze altijd verplicht een overhemd aan moesten op de sollicitatie.
Maargoed, dat staat die jongen voor geen meter -maakt hem qua looks een instant nerd- en hij werkt in de zorg, dus who cares. Inmiddels doet hij gewoon een spijkerbroek met een leuk t-shirt of een leuke trui aan met sneakers waar die zichzelf prettig invoelt. En ik kan bevestigen dat z'n succes rato een stuk hoger is, ik vermoed omdat hij er simpelweg een stuk amabeler (en aantrekkelijker :+ ) uitziet :D .

Uiteindelijk wil je gewoon iemand die in het team past. Dus ik zou mijn kledingstijl daarop aanpassen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:22

Uiteraard :)

Maar ik heb het over kantoren in de top 6 denk ik van Nederland in grote en omzet met veel vestigingen daar was het wel normaal dat je in pak liep (mannen) en vrouwen ook colbert/blazer en nette broek geen sneakers.

Maar het algemene beeld van accountants/advocaat kantoren is echt wel geen spijkerbroek en geen sneakers zou je daar solliciteren zou ik het absoluut niet gokken dat kan een dikke nogo zijn. Tref je dan toevallig een kantoor die het wel doet kan ja daarna altijd nog sprijkerbroek aandoen.

Ik zou dus wel kijken wat voor de sector op veel plekken normaal is en dat aan doen :) bij twijfel geen spijkerbroek maar een nette andere broek en geen sneakers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:31

Ik lees hier “ op veel kantoren loopt men gewoon in spijkerbroek, casual kleding etc… “

Het gaat hier toch om een sollicitatiegesprek, dan doe je net even wat meer je best om er netjes uit te zien. Tenminste ik wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:33

Tieneke schreef:
Ik denk dat het type broek niet zozeer uitmaakt, maar eerder het totaalplaatje, inclusief de eigen uitstraling.

Tegenwoordig kan je zelfs met een joggingbroek (die zien er nu wel anders uit dan zwart of donkerblauw met witte strepen en knopen op de zijkant) gewoon een heel toffe/nette/coole outfit creëren.

Hier in België draagt alleszins iedereen spijkerbroeken, op alle niveaus. Wat vaak wel een probleem is zijn bermuda's etc.

Nouja, dat doet me dan wel weer denken aan een verhaal.
Dresscode op onze kantoor was casual chique. Dus ik had een zwarte satijnen broek met pumps en een bloesje aan. Vond het zelf aan de nette kant, niet iets wat ik in mijn vrije tijd zou dragen.
Zoiets, maar dan donker: Afbeelding

Vervolgens waren de mensen onder mij, bij hogerop gaan klagen dat ik in een joggingbroek naar werk was gekomen :+ - zij moesten altijd in overhemd, voor als ze dus op sollicitatie moesten bij een opdrachtgever. Dus dresscode was een ding -. Mijn baas zei dat hij het er ook niet ingezien had. Maar toch het verzoek om hem niet meer te dragen :+.

Dus alles wat geïnterpreteerd kan worden als joggingbroek, zou ik dan wel weer mee uitkijken :D

Maargoed, ondanks dat er dus bij ons een dresscode was, genoeg sollicitanten die daar niet in de buurt van kwamen :) Dan vertelden we ze gewoon wat er qua kledingvoorschriften van ze verwacht werd als ze bij ons op kantoor kwamen en dan was het ok. Nooit iemand afgewezen, die er gewoon goed verzorgd uitzag, omdat zijn kleren te casual waren of niet aan het voorschrift

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:37

Ik heb ooit trouwens ergens gesolliciteerd, waar het verplicht was om naar het werk te komen in zwart en/of wit. Andere kleuren was niet toegestaan :')
Dat werd hem voor mij niet.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:38

Iets wat past bij het bedrijf, maar ik denk dat het het belangrijkste is dat jij jezelf goed en op je gemak voelt in de kleding die je draagt. Zo zet je jezelf het beste neer in je gesprek. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:52

Spenk schreef:
Uiteraard :)

Maar ik heb het over kantoren in de top 6 denk ik van Nederland in grote en omzet met veel vestigingen daar was het wel normaal dat je in pak liep (mannen) en vrouwen ook colbert/blazer en nette broek geen sneakers.

Maar het algemene beeld van accountants/advocaat kantoren is echt wel geen spijkerbroek en geen sneakers zou je daar solliciteren zou ik het absoluut niet gokken dat kan een dikke nogo zijn. Tref je dan toevallig een kantoor die het wel doet kan ja daarna altijd nog sprijkerbroek aandoen.

Ik zou dus wel kijken wat voor de sector op veel plekken normaal is en dat aan doen :) bij twijfel geen spijkerbroek maar een nette andere broek en geen sneakers.

Waar ik eerst werkte was het al een hele ommezwaai dat de partners geen das meer droegen :+
Ik bevind me dus ook in het juridische/fiscale wereldje en de administratief ondersteuners kunnen daar eventueel wel in spijkerbroek, maar vanaf fee-earner niveau zie je het eigenlijk niet.
Accountants lijken er daarentegen wat losser in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:59

Ineke2 schreef:
Ik heb ooit trouwens ergens gesolliciteerd, waar het verplicht was om naar het werk te komen in zwart en/of wit. Andere kleuren was niet toegestaan :')

_O-
wat een gezelligheid, alles zwart of wit
Ik werk bij een gemeente, bij ons zie je van alles, van spijkerbroek tot een net pak, maar de meerderheid kleedt zich gewoon casual

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:11

Kinke schreef:
Ineke2 schreef:

_O-
wat een gezelligheid, alles zwart of wit
Ik werk bij een gemeente, bij ons zie je van alles, van spijkerbroek tot een net pak, maar de meerderheid kleedt zich gewoon casual

Het was niet eens een juridische omgeving. Ging om een bedrijf in de logistiek :D

Nu werk ik als sociaal juridisch medewerker en kom ik gewoon in spijkerbroek naar kantoor.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:22

Hdy TS, op gesprek. Wat leuk en spannend tegelijk.

Hier iemand die meestal aan de andere kant van de tafel zit.

Je kledingkeuze hangt van een paar dingen af. 1, wat voor bedrijf is het? Meeste operationele bedrijven lopen de mannen in spijkerbroek met blouse. Ik vind een spijkerbroek dus prima kunnen.

Daarnaast blijf wel enigzins jezelf. Het is al spannend genoeg en als je dan kleding hebt waar je je niet prettog in voelt is niet fijn. En mocht je aangenomen worden, wat wik je doen? Een hele nieuwe gaderobe.

Dus ik zou zeggen ga voor de zakelijke versie van jou. Je hebt een blauwe blazer. Ik zou een redelijk nette blauwe spijkerbroek er bij doen en een vrolijk, rustig shirtje er onder. Maar ja, dat past bij mij.
Wat voor kleding heb je, wat voor zakelijk door zou kunnen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 11:45

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:46

Ik heb bij de solicitaties die ik heb gehad altijd gesolliciteerd op sneakers/alstars.
Iets met hakken draag ik expres nooit als ik een solicitatie heb waar een man bij is. Ik ben erg lang en kom dan vaak boven die gene uit, vinden de meeste mannen niet heel fijn.

Al m'n sollicitatie ook aangenomen of iedergeval naar de 2de ronde geweest.

Outfits die ik heb gebruikt.
Spijkerbroek met een wit doorschijnden wijde los hangede blouse (Primarkt) met een fel gekleurd hempje er onder. Met alstars.

Spijkerboek, gekleurd hempje met een zwart colbert van sweaterstof en sneakers.

Deze outfit
Afbeelding
Met blauwe alstars er onder. Jurkje komt tot halve wege m'n bovenbeen en heeft 3 kwart mouwen.
De foto is van net na de solicitatie, zie je ook gelijk dat ik alleen mascara op heb naar een solicitatie. Solicitatie was gelijk na m'n laatste nachtdienst van die week. Heel veel gegaapt bij die solicitatie, gelukkig wisten ze dat ik uit m'n nacht kwam en dus nog niet had geslapen.

Zolang het er een beetje netjes uitziet maar je vooral je zelf bent komt het wel goed is mijn ervaring.

Alle 3 functies in het ziekenhuis. 2x op de werkvloer en laaste keer voor een kantoorbaan als adviseur.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:47

Ik zou persoonlijk voor de blazer met een blouse er onder gaan. Het vest vind ik niet zo voor een sollicitatiegesprek eerlijk gezegd

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:51

fleurtjeuh schreef:
Als ik zoals mezelf zou gaan maar dan iets netter, dan wordt het een wat wijdere zwarte broek met een asymmetrisch sluitend vest.
https://www.large.nl/p/nicki/313055.htm ... tion=false
https://www.large.nl/p/zip-case/204446L.html

En ik denk dat veel mensen dat ongeschikt zouden vinden voor een kantoorbaan

In zulke kleding ben ik ook een keer op solicitatie geweest. Toen was ik ook aangenomen, maar is bij een bedrijf waar ik al gewerkt had.

Verder is dat mijn standaard outfit nu op kantoor :).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:00

fleurtjeuh schreef:
Als ik zoals mezelf zou gaan maar dan iets netter, dan wordt het een wat wijdere zwarte broek met een asymmetrisch sluitend vest.

De broek kan nog wel, het vest inderdaad niet. Dat is niet netjes en niet professioneel voor een sollicitatie

Als je de broek doet met een net shirt/blouse en een blazer kan het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:21

fleurtjeuh schreef:

Ik zou oppassen met te alternatieve kleding omdat veel mensen daar toch vooroordelen tegenover hebben. Die kun je niet gebruiken als je plusminus 30 minuten hebt om jezelf te laten zien.

De broek is prima. Het vest is niet voor de hand liggend voor een sollicitatie, maar zou ik icm een lichtere broek wel door de vingers zien als recruiter.
Als geheel vind ik het, voor een sollicitatie, te donker en te alternatief. Ik ben bang dat je dan te onbenaderbaar, eigenzinnig of ontoegankelijk overkomt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 12:29

En daarom ben ik dus op zoek naar tips :P
Want mijn eigen kleding is niet geschikt :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:42