Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:33

Ja en precies daarom moet je dus kritisch kijken naar je financieel plan met tarieven etc, anders hou je na belasting en kosten amper wat over.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:34

Ik moet dus best veel vragen. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:48

Het ligt er helemaal aan hoeveel je denkt te gaan verdienen. Als je minder dan €20.000 omzet hebt dan kun je gebruik maken van de klein ondernemers regeling, en je hebt in het begin ook nog recht op startersaftrek. Dan hoef je nauwelijks iets af te dragen. Ga je meer verdienen, dan gaat het sneller oplopen.
Het is sowieso slim om een goede boekhouder te zoeken.

O ja, en als fotograaf is het vaak slim om een klein fotoboek te leveren aan klanten. Dan hoef je namelijk maar 9% btw te rekenen/af te dragen, terwijl als je foto's alleen digitaal aanlevert, je 21% btw moet vragen/afdragen. Zou je even moeten navragen hoe dat precies zit.
Tenzij je onder de KOR valt, dan vraag je helemaal geen btw en hoef je die ook niet af te dragen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:53

Wat is veel? :) Ik zou gewoon eens kijken wat andere fotografen vragen voor wat voor type shoot, dan heb je een beetje een richtlijn. Als je er je werk van wil maken zul je daar toch heel zakelijk in moeten zijn en kom je met een shoot van 20 euro echt tekort.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:57

8nnemiek schreef:
Het ligt er helemaal aan hoeveel je denkt te gaan verdienen. Als je minder dan €20.000 omzet hebt dan kun je gebruik maken van de klein ondernemers regeling, en je hebt in het begin ook nog recht op startersaftrek. Dan hoef je nauwelijks iets af te dragen. Ga je meer verdienen, dan gaat het sneller oplopen.

O ja, en als fotograaf is het vaak slim om een klein fotoboek te leveren aan klanten. Dan hoef je namelijk maar 9% btw te rekenen/af te dragen, terwijl als je foto's alleen digitaal aanlevert, je 21% btw moet vragen/afdragen. Zou je even moeten navragen hoe dat precies zit.
Tenzij je onder de KOR valt, dan vraag je helemaal geen btw en hoef je die ook niet af te dragen.

Van starters aftrek kan ts pas gebruik maken als ze meer dan 1225 uur maakt. Dat gaat haast niet als TS ook nog in loondienst is.

Succes!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:58

Wellicht kun je Ryanne Marije Tigchelaar van RM photography eens om informatie/hulp vragen? Zij helpt veel (beginnende) fotografen (tegen betaling, uiteraard) om hun bedrijf in de fotografie op te starten, uit te bouwen en dergelijke. Misschien heb je dan meer inzicht in hoe en wat er bij komt kijken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:02

1225 uur dat komt neer op ongeveer 3 werkdagen per week.
Ligt er wel aan hoeveel Bellatrix in loondienst wil blijven werken. Twee dagen in loondienst en drie dagen fotografie is best te doen. Het zijn niet alleen de fotografie- en nabewerkingsuren die daar onder vallen, maar ook alle administratie, reclame maken, onderzoek doen, camera's onderhouden, oefenen met Photoshop..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:27

Als je het fijn vind om een keer te sparren Bellatrix, let me know :) Financiëen is een van de dingen die tijdens het starten lastig in te schatten is, dus ik kan mij voorstellen dat je daar wat vragen over hebt.

Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:40

Ja nogal, dank je wel!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:33

1225 uur per jaar is ongeveer 25 uur per week. Op zich best haalbaar...

Je houdt grofweg de helft over van wat je vraagt. Betaalt de klant jou dus 100 euro voor een shoot hou je daar 50 van over na belastingen etc. Als je daar vanuit gaat zit je safe.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:07

En in die 1225 uur mag je ook resitijd, acquisitie, opleiding en dergelijke meenemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 15:12

Ik denk dat ik 3 dagen loondienst wil en 2 voor mijn eigen bedrijf. Ik kan het altijd nog uitbreiden. Maar ik wil in totaal wel aan het loon komen van mijn laatste baan zeg maar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:15

Wat goed dat je het gaat proberen TS!
Mocht je een keer in het noorden gaan shooten dan wil ik met mijn palomino quarter ook graag voor je lens!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:00

Ik val ook onder de kleine ondernemersregeling (werk een aantal dagen in loondienst en de rest als ZZP'er). Dat kan aantrekkelijk zijn inderdaad.
Houd er wel rekening dat je dan geen omzetbelasting hoeft af te dragen, maar wel wel loonbelasting. Je moet dus alsnog een deel belasting betalen. Ik ga ook uit van 40%. Dat zet ik meteen apart om die eindejaarsverrassing te voorkomen inderdaad :=

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:07

En hou er ook rekening mee dat je met de KOR geen btw kan terugvragen over je aangekochte spul (Waaronder dus je R6 )

Indd is rekening houden met 40% het beste qua inkomstenbelasting - dan zit je safe. doe ik hier ook :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:14

Ik zette het eerste jaar 40% van mijn inkomsten opzij. Ook de BTW meteen opzij. Ik had nauwelijks zakelijke uitgaven, dus kon niet veel daarvan aftrekken. Dat is voor jou misschien anders, want apparatuur. Na de starters-en ondernemersaftrek (ik kwam wel aan die 1225 uur) hield ik wel nog over, dat was na de belastingaangifte een leuke verrassing. Voor mij was een (goedkope) boekhouder de kosten absoluut waard, die deed het uitzoek- en aftrekwerk. Van het tweede jaar als ondernemen weet ik het nog niet, belastingaangifte moet nog gedaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:18

8nnemiek schreef:

Dit snap ik even niet.
Als je 100.000 euro omzet draait hoef je echt geen 30.000-40.000 belasting te betalen. Als jij naast die omzet ook bv 90.000 euro aan kosten hebt dan heb je 10.000 euro winst. Doe al die aftrekposten eraf en je houd niks over waar je belasting over betaald. Als je de startersaftrek hebt etc kun je ongeveer 22.000 euro winst draaien zonder belasting te betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:16

Ik vind die 30 tot 40% ook wat hoog klinken inderdaad, maar ik val zelf onder de KOR dus ik zou het niet weten hoe het precies zit als je meer dan die 20.000 gaat verdienen.
Het is in ieder geval zo dat ik via de KOR geen btw hoef af te dragen, dus als je daar boven zit zul je sowieso al 21% van je omzet opzij moeten zetten voor de btw (of 9% in sommige gevallen). Dan zal daar ook nog inkomstenbelasting bij komen, en wellicht nog vermogensbelasting.. Dan geloof ik best dat je tussen de 30 en 40% kan uitkomen.
Btw wordt verrekend met de btw van je aankopen idd, maar als je een dienst levert waar je weinig kosten aan hebt dan valt er weinig te verrekenen.
Ik zou er zeker niet vanuit gaan dat iemand die 100.000 omzet draait, 90.000 aan uitgaven heeft. Met 10.000 winst heeft het totaal geen zin om een bedrijf te runnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:24

De kor gaat over BTW die je elk kwartaal moet afdragen en staat los van de IB

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:33

Nee dat snap ik, maar als je van de KOR gebruik maakt dan zit je automatisch in een lage loonsklasse en betaal je dus vanzelf geen of weinig IB. Tenzij je er een baan in loondienst naast hebt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:40

8nnemiek schreef:
Nee dat snap ik, maar als je van de KOR gebruik maakt dan zit je automatisch in een lage loonsklasse en betaal je dus vanzelf geen of weinig IB. Tenzij je er een baan in loondienst naast hebt.

In mijn geval dat laatste en dat betekent dus 40% IB helaas.
Daarom is werken als ZZP'er naast loondienst niet altijd rendabel. In mijn geval is het een betaalde hobby waar ik een zakcentje aan over houd, maar aan de andere kant ook geen ramp is als ik die inkomsten even mis.

Overigens vind ik de tip van een boekhouder wel een hele goede. Ik hou zelf mijn administratie bij en factureer zelf. Maar mijn belastingaangifte laat ik wel door een professional doen, ivm koophuis, loondienst en ZZP werk. Hij weet daar gewoon veel meer van dan ik en daar wil ik geen risico mee lopen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:56

En als ik die tip voor wat betreft je boekhouding mag geven, kijk eens op www.wezp.nl.

Ik hoor echt zo onwijs veel om me heen dat mensen giga getild worden qua enorme kosten voor een boekhouder en dat is als zzper echt niet nodig.....zonde van je geld!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 15:27

Ik wil de boekhouding ook niet zelf geen doen hoor, daar heb ik gewoon geen kaas van gegeten...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:26

8nnemiek schreef:

Dit is niet waar.
Je kunt van de KOR gebruik maken als je minder dan 20.000 met btw belaste activiteiten omzet draait.
Als jij een ton draait met activiteiten die btw vrij zijn, en 15.000 met btw belast. Dan mag je gewoon IB afdragen.

Ik besteed mn boekhouding ook uit. Ik heb er een aantal versleten maar heb het meeste plezier van mn register belastingadviseur. Die weet werkelijk alle regelingen, manieren en kan je echt tips geven die geld opleveren.
Ik heb mn loonadmin ook bij hen zitten. Super handig. Facturatie doe ik zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:34

Ik snap niet wat je bedoelt, Hutcherson. Welk deel van mijn post is niet waar dan?