leren kunnen ze hun leven lang nog!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kimbers schreef:Wat is wijsheid?
Mijn heerlijke 5 jarige dochter zit momenteel in een groep 1/2 klas. Ze is van 8 oktober 2015, wat dus op veel scholen nog steeds zorgt voor het dilemma in de kleuterklas.. wel of niet naar groep 3.
Cognitief gezien is ze er helemaal klaar voor. Haar rekentoets was voldoende en wat betreft taal scoort ze het beste van alle groepen. Ze doet enthousiast mee op school en is erg leergierig.
Verder past ze zich heel erg aan, aan het kind waarmee ze speelt. De kan dus op het niveau van een 4 jarige spelen als op het niveau van een 5/6jarige.
Doordat het speelse ook nog zo in haar zit twijfelt de juf.
Ik twijfel omdat het ook een gevoelig meisje is. Ze praat met mij nooit over haar gevoelens en kan zich door haar kleine zusje flink op haar kop laten zitten.
Zo heeft ze bijvoorbeeld ook nog nooit ruzie gehad omdat ze altijd anderen laat kiezen, zij vindt alles wel prima.
Waar ik bij haar voor vrees is dat wanneer ze tegenslagen krijgt in groep 3, dat ze dan dichtslaat en het plezier in leren kwijtraakt. Of dat ze bijvoorbeeld door haar gevoeligheid nog niet bestand is tegen de wat harder wordende onderlinge verhoudingen tussen kinderen.
Blijft ze volgend jaar in groep 2 dan zit ze als 6 jarige dus ook bij veel 4 jarigen in de klas.
Gaat ze naar groep 3 zal ze de jongste van de klas zijn en zal ze als 11 jarige naar de middelbare school gaan. Zou ze bijvoorbeeld als 16 jarige al klaar kunnen zijn met de havo.. en dan al studeren?
Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten die adviezen heeft? Of wellicht juffen?
Ik vind dit echt wel een lastige.
tammiebels schreef:Onze dochter is van achterin november. Er is toen 1 jaar de regel geweest van alles voor 31 december geboren moest over tenzij ze het echt niet kunnen ( nu is de regel, wel nog tot 31 december, dat je niet over gaat tenzij je er echt aan toe bent). Dit was dus het jaar van onze dochter. Ik heb toendertijd gevraagd of ze mocht blijven in groep 2, dit mocht niet omdat dit als zittenblijven telde en ze bij een volgende keer zittenblijven dan van school moest. Ze is dus wel naar groep 3 gegaan.
Bij haar gold precies hetzelfde, leren vond ze super leuk en wou ze ook altijd graag doen, daarbij was ze altijd nog wel heel speels, vandaar toendertijd mijn twijfel.
Onze ervaring met onze dochter is dat ze het de jaren daarna altijd wat lastiger had, ze kon net niet snel genoeg de stof haar eigen maken. Daardoor liep ze een beetje achter de feiten aan en begon ze het leren veel minder leuk te vinden. Aan de andere kant heeft dit haar op sociaal vlak wel veel sterker gemaakt, ze kreeg geregeld teleurstellingen als een toets minder was gegaan enz.
Ze doet nu de eindtoets (groep 8) en ik moet zeggen dat onze jongedame zich er kranig door heen heeft geslagen, ze heeft geleerd niet direct bij de pakken neer te zitten wanneer iets niet zo goed lukt (hierbij heeft school ook goed geholpen) en ze heeft geleerd dat als ze goed werkt ze alsnog haar stof kent.
Vanaf begin groep 7 kwam bij ons ineens de omslag, dochter begon grote sprongen te maken in haar leerproces. Doordat ze ook geleerd heeft om niet op te geven heeft ze zich 2 niveaus omhoog gewerkt (voor de middelbare) en dat het haar gelukt is maakt haar zo trots. Hierdoor heeft ze ook weer zin gekregen om te leren want als je wat doet, wordt je ervoor beloond.
Ondanks dat dit voor haar niet de makkelijkste weg is geweest denk ik dat het voor haar wel beter is geweest. Ze staat nu veel sterker in haar schoenen, ze was altijd vrijwel de jongste van de klas, en heeft tegen de ouderen op moet boksen. In deze wereld denk ik dat je als vrouw ook sterk in je schoenen moet staan dus ik ben blij dat we haar dat op deze relatief speelse manier hebben kunnen leren.
Edit, ze wordt dus dit jaar in november 12 en begint het nieuwe schooljaar op de middelbare
Nikass schreef:Ik was ook 11 toen ik naar de middelbare school ging (februari jarig). Achteraf denk ik dat ik dat ik er emotioneel niet aan toe was en qua huiswerk discipline enzo. Maar moet er wel bij zeggen dat ik ook van een dorp naar een stad ging en ook beschermd ben opgevoed. Dus er speelden wel meer factoren mee waarom ik echt nog zo'n kind was.
Ik was 15 jaar toen ik slaagde voor de MAVO. Omdat ik het studeren nog steeds wel erg lastig vond en ook niet persé heel leuk, ben ik toen via het MBO naar het HBO gegaan. Dat werkte voor mij wel heel goed.
Boras schreef:Op de school van mijn dochter, geboren op 27 december, geldt altijd geboren voor 1 januari als het ijkpunt om te bekijken of kinderen klaar zijn om naar groep 3 te gaan: naar groep 3 tenzij.
Nu is het een montessorischool, dat systeem is natuurlijk wel meer gebaseerd op de behoeften van het individuele kind en werken op individueel niveau in plaats van mee met de hele groep.
Mijn dochter is op 1 januari 2017 in groep 1 begonnen. Rond 1 september 2019 ging ze naar groep 3. Zij heeft dus maar anderhalf schooljaar gekleuterd. En niet alleen zij, het hele groepje leeftijdsgenootjes waar ze mee was gestart, kon over. Volgens mij is dat achteraf voor al die kinderen een goede keuze gebleken.
Tatyana schreef:Boras schreef:Op de school van mijn dochter, geboren op 27 december, geldt altijd geboren voor 1 januari als het ijkpunt om te bekijken of kinderen klaar zijn om naar groep 3 te gaan: naar groep 3 tenzij.
Nu is het een montessorischool, dat systeem is natuurlijk wel meer gebaseerd op de behoeften van het individuele kind en werken op individueel niveau in plaats van mee met de hele groep.
Mijn dochter is op 1 januari 2017 in groep 1 begonnen. Rond 1 september 2019 ging ze naar groep 3. Zij heeft dus maar anderhalf schooljaar gekleuterd. En niet alleen zij, het hele groepje leeftijdsgenootjes waar ze mee was gestart, kon over. Volgens mij is dat achteraf voor al die kinderen een goede keuze gebleken.
Niets ten nadele van je verhaal hoor, maar hoe ik ook reken kom ik met deze data op 2,5 jaar uit.
1-1-2017 start groep 1 (half schooljaar)
1-9-2017 vervolg groep 1 (volledig schooljaar)
1-9-2018 start groep 2 (volledig schooljaar)
1-9-2019 start groep 3
Dit is wat mij betreft ook passend, onze dochter is van februari en heeft hetzelfde doorlopen.
Qua kennis en inzicht had ze prima 1,5 jaar kunnen kleuteren, maar sociaal was ze echt onzeker. Dat 'extra' jaar kleuteren heeft haar veel sterker gemaakt. En inderdaad, lekker extra werkjes oppakken.
Wanneer ik zeg dat mijn dochter anderhalf jaar heeft gekleuterd, dan ligt een typfoutje in het een jaartal toch meer voor de hand, niet?
superpony schreef:Dat standaard werk is soms echt wel een probleem.
Ik kon op de kleuterschool lezen, maar rekenen heb ik 10jr over gedaan geloof ik.
Zoonlief zelfde. Was qua taal alles ver vooruit en was ook al jong met Engels bezig. Maar rekenen, ppfff Hij zat op het VWO, prima cijfers, maar door de regels en een 4 voor wiskunde toch uiteindelijk van 4 Vwo naar 5 Havo gegaan. Hij had het wiskunde examen nooit gehaald, ook niet een 2e keer of 33 keer. Ook niet na vele bijlessen.
Hij deed HBO leraar Engels en daar zeiden ze dat hij beter naar de Uni kon om Engels te gaan studeren.
Maar wat heb je er al die jaren aan als je in bepaalde vakken erg goed bent en in de rest tamelijk slecht? Helemaal niks. Het werkt zelfs tegen je.
Nog steeds denk ik dat die ene maand echt niet zo een groot verschil is en tussen de oren gaat zitten. In groep 8 voelen kinderen zich vaak "groot" en zijn er vaak aan toe om naar de Middelbare te gaan. Zo gaat dat, dat weten ze en wordt naartoe geleefd.
Maar alsnog hebben veel in de eerste moeite met wennen en aanpassen.
Dat heeft niks met leeftijd te maken, maar vooral met karakter. Een kind dat in Oktober 12 wordt, was echt niet opeens heel anders in de eerste als het in Juli 12 was geworden.