Vleesconsumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LvdO

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:35

Het waren aparte vragen... Maar ik heb hem wel voor je ingevuld. Ik ben een echte vleeseter, ik ben een trotse voedselmaker en werk in de veehouderij. Ik bekijk het op een andere manier dan de meeste mensen zo te lezen. ik vond de vragen wat oordelend en sturend in een bepaalde richting.
Ik ben ook van mening dat de gewone burger niet degene is die de verantwoordelijkheid voor het klimaat op zich hoeft te nemen. Zolang Schiphol mag zoveel vluchten mag blijven aanbieden, zolang er in tropische landen schaatsbanen zijn en we over de hele wereld met die belachelijke formule 1 racen hoef ik mij daar niet mee bezig te houden. Ik kijk wel alleen naar mijn eigen leven, zolang dat goed en gelukkig is ben ik dat ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:37

Ook ingevuld, maar ook ik vond het een bijzondere vragenlijst.

Alle soorten vlees over 1 kam geschoren en vis erbuiten gelaten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:40

KittyDylan schreef:
Ik vind hem inderdaad erg sturend naar "je moet minder vlees eten anders ben je een slecht mens en geef je niets om de wereld, en mag alles maar dood", om het even grof te zeggen.

Ja precies.
Ik eet minder vlees, maar van een goed bereid stukje vlees kan ik echt nog wel genieten hoor

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:48

nine1987 schreef:
Ik ben afgehaakt, ik vond het te sturend..

Mee eens,
Vooral deze vraag: Mijn omgeving reageert positief als ik gezonde keuzes maak.
Viel ik erg over.

Wij eten 5 tot 6 dagen in de week vlees en de andere dag vis of vega.
Ik eet als ik vlees eet 100 gram per dag en wij kopen het vlees via Grutto en als dat niet lukt kijken wij naar alle keurmerken etc.

Of je vlees eet of niet, betekend niet dat je gezonde keuzes maakt of niet.
Net als dat vlees eten niet weg neemt dat je andere dingen kan doen voor het klimaat, of dierenleed, of... Jullie snappen mijn punt wel :j
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 17-12-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:53

Daar heb ik dan juist als een van de weinige dingen mee eens ingevuld.
Maar gezonde keuzes betekend hier dus wel vlees op het menu. Ook volgens mijn omgeving.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:55

nine1987 schreef:

Ik heb hem verder in gevuld maar ook ik vind het een enorm sturende en zelfs veroordelende enquete. Kan me best voorstellen dat veel mensen na drie vragen de brui er aan geven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:17

LvdO schreef:
Ik ben ook van mening dat de gewone burger niet degene is die de verantwoordelijkheid voor het klimaat op zich hoeft te nemen. Zolang Schiphol mag zoveel vluchten mag blijven aanbieden, zolang er in tropische landen schaatsbanen zijn en we over de hele wereld met die belachelijke formule 1 racen hoef ik mij daar niet mee bezig te houden.

Een betere wereld begint wel bij jezelf. Ik ben het ook niet eens met die formule 1 racen en belachelijke uitstoot van vliegverkeer en beslissingen van de overheid hier in, maar dat maakt niet dat ik denk laat de wereld maar stikken, als hun het mogen dan mag ik het ook. Ik ben veganistisch bijvoorbeeld om een bijdrage te leveren een dierenwelzijn en milieu (dit kan uiteraard ook op andere vlakken, stel heel veel individuen besluiten niet meer het vliegtuig te pakken bijvoorbeeld), hoe meer individuen een bijdrage willen leveren, hoe groter de impact, en al die individuen worden een massa en zetten uiteindelijk iets in beweging. Vind het altijd jammer om te lezen hoe veel mensen een antropocentrische visie hebben (niet op jou gericht hoor, maar ik hoor dit heel veel om mij heen, dat is hoe mensen vaak ook opgevoed worden). Er moet nog altijd iets dramatisch gebeuren voor wij mensen beseffen hoe veel we kapot maken met onze "gewoontes" en geluk, al is het dan waarschijnlijk al te laat.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:25

Flower033 schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik in moet vullen bij de eerste vragen over vlees eten, als vegetariër.
Wat moet ik antwoord op vragen of ik me schuldig voel als ik toch vlees eet (klimaatvragen). Oneens, want ik eet geen vlees, of neutraal, want de vraag is voor mij niet van toepassing.

Mijn reden om geen vlees te eten heeft niet met klimaat te maken. Is een mooie bijkomstigheid. Maar toen ik stopte met vlees eten, was dat nog helemaal geen issue. Dan zijn de vragen wat raar om te beantwoorden.

Je mag de vragen zeker niet meer aanpassen? Als dat wel mag, is een antwoord als nvt handig.

Hier loop ik ook tegenaan. Ik weet niet welk antwoord ik daar moet invullen, want ik eet überhaupt geen vlees. Een 'Niet van toepassing' zou hier inderdaad erg fijn zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:41

Sowieso denk ik dat heel weinig mensen geen vlees eten vanwege het milieu. Hoe moet je dat dan zien? Dierenwelzijn interesseert me geen donder, maar vanwege het klimaat ga ik wél minder vlees eten?

Ik denk dat je weinig response krijgt van mensen die klimaat op 1 zetten als reden om geen vlees te eten.

Weet je wát een mooie vraagstelling zou zijn?
Is het klimaat een reden om vlees van extensieve veehouderijen / circulaire veehouderijen / biologische veehouderijen te kopen ipv 'plofkip/bioindustrievlees'?
Als dat twee keer zoveel kost, ga je dan 2x minder vlees eten?

Dán krijg je inzichtelijk wat mensen zich voor 'opofferingen' willen getroosten qua vleesconsumptie met klimaat als reden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:46

Ibbel schreef:
Sowieso denk ik dat heel weinig mensen geen vlees eten vanwege het milieu. Hoe moet je dat dan zien? Dierenwelzijn interesseert me geen donder, maar vanwege het klimaat ga ik wél minder vlees eten?

Ik denk dat je weinig response krijgt van mensen die klimaat op 1 zetten als reden om geen vlees te eten.

Is het klimaat een reden om vlees van extensieve veehouderijen / circulaire veehouderijen / biologische veehouderijen te kopen ipv 'plofkip/bioindustrievlees'?

Dán krijg je inzichtelijk wat mensen zich voor 'opofferingen' willen getroosten qua vleesconsumptie met klimaat als reden.

Hele goeie inderdaad :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:54

Ibbel schreef:

Nou, daar doe ik geen "opoffering" op; het vlees dat hier in de diepvriezer zit kom bij een verantwoorde producent vandaan maar is niet duurder dan kwalitatief vergelijkbaar vlees van andere leveranciers.

De oorzaak daarvan is simpel: geen tussenhandel.
https://www.ecofields.nl/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:57

'Opofferingen' stond niet voor niets tussen aanhalingstekens. En vergeet niet, wij hebben het makkelijk, 2 km het durrep uit en je hebt de boeren die vlees aan huis direct uit de stal vandaan verkopen voor het uitkiezen. Het merendeel van de mensen woont in de grote steden, daar heb je die luxe niet, en even 40 km rijden voor een stuk verantwoord vlees is ook weer niet per se goed voor het milieu :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:57

Maar als je bokt er op naslaat zitten hier diverse mensen die geen vlees eten door het milieu. Of althans dat zeggen ze en laten dat ook maar erg vaak blijken.
In dat opzicht kan ik me voorstellen dat ts enorm verbaasd is dat die vraagstelling nu tegen zoveel weerstand botst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:00

Ik betwijfel of de eerste reden (voor welke vegetarier/veganist ook) milieu is. Ik denk dat het eerder én dierenwelzijn én milieu is.
En als dierenwelzijn dan nergens in de enquete staat, voelt die groep zich dus ook niet aangesproken, want dierenwelzijn als eerste reden ontbreekt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:00

C_arola schreef:
nine1987 schreef:

Eens en veel vragen vond ik dubbel. Ik ben dus ook gestopt met invullen.

eens met beide, heb hem wel ingevuld maar werd er wel een beetje narrig van.
Beetje het gevoel van dat je niet goed bezig bent als je vlees eet

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:01

Ik ben gestopt met het eten van vlees met als hoofdreden het klimaat

Dierenwelzijn is natuurlijk mooi meegenomen maar dat was niet de reden voor mij om vegetariër te worden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:53

Een heleboel dubbele vragen en gemiste opties imo.

Ik eet bijv. 2x in de week vlees, maar wel van goede bio slager waar de dieren een goed leven hebben gehad. Hier voel ik mij niet schuldig over, ik heb wat vlees nodig om gezond te blijven.

Maar, over het algemeen vind ik dat mensen teveel vlees eten en vooral de manier waarop dieren gehouden worden zowel slecht voor het klimaat en voor de dieren zelf. Dit kan echt anders en ik denk dat het belangrijk is om hier op in te springen.

Daarnaast is overbevolking gewoon ook echt een serieus groot probleem aan het worden en bedreigt dat het klimaat aan alle kanten ook heel hard. Niet alleen door bio industrie, maar ook door vlieg verkeer, auto's, het bouwen van huizen en kappen van bomen, gebruik van bestrijdingsmiddelen, eenzijdig grondgebruik etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:07

ikke schreef:
Nou, zo moeilijk is het niet, ook als je niet in het straatje past.

Maar nee, ik ben het niet zo eens met je vraagstelling. Ik eet regelmatig vlees; dat ga ik niet verminderen en al helemaal niet voor "klimaat" of "gezondheid".

Er is namelijk helemaal niks mis met matige vleesconsumptie van herleidbare herkomst. DAT is een cruciaal punt wat je mist in je vraagstelling!!

Precies.
Ik ben hartstikke gezond en heb een mooi gebalanceerd eetpatroon waar dus ook vlees in zit. Vlees van herleidbare afkomst: dieren die het goed hebben gehad, op een goede manier zijn geslacht zonder stress, etc. Ik doe er moeite voor om aan dat vlees te komen en betaal daar ook (meer) voor.
De aanname dat minder vlees eten goed zou zijn voor de gezondheid is een vreemde en zou je moeten toetsen voordat je de vervolgvragen daarover stelt. Eigenlijk kun je de resultaten van deze enquete wel weggooien, vanwege de slechte opbouw zijn de antwoorden nietszeggend.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:13

Maar juist met deze kritiek leer je veel over hoe een enquete opgesteld kan worden. Dus voor topicstarter, de enquete is geen weggegooid iets. Maar juist een hele interessante enquete!
Je kunt straks je docent laten zien dat je weet wat goed onderzoek inhoudt :D

Bij mijn afstuderen vond ik het afkraken van mijn onderzoek ook het leukste om te doen _O- Uitvogelen wat wel goed aan mijn onderzoek was, en waar de zwakke punten zaten. En daar dan een mooi verhaal van maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:17

Pindakaa7 schreef:
Er zijn talloze redenen om wel of geen vlees te eten, om dat allemaal te gaan onderzoeken is niet realistisch. Vandaar dat wij ons onderzoek hebben afgebakend en enkel kijken naar klimaat en gezondheid als redenen.
Vragen over bijvoorbeeld dierenwelzijn zijn dus irrelevant, ik snap dat als dat jouw reden is om minder vlees te eten, je vragen daarover mist. Maar die vragen kunnen wij niet gebruiken, dan zitten we straks met data die we niet kunnen gebruiken met de analyses die we gaan draaien. Daarnaast zou dan de vragenlijst veel te lang worden, of we zouden vragen die we nu hebben moeten schappen waarmee de betrouwbaarheid in het geding komt.
Maar ik ben heel blij dat jullie aangeven dat het een rede is om af te haken, bedankt daarvoor!
Anders zitten we straks met veel non response zonder idee waarom.

Als je voor het dierenwelzijn vegetariër bent geworden bijvoorbeeld, wat houdt je dan tegen om bij de vragen over klimaat geen 'zeer oneens' in te vullen?

En ik las een opmerking over de docent. De vragenlijst is inderdaad goedgekeurd waar ik zo mijn twijfels bij had. Deze docent vindt 'het proces' belangrijker dan of het resultaat perfect is. Daarnaast krijgen wij (bewust vanuit de opleiding) weinig begeleiding bij ditsoort opdrachten.
Daarom ben ik heel blij met alle reacties, kunnen we veel van leren.

Verder zal ik niet te veel op het ontstaan van deze vragen ingaan, om eventuele nieuwe respondenten niet verder te beïnvloeden.

Ik vind het heel vervelend voor je, maar met deze lijst hoef je niet eens een analyse te gaan maken. Die gaat namelijk helemaal niets zeggen, omdat de opbouw van de lijst niet in orde is. De docent die dit goedkeurt leert jullie vooral statistiek als trucje, maar de basis ontbreekt, je hebt dan geen idee wat je daadwerkelijk aan het doen bent -O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:57

Ibbel schreef:
Ik betwijfel of de eerste reden (voor welke vegetarier/veganist ook) milieu is. Ik denk dat het eerder én dierenwelzijn én milieu is.
En als dierenwelzijn dan nergens in de enquete staat, voelt die groep zich dus ook niet aangesproken, want dierenwelzijn als eerste reden ontbreekt.

Die zijn er genoeg, maar misschien niet zo binnen de paardenkring, want dat zijn over het algemeen dierenliefhebbers die dat (ook) voor dierenwelzijn doen.

Ik heb in mijn omgeving meerdere vegetariërs
En veganisten die dat puur vanwege milieu/klimaat doen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:30

Citaat:
Precies.
Ik ben hartstikke gezond en heb een mooi gebalanceerd eetpatroon waar dus ook vlees in zit. Vlees van herleidbare afkomst: dieren die het goed hebben gehad, op een goede manier zijn geslacht zonder stress, etc. Ik doe er moeite voor om aan dat vlees te komen en betaal daar ook (meer) voor.
De aanname dat minder vlees eten goed zou zijn voor de gezondheid is een vreemde en zou je moeten toetsen voordat je de vervolgvragen daarover stelt. Eigenlijk kun je de resultaten van deze enquete wel weggooien, vanwege de slechte opbouw zijn de antwoorden nietszeggend.

Mooi dat het dier die jij eet een goed leven gehad heeft, absoluut al vooruitgang, maar daardoor eet/drinkt poept en plast die niet minder en is het dus ook niet beter voor het klimaat, wel voor het dierenwelzijn. Verder is het toch wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd dat minder vlees eten beter is voor je gezondheid, zelfs het voedingscentrum zegt dat haha. En het ging TS in deze enquete om gezondheid en klimaat. Maakt niet dat deze enquete minder flut is opgebouwd, maar het is dus geen vreemde aanname van TS dat minder vlees goed is voor de gezondheid en het milieu zoals jij beweerd, dat is gewoon een feit ;)
Eerste en beste google resultaat van: vlees gezond https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... ilieu.aspx

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:51

Het voedingscentrum is niet objectief, dat kan diverse kanten op gaan.
Ze worden gesponsord door grote bedrijven, dus dan weet je genoeg.
Maar uiteraard is het van de overheid en die lobbyen behoorlijk op de boeren uit het land te krijgen, dus ook daar geen betrouwbaarheid in wat deze schrijven.
Dat is voor mij al lang geleden duidelijk geworden. En dan voornamelijk betreft producten van unilever.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:08

DuoPenotti schreef:
Het voedingscentrum is niet objectief, dat kan diverse kanten op gaan.
Ze worden gesponsord door grote bedrijven, dus dan weet je genoeg.
Maar uiteraard is het van de overheid en die lobbyen behoorlijk op de boeren uit het land te krijgen, dus ook daar geen betrouwbaarheid in wat deze schrijven.
Dat is voor mij al lang geleden duidelijk geworden. En dan voornamelijk betreft producten van unilever.

Dus wat zijn volgens jou wel goede onderzoeken dan?

Ik dacht dat het algemeen bekend was dat veel vlees eten ongezond is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:10

Veel vlees, maar dat is anders dan geen vlees.