STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:23

SjonnieZ schreef:
Century schreef:
Dat wordt het ook :). En er wordt ook een bewijs van deelname van de opleider gevraagd. Dus je moet wel komen opdagen.

Je kan ook niet zomaar elke opleiding doen. Een opleiding/cursus moet in het register staan. Dat maakt het al een stuk minder fraude-gevoelig.

Het probleem van deze regeling is dat een beetje hbo/wo opleiding het tig-voudige per jaar kost.

Het volgende probleem is dat ik geen enkele hbo/uni/masteropleiding in de lijst zie staan.
Alleen maar mbo niveau of hoogstens post-hbo cursussen en ook een hoop onzincursussen :o

Maar misschien kijk ik niet goed? Dat hoop ik, dat ik voor m’n 3e jaar nog 1000€ krijg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:39

verootjoo schreef:
Het lijkt haast wel alsof ze hiermee doorstuderen willen ontmoedigen ofzo -O-

Oprechte vraag: zou dat zo erg zijn? Ik dacht juist dat er teveel hooggeschoolden komen in NL. Moeten we een 2e studie en masters stimuleren, of is het voor de maatschappij beter als mensen eerder gaan werken?

Ik ben blij met de regeling, maar vrees ook dat de pot met geld snel op is. Ben benieuwd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:44

Doubtless schreef:
verootjoo schreef:
Het lijkt haast wel alsof ze hiermee doorstuderen willen ontmoedigen ofzo -O-

Oprechte vraag: zou dat zo erg zijn? Ik dacht juist dat er teveel hooggeschoolden komen in NL. Moeten we een 2e studie en masters stimuleren, of is het voor de maatschappij beter als mensen eerder gaan werken?

Ik ben blij met de regeling, maar vrees ook dat de pot met geld snel op is. Ben benieuwd!

Vind ik wel, ik ben voor gelijke kansen en dat iedereen en maximale uit zichzelf kan halen als je dat wilt.
Masters worden vanuit het werkveld overigens wel gestimuleerd, en zijn echt meer waard. Als bachelor fysiotherapeut heb je in de toekomst weinig te zoeken, je moet echt een master gaan doen a 18.000 en het salaris van fysio is echt niet hoog.

Niet dat mbo minder is, er is een schreeuwend tekort aan bv bouwvakkers. Maar ook die opleidingen zie ik niet in de lijst. Zoals elektricien, timmerman, tegelzetter etc.

Maar misschien kan ik wel niet overweg met de lijst en klopt het niet :?

Tot nu toe zie ik vooral vage coach opleidingen en het lijkt me zeker niet de bedoeling dat iedereen zonder achtergrond die cursussen gaat doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:49

Ik ben het met je eens dat gelijke kansen belangrijk zijn. Masters mogen dus niet alleen toegankelijk zijn voor de rijken.

Los daarvan;

Op de site van de rijksoverheid staat "Het het STAP-budget wil de overheid werkenden en werkzoekenden de mogelijkheid bieden om meer eigen regie te nemen bij het ontwikkelen tijdens hun loopbaan. Zij hebben zo meer kansen om hun baan te houden of om een nieuwe baan te vinden."

Ik kan me goed voorstellen dat een MBO/HBO/WO/Master opleiding hiervoor niet de doelgroep is. Meer de mensen die met een beetje extra studie hun positie op de arbeidsmarkt kunnen verbeteren (daardoor werk hebben/behouden en niet werkloos thuis komen te zitten).

Overigens denk ik dat je misschien niet helemaal de juiste info vindt, want er wordt veel meer aangeboden dan vage coach opleidingen.

Century

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 10:20

Er is ook nog niet één plek waar je alles kan vinden. Dat maakt zoeken lastig.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:00

Ik begreep ook dat de lijst echt pas 1 april online komt, dus dan pas te bekijken is.
Zelf heb ik een cursus die ik al langere tijd wil volgen. Het is, zoals ik nu begrijp, de bedoeling dat je eerst STAP aanvraagt en dan pas inschrijft voor de cursus?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:11

Van wat ik tot nu toe gezien heb is dat je bij een opleider vaak kan kiezen voor een "STAP-inschrijving". Dan vraag je zelf STAP aan, en als het toegekend wordt dan kan je inschrijving ook definitief worden.
Kijk bij de opleider waar je de cursus wilt doen, die zal wel meer info hebben :)

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:24

verootjoo schreef:
Ineke2 schreef:
Niet alleen een master hoor. Een mbo4 deeltijd is ook heel veel duurder.

Hoeveel dan? Daar zie ik overal maar ong 1200€ per jaar staan.
Een masteropleiding is 7000€ per jaar.

Was het maar €7000 :') de meeste masters waar de overheid niet compenseert zijn ongeveer €12.000 per jaar

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:30

Century schreef:
Van wat ik tot nu toe gezien heb is dat je bij een opleider vaak kan kiezen voor een "STAP-inschrijving". Dan vraag je zelf STAP aan, en als het toegekend wordt dan kan je inschrijving ook definitief worden.
Kijk bij de opleider waar je de cursus wilt doen, die zal wel meer info hebben :)

Dat is een goede. De instantie heb ik het weekend hier ook al over gemaild, dus dat maar even afwachten.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:56

Is er een lijst met cursussen die je met deze subsidie kan doen? Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis en ik zou best graag haren willen leren knippen zodat als mensen er echt rot bij zitten qua haar ik ze een beetje extra aandacht kan geven. Het gebeurt niet vaak dat daar tijd voor is, maar het zou wel fantastisch zijn als je daar af en toe iemand een goede dag mee zou kunnen geven.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:12

Mijn post hbo was ook 12.000,- . Met de aftrek belasting was het voor particulieren nog enigszins te doen maar 1000,- is een schijntje. Nou mag ik niet klagen want mijn baas heeft het betaald maar voor nieuwe aanwas wordt het wel een dure grap...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:18

Pascalle90 schreef:
Is er een lijst met cursussen die je met deze subsidie kan doen? Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis en ik zou best graag haren willen leren knippen zodat als mensen er echt rot bij zitten qua haar ik ze een beetje extra aandacht kan geven. Het gebeurt niet vaak dat daar tijd voor is, maar het zou wel fantastisch zijn als je daar af en toe iemand een goede dag mee zou kunnen geven.

Je zult nu nog zelf even moeten Googlen / rondkijken bij opleiders. Er komt wel een scholingsregister, maar of er echt één plek komt waar alles staat, is me niet duidelijk. Die is er nu iig nog niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:59

Weet iemand misschien of je hier ook vanuit een uitkering recht op hebt?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 15:08

Eén site zegt inderdaad dat het niet uitmaakt of je nu een uitkering krijgt of niet (https://www.stap-budget.nl/). Ik zie het niet direct terug in de brochure, maar er staat niet bij de voorwaarden dat je geen uitkering mag hebben.
Ik zou dus zeggen, ja, ook met een uitkering heb je hier recht op :j Sterker nog, ik denk dat mensen met een uitkering die graag aan de slag willen maar daarvoor wat scholing nodig hebben, juíst de doelgroep zijn van deze subsidie.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:07

Palmboom95 schreef:
Drico schreef:

Ik heb even de links door gekeken maar zie dit nergens staan?

Tot 30 jaar kun je geen STAP-budget aanvragen voor bekostigd onderwijs (dat is door het ministerie van OCW gefinancierd onderwijs). Dit om samengaan met studiefinanciering en dubbele financiering vanuit de overheid te voorkomen.

Maar als je een tweede opleiding doet word je dus flink buitengesloten want dan krijg je ook geen studiefinanciering en betaal je niet het tarief waarbij je tegemoet wordt gekomen maar gewoon een mooie 7.000-12.000 per jaar. Daar zouden ze wel onderscheid op mogen maken.

Is het echt vanaf 30 jaar? Overal staat vanaf 18 jaar.
Zou jammer zijn want ik zou graag gebruik willen maken van het STAP budget. Zou graag een cursus willen volgen, mijn studie is alweer een tijdje geleden.

Ik lees het al. Gelukkig kan het wel!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:02

Er is nu gewoon al een enorme wachtrij voor het aanmelden voor het stapbudget.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:11

Lolacabana schreef:

Ja, direct om 10:00 al.....

Balen, want maar z'n 50.000 plekken te vergeven deze ronde.

Klotezooi dit. Had wel verwacht dat het snel zou gaan, maar niet zó snel.

Ik ben pas over meer dan 1 uur aan de beurt -:(- -:(-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:12

Lolacabana schreef:

Dat was te verwachten natuurlijk. Ik baal wel want ik wilde in december een studie starten (met nog net de oude regels) maar dat mocht toen niet van de werkgever en nu moet ik wachten tot er ruimte is op een eindeloos lange wachtlijst? :(

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:14

Ik had al op die aanmeldlink geklikt rond 9 uur, zodat ik direct op de wachtlijst zou komen te staan. Nu moet ik nog 49 minuten wachten. Heb mij wel aangemeld onder voorbehoud van het stapbudget, want die 1000 euro minder kan ik echt wel gebruiken, anders wordt het helemaal een duur grapje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:17

Ik ging van 25 minuten naar 8 minuten naar 40 minuten -O-
En ik moet zo weg. Dus vanmiddag maar een nieuwe poging.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:20

Ik had om iets over 8 al op die pagina geklikt, in de hoop vooraan de wachtrij te komen om 10 uur. En ik moet nu alsnog meer dan een uur wachten :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:24

Hier ook meer dan een uur wachtrij. Ik kwam er via dit topic achter. Toch wel een fijne mogelijkheid voor een cursus die ik toch al wilde volgen :D

Maar moet je je nu eerst inschrijven voor het budget of eerst voor de opleiding?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:25

Ik kan al niet eens op de site komen... :+
Straks nog maar een keer proberen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:27

Hier ook meer dan een uur wachttijd. Stond eerst op 25 minuten maar die liep ineens heel hard op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:28

Danielleeee_ schreef:
Ik had om iets over 8 al op die pagina geklikt, in de hoop vooraan de wachtrij te komen om 10 uur. En ik moet nu alsnog meer dan een uur wachten :+

Hoe dan?

Want toen ik om 09:59 de site opende, stond er nog met grote letters: aanmelding nog niet open.

Beetje oneerlijk als de wachtrij eerder geopend zou zijn dan 10:00...

Wachtrij had gewoon pas om 10 geopend moeten worden en niet al uren eerder.