Groep 2 of groep 3?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:17

Nou hier ook een vroege leerling 17 september hij zat met 3,5 in de kleuterklas..... en zo gaat het steeds elk jaar door hij is best op veel dingen voor maar kijk wel naar je eigen kind kan ze het emotioneel aan?
leren kunnen ze hun leven lang nog! ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:27

Kimbers schreef:
Wat is wijsheid?
Mijn heerlijke 5 jarige dochter zit momenteel in een groep 1/2 klas. Ze is van 8 oktober 2015, wat dus op veel scholen nog steeds zorgt voor het dilemma in de kleuterklas.. wel of niet naar groep 3.

Cognitief gezien is ze er helemaal klaar voor. Haar rekentoets was voldoende en wat betreft taal scoort ze het beste van alle groepen. Ze doet enthousiast mee op school en is erg leergierig.
Verder past ze zich heel erg aan, aan het kind waarmee ze speelt. De kan dus op het niveau van een 4 jarige spelen als op het niveau van een 5/6jarige.

Doordat het speelse ook nog zo in haar zit twijfelt de juf.
Ik twijfel omdat het ook een gevoelig meisje is. Ze praat met mij nooit over haar gevoelens en kan zich door haar kleine zusje flink op haar kop laten zitten.
Zo heeft ze bijvoorbeeld ook nog nooit ruzie gehad omdat ze altijd anderen laat kiezen, zij vindt alles wel prima.
Waar ik bij haar voor vrees is dat wanneer ze tegenslagen krijgt in groep 3, dat ze dan dichtslaat en het plezier in leren kwijtraakt. Of dat ze bijvoorbeeld door haar gevoeligheid nog niet bestand is tegen de wat harder wordende onderlinge verhoudingen tussen kinderen.

Blijft ze volgend jaar in groep 2 dan zit ze als 6 jarige dus ook bij veel 4 jarigen in de klas.
Gaat ze naar groep 3 zal ze de jongste van de klas zijn en zal ze als 11 jarige naar de middelbare school gaan. Zou ze bijvoorbeeld als 16 jarige al klaar kunnen zijn met de havo.. en dan al studeren?

Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten die adviezen heeft? Of wellicht juffen?
Ik vind dit echt wel een lastige.

Ik was ook 11 toen ik naar de middelbare school ging (februari jarig). Achteraf denk ik dat ik dat ik er emotioneel niet aan toe was en qua huiswerk discipline enzo. Maar moet er wel bij zeggen dat ik ook van een dorp naar een stad ging en ook beschermd ben opgevoed. Dus er speelden wel meer factoren mee waarom ik echt nog zo'n kind was.
Ik was 15 jaar toen ik slaagde voor de MAVO. Omdat ik het studeren nog steeds wel erg lastig vond en ook niet persé heel leuk, ben ik toen via het MBO naar het HBO gegaan. Dat werkte voor mij wel heel goed.

kiki1976

Re: Groep 2 of groep 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:00

Mijn dochter is van 20 oktober en ook wij hebben hiervoor gestaan. De twijfel, ook vanuit school/juf en vanuit ons.

In haar klas waren er toen meer kinderen die er eigenlijk net tussenin stonden groep 1-2 of groep 3
Omdat het mogelijk was qua klas grootte in zowel 1-2 als 3 hebben ze bij ons op school een tussen oplossing bedacht voor deze leerlingen.
3 - 4 keer per week hadden ze een paar uurtjes met de ochtend les in groep 3. Niet specifiek alles al van de lesstof van groep 3. Maar aangepast op hun.
Doordat ze evengoed wat extra mee krijgen van de lesstof van groep 3 pikte ze alles snel op. Daarna gingen ze weer naar groep 1-2 en mochten ze gewoon weer lekker spelen en kleuter zijn.

Was echt een super oplossing. Maar denk wel dat dit lang niet op alle scholen mogelijk is helaas.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:08

tammiebels schreef:
Onze dochter is van achterin november. Er is toen 1 jaar de regel geweest van alles voor 31 december geboren moest over tenzij ze het echt niet kunnen ( nu is de regel, wel nog tot 31 december, dat je niet over gaat tenzij je er echt aan toe bent). Dit was dus het jaar van onze dochter. Ik heb toendertijd gevraagd of ze mocht blijven in groep 2, dit mocht niet omdat dit als zittenblijven telde en ze bij een volgende keer zittenblijven dan van school moest. Ze is dus wel naar groep 3 gegaan.

Bij haar gold precies hetzelfde, leren vond ze super leuk en wou ze ook altijd graag doen, daarbij was ze altijd nog wel heel speels, vandaar toendertijd mijn twijfel.
Onze ervaring met onze dochter is dat ze het de jaren daarna altijd wat lastiger had, ze kon net niet snel genoeg de stof haar eigen maken. Daardoor liep ze een beetje achter de feiten aan en begon ze het leren veel minder leuk te vinden. Aan de andere kant heeft dit haar op sociaal vlak wel veel sterker gemaakt, ze kreeg geregeld teleurstellingen als een toets minder was gegaan enz.
Ze doet nu de eindtoets (groep 8) en ik moet zeggen dat onze jongedame zich er kranig door heen heeft geslagen, ze heeft geleerd niet direct bij de pakken neer te zitten wanneer iets niet zo goed lukt (hierbij heeft school ook goed geholpen) en ze heeft geleerd dat als ze goed werkt ze alsnog haar stof kent.
Vanaf begin groep 7 kwam bij ons ineens de omslag, dochter begon grote sprongen te maken in haar leerproces. Doordat ze ook geleerd heeft om niet op te geven heeft ze zich 2 niveaus omhoog gewerkt (voor de middelbare) en dat het haar gelukt is maakt haar zo trots. Hierdoor heeft ze ook weer zin gekregen om te leren want als je wat doet, wordt je ervoor beloond.

Ondanks dat dit voor haar niet de makkelijkste weg is geweest denk ik dat het voor haar wel beter is geweest. Ze staat nu veel sterker in haar schoenen, ze was altijd vrijwel de jongste van de klas, en heeft tegen de ouderen op moet boksen. In deze wereld denk ik dat je als vrouw ook sterk in je schoenen moet staan dus ik ben blij dat we haar dat op deze relatief speelse manier hebben kunnen leren.

Edit, ze wordt dus dit jaar in november 12 en begint het nieuwe schooljaar op de middelbare

Mijn dochter is dus van dat jaar dat ze over moesten als ze voor 31 december jarig waren.
Ze is van 21December 2008 en is nu afgelopen jaar met 11 jaar over gegaan naar de brugklas.
Is altijd de jongste van de klas geweest en doordat ze lang is altijd erg overschat door haar omgeving.
Met grote regelmaat vergeten mensen dat ze een jaar jonger is dan de meeste anderen.
Dus de verwachtingen in haar omgeving buiten thuis om liggen continu hoog en omdat ze daar gewoon niet altijd aan kan voldoen komt er snel faalangst om de hoek kijken.
Meeste kinderen in haar klas zijn inmiddels 13 en een aantal 14 of worden bijna 14.
Zelf heb ik erg veel spijt dat we niet harder hebben gevochten voor een jaar kleuteren.
Ze is enorm onzeker en is nu nog veel meer bezig met buiten spelen dan met huiswerk maken. Ze had naar mijn mening beter een jaartje langer kunnen kleuteren.
Ze wil graag Havo blijven doen maar zelf zou ik liever hebben dat ze Mavo gaat doen en dan daarna eventueel 2jaar Havo. Dan is ze toch net dat jaartje ouder als ze naar het HBO gaat.
Uiteraard doen wij er als ouders alles aan om haar duidelijk te maken dat ze zich aan niemand hoeft te bewijzen en dat we trots op haar zijn maar zelf wil ze graag mee met de rest omdat ze dat van kleins af aan gewend is. En als dat dan niet lukt omdat je in je koppie gewoon nog niet zover bent dan is de teleurstelling groot.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:22

Of zoals ik schreef via het MBO? Dat duurt drie jaar ipv twee jaar Havo, maar die tijd heb je dan qua leeftijd wel.
Misschien hangt het wel ook af van welke richting ze kiest, dat weet ik niet. Voor mij was het heel prettig omdat het MBO een sociale richting was, met vakken als psychologie en pedagogiek, wat me veel beter lag (veel "inzicht" vakken) en ik al te maken kreeg met stage lopen. Hier had ik ook op het HBO veel voordeel van. Mijn klasgenoten die van de HAVO kwamen waren heel erg theoretisch ingesteld en hadden nog geen enkele praktijkervaring.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:31

Wij twijfelden heel erg over een jaar extra kleuteren, maar ze wilde graag meer lezen en schrijven dus is ze wel maar groep 3 over gegaan. Hier is ze nu helemaal vastgelopen en zal ze waarschijnlijk een jaartje doubleren. Nu balen we dat we haar vorig jaar niet hebben laten kleuteren. Ze is nu best wel onzeker geworden en vindt school niet leuk. Ze is net 7 geworden, maar speelt echt nog met zoveel fantasie. Ze mist het spelen ook echt op school.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:39

Dit is echt een kwestie van naar je kind kijken. Als ze nu lekker in haar vel zit, zou ik haar nu lekker laten zitten. En als ze zich dan op termijn gaat vervelen, is dat een probleem dat je dan moet tackelen. Regeren is vooruitzien, maar opvoeden is ook de zaken in het 'nu' zien.

Toen wij nog principieel tegen versnellen waren, heeft de school dat ook opgelost door de oudste een eigen kastje met groep 3 (en later groep 4)-werk in de kleuterklas te zetten. Had ze daar zin in: prima, had ze geen zin: ook best. De jongste is veel socialer, dus wij hadden het idee dat ze prima zat bij de kleuters, tot ze op een dag thuis kwam: ik was dat gedoe met die kring echt zat, mama, dus ik zit nu in de ochtend in groep 3. Tot ze na de zomer in groep 3 kwam en zich realiseerde dat ze eind groep 3 al af had, dus dat begin groep 3 niet echt meer nieuws bracht. Wij hebben ons principe tegen versnellen voor allebei fors los moeten laten.

Maar: als het een beetje kan: laat ze lekker in hun eigen cohort. Ze zijn al zo jong als ze al zulke grote beslissingen moeten nemen en 'groot' kunnen ze hun hele leven nog zijn. Als het een beetje kan: kijk met school waar je voor je dochter kan verbreden, dat ze lastiger projectjes kan doen, wel vast een boekje kan leren lezen, lekker 'de oudste' zijn en de lastigste taakjes hebben en daar trots op kunnen zijn, dan altijd het gevoel hebben (al dan niet terecht) dat ze iets in te lopen hebben en overal als laatste komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:13

Op de school van mijn dochter, geboren op 27 december, geldt altijd geboren voor 1 januari als het ijkpunt om te bekijken of kinderen klaar zijn om naar groep 3 te gaan: naar groep 3 tenzij.

Nu is het een montessorischool, dat systeem is natuurlijk wel meer gebaseerd op de behoeften van het individuele kind en werken op individueel niveau in plaats van mee met de hele groep.

Mijn dochter is op 1 januari 2017 in groep 1 begonnen. Rond 1 september 2019 ging ze naar groep 3. Zij heeft dus maar anderhalf schooljaar gekleuterd. En niet alleen zij, het hele groepje leeftijdsgenootjes waar ze mee was gestart, kon over. Volgens mij is dat achteraf voor al die kinderen een goede keuze gebleken.

Montessorionderwijs betekent ook dubbele groepen: groep 3 en 4 samen, groep 5 en 6 enz. Dus altijd (nog grotere) leeftijdsverschillen. De groten helpen de kleintjes is het principe. Wij hebben dat juist altijd als wenselijk en als iets natuurlijks gezien. Onze keuze voor montessori was juist mede daarop gebaseerd. Onze dochter is enig kind en zo komt ze toch dagelijks in aanraking en moet ze om leren gaan met kinderen die ouder en het jaar erop juist weer jonger zijn dan zijzelf. Dus ik zie leeftijdsverschil niet per definitie als een nadeel waar kinderen tegen moeten worden beschermd.

Gedurende 1 schooljaar waren we minder blij met een toch wel veel ouder meisje in de groep dat te veel overwicht had op onze dochter (ook nog eens klein van stuk). Het kind zat een groep hoger, was ook nog eens blijven zitten. Moeilijke sociale achtergrond en veel verdriet in haar jonge leven. Eerlijk gezegd niet het type vriendinnetje waar je als ouder op zit te wachten vanwege mogelijk een slechte invloed. Maar geen slecht kind natuurlijk! De juf heeft ze extra in de gaten gehouden dat schooljaar. Wij als ouders hebben er maar mee gedeald en er voor onze dochter maar een lang leermoment van gemaakt. Wat kan wel en wat kan niet, hoe leer je om grenzen te stellen, wees open naar ons toe, wees een vriendin voor mensen in nood en ga niet mee pesten. Dat soort dingen. Uiteindelijk is dat meisje naar het speciaal onderwijs gegaan.

Mijn dochter is een heel gevoelig kind, alles komt hard bij haar binnen. Dat is nu wel minder geworden. Ze geeft zich niet gauw bloot, kijkt de kat uit de boom, kan zich heel ongemakkelijk voelen bij vreemden. In het verleden kreeg ze speltherapie voor spanningsklachten. In groep 1 en 2 had ze 's ochtends voor school zoveel spanning: van tevoren altijd buikpijn en vaak overgeven. Het brak mijn hart om haar zo te zien. Een kleuter hoort onbezorgd te zijn. Maar ze kon wel prima overweg met haar klasgenootjes en was toe aan echt leren. De juf vond dat ze over zou moeten, nog een heel jaar lang kleuteren, dan zou ze zich gaan vervelen. Ze was toe aan uitdaging. Zelf wilde ze ook heel graag over met de rest en leren lezen en schrijven.

We hebben uiteindelijk vertrouwd op het oordeel van de juf. Maar er speelde nog wat: ons gevoelige kind was niet op haar plek bij deze juf. Geen warme juf, maar een juf die vond dat je bij onze dochter "moest doorpakken". Nou, dat resulteerde dus in een kind dat iedere ochtend stijf stond van spanning en ellende en bang was het fout te doen. Zelfs opruimen was een taakje om onzeker over te zijn. Ik heb een keer stiekem gezien hoe de juf omging met onze dochter die op school van ellende moest spugen.. Bikkelhard. Dus we verwachtten dat een nieuwe juf ons kind goed zou doen. Dat heeft ook zeker meegeteld in onze overweging om haar over te laten gaan. Maar aan de andere kant, zonder die juf hadden we die keuze ook gemaakt.

Achteraf is kort kleuteren niet nadelig geweest. Het is de juiste weg gebleken. Vanaf groep 3 is ons toch wel zorgenkind gaan groeien en bloeien en onze zorgen over haar ontwikkeling zijn voorbij. Natuurlijk blijft ze wie ze is en dat mag. Maar het is niet meer problematisch, ze vindt haar weg wel. Op school is ze is geliefd, op haar plek en krijgt steeds meer zelfvertrouwen in haar kunnen. Ze voelt zich al een hele dame.

Ik vond vroeger dat kleintjes moesten kunnen spelen, de rest komt vanzelf wel. Maar ik ben daarin veranderd. Kinderen willen tegenwoordig graag leren, ze vinden het leuk en het doet ze goed. Omgang met oudere kinderen zie ik ook niet als een nadeel. Over de mogelijkheid dat mijn dochter op jonge leeftijd naar vervolgonderwijs gaat, vroeg het huis uit, vroeg gaat werken en altijd de jongste en kleinste zal zijn, hebben wij eerlijk gezegd nooit nagedacht. Maar het is inderdaad wel een logisch gevolg. Maar ook hier geldt denk ik weer dat dat nadelig kan zijn, maar dat je het ook positief kan benaderen.

Het is een lastige beslissing. Ik zou er met een open blik in proberen te gaan. Het oordeel van de juf zou ik als heel waardevol beschouwen. Kijk goed naar je kind. Praat ermee. Je wilt je kind niet te snel laten gaan, maar je wilt het ook geen onnodige beperkingen opleggen of tekort doen. En bekijk al je argumenten van meerdere kanten. Succes ermee! :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:34

Ik denk dat in gesprek gaan met de lerares de beste manier is om te bepalen wat wijsheid is. Kinderen zijn thuis vaak anders dan op school dus een beeld van beide samenvoegen zal hopelijk leiden naar de beste keuze.

Ik zelf ben van eind juli en daarmee een vroege leerling. Altijd gelijk doorgestroomd wat dus betekende dat ik net 12 was toen ik naar de middelbare school ging en 16 tijdens mijn examen havo. Hbo gestart en tegelijkertijd op kamers met net 17. Tegelijkertijd kan ik me van mijn jongste dochter (eind augustus) goed voorstellen dat die wat langer kleutert omdat die gewoon nog heel speels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:15

Nikass schreef:
Ik was ook 11 toen ik naar de middelbare school ging (februari jarig). Achteraf denk ik dat ik dat ik er emotioneel niet aan toe was en qua huiswerk discipline enzo. Maar moet er wel bij zeggen dat ik ook van een dorp naar een stad ging en ook beschermd ben opgevoed. Dus er speelden wel meer factoren mee waarom ik echt nog zo'n kind was.
Ik was 15 jaar toen ik slaagde voor de MAVO. Omdat ik het studeren nog steeds wel erg lastig vond en ook niet persé heel leuk, ben ik toen via het MBO naar het HBO gegaan. Dat werkte voor mij wel heel goed.

Maar je weet niet of het een jaar later anders was geweest. Het is ook dat leeftijd snel de focus en schuld krijgt.

Ik ben van Juli en was net 12, maar ook niet toe aan de middelbare school. Maar dat leek op de lagere school juist wel zo te zijn.

En ondanks mijn kinderlijke gedrag, behoefte aan spelen thuis, was ik ook altijd bezig met leren. Dat was al va kleuter zo. Wel leren lezen, maar ook uren spelen en in dromenland met alle speelgoed.

Er zijn misschien dingen over het hoofd gezien en dat is het grootste probleem. Juist omdat we erg in hokjes denken. En ik denk ook dat het beoordelen door ouders of eigen vaste onderwijzer soms heel lastig is.

Toen ik 13 was, zat ik nog een keer in de eerste en ging het iets beter, maar was ook het wennen en vertrouwd worden met zo een grote school.

Mijn nicht en neef die met 11 aan Gym begonnen, hebben ook nooit moeite gehad op sociaal vlak bijvoorbeeld.

Als je ook kijkt naar een middelbare school, is het niet altijd de leeftijd, het getal wat anders is. Kinderen zijn gewoon anders. De 1 is snel volwassen en de ander gewoon niet. Mijn zoon is 24, doet alles heel goed, maar is wel een jonge vent om te zien. Ik zie ook weleens in die leeftijd dat ze al echt "oud" of als man tonen, hoe je het ook wil beschrijven....Daar doe je niks aan.

Ik denk als een kind niet goed kan ontwikkelen, moeite heeft op sociaal vlak etc, dat altijd speelt, ongeacht in wat voor groep ze komen.

Je ziet hier ook aan de reacties; Mensen die vroeg zijn over gegaan en waar het niet beviel, hadden jaar langer willen (laten) kleuteren.
Waar een jaar langer is gekleuterd en dat niet is bevallen, krijgt dat de schuld. Je weet het pas als je een keus maakt, hoe het uitpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:24

Onze dochter is van november 2015 en zit nog steeds in groep 1.
Ze hebben natuurlijk ook wat school gemist door corona en juf vond haar nog iets te jong in haar gedrag om haar naar groep 2 en dan groep 3 te laten gaan, dus nog even extra kleuteren.
Vond dat eerst wat jammer, maar ik zie dat ze wel gegroeid is en ze heeft veel leuke kinderen in haar klas nu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-21 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:48

Ik heb 2 dochters die in begin oktober en november jarig zijn.
Allebei zijn gewoon gelijk naar groep 3 gegaan en dat gaat eigenlijk prima.
Mijn jongste (nu in groep 3) zou zich in groep 2 vervelen.
Mijn oudste (nu groep 5) daar had het misschien beter geweest voor sociale ontwikkeling als ze nog een jaartje extra groep 2 had gedaan.
In de tussentijd (tussen oudste en jongste) waren de regels op school aangepast en waar ik zelf mijn oudste een twijfelgeval door erge verlegenheid vond; werd er moeilijker gedaan over de jongste die veel mondiger is.
Bij ons zijn de klassen niet heel groot (15 en 17 kinderen) dus dat scheelt ook wel natuurlijk.
Ik heb in mijn overweging wel meegenomen welke kinderen overgingen en welke niet. (Nu hebben ze allebei gewoon een leuke sociale klas zonder erge pestkoppen)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:13

Boras schreef:
Op de school van mijn dochter, geboren op 27 december, geldt altijd geboren voor 1 januari als het ijkpunt om te bekijken of kinderen klaar zijn om naar groep 3 te gaan: naar groep 3 tenzij.

Nu is het een montessorischool, dat systeem is natuurlijk wel meer gebaseerd op de behoeften van het individuele kind en werken op individueel niveau in plaats van mee met de hele groep.

Mijn dochter is op 1 januari 2017 in groep 1 begonnen. Rond 1 september 2019 ging ze naar groep 3. Zij heeft dus maar anderhalf schooljaar gekleuterd. En niet alleen zij, het hele groepje leeftijdsgenootjes waar ze mee was gestart, kon over. Volgens mij is dat achteraf voor al die kinderen een goede keuze gebleken.

Niets ten nadele van je verhaal hoor, maar hoe ik ook reken kom ik met deze data op 2,5 jaar uit.

1-1-2017 start groep 1 (half schooljaar)
1-9-2017 vervolg groep 1 (volledig schooljaar)
1-9-2018 start groep 2 (volledig schooljaar)
1-9-2019 start groep 3

Dit is wat mij betreft ook passend, onze dochter is van februari en heeft hetzelfde doorlopen.
Qua kennis en inzicht had ze prima 1,5 jaar kunnen kleuteren, maar sociaal was ze echt onzeker. Dat 'extra' jaar kleuteren heeft haar veel sterker gemaakt. En inderdaad, lekker extra werkjes oppakken.

Ze zit nu in groep 3 en heeft zowel voor taal als voor rekenen extra boekjes en leest voor midden/eind groep 4. Dus de school laat haar lekker verder ontwikkelen, maar wel binnen de veiligheid van haar eigen klas.

Moet ik daar wel bij zeggen dat we een klein dorpsschooltje (totaal 55 leerlingen op school) zijn met combinatieklassen (1&2, 3,4&5, 6,7&8) dus voor- of achterlopen en ouder of jonger zijn valt makkelijk weg.

Wel heb ik bij ons op school al veel negatieve voorbeelden van kinderen die overgaan of een klas overslaan die er eigenlijk niet klaar voor zijn. Die kunnen op inhoud prima meekomen, maar de emotionele ontwikkeling is echt ondermaats. En nu moeten ze op hun tenen lopen/zich meer inspannen om mee te komen, dus komen ze ook niet toe aan het ontwikkelen van die ander vaardigheden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:50

Tatyana schreef:
Boras schreef:

Niets ten nadele van je verhaal hoor, maar hoe ik ook reken kom ik met deze data op 2,5 jaar uit.

1-1-2017 start groep 1 (half schooljaar)
1-9-2017 vervolg groep 1 (volledig schooljaar)
1-9-2018 start groep 2 (volledig schooljaar)
1-9-2019 start groep 3

Dit is wat mij betreft ook passend, onze dochter is van februari en heeft hetzelfde doorlopen.
Qua kennis en inzicht had ze prima 1,5 jaar kunnen kleuteren, maar sociaal was ze echt onzeker. Dat 'extra' jaar kleuteren heeft haar veel sterker gemaakt. En inderdaad, lekker extra werkjes oppakken.

Fijn dat jouw dochter het goed doet :)
Maar ze is geen herfstkind en dan speelt het dilemma van dit topic "groep 2 of groep 3" helemaal niet.

Excuses voor het typfoutje in het jaargetal. Dat je dat niet gelijk doorhad, maar flink hebt zitten rekenen en het ook nog hebt uitgeschreven. Wel lief :) Wanneer ik zeg dat mijn dochter anderhalf jaar heeft gekleuterd, dan ligt een typfoutje in het een jaartal toch meer voor de hand, niet?

Onze dochters hebben dus niet hetzelfde traject doorlopen.

Maar ook al is wat jouw betreft anderhalf schooljaar kleuteren niet "passend", mijn dochter kan ook heel goed lezen (zit in groep 5 met leesniveau E7) en scoort op andere vakken "goed". En dat ondanks het thuisonderwijs dat voor mijn dochter helaas extra lang duurde. En op een school met bijna 800 leerlingen.

Niet om op te scheppen, maar om te nuanceren. Echt ieder kind is anders en iedere situatie is anders. Je kunt niet in het algemeen zeggen eerder naar groep 3 is passend of niet passend.

Te vroeg naar groep 3 kan nadelige gevolgen hebben. Maar problemen ontstaan doordat kinderen zich op school vervelen komen net zo goed voor. Maatwerk dus :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:37

Ik vind wel dat er binnen het regulier schoolsysteem weinig ruimte is voor maat werk.
Mijn dochter heeft dus wel maar 1,5 jaar gekleuterd. Zit nu met net 7 in groep 4. Ze mag niet naar de hb klas omdat ze (nu) niet genoeg scoorde op de iqtest. Maar qua lezen zit ze op avi e8 of nog verder. Rekenen is ze doorgetest maar red eind groep 4 nog niet. Dus moet ze daar maar met de rest mee doen. Ik heb veel liever dat ze daar meer tijd en aandacht aan besteden en rekenen wat meer gelijk komt te liggen met taal, of in ieder geval.kijken hoe makkelijk ze het dan op pakt of misschien juist niet... Niet omdat ik haar toch het stickertje hb wil geven. Niet omdat ik perse wil dat ze nog weer een klas overslaat. Liever niet zelfs. Maar wel omdat ik wil dat ze op haar plek zit, met klasgenootjes waar ze echt aansluiting bij vind en dat ze uitgedaagd wordt. Dat ze een leerkracht heeft die haar ziet en begrijpt. Dat ze gelukkig is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:41

Het principe dat iedereen hetzelfde moet kunnen op exact hetzelfde moment is sowieso waardeloos, dat is echt voor bijna ieder kind dat niet volgens het gemiddelde lijntje gaat een probleem.
Zeker als je niet sterk bent in 1 vak maar wel in een ander dan ben je de sjaak. Dat was 40 jaar geleden al zo en dat is nog geen haar beter geworden.

Een kennis van ons heeft net een jaar thuisonderwijs gegeven omdat haar kind niet in het standaardpakket terecht kon maar ook niets ‚mankeert‘.
Dat konden ze op school niet aan dus werd de juf steeds onaardiger totdat het arme kind overspannen thuis zat (basisschool).

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:14

Onze zoon kon in groep 2 al lezen en schrijven. Juf had hem diverse toetsen laten maken, allen met een super resultaat. Wij hebben toen in overleg met juf en school besloten om hem groep 3 over te laten slaan. Hij is dus van groep 2 naar groep 4 gegaan. Hij zou anders in groep 3 weinig nieuws leren en wij waren bang dat de verveling dan toe zou slaan. Inmiddels zit hij in groep 5 en is 7 jaar (oktober).
Wel zijn wij even bang geweest voor het sociale, maar inmiddels is hij door de groep geaccepteerd en speelt gewoon mee. Maar hij spreekt ook rustig af met kinderen bij wie hij in groep 2 in de klas zat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:38

Volgens mij is het niet zo'n probleem dat ze met jongere kleuters komt te zitten. Die trekken haar niet naar beneden of zo. Het is meestal juist zo dat de oudere kinderen zich dan verantwoordelijker gaan gedragen en zich echt 'groot' voelen. Ze krijgen dan ook vaak de taak van buddy voor een nieuw kleutertje. Een taak die ze bloedserieus nemen en zelf natuurlijk ook veel van leren.

Er zijn ook scholen zoals Jenaplan waar ze expres combinatiegroepen maken, om zo leeftijds- en niveauverschillen in de klas te creëren. Het zal vast ook z'n voordelen hebben als sommige scholen er hun hele systeem op baseren.

Ik zou me daar dus niet al te veel zorgen over maken.

Edit: Ik bedenk net dat het vroeger vrij gebruikelijk was, toen je nog veel gescheiden kleuterklassen had, dat er dan een vaste groep 1 was, en daarnaast een groep 2 waar de nieuwe kleutertjes dan aan werden toegevoegd. Zo werd het leeftijdsverschil dus expres veroorzaakt. Daar is ook niemand slechter van geworden voor zover ik weet.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:09

ik ben van 29 September, en hoewel ik qua leerstof prima door kon, zegt mijn moeder altijd dat ze me liever nog een jaar had laten kleuteren. Achteraf gezien.

Ik was op mijn 15e klaar met de MAVO, en naar het MBO. Ik merkte daar wel wat verschillen omdat mijn mede MBO-ers daar mentaal toch net een stapje verder waren dan ik. Again, qua leerstof kon ik prima mee maar het sociale stukje minder.

Altijd lastig, ik zou het goed overleggen met haar juf ook wat zij er van denkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 01:10

Dat standaard werk is soms echt wel een probleem.

Ik kon op de kleuterschool lezen, maar rekenen heb ik 10jr over gedaan geloof ik.

Zoonlief zelfde. Was qua taal alles ver vooruit en was ook al jong met Engels bezig. Maar rekenen, ppfff Hij zat op het VWO, prima cijfers, maar door de regels en een 4 voor wiskunde toch uiteindelijk van 4 Vwo naar 5 Havo gegaan. Hij had het wiskunde examen nooit gehaald, ook niet een 2e keer of 33 keer. Ook niet na vele bijlessen.

Hij deed HBO leraar Engels en daar zeiden ze dat hij beter naar de Uni kon om Engels te gaan studeren.

Maar wat heb je er al die jaren aan als je in bepaalde vakken erg goed bent en in de rest tamelijk slecht? Helemaal niks. Het werkt zelfs tegen je.

Nog steeds denk ik dat die ene maand echt niet zo een groot verschil is en tussen de oren gaat zitten. In groep 8 voelen kinderen zich vaak "groot" en zijn er vaak aan toe om naar de Middelbare te gaan. Zo gaat dat, dat weten ze en wordt naartoe geleefd.
Maar alsnog hebben veel in de eerste moeite met wennen en aanpassen.

Dat heeft niks met leeftijd te maken, maar vooral met karakter. Een kind dat in Oktober 12 wordt, was echt niet opeens heel anders in de eerste als het in Juli 12 was geworden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:07

Dat laatste ben ik niet met je eens.
In iedergeval in bij onze dochter maken enkele maanden echt een enorm verschil.
Voor mezelf heb ik ook gemerkt dat heel veel van mijn sociale problemen op de basisschool echt veroorzaakt werden door een gebrek aan rijpheid, het domweg niet delen van gemeenschappelijke interesses.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:26

superpony schreef:
Dat standaard werk is soms echt wel een probleem.

Ik kon op de kleuterschool lezen, maar rekenen heb ik 10jr over gedaan geloof ik.

Zoonlief zelfde. Was qua taal alles ver vooruit en was ook al jong met Engels bezig. Maar rekenen, ppfff Hij zat op het VWO, prima cijfers, maar door de regels en een 4 voor wiskunde toch uiteindelijk van 4 Vwo naar 5 Havo gegaan. Hij had het wiskunde examen nooit gehaald, ook niet een 2e keer of 33 keer. Ook niet na vele bijlessen.

Hij deed HBO leraar Engels en daar zeiden ze dat hij beter naar de Uni kon om Engels te gaan studeren.

Maar wat heb je er al die jaren aan als je in bepaalde vakken erg goed bent en in de rest tamelijk slecht? Helemaal niks. Het werkt zelfs tegen je.

Nog steeds denk ik dat die ene maand echt niet zo een groot verschil is en tussen de oren gaat zitten. In groep 8 voelen kinderen zich vaak "groot" en zijn er vaak aan toe om naar de Middelbare te gaan. Zo gaat dat, dat weten ze en wordt naartoe geleefd.
Maar alsnog hebben veel in de eerste moeite met wennen en aanpassen.

Dat heeft niks met leeftijd te maken, maar vooral met karakter. Een kind dat in Oktober 12 wordt, was echt niet opeens heel anders in de eerste als het in Juli 12 was geworden.

Ons onderwijssysteem is helaas ingericht op dat waar we het slechtst in zijn ipv onze kwaliteiten. Als ik havo had moeten doen met wiskunde, had ik het ook nooit gehaald. Een onderwijs niveau waar bij je per vak een ander niveau kan hebben (bijv engels op vwo niveau en wiskunde op vmbo) dat lijkt mijn veel beter. Vast landen die een dergelijk systeem ook hebben

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:59

Ik zou haar nog een jaar laten kleuteren. Oudste kleuter zijn is wel echt een ding. Dat vinden ze allemaal heel tof. Daarnaast nog zoveel mogelijkheden om creatief bezig te zijn en te werken aan sociaal emotioneel.

Als ze in groep 3/4/5 voorloopt kun je alsnog kijken wat je beslist, maar dat ene kleuterjaar zou ik haar niet afnemen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:03

Ik zal zeker groep 3 gaan. Mocht te hoog zijn dan kan je haar nog altijd een jaartje laten zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:02

Blussem schreef:
Ik zal zeker groep 3 gaan. Mocht te hoog zijn dan kan je haar nog altijd een jaartje laten zitten.

Nee dat is motiverend. :')