Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:08

Kriel schreef:
Ik ben verzekerd bij ASR, tot voor kort de Amersfoortse. Geregeld via mijn tussenpersoon die al 25 jaar mijn financiële zaken behartigt.
Keurig nette voorwaarden, inderdaad 80% van mijn inkomen verzekerd, ik betaal 570 euro per maand.

Oh, ik moet wel volledig zijn, is wel een combi met beroeps-en bedrijfs aansprakelijkheid

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:09

Suzanne F. schreef:
Ik heb een keer een AOV willen afsluiten maar ik kreeg ellenlange vragenlijsten die zelfs gingen over of ik ooit weleens medicijnen had geslikt en welke (en zelf paracetamol en ibuprofen vielen eronder), of ik ooit weleens in een ziekenhuis was geweest en waarvoor en ik moest alle jaartallen beschrijven. Zelfde voor de huisarts etc. Jaaaaaaaren geleden heb ik een jaar bij een psychologe gelopen en ja je raadt het niet. Ik werd uitgesloten op psychische klachten. Ik had ooit diverse keren blaasontsteking gehad en ja uitgesloten op blaas en nierproblemen. En zo waren er nog 3 dingen waarvoor ik ooit, lees meer dan 10 jaar geleden, weleens bij een dokter ben geweest en waar ik dus ook voor uitgesloten werd.

Ik was echt flabbergasted en heb nog net niet gezegd dat ze die AOV in hun piep konden steken. Ik ben echt een kerngezonde vrouw en heb me bijna nog nooit ziek gemeld in alle jaren dat ik werk. Hooguit een keer een dag thuis vanwege griepje ofzo. En dan vul je het eerlijk in en dan krijg je dit. Maar goed, als je het niet eerlijk invult en ze vragen je medisch dossier op als je aanspraak wil maken op de verzekering dan ben je de Sjaak. Want ze vinden altijd wel iets waarvoor je ooit bij een dokter bent geweest.
Mijn idee is dat verzekeringen er altijd onderuit proberen te komen als het kan en ze dekken zich aan alle kanten in. Je kan maar beter zorgen dat je huis is afbetaald en dus je vaste lasten zo laag mogelijk zijn, dat is de beste AOV die je kan hebben.

Maar als je zelfstandig bent is er geen sociaal vangnet waar je op terug kunt vallen en heb je ook niet zomaar je hypotheek afbetaald.

Ik vind het een verstandige keuze TS en op een gegeven moment zal je breakeven point er wel zijn dat je niet meer zo nodig verzekerd hoeft te zijn . Maar als startende zelfstandige met nog weinig zekerheid en nog geen netwerk / cv opgebouwd als freelancer zou ik het zeker adviseren.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:10

Kriel schreef:
Kriel schreef:
Ik ben verzekerd bij ASR, tot voor kort de Amersfoortse. Geregeld via mijn tussenpersoon die al 25 jaar mijn financiële zaken behartigt.
Keurig nette voorwaarden, inderdaad 80% van mijn inkomen verzekerd, ik betaal 570 euro per maand.

Oh, ik moet wel volledig zijn, is wel een combi met beroeps-en bedrijfs aansprakelijkheid

Wow wat veel!
Ik betaal bij TAF rond de 100 euro per maand en aan beroepsaansprakelijkheid 10 euro per maand

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:19

Relaxed schreef:
Ja natuurlijk is dat duur, ze moeten ook flink uitkeren mocht je onverhoopt ziek worden :')

Ze keren alleen heel slecht uit. Ze proberen eerst tig andere dingen (andere stoel enz.) en dan heb je ook nog eens eeb wachttijd van, vaak, 6 maanden .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:22

Kriel schreef:

570 euro….heb je wel eens bedacht hoeveel dat wordt als je het apart zet….

Die 80% van jouw inkomen wordt pas betaald als ze niets anders kunnen verzinnen om je aan het werk te krijgen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:27

janderegelaa schreef:
Kriel schreef:

Die 80% van jouw inkomen wordt pas betaald als ze niets anders kunnen verzinnen om je aan het werk te krijgen.

Voor de zoveelste keer neem je aan dat ik, of mensen in het algemeen, dom ben/zijn?
Dit is tot op de puntjes uitgezocht Mark, ik doe mezelf op geen enkele wijze tekort, reken daar maar op ;)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:30

Toevallig ben ik ook bezig met een aanvraag ivm starten eigen bedrijf. Ik vond de wachttijd en eindleeftijd geen probleem maar heb wel 3x op het punt gestaan om de aanvraag te stoppen door alle uitvoerige (privacy gevoelige) vragen.

Inmiddels is alles ingediend maar alsnog willen ze extra gegeven weten en opvragen (machtigingen). Ik ben benieuwd naar het verdict... Zeker na de verhalen hierboven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:53

Kriel schreef:
janderegelaa schreef:

Voor de zoveelste keer neem je aan dat ik, of mensen in het algemeen, dom ben/zijn?
Dit is tot op de puntjes uitgezocht Mark, ik doe mezelf op geen enkele wijze tekort, reken daar maar op ;)

Dat is jouw aanname.

Maar heb toevallig aardig ervaring met dit soort polissen. En zelfs die “goede” Movir betaalt heel moeilijk uit en kost een vermogen per maand.

Maar zet hem op *\o/* https://nl.trustpilot.com/review/asr.nl

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 07:25

Er zijn verschillende mogelijkheden om een AOV betaalbaar te houden. Aegon en TAF bijvoorbeeld hebben een AOV excl. psyche, dan ben je niet gedekt als je een burn out oid krijgt, dat scheelt al fors in de premie.

Als je een wachttijd van 3 maanden of langer op kan brengen uit spaargeld, scheelt dit ook behoorlijk in de premie.

De premie is bovendien fiscaal aftrekbaar in box 1.

Tenzij je echt behoorlijk vermogend bent, is een AOV echt wel aan raden. Als je langdurig ziek wordt of invalide raakt is er niks, nada geregeld anders. Dan kan je je spaargeld en huis opeten en vervolgens de bijstand in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:06

Mijn man betaalde ook bijna 600 euro, dat is veel geld dus nu bij movir verzekerd voor 200 euro met dezelfde voorwaarden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:12

Ik weet niet of dit voor alle broepen geldt; Als je 60 jaar wordt stopt je verzekering. Hou daar ook rekeing mee. Verder denk ik dat jullie nogal een roze bril op hebben t.a.v. de uitkeringsbereidheid van verzekeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:30

Albert schreef:
Ik weet niet of dit voor alle broepen geldt; Als je 60 jaar wordt stopt je verzekering. Hou daar ook rekeing mee. Verder denk ik dat jullie nogal een roze bril op hebben t.a.v. de uitkeringsbereidheid van verzekeringen.

Volgens mij wordt hier juist steeds weer benoemd dat ze best veel dingen uitsluiten obv je medische gegevens.. Hoezo roze bril?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:50

Ja als ze ook maar iets vinden in je medische historie wat je niet gemeld hebt dan pakken ze je daarop.
Ik vond het echt bizar om te ervaren eigenlijk. Collega van mij heeft niks gemeld en is volledig verzekerd maar ik hoop voor haar dat ze er nooit gebruik van hoeft te maken want als ze haar medisch dossier op gaan vragen dan vinden ze vanalles.
En je hoort ook regelmatig verhalen dat ze niet uitkeren omdat je nog steeds post zou kunnen rondbrengen ofzo. Of op een stoel kunt zitten en verpakkingen kunt dichtplakken.
Ja weet je daarvoor verzeker ik mezelf niet voor een hoge premie hoor. Bizar eigenlijk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:07

Relaxed schreef:
Albert schreef:

Volgens mij wordt hier juist steeds weer benoemd dat ze best veel dingen uitsluiten obv je medische gegevens.. Hoezo roze bril?

De roze bril van het uitkeren; nadat je een beroep doet op de verzekering. Verzekeringen keren met zeer grote tegenzin uit, zullen er Alles aan doen om uitkeren te voorkomen. Dat was mijn punt. Dat was ook het punt van Janderegelaar.

Anoniem

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:13

En dat wordt hier door meerdere mensen gewoon benoemd ;)

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:58

Wat ik me afvraag hé, (ik heb er dus weinig kaas van gegeten, maar wellicht weet iemand hier hoe het zit) hoe kan het dan een werknemer in loondienst gewoon wordt verzekerd, zonder medische achtergrond te vernoemen? Betaal je als werkgever ook dergelijke bedragen om je personeel te verzekeren?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:40

Goh wat een verrassing Relaxed voor jezelf beginnen!

Mijn vriend is zzp'er en heeft nog wel een AOV verzekering lopen, maar twijfel steeds meer om die toch op te gaan zeggen. In jouw geval kan ik het me voorstellen, alleen en nog geen buffer. Wellicht is het met een paar jaar wel weer anders als je een buffer hebt opgebouwd.
Wij zijn ook bij een assurantiekantoor geweest die alles hebben geregeld. Mijn vriend heeft ooit zijn rug gebroken, waardoor hij volledig is uitgesloten voor zijn rug. Ook al zou hij zijn rug breken door een compleet andere oorzaak keren ze niet uit, alleen een tumor in de rug zou nog gedekt zijn. Hierdoor heeft het ook maanden gekost voordat het geregeld was. Als je al voor een fysio behandeling bent geweest, wordt je al helemaal uitgezocht. Hij betaalt nu 350 euro in de maand, waarvan ik mij afvraag of we het niet beter gewoon opzij kunnen zetten. Voordat ze gaan uitkeren duurt het ook nog wel even.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:55

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar je/een adviseur kan er ongetwijfeld meer over vertellen.
Je kan ook een BV oprichten, je bent dan zelf de enige aandeelhouder en directeur en je bent bij je eigen BV in dienst.

Je opdrachtgever betaalt aan de BV en jij kent jezelf vanuit de BV een salaris toe. Het risico en de aansprakelijkheid rust dan bij de BV en niet direct bij jou als persoon. Omdat je werknemer bent kom je ook in aanmerking voor andere verzekeringen dan een ZZP-er. Mogelijk dat je BV afdrachten daarvoor moet doen, maar dat moet een adviseur je dus uitleggen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:59

Ladyingreen schreef:
Wat ik me afvraag hé, (ik heb er dus weinig kaas van gegeten, maar wellicht weet iemand hier hoe het zit) hoe kan het dan een werknemer in loondienst gewoon wordt verzekerd, zonder medische achtergrond te vernoemen? Betaal je als werkgever ook dergelijke bedragen om je personeel te verzekeren?

Als werkgever moet je de eerste twee jaar ziekte zelf verzekeren of dragen, na die 2 jaar gaat het via het UWV en daar betaal je sociale premies voor, op basis van de loonsom. Bij mijn verzuimverzekering wordt de premie ook berekend obv de loonsom over een kalenderjaar.
Voor het uwv geldt: je wordt ingedeeld in een sector en per sector zijn de sociale premies sterk verschillend. Maar ook voor een sector met een laag % verzuim betaal je als werkgever al flink meer aan sociale premies dan aan loonbelasting, om je even een indicatie te geven. Daarnaast kan het % worden verhoogd op het moment dat personeel ziek uit dienst gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:59

Ladyingreen schreef:

Je bent niet automatisch verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid bij een baas. Het 2 jaar doorbetalen bij ziekte staat hier los van. Na die 2 jaar ga je toch naar het UWV als je geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:03

Suzanne F. schreef:
Ladyingreen schreef:

Je bent niet automatisch verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid bij een baas. Het 2 jaar doorbetalen bij ziekte staat hier los van. Na die 2 jaar ga je toch naar het UWV als je geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt.

Idd en de werkgever zal zich ook moeten verzekeren voor die 1e 2 jaar als ie dat wil. En dat zal niet anders zijn bij je eigen BV met jezelf als begunstigde.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:27

Als je als directeur grootaandeelhouder (DGA) in dienst ben bij je eigen BV, val je niet onder de sociale wetgeving. En geldt de Wet Loondoorbetaling Bij Ziekte (WULBZ) niet. Je krijgt ook geen WIA-uitkering na 2 jaar.

Een werkgever is verplicht om zijn werknemers 2 jaar door te betalen bij ziekte. Hij kan er zelf voor kiezen om dit wel of niet te verzekeren. Grote bedrijven verzekeren het niet, omdat zij, vanwege hun grootte, zelf goed kunnen inschatten hoeveel mensen er ziek zullen zijn in een jaar.

Werknemers worden niet medisch gekeurd voor een verzekering (voor ziekte of collectief voor Wia) omdat dit niet mag vanwege privacy. De verzekeraar schat het risico dus op een andere manier in. Op basis van branche, leeftijd, soort werkzaamheden, gevraagde dekking én verzuimpercentages van het bedrijf.

Bij een AOV is dit anders, omdat elke zelfstandige zelf kan kiezen of hij of zij zich verzekerd. Mensen met een slechte gezondheid zijn eerder geneigd om zich te verzekeren dan gezonde mensen. Dat heet anti-selectie. Er zijn initiatieven (geweest) vanuit de overheid om iets te regelen voor zelfstandigen. De meesten willen dat niet. En meestal kost(te) het veel geld voor een lage of in duur beperkte uitkering.

Zelfstandigen vinden vaak dat een AOV erg duur is. Het kost inderdaad veel geld, maar je verzekert ook flink wat. Als je jong bent en kiest voor een uitkeringstermijn tot 67 jaar, dan kan het gaan om het verzekeren van een uitkering voor bijv 30 jaar. Bijvoorbeeld 30 jaar 1000,- per maand uitkeren is een bedrag van 360.000,-. De kans dat het gebeurt is klein. maar het is wel een bedrag waar de verzekeraar rekening mee moet houden.

Verzuim en Wia (via de overheid en evt aanvullend via een verzekeraar) kost ook veel geld. Alleen zie je dat als werknemer veel minder. Een deel van de premies wordt via het loon ingehouden. De rest wordt door de werkgever betaalt.
Het zijn ingewikkelde regelingen. Als je het voor een werkgever bij elkaar optelt, komt ie wel aan een procent of 10 over de loonsom aan premies voor ziekte en arbeidsongeschiktheid.