Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ryder schreef:Mwah, dat hangt er maar net vanaf hoe goed of hoe slecht je leidinggevende is met werk inplannen. Mijn werkgever is in staat om aan je te vragen hoe lang je erover doet om van Rotterdam naar Groningen te rijden en je er vervolgens een kwartier de tijd voor te geven.Mijn leidinggevende zegt altijd, als je moet overwerken heb je je werk niet goed gedaan… bovendien wordt bij ons gestuurd op output, niet op uren. Ik maak geen overuren, ik werk wel tijdonafhankelijk dus soms werk ik wel ‘s avonds of in het weekend. Maar daar staat dan een vrije middag of vrije dag tegenover.
Ryder schreef:Ik plan mijn werk zelf in (ons hele team)
Ibbel schreef:Vanaf een bepaald niveau qua werk en salaris is 'overwerk inherent aan de job' bij veel bedrijven. Dan heb je het over managementfuncties en een tonnetje per jaar, zo ongeveer.
Taucha schreef:Waar eigenlijk heel vaak helemaal aan voorbij gegaan wordt, is dat als je standaard overwerkt en dat niet declareert of doorgeeft aan het management, je eigenlijk jezelf en je collega’s benadeelt. Er is dan geen zicht op de overuren en management gaat er van uit dat alles prima loopt. Terwijl jij soms de benen onder je lijf uit rent. Maar als dat signaal niet door komt bij management, omdat je dus je overuren niet doorgeeft, dan kun je er dus naar fluiten dat er ooit een nieuwe collega aan het team wordt toegevoegd.
Sadira schreef:Ik werk in het onderwijs en heb regelmatig periodes dat ik het werk binnen mijn werkuren simpelweg niet afkrijg, dus dan werk ik inderdaad over. Andere periodes (nu bijvoorbeeld) valt het weer mee en kan ik zelfs binnen mijn werktijd weer taken oppakken die normaal blijven liggen.
Er wordt in het onderwijs wel vanuit gegaan dat je gewoon zorgt dat je je taken doet en afhebt, of je dan nou langer bezig bent of niet.
Ik ben wel beter geworden in op mijn grenzen passen.