Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

Ryder

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:14

Mijn leidinggevende zegt altijd, als je moet overwerken heb je je werk niet goed gedaan… bovendien wordt bij ons gestuurd op output, niet op uren. Ik maak geen overuren, ik werk wel tijdonafhankelijk dus soms werk ik wel ‘s avonds of in het weekend. Maar daar staat dan een vrije middag of vrije dag tegenover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:33

Ryder schreef:
Mijn leidinggevende zegt altijd, als je moet overwerken heb je je werk niet goed gedaan… bovendien wordt bij ons gestuurd op output, niet op uren. Ik maak geen overuren, ik werk wel tijdonafhankelijk dus soms werk ik wel ‘s avonds of in het weekend. Maar daar staat dan een vrije middag of vrije dag tegenover.
Mwah, dat hangt er maar net vanaf hoe goed of hoe slecht je leidinggevende is met werk inplannen. Mijn werkgever is in staat om aan je te vragen hoe lang je erover doet om van Rotterdam naar Groningen te rijden en je er vervolgens een kwartier de tijd voor te geven. :+

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:36

Ik plan mijn werk zelf in (ons hele team) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:37

Dat maakt wel een verschil idd. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:47

Ik heb een tijdje voor een bedrijf gewerkt waar we in drukke periodes zo'n 18+ per week extra werkte (bovenop de 40 uur). Maar dat niet verplicht en werd netjes uitbetaald of (tot max 20 uur per maand) omgezet naar tvt als je dat wilde.
Maar werd door het bedrijf altijd keurig voor eten gezorgd, was echt keurig geregeld.
Maar onbetaald had ik dat nooit gedaan

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:53

Niet structureel, maar bij evenementen of aanbestedingen maken we als afdeling M&C soms extra uren. Zo ben ik nu nog met een collega bezig met een mailing ter voorbereiding op een speciale dag. Mijn leidinggevende laat me die uren soms wel compenseren, hoor. Dan kan je ook eens wat eerder weg, zonder dat het je uren kost. Maar helemaal gelijktrekken lukt niet. We hebben 's avonds en in het weekend zeer regelmatig contact. En voor de vakanties konden tot voor kort niet alle kanalen ingepland worden, dus dan stond ik in het buitenland bij een bezienswaardigheid nog snel op Instagram te posten. Part of the deal. :P Gelukkig hoeft dat nu niet meer.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:54

In principe 0. Heb een contract van 16 uur en de ene week haal ik die uren niet en de andere week ga ik er overheen waardoor het elkaar compenseert. Als ik echt een dag langer werk door plotseling extra ziekte oid. schrijf ik daar gewoon de uren voor en dan krijg ik die ook netjes betaald.

Staat wel tegen over dat ik verspreid over de hele week dagelijks was voor het werk doe. De ene keer is dat een mailtje beantwoorden en de andere keer is het een collega uit de brand helpen op de meest onnozele tijden. Maar dat hoort er helaas bij in onze sector.

Bij mijn vorige werkgever zat ik gemiddeld op 80 uur in de week en mocht ik blij zijn als ik er 30 betaald kreeg, want personeel betalen is duur... Dat heb ik heel gauw afgeleerd.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:58

0, en daar ben ik ook blij mee :)

Ik hoor het zo vaak om mij heen, dat het 'normaal' is om iedere dag even een uurtje langer te blijven. En dat het zeker niet normaal is als je direct op de eindtijd je spullen pakt en weg bent.

Voor degene die ook in zo'n werksfeer zitten: wisten jullie dit van tevoren?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:01

Ryder schreef:
Ik plan mijn werk zelf in (ons hele team) :)

Deed ik in m'n vorige functie ook ja, plande de hele afdeling van ± 40 man en ook het on-site team als hun teamleider afwezig was. Wij moesten 12 uur per dag bezetting hebben en de meesten hadden een hekel aan de late dienst, dus ik plande mezelf daar wel wat vaker op in ondanks dat ik er ook niet op zat te wachten. Wat het voorbeeld van Mkango betreft was het van ons naar Groningen 2 uur rijden, dus werd er 2,5 uur gerekend. Kwartier extra per uur reistijd was de norm :)

Nu heb ik m'n eigen groep klanten waar ik verantwoordelijk voor ben en deel ik m'n werk zelf in. Komende weken heb ik alleen een dubbele lading, een deel van een collega die dinsdag haar laatste werkdag heeft en een hele grote klant van een andere collega die na deze week vakantie heeft :')

Mail lees ik overigens heel bewust niet buiten werktijd. Ik heb m'n mail niet ingesteld staan op m'n telefoon omdat ik weet dat als ik dat wel doe en zie dat er wat binnenkomt, ik het ga lezen en inden nodig reageren. Is dus meer een stukje zelfbescherming. Nu log ik zo heel af en toe in op de webmail als ik weet dat er wat speelt of als ik een belangrijke mail verwacht, maar dan is het een bewuste actie. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:25

Ibbel schreef:
Vanaf een bepaald niveau qua werk en salaris is 'overwerk inherent aan de job' bij veel bedrijven. Dan heb je het over managementfuncties en een tonnetje per jaar, zo ongeveer.

Precies! In mijn werkveld begint dat zelfs al eerder, zelfs bij mijn instapfunctie stond het al in mijn contract dat een bepaalde mate van overuren maken binnen de verwachting valt en niet uitbetaald wordt. Eventueel wel wat te compenseren met tijd voor tijd, maar dat is maar zeer beperkt mogelijk. In praktijk betekende het toen al dat mijn standaard werkweek ruim boven de 40 uur lag, met in extreme tijden uitschieters naar de 80 uur per week of zelfs nog meer. Daar zat deels wel reistijd bij (buitenland) trouwens.

Inmiddels ben ik wat hoger in het management gegroeid, afhankelijk van de drukte zijn mijn weken nu tussen de 50 en 60 uur standaard bij 40 uur contract (WO functie in klinisch onderzoek). Wil je ergens komen is dat een commitment waar je bij ons niet onderuit komt, in principe is er voor parttimers ook relatief weinig ruimte of groeimogelijkheden door die mentaliteit. Ons bedrijf is ook heel erg ambitieus, met bijbehorende hoopvolle doch vaak onhaalbare gevraagde planningen :+

Ik moet zelf inmiddels ook eerlijk bekennen dat ik liever mensen aanstuur die ik qua overuren moet afremmen (ik hou mijn team graag heel en daar is vrije tijd heel belangrijk voor :D ) dan dat ik werk met mensen die puur de uurtjes maken waarvoor ze betaald wensen te worden. Dan mis ik toch vaak een stukje betrokkenheid.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:42

WO niveau werk en structureel onbetaald overwerken is in deze branche de standaard. Wil/doe je dat niet dan lig je eruit zodra het kan. Hoort bij de commitment aan de functie. Aantal uren dat word overgewerkt verschilt wel een beetje per periode. En nee, ik zit qua werk nog niet in de bestuurs/management categorie met een topinkomen :’)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:47

Elke dag een half uur.
Wij hebben vaak geen tijd om pauze te nemen en eten tussendoor terwijl wel onze pauze eraf halen. Ik ben ook nog eens leidinggevende dus als we al eens pauze hebben blijven ze storen helaas. Maar buiten mijn contract uren werk ik niet meer, ik reken ze tot de minuut uit tegenwoordig omdat ze moeilijk doen als je de overuren wilt opnemen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:48

0 uur, heb nu 2 werkgevers en bij eentje werken ze met een kloksysteem, dus dat gaat op de minuut, de ander dien ik mijn uren zelf na elke werkdag in, in principe is dat altijd de roostertijd, maar mocht er onverhoopt een situatie zijn waarbij ik door externe omstandigheden over moet werken mag ik dat gewoon doorsturen.

Mijn vorige job in de dierenkliniek moest ik wel regelmatig overwerken. We vervloekte het ook altijd als de telefoon 15 minuten voor sluitingstijd nog ging, want dan voelde we de bui natuurlijk al hangen. Ook hier werd overwerken gewoon verwacht en hoorde er bij, vaker wel dan niet. Onder collega's werd dan wel vaak onderling geregeld dat op een rustige dag iemand een uurtje eerder naar huis kon, soort van zelf geregelde tvt.

Vind overwerken niet erg, maar het hangt voor mij wel echt van de job en functie af, beetje geven en nemen tussen werkgever en werknemer en een goede relatie zet ik met plezier wat stappen harder voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:51

Ik werk ook geregeld langer dan mijn contracturen. Nu werk ik bijvoorbeeld 10 dagen achter elkaar terwijl dat acht dagen hadden moeten zijn (de vrije dagen zaten in het midden) en ik begin dagelijks 1,5 uur eerder vanwege de drukte momenteel. Geen enkel probleem maar aangezien ik per minuut betaald krijg en kan schrijven, schrijf ik die dus ook. We ronden overigens wel af op kwartieren. Begonnen op minuut 41 maken we 45 van en geëindigd op minuut 11 maken we 15 van etc. Dat is administratief gewoon iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:16

0, ik ben zzp-er dus het is nu uurtje factuurtje :D

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:49

0 uur, vind dat ook wel fijn en duidelijk!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:54

Te vaak :+

Maar ik mag gewoon uren schrijven. Alleen vergeet ik het vaak en compenseren wij ook wel regelmatig met eerder naar huis in rustige dienst (ggz )

Maar ik kom voor leerlingen / stagiaires beoordelingen of afspraken wel eens terug op vrije dag en die uren schrijf ik altijd sowieso ivm reiskosten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:41

1-5u per week. Ik ben zwemlesgever. Als mijn dienst om 13.00u begint, moet ik om 13.00u omgekleed en al in het bad staan. Ik ben dus meestal 10-15min te vroeg aanwezig. Mijn dienst is klaar als de les is afgelopen, maar dan moet ik dus nog even de spullen opruimen en omkleden. Ik "werk" dus niet, maar moet dus wel eerder aanwezig zijn en iets langer blijven om mijn werk te kunnen uitvoeren. En dat 3x per week, dus iets meer dan een uurtje.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:20

Wij werken met tijd voor voor (tvt)

Ik werk van 06u tot 14:45 of van 14:45 tot 23:30 en dan 40u. Ene week de vroege dienst. Andere week de late.

Alle extra minuten worden op mijn tvt gegooid. Als ik er heel veel heb dan kan ik ze of uit laten betalen of vrij voor nemen.

Dus ik werk niet echt onbetaald zegma.
Vind t wel ideaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:34

Mijn ervaring is dat uren er vanaf een bepaald niveau niet toe doen. De één klaart het in 30u de ander in 65.
Voor laag tot medium betaalde jobs vind ik het normaal dat je je uren werkt en niet meer of ze vergoed krijgt. Vanaf een bepaald niveau vind ik dat echter niet meer zo omdat ik het een gekke visie vind om dan nog te kijken naar input ipv output.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 03:40

Waar eigenlijk heel vaak helemaal aan voorbij gegaan wordt, is dat als je standaard overwerkt en dat niet declareert of doorgeeft aan het management, je eigenlijk jezelf en je collega’s benadeelt. Er is dan geen zicht op de overuren en management gaat er van uit dat alles prima loopt. Terwijl jij soms de benen onder je lijf uit rent. Maar als dat signaal niet door komt bij management, omdat je dus je overuren niet doorgeeft, dan kun je er dus naar fluiten dat er ooit een nieuwe collega aan het team wordt toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 05:04

Taucha schreef:
Waar eigenlijk heel vaak helemaal aan voorbij gegaan wordt, is dat als je standaard overwerkt en dat niet declareert of doorgeeft aan het management, je eigenlijk jezelf en je collega’s benadeelt. Er is dan geen zicht op de overuren en management gaat er van uit dat alles prima loopt. Terwijl jij soms de benen onder je lijf uit rent. Maar als dat signaal niet door komt bij management, omdat je dus je overuren niet doorgeeft, dan kun je er dus naar fluiten dat er ooit een nieuwe collega aan het team wordt toegevoegd.

Ja, dat is wel een belangrijk punt. En dat offertes standaard te laag worden ingestoken, want op papier lijkt het altijd te lukken binnen de tijd als mensen overuren niet schrijven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 05:58

Werk in de zorg en dat is helaas niet altijd planbaar. Dus soms blijf ik langer ivm een goede overdracht. Die tijd compenseer ik dan weer door bij een rustige dienst eerder naar huis te gaan.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:29

Ik heb periodes dat ik 100 uur per week werk en periodes dat ik een stuk minder werk. En ik ben juist heel erg tevreden over mijn werk-privé-balans. De weken dat ik flink overwerk plan ikzelf, omdat ik bepaal dat dat op dat moment nodig is. Zodra het niet meer nodig is ga ik rustig overdag in het zonnetje een boek lezen, omdat ik vind dat dat ook moet kunnen.
En hoe druk ik het ook heb, ik wil altijd op tijd avondeten, anders word ik echt bloedchagerijnig. Ook dat lukt altijd. Daarna kan ik de wereld weer aan en werk ik fluitend tot ‘s avonds laat door.
Zolang ik dus zelf de touwtjes in handen heb, ervaar ik het als luxeleven. Waar ik overigens ook een mooi salaris voor ontvang en vaak promotie in maak.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:44

Sadira schreef:
Ik werk in het onderwijs en heb regelmatig periodes dat ik het werk binnen mijn werkuren simpelweg niet afkrijg, dus dan werk ik inderdaad over. Andere periodes (nu bijvoorbeeld) valt het weer mee en kan ik zelfs binnen mijn werktijd weer taken oppakken die normaal blijven liggen.
Er wordt in het onderwijs wel vanuit gegaan dat je gewoon zorgt dat je je taken doet en afhebt, of je dan nou langer bezig bent of niet.
Ik ben wel beter geworden in op mijn grenzen passen.

Voor mij de zelfde situatie maar dan in speciaal onderwijs. Wij hebben ook wel savonds of in het weekend contact met ouders of leerlingen. Niet handig, wel nodig.