Mijn tip, zorg dat je al je argumenten netjes op een rijtje hebt waarom jij die verhoging verdiend. Vraag feedback aan collega's om je argumenten kracht bij te zetten. Als je binnen je bedrijf niet een standaard jaarlijks leerdoel hebt, kaart dit aan. Stel er 1 (of meerdere) op aan het begin van het jaar en als je die leerdoelen dan hebt behaald, kun je aantonen dat je bent gegroeid en dus meer salaris verdiend.
Bedenk ook de tegenargumenten die ze kunnen geven en wat je daar weer op zou kunnen antwoorden.
Vraag rond bij vrienden en collega's en maak gebruik van alle data beschikbaar op internet om te zien wat marktconform is. Ga daar dan 100/200 boven zitten (want je werkgever gaat natuurlijk ook onderhandelen).
Wil je er nog verder in gaan, een vriend van mij heeft een goeie tactiek: om de 4/5 jaar van baan wisselen en dan bij de onderhandeling om 200-400 meer vragen dan wat ie daarvoor kreeg. Is tot nu toe zeer succesvol geweest!
Op dit moment vind ik overigens ook dat je de toegenomen leefkosten kan aankaarten in je onderhandeling. Kosten voor bedrijven zijn natuurlijk ook toegenomen maar dat wil niet zeggen dat jij daarom moet gaan inleveren op je salaris. Reiskostenvergoeding, om maar iets te noemen, staat al jaren op 0.19 de kilometer maar de benzine/dieselprijs is fors aan het stijgen en met de Rusland/Oekraine situatie al helemaal.
En het klopt inderdaad, van vrouwen wordt (in mijn ervaring) minder verwacht dat ze fel de onderhandeling in gaan. Maar dat wil niet zeggen dat we daar niet eens mee kunnen beginnen
maak gebruik van je verrassingseffect, onderhandel naar wat je denkt dat je waard bent, je feiten op een rijtje, laat de emotie erbuiten, en dan maar binnenslepen die euro's!
Hoe leuk je werkgever dan ook is, dan ben je wel een dief van je portomonee. Zeker het onderhandelen waard!
. Nu word het voor jezelf een knoop doorhakken en een besluit maken.
. Ik moest er 2 jaar op wachten en (lach niet te hard) ik kreeg een welgetelde 12€ bruto erbij. Heb nogmaals een gesprek aangevraagd omdat ik serieus dacht dat er een typefout gemaakt was, maar nee, dat was het. Ben in mijn leven nog nooit zó beledigd. Het liep al niet zo lekker meer tussen mij en het bedrijf en dat was de druppel en ik besloot te gaan solliciteren. Toen vroegen ze mij ineens op gesprek en kwam het briefje op tafel: 5 tredes omhoog. Sorry, maar ik wil dit gesprek gebruiken om mijn toekomst hier tot een eind te breien
. Ik hou echt niet van zulke spelletjes en na jarenlang aan het lijntje gehouden te zijn, was ik er echt klaar mee. Sinds kort bij een nieuw bedrijf in een geheel nieuwe functie, maar tot dusver een goede stap, die ik achteraf gezien al 2 jaar eerder had moeten maken.