Arbo eisen bij slaapdiensten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:52

Kimbers schreef:
Wel een reden voor mij om nooit ergens te gaan werken waar ze bereikbaarheidsdiensten hebben. Wat een uitbuiterij zeg.

Je zegt wat ik net ook al dacht...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:56

Ploegendiensten heb ik ook gedraaid en dat vond ik echt de hel op aarde die iedere paar weken weer terugkeerde. Voor mij was het de reden om daar weg te gaan. Bereikbaarheidsdiensten vind ik persoonlijk prettiger. Dat stukje ‘niet zo vrije tijd’ vond ik niet zo’n probleem tot vrij recent :') .

SusanH schreef:
Komt er ook een koffie apparaat en een waterkoker? Of kun je ergens anders koffie en thee pakken?

Ik geloof dat ze dat op een centrale plek niet ver van de kamers willen regelen op een counter. Ik ga nog wel pleiten voor een frisdrank automaat en een snack automaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Arbo eisen bij slaapdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:09

frisdrank en snack automaat zijn die er niet dan al?
Niet naast de piketkamers maar elders?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:47

Brainless schreef:
Knert schreef:
Nou het mag zeker niet. Van het bouwbesluit (bestaande bouw) en ook niet van de arbo.

Dat jij in die situatie gezet werd, zegt niets over of het echt mocht.

Mag wel hoor, als er maar voldoende licht is.
Citaat:
In het Arbeidsbesluit en de arbobeleidsregels staan enkele bepalingen over de aanwezigheid van daglicht op de werkplek. Er wordt hierin geen verschil gemaakt tussen kantoren en werkplaatsen.

Arbeidsplaatsen en de directe toegangen daartoe zijn gedurende de aanwezigheid van de werknemers door daglicht, door kunstlicht of door beide voldoende en doelmatig verlicht.

Niet in het Bb 2012 bestaande bouw kantoor. Zorgplicht voor de eigenaar zoals in de wet is geregeld.

Daar staat dat elke verblijfsruimte tenminste 0,50 m2 equivalente daglichtoetreding moet hebben conform de nen 2057:2001.
Ongeacht hoe oud het pand is. Het moet wel een aangemerkt verblijfsruimte zijn.

Als het een kast was en verhuurd is als kast... en de gebruiker maakt er een kantoor verblijfsruimte van.... dan is de eigenaar niet in overtreding.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 03-02-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:54

je woont wellicht te ver weg om als je opgeroepen zou worden op tijd aanwezig te kunnen zijn. Dan vind ik dit zeer acceptabel dat een werkgever dit voor je regelt. Indien je niet tevreden ben lijkt het mij dat je vrij bent een hotel te gebruiken voor eigen kosten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:49

Knert schreef:
Niet in het Bb 2012 bestaande bouw kantoor. Zorgplicht voor de eigenaar zoals in de wet is geregeld.

Daar staat dat elke verblijfsruimte tenminste 0,50 m2 equivalente daglichtoetreding moet hebben conform de nen 2057:2001.
Ongeacht hoe oud het pand is. Het moet wel een aangemerkt verblijfsruimte zijn.

Als het een kast was en verhuurd is als kast... en de gebruiker maakt er een kantoor verblijfsruimte van.... dan is de eigenaar niet in overtreding.

https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/t ... oetreding/
Citaat:
Bouwwerken met een gezondheidszorgfunctie
Daglicht in bouwwerken met een gezondheidszorgfunctie is alleen verplicht in ruimten waar bedden staan (artikel 3.82 lid 6 en artikel 4.147 lid 7 Bbl). Zo is het vaak onnodig of zelfs onwenselijk om daglicht in onderzoeks- en operatieruimten te hebben.

Citaat:
Geen regels voor bepaalde gebruiksfuncties
Het Bbl stelt geen regels voor voldoende daglicht in bouwwerken met de volgende functies:

bouwwerk met een bijeenkomstfunctie anders dan kinderopvang
industriefunctie
logiesfunctie
sportfunctie
winkelfunctie
overige gebruiksfunctie
bouwwerk dat geen gebouw is (voorbeelden hiervan zijn een brug, viaduct, tribune, magazijnstelling, steiger of tunnel)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:56

Sansevieria schreef:
Kimbers schreef:
Wel een reden voor mij om nooit ergens te gaan werken waar ze bereikbaarheidsdiensten hebben. Wat een uitbuiterij zeg.

Ik schrik hier inderdaad ook van, mag je dit soort diensten ook weigeren ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 16:03

Brainless schreef:
https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/t ... oetreding/
Citaat:
Bouwwerken met een gezondheidszorgfunctie
Daglicht in bouwwerken met een gezondheidszorgfunctie is alleen verplicht in ruimten waar bedden staan (artikel 3.82 lid 6 en artikel 4.147 lid 7 Bbl). Zo is het vaak onnodig of zelfs onwenselijk om daglicht in onderzoeks- en operatieruimten te hebben.

Citaat:
Geen regels voor bepaalde gebruiksfuncties
Het Bbl stelt geen regels voor voldoende daglicht in bouwwerken met de volgende functies:

bouwwerk met een bijeenkomstfunctie anders dan kinderopvang
industriefunctie
logiesfunctie
sportfunctie
winkelfunctie
overige gebruiksfunctie
bouwwerk dat geen gebouw is (voorbeelden hiervan zijn een brug, viaduct, tribune, magazijnstelling, steiger of tunnel)

Dankjewel voor dit ontzettend uitgebreide antwoord. Al is het niet een antwoord waar ik heel blij van word, maar het schept wel duidelijkheid. Dankjewel dat je dit gevonden hebt!

Urona447 schreef:
Kimbers schreef:

Ik schrik hier inderdaad ook van, mag je dit soort diensten ook weigeren ?

De diensten zelf heb ik geen problemen mee. Deels omdat het bij het werk hoort, deels omdat dit voor mij de minst slechte van de opties is. Ik ben een van de gezelligste mensen die je uit haar bed kunt bellen, ik sta aan en maak er een geruststellende/gezellige/knusse/grappige/lieve nacht van (afhankelijk waar de patiënt behoefte aan heeft).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:34

nine1987 schreef:
Hebben jullie geen ondernemingsraad die dit op kan pakken? Als er zoveel mensen een probleem in zien, dan is dit toch wel iets dat besproken kan worden?

Ik herhaal mijn vraag toch nog eens.. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 18:02

Bij de vergaderingen is iemand van de OR aanwezig. Zij probeert echt mee te denken, maar ik heb het idee dat zij ons eerder lastig vindt. Althans, de uitspraak ‘de OK is oververtegenwoordigd’ is bijzonder in deze.

Het gevoel bestaat dat deze beslissing allang is genomen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:17

Ja brailnless, mijn opmerking ging over kantoor. Niet over Logie.
Met je overige info ben ik het wel eens.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 18:45

Brainless heeft het antwoord gegeven. Helaas voor ons is het antwoord ‘het mag’. Maar evengoed ben ik blij met het antwoord.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:30

Maar dan moet dat deel ook de gebruiksfunctie logie hebben he? Als het een gezondheidszorg (ziekenhuis) is en een deel is omgetoverd tot tijdelijke slaapplek voor zusters,,... wil niet zeggen dat het in de gebruiksvergunning logiefunctie is geworden. Of dat je het mag toetsen aan logiefunctie.

Moet persoonlijk het eerste ziekenhuis nog tegen komen die delen logiefunctie hebben aangemerkt. Los van eventuele Ronald MC Donald.

Maar neemt niet weg dat ik deze discussie niet waard zou vinden gewoon wel akkoord zou gaan.

Maar toetsen aan logie functie terwijl de kans groot is dat het volledig gezondheidszorg is, is wat wat snel gekozen.

Je mag namelijk zelf ook niet zomaar kantoor eisen los laten op een woning omdat je er toevallig een bureau hebt staan. En als je dagelijks je nichtje bijles geeft, is je woning ook niet ineens een onderwijsfunctie.

De gebruiksfunctie(s) en nevenfuncties staan al vast. En ik betwijfel of het logie is. Ondanks dat er geslapen wordt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 20:22

Inmiddels zijn we even verder. Ik ben aan de slag gegaan met het onderdeel ‘voldoet dit plan aan de eisen’ en mijn collega met het onderdeel ‘wat is aanrijtijd e; hoeveel diensten hoor je nu te draaien’. Mijn onderdeel had een teleurstellend antwoord, namelijk dat deze piketkamers gewoon mogen worden gebouwd zoals voorgesteld in dit plan.

Mijn collega daarentegen had een succesvollere zoektocht naar antwoorden. We hebben een aanrijtijd van 30 minuten. Nu leeft al jaren het idee dat dit inhoudt dat je na een oproep binnen 30 minuten op de operatiekamers moet staan. Dit is niet correct. Na oproep moeten wij binnen uiterlijk 30 minuten op de parkeerplaats staan. Omkleden wordt niet meegerekend >;) . Daarnaast blijkt ook nog eens dat de groep met fulltimers een onevenredig groot aantal diensten draait binnen dit systeem.

De uiteindelijke conclusie is dan ook dat een grote groep collega’s (waaronder ik) gewoon thuis kan gaan slapen want qua aanrijtijd zitten wij binnen de grens. Daarnaast draait deze specifieke groep ook nog eens teveel diensten. Dat laatste gaat niet veranderen (en is voor ons ook geen probleem) en de kwestie van de aanrijtijd is inmiddels geaccepteerd door het management. Door wie de piketkamers wel gebruikt gaan worden is inmiddels onduidelijk.