Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:38

Ik rij 55km enkele reis naar het werk, daar doe ik ongeveer 45 minuten over. En dan scheelt het dat ik meestal buiten de spits rij. Ik vind het goed te doen, minder lang reizen is natuurlijk fijner, maar je went er op een gegeven moment wel aan. Ik zou niet verder weg dan dit willen werken, het kost toch veel tijd én geld om heen en weer te rijden. Dat zou ik dan liever in iets leuks doen steken :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 22:49

We hebben thuis al vaak gesproken over wat we zouden doen als ik meer zou kunnen verdienen dan mijn man. Hij heeft helaas echt 0 perspectief op zijn werkplek, dus het is logischer als ik probeer hogerop te komen. Hij staat er dus ook volledig achter en zou dan minder gaan werken zodat onze dochter niet vaker naar de BSO o.i.d. zou hoeven.

Vergelijkbare functies dichterbij komen niet snel vrij, maar goed om te bespreken.

Ik ben vooral gevleid dat ze me gevraagd hebben, maar dat is geen reden om het te doen. Op die manier is het niet vol te houden. Ik wil alles goed afgewogen en doorgesproken hebben voor ik de knoop door hak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:50

zonnebloem18 schreef:
ikke schreef:
Wat je ook even mee moet nemen: eerste klasse reizen.
Als je je kosten vergoedt krijgt; dus géén NS-bussinesscard, kijk dan wat een jaartrajectkaart kost. Als je dat in een keer betaald, krijg je een leuke korting en als het dan qua afstanden een beetje handig uitpakt, kun je voor een paar euro per maand eerste klasse reizen.
Ik kan hier niet te veel over uitweiden, maar ik vermoed dat eerste klas reizen geen probleem zou moeten zijn. Ik ga het wel meenemen in de vragen die ik nog heb.

Als je baas betaald, helemaal top, maar als je gewoon 0,19 per km krijgt, moet je dat bedrag op basis van die 54000 km per jaar (=10.260 euro per jaar) afzetten tegen de kosten van een abbo. Heb je het geld om je jaarabbo in een keer te betalen; krijg je een interessante korting. Dat kan maken dat je 1e klasse kunt reizen zonder dat het (veel) geld kost.
Even de site van NS uitknijpen.

Anoniem

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:54

Ik rijd 45 minuten enkele reis naar mijn werk. Heel
Eerlijk? Het is een flinke afstand maar het scheelt dat ik 3 dagen in de week kan thuiswerken en 2 dagen naar kantoor ga. Dan is dat goed te doen. Zou ik die afstand elke dag moeten rijden dan was het wel zwaar geweest.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:10

Ik heb een tijdje voor stage 2,5 uur heen en 2,5 uur terug met de trein (ik had nog geen auto). Ik vond het in het begin onwijs leuk en echt een uitje, lekker boekje lezen en muziek luisteren. Maar na een paar maanden was de lol er wel vanaf. De trein was giga druk, allemaal zwetende mensen, verbindingen die niet aansloten, weer een trein later nemen omdat hij niet rijdt, oneindig wachten op de verbindingen in regen en hitte. Nee voor 4 keer in de week zou ik het op de lange termijn niet volhouden. Als je deze baan/functie neemt voor een bepaalde periode is het denk ik prima, maar niet voor de lange termijn. Je gaat echt je vrije tijd missen in de avond. Dat je man er vaker is voor je dochter is, is leuk, maar je dochter heeft ook haar moeder nodig waarmee ze dingen wilt doen ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:28

Ik reed pre corona ook 100km enkele reis voor 5 dagen in week, maar nu nog maar 1x in de week en dat bevalt prima.
Mijn man rijdt 150km enkele reis en hij is maximaal 2 dagen per week op kantoor.

Wij wonen buitenaf, dus altijd veel reistijd. Maar wij vinden woongenot belangrijker.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:37

Heb 2 jaar enkele reis 1,5 uur met OV gedaan. Vond het heerlijk. Mocht van de baas werken in de trein, dus normale tijden reizen en in de trein laptop open en alvast de dag beginnen. Terugweg was echt mijn zen moment. Podcast luisteren, muziekje op, boekje erbij en een lekker theetje. Kwam altijd uitgerust thuis. Kon echt even de dag afsluiten. Toen ik veel dichter bij huis ging werken merkte mijn vriend dat. Was bij thuiskomst even wat meer ‘hangry’. Had dat 1,5 uur voor mezelf niet meer. Sindsdien ook veel minder gaan lezen of podcast luisteren. Ik heb geen kids, en toen ook geen paard nog. Als die factoren meespelen is het een ander verhaal. Ook zo’n eind autorijden lijkt me slopend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:58

Dat zou ik me ook afvragen. Hoe intensief is jouw baan voor je? Ben je heel moe na een dag werken? Als je dan nog veel reistijd hebt is dat ook heel vermoeiend.

Hoe bevalt je huis en woon omgeving? Als je ergens heel graag woont en met veel plezier thuiskomt, heb je het er misschien voor over om iets verder weg te werken, omdat je per se daar wil wonen.

Heb je hobby's en sporten? Kun je dat blijven doen? En dan bedoel ik meer dat je bijv niet op tijd thuis bent als jouw vaste groep van iets start bijv.

Hoe is je sociale leven? Als jij het naar je zin hebt op je werk, je houdt genoeg tijd over, kan alles hetzelfde blijven. Maar ben je meer tijd kwijt, ben je moe als je thuis komt, wil je meer bij je gezin zijn, omdat je meer/langer van huis bent, gaat dat wel meespelen.

Sowieso dat laatste. Je kan het met je man oplossen, maar je bent toch moeder en een kind kan niet lekker zijn, vakantie hebben, een uitje met school dat ze ouders zoeken om te helpen etc. Allemaal op te lossen, maar als het voor je gevoel straks anders is, gaat het wel spelen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:17

Hier 2 uur enkele reis (per OV) dus 4 uur per werkdag.
Vind ik parttime al een flinke opgave.
(Lang leve het thuiswerken *\o/* )

5 dagen per week zou ik echt niet redden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:17

Ik heb een jaar van Hengelo naar Utrecht gereisd en een collega gaat al 4 jaar van Maastricht naar Den Bosch.

Conclusie is wel dat het hoe langer hoe zwaarder wordt en dat het niet haalbaar voelt voor oneindig zonder uitzicht op verandering in de situatie. Zo voelen wij ons er allebei bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 00:27

superpony schreef:
Dat zou ik me ook afvragen. Hoe intensief is jouw baan voor je? Ben je heel moe na een dag werken? Als je dan nog veel reistijd hebt is dat ook heel vermoeiend.

Goeie vragen. Mijn werk is niet heel intensief. Het zal in het begin waarschijnlijk wel wat pittiger zijn dan nu, maar over all is het wel relaxed.

superpony schreef:
Hoe bevalt je huis en woon omgeving? Als je ergens heel graag woont en met veel plezier thuiskomt, heb je het er misschien voor over om iets verder weg te werken, omdat je per se daar wil wonen.
We wonen hier prima, maar verhuizen voor werk is altijd een optie geweest. We zijn niet echt gebonden aan onze woonplaats en hebben al vaker gekeken naar huizen in de richting van waar ik zou kunnen gaan werken.

superpony schreef:
Heb je hobby's en sporten? Kun je dat blijven doen? En dan bedoel ik meer dat je bijv niet op tijd thuis bent als jouw vaste groep van iets start bijv.
Geen tijdsgebonden hobby's of sporten. Mijn hobby's zijn wandelen, puzzelen en tv kijken. Dat kan altijd wel.

superpony schreef:
Hoe is je sociale leven? Als jij het naar je zin hebt op je werk, je houdt genoeg tijd over, kan alles hetzelfde blijven. Maar ben je meer tijd kwijt, ben je moe als je thuis komt, wil je meer bij je gezin zijn, omdat je meer/langer van huis bent, gaat dat wel meespelen.
Ons sociale leven is vrij beperkt, geen grote vriendengroepen en familie en vrienden zien we niet zo vaak. We zijn beide huismussen en ook wel een beetje autistisch in het sociale gebeuren.

superpony schreef:
Sowieso dat laatste. Je kan het met je man oplossen, maar je bent toch moeder en een kind kan niet lekker zijn, vakantie hebben, een uitje met school dat ze ouders zoeken om te helpen etc. Allemaal op te lossen, maar als het voor je gevoel straks anders is, gaat het wel spelen.

Ik vind dit een lastige vraag, vooral omdat ik me afvraag of je hem ook had gesteld als ik een man was geweest. Dat terzijde is onze dochter net zo veel mama's meisje als papa's meisje. Die zou het geweldig vinden als ze wat meer tijd met papa zou hebben.

Door mijn ADHD en dat van onze dochter kost het moeder zijn me vaak veel energie en ben ik snel overprikkelt door haar drukte. Daarnaast kan ik wel flexibel werken en heb ik meer dan genoeg plusuren. Ik kan dus wel makkelijk een dagje vrij nemen als dat nodig is. Verder hebben we altijd opa en oma in de buurt als back up. Als ik nu aan het werk (6km van huis) ben kan ik ook niet zomaar naar huis. In dat geval moet mijn man dan onze dochter ophalen. Zelfde geldt voor vakanties, ik ben nu ook de herfstvakantie vrij, dat is behoorlijk flexibel in te plannen.

Ik ben trouwens blij met alle kritische stemmen hoor. Ik had verwacht dat men de afstand wel te doen vond, maar de meesten hebben toch echt wel moeite met het reizen. Ik vermoed dat dat echt een kwestie van proberen wordt en kijken welke voorwaarden er bij komen kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:34

Mijn man rijdt al sinds 2010 1:15 uur (zonder file.. maar meestal 1:30 uur en soms langer) per dag heen en terug naar zijn werk.
Sinds de corona is dat natuurlijk veranderd en werkte hij volledig thuis en is vorige week voor het eerst weer wezen werken.
Natuurlijk scheelt thuiswerken veel (reis)tijd, maar tot aan de corona heeft hij geen problemen met het reizen gehad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:39

Het is niet onmogelijk. Zelf heb ik 5 jaar veel gereisd voor werk. 60.000-70.000 km per jaar op zeer filegevoelige trajecten. Zat elke dag tussen de 2,5u en 5u in de auto. De afstand gaat nog maar de files werden alleen maar erger. Dat werd me te veel.

Mijn man reist al minstens tien jaar met OV naar Brussel. Reistijd enkel is 1:45 als er niets mis gaat. Fiets of bus, dan twee treinen, dan metro of te voet. Hij vindt het prima ik zou het geen week volhouden.

Mijn beste vriend werkt ook al kleine tien jaar op 110km van zijn deur maar hier is nooit file. Hij klaagt er ook nooit over.

Edit: ik zou het enkel met bedrijfswagen doen of met echt heel goede voorwaarden. Je rijdt ze zo op en je wil echt wel een dikke bak met deze afstanden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:49

poes schreef:
Edit: ik zou het enkel met bedrijfswagen doen of met echt heel goede voorwaarden. Je rijdt ze zo op en je wil echt wel een dikke bak met deze afstanden.

Mijn man rijdt nu in een 208 (heeft net weer een nieuwe besteld), daarvoor 2x een Polo en dat rijdt gewoon prima voor die afstanden ondanks dat hij vroeger grotere auto's reed (laatste grote was een Mazda 5).
Qua bijtelling (leasewagen) is een kleintje het beste, nu rijd ik de trekauto wat ook praktischer is als hij hele dagen weg is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 00:51

Ik werk als detacheerder in de zorg en ben gewend aan wat langere reistijden. Ik vind alles tot 75 km enkele reis heel prima te doen. Vanaf 100 km vind ik het niet meer leuk. Nu heb ik natuurlijk wisselende diensten, dat maakt het misschien wat zwaarder, na een nachtdienst naar huis tuffen is sowieso niet echt leuk :').
Maar het kost gewoon veel tijd. Je bent zeg je 1,5 uur onderweg, maar zit het tegen door sneeuw, een ongeval, wegwerkzaamheden oid reken dan al snel 2 tot 2,5 uur. Je werkdag wordt een stuk langer daardoor. Je vertrekt toch wat eerder, dus je bent per werkdag zo 12 uur of langer van huis. Dat is echt pittig.
Dat wil niet zeggen dat je de functie moet laten lopen. Bespreek het anders, vraag bijv of je het mag proberen een poosje. En als je open staat voor verhuizen, zou het ook nog tijdelijk zijn en daardoor beter vol te houden.
Ik vind zelf het OV zwaarder dan de auto trouwens. In mijn eigen auto kan ik veel beter ontspannen, maar je moet wel op het verkeer letten inderdaad. Ik zou stemmen voor een limousine met chauffeur :=.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:34

Ik moest 1,5 uur reizen voor werk. 2 jaar volgehouden maar het werd me echt te veel. Door de weeks nergens meer tijd voor en was alleen nog maar moe. Dus na 2 jaar een nieuwe baan gekregen gelukkig. Nog geen seconde spijt gehad. Kan mu s'avonds weer dingen doen :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:43

Ik vond mijn reistijd (ca 65km enkele reis) altijd prima te doen. Maar toen ik door Corona ging thuiswerken, realiseerde ik me ineens hoeveel tijd en energie dat reizen me altijd heeft gekost.

Ik las hierboven ergens dat het waarschijnlijk mogelijk is om met de trein te reizen. Zou je dan ook bijvoorbeeld eerder weg kunnen van je werk, en dan in de trein nog werken? Zo is je reistijd niet alleen reistijd, maar ook deels werktijd. Dat scheelt alweer in de belasting die het reizen heeft op je vrije tijd.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:49

Ik heb in de detachering gezeten, opdrachten tot 1,5 uur reistijd enkele reis mochten we niet weigeren en bij 2 uur reistijd kreeg je 1 hotelovernachting óf een thuiswerkdag. Daarnaast moest je een paar keer per maand 's avonds trainingen volgen, in je eigen tijd, en voor sommigen was dat ook veel reistijd.

Tot 1 uur reistijd vind ik zelf prima te doen. Liefst wel buiten de spits, dat is veel relaxter rijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:50

Ik heb een aantal jaar op 45km gewerkt en bij mij ging het opbreken. Er zal ook wel meegespeeld hebben dat ik niet helemaal op mijn plek zat en er met voldoende uitdaging was voor mij.

Maar ik heb nu enkele collega’s die al 8 jaar lang 90km enkel rijden voor het werk en die ik nog geen aanstalten zie maken om te verhuizen (danwel qua werk, danwel qua woning :+).

Het is een compleet plaatje dat voor jou moet passen. Reizen kost tijd en gaat ten koste van het een of het ander. Kan jij dat opbrengen? Ik denk de enige manier om daarachter te komen is het mee te maken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:52

Ik heb destijds een uur reistijd gehad enkele reis en dat was voor mij reden om een baan te zoeken in de buurt.

Ik zou het alleen gaan doen als de reistijd gecompenseerd wordt. Het gaat je echt opbreken en twee tot drie uur reistijd per dag kan ik wel beter besteden.
Je loon wordt wel hoger, maar die reistijd wordt niet betaald dus in feite ga je meer uren werken voor hetzelfde uurloon.

Op een gegeven moment is vrije tijd ook erg kostbaar, die ga ik niet kado geven aan mijn baas, hoe leuk het werk ook.

Je ziet nu de zonnige kant, maar ga in november maar eens elke dag die route doen, je moet vroeg in het donker weg, komt laat in het donker thuis en als je nog een jong kind hebt zie je die amper op de dagen die je werkt. Heb je dat er voor over?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:55

Ik zou het nooit willen. Heb een tijdje 80 kilometer enkele reis gehad waar ik 2 X in de week heen moest en dat ging nog net, maar leuk was het niet. Kostte me veel reiskosten, afschrijvingskosten en heel veel tijd. Ik moest om 15.30 uur wegrijden want anders was ik om 19.00 uur thuis.
Gelukkig kon ik na 2 jaar dichterbij huis op 25 kilometer afstand. Dat is echt prima, al was er voor Corona ook heel veel file en vertraging en deed ik er gerust een uur over om thuis te komen. Zonder file is het 20-25 minuten.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:56

Ik rij 77km naar kantoor (50min). Hoewel ik autorijden heerlijk vind, is het nog best een afstand. Zeker omdat het steeds dezelfde weg is. De terugweg is vaak wel een nekkenbreker ivm vermoeidheid einde dag. Als vroeg donker is, is dat extra pittig.

Nu kom ik maar maximaal 2 dagen per week op kantoor en rij ik de rest van de week echt het land door, maar dan is reistijd werktijd. Ik maak dan langere afstanden, maar die ritjes van kantoordagen zijn het meest vermoeiend :)

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:00

Ik heb met de trein ongeveer 2 jaar enkele reis 1,5 a 2 uur gehad en werkte 40 uur. Dit was echt heel slopend, laat thuis en vroeg weg, vaak meer dan 12 uur weg op een dag. Jaar later in een andere baan in burn out beland waar ik nu gelukkig hersteld van ben en dit was echt ook nog deels nasleep hiervan want toen had ik al last maar gewoon doorgegaan.

Maar je verliest je vrije tijd en dit breekt je echt op vroeg of laat. Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen denk er echt heel goed over na en ik zelf zou het niet aanraden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:03

Biks2 schreef:
noviceh schreef:
Dat is 2x 120km per dag rijden? Reken eens uit hoeveel reistijd je per week kwijt bent, ik zou dat zonde vinden van mn tijd…

Misschien kun je een deal maken met je werkgever, wat thuiswerken of deels reizen onder werktijd?

Als je inderdaad het merendeel kunt thuiswerken en bijvoorbeeld één dag werken zou ik het overwegen, anders echt absoluut niet.

120 km is een behoorlijk stuk, reken daar file of slecht weer een file bij en je bent de halve week alleen maar kwijt aan reizen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:04

Ik werk al jaren zo ver van huis. Ik heb 11 maanden op 3 kwartier gewerkt maar vond werkplezier en uitdaging belangrijker en zit nu weer bij de werkgever op 116km. File is de grootste uitdaging, daarom verschuif ik mijn werktijden nog wel eens, door bijvoorbeeld thuis op te starten en na de drukte te gaan rijden. Maar ik vind dichtbij werken niet zaligmakend.