Ongelukkig met studie. Stoppen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Ongelukkig met studie. Stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:08

Ik zou stoppen.
TS ik zat in precies hetzelfde schuitje als jij.
Onder druk van mijn familie en omgeving heb ik de studie afgemaakt.
Ik vond het echt verschrikkelijk, ook ik had buikpijn voordat ik naar stage moest.
Dit is wel een werkveld waar veel werk in te vinden is.
Nu studeer ik compleet iets anders (er zijn wel manieren om onder t instellingsgeld uit te komen :+ ) en op de uni. Dit is leuk, hier haal ik energie uit en dit past bij mij.
Eerlijk, ik wilde dat ik dit veel eerder had gedaan! Die 2,5 jaar was echt complete tijdverspilling.
Ik zou nooit iets met mijn afgeronde hbo-opleiding willen doen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:11

Wil je niet vertellen welke opleiding je doet?
Als het echt niet bevalt zou ik zeker op zoek gaan naar iets anders. Je moet nog een hele poos werken, dan wil je het wel naar je zin hebben.

Identity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 18:34

@AnnemiekvM
Ik wilde eigenlijk niet vertellen welke opleiding ik nu doe uit angst voor herkenbaarheid voor familie en vrienden, en hun mogelijke veroordeling.
Maar laat ik het nu toch maar vertellen, ik doe nu een lerarenopleiding. Ik weet dat je vanaf daar tzt nog door kan studeren voor bijvoorbeeld pedagoog o.i.d. maar ik heb ontdekt dat ik gewoon het hele werken met kinderen niet zo tof vind als ik had gehoopt. Ik wil dus ook gewoon weg uit de kinderen, straf gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:50

Je moet je echt niet zo druk maken. Het is JOUW leven. Je bent toch ook al 18 geweest?
Zou zeker stoppen met de lerarenopleiding, als je niet wilt werken met kinderen heb je daar echt precies 0 aan.

Ik weet alleen niet hoe handig de kunstacademie is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:03

Identity schreef:
@AnnemiekvM
Ik wilde eigenlijk niet vertellen welke opleiding ik nu doe uit angst voor herkenbaarheid voor familie en vrienden, en hun mogelijke veroordeling.
Maar laat ik het nu toch maar vertellen, ik doe nu een lerarenopleiding. Ik weet dat je vanaf daar tzt nog door kan studeren voor bijvoorbeeld pedagoog o.i.d. maar ik heb ontdekt dat ik gewoon het hele werken met kinderen niet zo tof vind als ik had gehoopt. Ik wil dus ook gewoon weg uit de kinderen, straf gezegd.

Dan zou ik echt naar een andere studie gaan kijken. En wat een ander ervan vindt moet jou niet ervan weerhouden om een studie te kiezen die bij jou past.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:05

Achterom schreef:
maava schreef:
Ik weet niet welke richting je op wilt, maar als jij naar de kunst academie wil doen! Ik zit er zelf ook op na een praktijkschool en ik ben zó gelukkig nu.
Creatieven zullen er altijd voor zorgen dat er brood op de plank komt. Niet elke maand bakken vol geld maar geld verdienen moet lukken, dat is ook niet waarom we voor het vak kiezen.

Sorry hoor, maar dat is nogal naïef gedacht. Zeker in de huidige tijd waarin je regelmatig hoort dat o.a. kunstenaars en artiesten naar een ander beroep switchen omdat er vanwege de crisis dus juist géén brood meer op de plank komt.
Veel kunstenaars zitten op bijstandsniveau qua inkomen, de meeste kunnen zichzelf niet bedruipen. Niet echt een fijn carrièreperspectief lijkt me zo.

Ik had het inderdaad beter wat genuanceerde kunnen vertellen, zeker de entertainment en festival kant heeft het nu door corona heel zwaar. Een baan in de kunst sector is inderdaad moeilijk te zoeken en niet iedereen respecteert dit soort banen. Hoe is het verwoord heb was niet helemaal handig. Ik sprak meer vanuit de kant van de Grafisch ontwerpers, web/ux, designers, etc. Bedankt voor het corrigeren. :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:02

De docentenopleiding zou je ook nog kunnen afmaken richting volwassenenonderwijs en beroepen waarbij didactiek een meerwaarde is.
De doelgroep scholieren moet je inderdaad liggen, al kun je ook nog veel ontwikkelen. Waarschijnlijk ben je niet veel ouder dan de doelgroep.
Wat betreft andere studies:
Ik weet niet hoeveel studieschuld jij je kunt/wilt veroorloven.
Je zou ook nog de MBO variant kunnen kiezen van een creatieve studie, zoals het cibap in Zwolle.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:18

Dit topic laat ook wel weer zien hoe er over de kunstacademie gedacht wordt :+
Het is geen school waar je leuk leert tekenen en waar je de hele dag zit te knutselen hoor...
Het is ook gewoon een (pittige!) HBO opleiding, waar je ook gewoon theoretische college's volgt en papers en scripties schrijft. De baangarantie is niet eens zó ontzettend slecht als dat vaak gedacht wordt en er hier nu ook gesteld wordt.

Niet iedereen die aan de kunstacademie studeert is autonoom kunstenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:30

Warboel schreef:
Dit topic laat ook wel weer zien hoe er over de kunstacademie gedacht wordt :+
Het is geen school waar je leuk leert tekenen en waar je de hele dag zit te knutselen hoor...
Het is ook gewoon een (pittige!) HBO opleiding, waar je ook gewoon theoretische college's volgt en papers en scripties schrijft. De baangarantie is niet eens zó ontzettend slecht als dat vaak gedacht wordt en er hier nu ook gesteld wordt.

Niet iedereen die aan de kunstacademie studeert is autonoom kunstenaar.
Echt hè. := Ik heb het zelf overwogen, maar er uiteindelijk vanaf gezien omdat ik bang was voor de situatie waarin jij geëindigd bent, terwijl tekenen voor mij juist een uitlaatklep was. Een vriendin van mij is er wel aan begonnen, in fotografie, en dat was inderdaad echt geen kwestie van leuk plaatjes schieten en die zo nu en dan even op een kartonnetje plakken ter beoordeling. Ik ben heel blij dat ik de keuze gemaakt heb om er vanaf te zien, want ik had de druk niet aangekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:13

Identity schreef:
@AnnemiekvM

En dat is je goed recht.
Ik begrijp op zich waarom sommige mensen het advies geven toch door te studeren, maar....
Je mentale gezondheid is toch echt het belangrijkste. Als nu alles al in je schreeuwt dat dit het niet is, voor wie doe je de opleiding dan? Het enige wat je ervan krijgt is een papiertje wat je niet wil en hogere kosten bij een opleiding die je wel wil. Is het dan niet beter nu te veranderen en je tijd daarin te steken in plaats van in een opleiding waar je helemaal niks mee wil doen?
Als je een tweede opleiding gaat volgen ben je de tijd sowieso "kwijt" (wat negatief klinkt, maar dat is het niet), dus waarom niet nu al dan? Het is jouw leven, niet die van je docenten/ouders/omgeving. Lekker cliché maar volg vooral je eigen hart hierin.