WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:24

Soepblik schreef:
Ik heb net van werkgever te horen gekregen dat vakantiedagen gewoon worden uitbetaald en die had ik allemaal nog, dus maand juli is in ieder geval in orde. Maar ik zou enkel dus voor Augustus wat moeten, maar ik denk dat het niet voor één maand mogelijk is/het gezeur niet waard is?

Je kan voor 3 weken al WW krijgen.
Maar pals gezegd, gewoon de papier invullen en zien waar je recht op hebt. Heb je geen recht dan weet je wat je te doen staat. Heb je wel recht nou dan heb je daar ook voor gewerkt.

Maar voorheen was de regel 1 jaar werk is 1 maand WW geloof ik. En dat met een maximum.
Dus als jij een half jaar gewerkt hebt zal je niet veel WW krijgen.

Eleeke

Re: WW uitkering aanvragen maar ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:27

Je krijg hier zoveel tegenstrijdige adviezen. Gewoon aanvragen, 's je alles netjes invult weet je vanzelf waar je recht op hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:28

Soepblik schreef:
Ik heb net van werkgever te horen gekregen dat vakantiedagen gewoon worden uitbetaald en die had ik allemaal nog, dus maand juli is in ieder geval in orde. Maar ik zou enkel dus voor Augustus wat moeten, maar ik denk dat het niet voor één maand mogelijk is/het gezeur niet waard is?

Als ik heel eerlijk ben.
Nee, iets met sop en kool.
Levert alleen een heel berg werk op en dat aan beide kanten.
Wat betreft centjes dat is een kwestie van even rekenen, 75% van en daarna is het over.
Hier ben je 3 maanden mee zoet om alles weer in het gareel te krijgen. Betalingen gaan achteraf dussss }>
Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:33

Het is wel al vreselijk lang geleden maar toen ik WW aanvroeg moest je bij een contract einde kunnen aantonen dat je minimaal 3 maanden ervoor al gesolliciteerd had. Indien niet dan kreeg je minimaal een maand „wachttijd“. Ik heb werkelijk geen idee hoe de regels nu zouden zijn, maar als dat nog steeds zo is kun je je de moeite dus besparen.

Gewoon vragen, dan hoor je het vanzelf waar je recht op hebt en waarop niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:43

Soepblik schreef:
Gewoon werken, is een stuk makkelijker. Iedereen zou graag willen dat z'n hobby's worden bekostigd door de staat, maar helaas, zo zit de wereld niet in elkaar. Ook met (bijna) een hbo diploma kunnen die handen gewoon wapperen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:50

Ik heb afgelopen jaar een gat van 2 weken gehad tussen een aflopend contract en een nieuwe werkgever, heb ik ook ww voor aangevraagd, ging prima!

Omdat ik al een nieuwe baan had geen sollicitaties hoeven doen, wellicht geldt dat voor jou ook?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:57

Sizzle schreef:
Het is wel al vreselijk lang geleden maar toen ik WW aanvroeg moest je bij een contract einde kunnen aantonen dat je minimaal 3 maanden ervoor al gesolliciteerd had. Indien niet dan kreeg je minimaal een maand „wachttijd“. Ik heb werkelijk geen idee hoe de regels nu zouden zijn, maar als dat nog steeds zo is kun je je de moeite dus besparen.

Gewoon vragen, dan hoor je het vanzelf waar je recht op hebt en waarop niet.

Nee dit is niet ( meer) zo.

Ts gewoon aanvragen, kan online met je digiD en je leest vanzelf wat je moet doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:11

Dus voor juli ben je klaar?

En je ging in juli op vakantie toch?

Dan zou ik nu alvast gaan solliciteren voor starten zodra je terug bent van vakantie en de gehele maand augustus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:43

Kun je die twee maanden niet gewoon zonder inkomen overbruggen?
Je gaat op vakantie dus eigenlijk gaat het enkel over augustus?
Word je contract simpelweg niet verlengd? Dan heb je recht op een transitievergoeding. Wellicht kun je daar die maand mee coveren

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:59

Voor een transitievergoeding moet je minstens een jaar gewerkt hebben. En dan nog schiet dat niet hard op, met 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:04

Prrrr schreef:
Voor een transitievergoeding moet je minstens een jaar gewerkt hebben. En dan nog schiet dat niet hard op, met 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar...

Transitievergoeding telt vanaf dag 1. Maar inderdaad, met maar een half jaar werk zal het niet veel opleveren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:11

Prrrr schreef:
Voor een transitievergoeding moet je minstens een jaar gewerkt hebben.

Dat is niet waar, geld vanaf dag 1.

Wat maakt het uit dat ts niet erg veel geld zal krijgen. Elke euro waar ze recht op heeft is er toch weer 1.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:13

Waarom niet gewoon het uwv bellen of mailen en het overlaten aan de instantie die er alles van weet?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 22:25

eilleen333 schreef:
Waarom niet gewoon het uwv bellen of mailen en het overlaten aan de instantie die er alles van weet?

Heb ik al geprobeerd maar die wisten er al helemaal niets van... dat was keer op keer hetzelfde bureaukratische riedeltje.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:43

Het UWV weet op zich heel veel, maar je moet een beetje geluk hebben met wie je treft. De WW heeft een referte-eis, dat betekent dat je 26 weken van de 36 voorafgaande weken gewerkt moet hebben. Als je daar niet aan voldoet krijg je geen WW. Het aantal maanden dat je recht hebt op een WW is afhankelijk van je arbeidsverleden.

Als ik naar je situatie kijk zou ik solliciteren bij Randstad of voor omgeving Rotterdam/Den Haag/Dordrecht kan ik zo nog een aantal horeca uitzendbureaus opnoemen. Daar kan je zo op basis van een 0 uren contract werken wanneer het jou uitkomt en is die vakantie ook geen probleem. In mijn optiek de beste en makkelijkste manier om geld te verdienen die twee maanden. Vaak zitten er ook nog heel veel leuke diensten tussen ook, zoals festivals, bijzondere restaurants, partijen e.d.

Mocht je toch nog een WW uitkering willen aanvragen, zou ik eerst tellen hoeveel weken je nu hebt gewerkt. Als het er geen 26 van de 36 zijn kan je het oprecht vergeten. Mocht je nog vragen hebben mag je altijd pb'tje sturen. Ik werk veel met bezwaarprocedures voor het UWV/arbeidsrechtelijke kwesties.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:49

Ineke2 schreef:
Prrrr schreef:
Voor een transitievergoeding moet je minstens een jaar gewerkt hebben.

Dat is niet waar, geld vanaf dag 1.

Wat maakt het uit dat ts niet erg veel geld zal krijgen. Elke euro waar ze recht op heeft is er toch weer 1.

Het rekensommetje is 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. Is dat 0, omdat het jaar niet is volgemaakt, dan blijft de uitkomst 0. Er wordt wel vanaf dag 1 geteld, maar als je contract na een half jaar ophoudt, krijg je toch niks...

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:01

Prrrr schreef:
Het rekensommetje is 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar. Is dat 0, omdat het jaar niet is volgemaakt, dan blijft de uitkomst 0. Er wordt wel vanaf dag 1 geteld, maar als je contract na een half jaar ophoudt, krijg je toch niks...

Dat is dus niet waar. Je krijgt gewoon naar rato transitievergoeding.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:10

WW aanvragen, dan heb he inderdaad sollicitatie plicht, maar ik ken genoeg mensen die zomaar iets in vullen omdat ze toch niet echt controleren. En dan vanaf elke 1ste van de maand staat een inkomstenopgave online, die moet je invullen en zij rekenen aan hand darvan je ww uit als je bv nog combineert met werk.

Ik raad je dan wel aan, als je weer aan het werk bent, bij degene waar je het hoogst verdien, om daar de loonheffingkorting toe te passen en bij de ander NIET, anders kan je gegarandeerd terug ggaan betalen met se belastingaangifte!

En via de uwv aite kan je aangeven dat je bv met vakantie bent, dan ben jij in die periode ook vrij van sollicitatie plicht.

Voor overige vragen mag je me pb’en!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:15

_Nelleke_ schreef:
Bij een aflopend contract heb je toch überhaupt geen recht op WW, alleen bij ontslag.

Je hebt geén recht op een uitkering als je zelf ontslag neemt, op staande voet ontslagen wordt, of enigszins wat door jouzeld te verwijten is.

Contract niet verlengen krijg je wel WW voor. 1 jaar werken is 1 maand WW

Dus stel, jij werkt al 5 jaar, dan heb je in princiepe dua recht op 5 maanden WW. De hand van je dagloon berekenen ze (als het goed is) het gemiddelde van de áfgelopen 26 weken!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:23

Ik heb eind vorig jaar WW aangevraagd nadat t uitzendbureau geen werk meer voor me had ivm de corona maatregelen.. ik denk nog geen 2 weken na de aanvraag had ik al een nieuwe baan.. ik heb daarna nooit meer gesolliciteerd ofzo en dat was gewoon oke terwijl mn baan pas 1,5 maand later begon.. een werkcoach of adviseur ofzo heb ik ook nooit gehad.. tenminste niet dat ik weet
Ben in die periode niet in t buitenland geweest maar heb die 1,5 maand wel gewoon thuis gezeten en vrije tijd gehad zeg maar..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:59

Soepblik schreef:

Fijn! Als je toch besluit WW aan te vragen dan moet dat binnen 1 week na einde van je contract (en beter eerder). Wat je dan doet is dat je daarbij ook meteen aangeeft welke dagen je met vakantie gaat (je wil immers geen fraude plegen en al helemaal niet betrapt worden op fraude). Het enige wat er dan gebeurt is dat je over het 'teveel' aan vakantiedagen geen ww krijgt, over de andere dagen én over augustus wel. Op die manier kom je én rond én pleeg je geen fraude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 00:02

silvericathy schreef:
Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

Ohhh daarom betaal ik zoveel belasting.. aan al die tuuuut-mensen. Sneu.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:03

Soepblik schreef:
eilleen333 schreef:

Heb ik al geprobeerd maar die wisten er al helemaal niets van... dat was keer op keer hetzelfde bureaukratische riedeltje.

Maar als je hen een mail stuurt en zij geven iets aan, dan kan je ze daar aan houden natuurlijk. Dus dan kan je nooit achteraf het deksel op de neus krijgen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:24

pimaude schreef:
silvericathy schreef:
Gewoon ww aanvragen, en vier sollicitaties sturen. Als je niet jezelf te interessant maakt voor een werkgever, of solliciteer op iets dat net niet aansluit. Grote kans dat je wordt afgewezen voor de functie.... Maar dan kun je wel gewoon met vakantie en daar ook niet teveel over zeggen.

Niet te moeilijk doen/denken.

Ohhh daarom betaal ik zoveel belasting.. aan al die tuuuut-mensen. Sneu.

Ik sta eerlijk gezegd ook te kijken van de reacties, in het geval van TS had ik niet eens aan de WW gedacht. TS is 24 en nog student, je hebt echt zo een (tijdelijk) studentenbaantje via een uitzendbureau

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:27

eilleen333 schreef:
Maar als je hen een mail stuurt en zij geven iets aan, dan kan je ze daar aan houden natuurlijk. Dus dan kan je nooit achteraf het deksel op de neus krijgen.

Nou, zo werkt het helaas niet.
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt en helaas ook bij het UWV.
Ik heb ook daar iets mee gemaakt wat door een UWV medewerker werd beweerd en zelfs op papier was vastgelegd, maar uiteindelijk niet klopte.
En uiteindelijk zat IK met de narigheid, want hee: Dat was niet hun probleem hoor :+ Jammer dan!