Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KittyDylan schreef:Ik vind hem inderdaad erg sturend naar "je moet minder vlees eten anders ben je een slecht mens en geef je niets om de wereld, en mag alles maar dood", om het even grof te zeggen.
nine1987 schreef:Ik ben afgehaakt, ik vond het te sturend..
LvdO schreef:Ik ben ook van mening dat de gewone burger niet degene is die de verantwoordelijkheid voor het klimaat op zich hoeft te nemen. Zolang Schiphol mag zoveel vluchten mag blijven aanbieden, zolang er in tropische landen schaatsbanen zijn en we over de hele wereld met die belachelijke formule 1 racen hoef ik mij daar niet mee bezig te houden.
Flower033 schreef:Ik weet niet zo goed wat ik in moet vullen bij de eerste vragen over vlees eten, als vegetariër.
Wat moet ik antwoord op vragen of ik me schuldig voel als ik toch vlees eet (klimaatvragen). Oneens, want ik eet geen vlees, of neutraal, want de vraag is voor mij niet van toepassing.
Mijn reden om geen vlees te eten heeft niet met klimaat te maken. Is een mooie bijkomstigheid. Maar toen ik stopte met vlees eten, was dat nog helemaal geen issue. Dan zijn de vragen wat raar om te beantwoorden.
Je mag de vragen zeker niet meer aanpassen? Als dat wel mag, is een antwoord als nvt handig.
Ibbel schreef:Sowieso denk ik dat heel weinig mensen geen vlees eten vanwege het milieu. Hoe moet je dat dan zien? Dierenwelzijn interesseert me geen donder, maar vanwege het klimaat ga ik wél minder vlees eten?
Ik denk dat je weinig response krijgt van mensen die klimaat op 1 zetten als reden om geen vlees te eten.
Weet je wát een mooie vraagstelling zou zijn?
Is het klimaat een reden om vlees van extensieve veehouderijen / circulaire veehouderijen / biologische veehouderijen te kopen ipv 'plofkip/bioindustrievlees'?
Als dat twee keer zoveel kost, ga je dan 2x minder vlees eten?
Dán krijg je inzichtelijk wat mensen zich voor 'opofferingen' willen getroosten qua vleesconsumptie met klimaat als reden.
Ibbel schreef:Sowieso denk ik dat heel weinig mensen geen vlees eten vanwege het milieu. Hoe moet je dat dan zien? Dierenwelzijn interesseert me geen donder, maar vanwege het klimaat ga ik wél minder vlees eten?
Ik denk dat je weinig response krijgt van mensen die klimaat op 1 zetten als reden om geen vlees te eten.
Weet je wát een mooie vraagstelling zou zijn?
Is het klimaat een reden om vlees van extensieve veehouderijen / circulaire veehouderijen / biologische veehouderijen te kopen ipv 'plofkip/bioindustrievlees'?
Als dat twee keer zoveel kost, ga je dan 2x minder vlees eten?
Dán krijg je inzichtelijk wat mensen zich voor 'opofferingen' willen getroosten qua vleesconsumptie met klimaat als reden.
ikke schreef:Nou, zo moeilijk is het niet, ook als je niet in het straatje past.
Maar nee, ik ben het niet zo eens met je vraagstelling. Ik eet regelmatig vlees; dat ga ik niet verminderen en al helemaal niet voor "klimaat" of "gezondheid".
Er is namelijk helemaal niks mis met matige vleesconsumptie van herleidbare herkomst. DAT is een cruciaal punt wat je mist in je vraagstelling!!

Uitvogelen wat wel goed aan mijn onderzoek was, en waar de zwakke punten zaten. En daar dan een mooi verhaal van maken. Pindakaa7 schreef:Er zijn talloze redenen om wel of geen vlees te eten, om dat allemaal te gaan onderzoeken is niet realistisch. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben afgebakend en enkel kijken naar klimaat en gezondheid als redenen.
Vragen over bijvoorbeeld dierenwelzijn zijn dus irrelevant, ik snap dat als dat jouw reden is om minder vlees te eten, je vragen daarover mist. Maar die vragen kunnen wij niet gebruiken, dan zitten we straks met data die we niet kunnen gebruiken met de analyses die we gaan draaien. Daarnaast zou dan de vragenlijst veel te lang worden, of we zouden vragen die we nu hebben moeten schappen waarmee de betrouwbaarheid in het geding komt.
Maar ik ben heel blij dat jullie aangeven dat het een rede is om af te haken, bedankt daarvoor!
Anders zitten we straks met veel non response zonder idee waarom.
Als je voor het dierenwelzijn vegetariër bent geworden bijvoorbeeld, wat houdt je dan tegen om bij de vragen over klimaat geen 'zeer oneens' in te vullen?
En ik las een opmerking over de docent. De vragenlijst is inderdaad goedgekeurd waar ik zo mijn twijfels bij had. Deze docent vindt 'het proces' belangrijker dan of het resultaat perfect is. Daarnaast krijgen wij (bewust vanuit de opleiding) weinig begeleiding bij ditsoort opdrachten.
Daarom ben ik heel blij met alle reacties, kunnen we veel van leren.
Verder zal ik niet te veel op het ontstaan van deze vragen ingaan, om eventuele nieuwe respondenten niet verder te beïnvloeden.
Ibbel schreef:Ik betwijfel of de eerste reden (voor welke vegetarier/veganist ook) milieu is. Ik denk dat het eerder én dierenwelzijn én milieu is.
En als dierenwelzijn dan nergens in de enquete staat, voelt die groep zich dus ook niet aangesproken, want dierenwelzijn als eerste reden ontbreekt.
Citaat:Precies.
Ik ben hartstikke gezond en heb een mooi gebalanceerd eetpatroon waar dus ook vlees in zit. Vlees van herleidbare afkomst: dieren die het goed hebben gehad, op een goede manier zijn geslacht zonder stress, etc. Ik doe er moeite voor om aan dat vlees te komen en betaal daar ook (meer) voor.
De aanname dat minder vlees eten goed zou zijn voor de gezondheid is een vreemde en zou je moeten toetsen voordat je de vervolgvragen daarover stelt. Eigenlijk kun je de resultaten van deze enquete wel weggooien, vanwege de slechte opbouw zijn de antwoorden nietszeggend.

DuoPenotti schreef:Het voedingscentrum is niet objectief, dat kan diverse kanten op gaan.
Ze worden gesponsord door grote bedrijven, dus dan weet je genoeg.
Maar uiteraard is het van de overheid en die lobbyen behoorlijk op de boeren uit het land te krijgen, dus ook daar geen betrouwbaarheid in wat deze schrijven.
Dat is voor mij al lang geleden duidelijk geworden. En dan voornamelijk betreft producten van unilever.