Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaitlyn schreef:ElSea schreef:Toevallig heb ik wel arbeidsrecht als vak gehad. Proeftijd zit een hele simpele regel aan verbonden en dat is dat beide partijen zonder opgaaf van reden de tijdelijke overeenkomst kunnen ontbinden.
Dat je werkgever zoiets zegt vind ik wel wat van, en ik vind het ook verstandig dat je het meldt aan het hoofdkantoor. Maar rechten heb je hierin helaas niet.
Maar bij een contract van 6 maanden mag geen proeftijd zijn, dus daar zit de HEMA al verkeerd.
wat je zegt klopt wel, maar dat was geen gegeven feit voordat mijn bericht was verstuurd. purny schreef:Je mag toch altijd in je proeftijd ontslagen worden. Ongeacht de reden
Shadow0 schreef:Hutcherson: een bedrijf is toch maar vooral de medewerkers? Een bedrijf is niks zonder mensen, en heeft zelf geen gevoelens. Als het er niet meer is, dan is het er niet meer... dat is voor 'het bedrijf' niet erg, maar vooral voor de mensen die er werken, die er aan gewerkt hebben, de oprichters als die er nog zijn.
Maar van de mensen die er werken was Mand er dus 1. En die draagt nu de gevolgen meer dan 'het' bedrijf.
En een andere kant is: als het normaal wordt om mensen te ontslaan als ze dreigen ziek te worden dan dwingen we enerzijds mensen om ziekte verborgen te houden en door te werken. Da's leuk voor de hele korte termijn, maar daarna niet meer, ook niet voor het bedrijf. (In dit geval dus omdat medewerkers dan mogelijk corona meenemen naar het werk. Maar bv rhino is ook vervelend.)
En aan de andere kant sluiten we zieke mensen steeds meer uit, waardoor mensen vaker een uitkering nodig hebben, wat dan weer reden is om tweedeling te veroorzaken. In alle opzichten niet wenselijk.
Hutcherson schreef:In begin van dit topic was nog niet helder dat het om HEMA(groot bedrijf) ging, en had het net zo goed een klein kledingwinkeltje of bakkerijtje kunnen zijn (of een dierenwinkel etc). Ik weet als geen ander wat personeel kost en wat ze moeten opleveren om te kunnen blijven bestaan. Als je een ziek personeelslid hebt, kan dat je als klein bedrijf de kop kosten.
En een bedrijf is VEEL meer dan alleen het personeel. Zeker een klein bedrijf. Bij een eenmanszaak is de eigenaar het bedrijf. Als de zaak in de schulden komt, komen de schuldeisers de tv van de eigenaar van de muur trekken. Niet van het personeel hoor.
Hutcherson schreef:Een bedrijf hebben is 1... Personeel hebben is 2. Pas dan weet je wat een ziek iemand kost. .
Hutcherson schreef:Dat doe ik toch? Jij wilt jouw rechten (die je niet hebt als je een contract van 6 maanden of korter hebt. Indien 7 maanden of langer dan is er een ander verhaal maar dat heb ik niet echt duidelijk terug kunnen lezen in je topic.)
Een bedrijf hebben is 1... Personeel hebben is 2. Pas dan weet je wat een ziek iemand kost.
Ik vat het niet persoonlijk op, want het maakt voor mij niets uit of jij je ziekmeld,danwel of jij je proeftijd wel of niet goed doorkomt.
Ik wilde juist even door jouw pittige post over de klacht die je wilde indienen en het contact wat je opneemt met het hoofdkantoor, de andere kant van de medaille belichten. Toen was niet bekend om welk bedrijf het ging en het had net zo goed een klein eenmanszaakje kunnen zijn. En dan vind ik jouw houding wel schrijnend.
Vaak hebben medewerkers geen idee. Ze zien hun loo strookje en beseffen niet dat werkgever vaak het dubbele (!!) aan jou kwijt is.
Maar goed, voordat we helder hebben hoelang je eerste contract was zullen we geen uitslag hebben of er überhaupt een proeftijd gehanteerd mocht worden.
.Hutcherson schreef:Dat doe ik toch? Jij wilt jouw rechten (die je niet hebt als je een contract van 6 maanden of korter hebt. Indien 7 maanden of langer dan is er een ander verhaal maar dat heb ik niet echt duidelijk terug kunnen lezen in je topic.)
Citaat:Een bedrijf hebben is 1... Personeel hebben is 2. Pas dan weet je wat een ziek iemand kost.
Ik vat het niet persoonlijk op, want het maakt voor mij niets uit of jij je ziekmeld,danwel of jij je proeftijd wel of niet goed doorkomt.
Ik wilde juist even door jouw pittige post over de klacht die je wilde indienen en het contact wat je opneemt met het hoofdkantoor, de andere kant van de medaille belichten. Toen was niet bekend om welk bedrijf het ging en het had net zo goed een klein eenmanszaakje kunnen zijn. En dan vind ik jouw houding wel schrijnend.
. Je laat hiermee heel duidelijk persoonlijke frustratie zien en een grote blinde vlek.Citaat:Vaak hebben medewerkers geen idee. Ze zien hun loonstrookje en beseffen niet dat werkgever vaak het dubbele (!!) aan jou kwijt is.
Hutcherson schreef:Dat doe ik toch? Jij wilt jouw rechten (die je niet hebt als je een contract van 6 maanden of korter hebt. Indien 7 maanden of langer dan is er een ander verhaal maar dat heb ik niet echt duidelijk terug kunnen lezen in je topic.)
Een bedrijf hebben is 1... Personeel hebben is 2. Pas dan weet je wat een ziek iemand kost.
Vaak hebben medewerkers geen idee. Ze zien hun loo strookje en beseffen niet dat werkgever vaak het dubbele (!!) aan jou kwijt is.
Maar goed, voordat we helder hebben hoelang je eerste contract was zullen we geen uitslag hebben of er überhaupt een proeftijd gehanteerd mocht worden.
Van harte gefeliciteerd dat jij zelf personeel hebt, echt goed gedaan. Maar daar gaat het niet om. Ik vind jouw houding hier net zo schrijnend, sorry maar helaas ben ik geen slaaf van de maatschappij die leeft om te werken en dat ga ik ook nooit worden. Ik wil je nog 1 keer vragen om terug on-topic te gaan naar de rechten en wat er mogelijk is ipv het op jezelf te betrekken. Ik vraag om harde feiten en wetten, niet om jouw mening. Kom op zeg
Dat ga ik vandaag dus natrekken

Mand schreef:Ik heb mn contract gecheckt, en ik heb 1 maand proeftijd en mijn contract zou lopen van 21 augustus tot 24 maart. Misschien is dat wat duidelijkerIn mijn 'ontslagbrief' staat geen reden, helaas. Ze heeft in t gesprek dus wel aangegeven dat ze niet "op me kon rekenen" omdat ik te vaak ziek was.
Hutcherson schreef:Shadow0 schreef:Hutcherson: een bedrijf is toch maar vooral de medewerkers? Een bedrijf is niks zonder mensen, en heeft zelf geen gevoelens. Als het er niet meer is, dan is het er niet meer... dat is voor 'het bedrijf' niet erg, maar vooral voor de mensen die er werken, die er aan gewerkt hebben, de oprichters als die er nog zijn.
Maar van de mensen die er werken was Mand er dus 1. En die draagt nu de gevolgen meer dan 'het' bedrijf.
En een andere kant is: als het normaal wordt om mensen te ontslaan als ze dreigen ziek te worden dan dwingen we enerzijds mensen om ziekte verborgen te houden en door te werken. Da's leuk voor de hele korte termijn, maar daarna niet meer, ook niet voor het bedrijf. (In dit geval dus omdat medewerkers dan mogelijk corona meenemen naar het werk. Maar bv rhino is ook vervelend.)
En aan de andere kant sluiten we zieke mensen steeds meer uit, waardoor mensen vaker een uitkering nodig hebben, wat dan weer reden is om tweedeling te veroorzaken. In alle opzichten niet wenselijk.
In begin van dit topic was nog niet helder dat het om HEMA(groot bedrijf) ging, en had het net zo goed een klein kledingwinkeltje of bakkerijtje kunnen zijn (of een dierenwinkel etc). Ik weet als geen ander wat personeel kost en wat ze moeten opleveren om te kunnen blijven bestaan. Als je een ziek personeelslid hebt, kan dat je als klein bedrijf de kop kosten.
En een bedrijf is VEEL meer dan alleen het personeel. Zeker een klein bedrijf. Bij een eenmanszaak is de eigenaar het bedrijf. Als de zaak in de schulden komt, komen de schuldeisers de tv van de eigenaar van de muur trekken. Niet van het personeel hoor.
GDG schreef:Het is eigenlijk best wel ongehoord dat hier zoveel gereageerd wordt vanuit onderbuikgevoelens en persoonlijke frustraties, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Er zijn gewoon wetten hè mensen? In één van die wetten staat dat je iemand niet mag ontslaan om ziekte en het ook bij het beëindigen van de proeftijd NIET als reden mag gebruiken.
Ze heeft geen rechten met een contract korter dan 6 maanden, sorry hoor maar hoe krijg je die onzin nou je toetsenbord uit?Citaat:Een bedrijf hebben is 1... Personeel hebben is 2. Pas dan weet je wat een ziek iemand kost.
Ik kan hier mijn vorige opmerking over het toetsenbord wel weer herhalen maar zal het maar niet doen. Ik ga maar hard lachen om de kleine eenmanszaak met een hoofdkantoor. Je laat hiermee heel duidelijk persoonlijke frustratie zien en een grote blinde vlek.
Citaat:Vaak hebben medewerkers geen idee. Ze zien hun loonstrookje en beseffen niet dat werkgever vaak het dubbele (!!) aan jou kwijt is.
En dat hoeft ook helemaal niet. Personeel aannemen - met alles wat daarbij komt kijken - is nog altijd een keuze.
Hutcherson schreef:Je mag wettelijk gezien als werkgever geen proeftijd hanteren als je een contract aanbied van 6 maanden of korter... Dat bedoelde ik met rechten.. Je hebt altijd rechten, zeker een medewerker heeft rechten. Maar indien proeftijd niet verlengt wordt (mits proeftijd uberhaupt mag) en je hebt niks zwart op wit, dan ben je dus niet onterecht ontslagen zoals de titel van het topic zegt.
bigone schreef:Mand schreef:Ik heb mn contract gecheckt, en ik heb 1 maand proeftijd en mijn contract zou lopen van 21 augustus tot 24 maart. Misschien is dat wat duidelijkerIn mijn 'ontslagbrief' staat geen reden, helaas. Ze heeft in t gesprek dus wel aangegeven dat ze niet "op me kon rekenen" omdat ik te vaak ziek was.
Dit bedoelde ik dus bij mijn vraag over contract, was geen hakken maar gewoon info die nodig is om te kunnen oordelen of het legaal is, ja dat is het , netjes nee maar een bedrijfsleider kan je er al uitgooien omdat de kleur van je bril je niet aanstaat bvb. Jammer maar gewoon op zoek naar iets nieuws en succes met je eigen bedrijf!

spoekie schreef:Je hebt dus een contract van 7 maanden, met daarin de eerste maand proeftijd als ik het zo lees. Dus het beëindigen van jouw arbeidsovereenkomst in proeftijd is legitiem.
De reden is overigens dus niet de ziekte, maar het niet op jou kunnen rekenen vanwege ziekmelding.
Dat is iets anders dan vanwege jouw ziek zijn an sich. Dat mag niet als reden gegeven worden.
Oftewel: je mag niet de arbeidsovereenkomst beëindigen, omdat iemand griep heeft, astma heeft of whatever (mits de ziekte geen belemmering is de voor de uitvoering van jouw functie).
Nu gaat het over een gedragscomponent: het niet kunnen rekenen op.
Dit mag gewoon en valt niet onder die discriminatie.
Eerder is ook al gezegd vaak is een beëindiging tijdens de proeftijd een optelsom van een aantal dingen.
Blijkbaar waren ze toch niet zo tevreden over jou of over hoe het contact tijdens de ziekmelding is verlopen (gezien de reden kan ik me dit laatste goed voorstellen). Maar: Ik was er niet bij, dus kan daar niks zinnigs over zeggen.
Conclusie: De Hema is stom. Nu je schouders afkloppen en verder solliciteren
Ik wens je veel succes en hoop dat je snel een andere baan hebt!

x_Jeanine_x schreef:Bokt is weer erg op z'n kroms. Van de week was er een topic met een val op texel en werd er te laat actie ondernomen, nu neemt TS wel gelijk actie omdat ze wil weten hoe het zit, is het nog niet goed.
TS, lang geleden ook bij dezelfde werkgever gewerkt. En ook bij mij hebben ze 'vieze spelletjes gespeeld' mbt tot contracten en ontslaan. Toen dacht ik barst maar, zoek wel wat anders en ben er niet achter aan gegaan.
Wel is het fijn denk ik als hoofdkantoor zijnde wat er speelt vanuit de ogen van de werknemer. Die weten er vaak niks van af of is het niet eens in overleg gebeurd.
Ben benieuwd naar antwoord van het hoofdkantoor en wens je succes met zoeken naar een andere baan
Citaat:Vaak hebben medewerkers geen idee. Ze zien hun loo strookje en beseffen niet dat werkgever vaak het dubbele (!!) aan jou kwijt is.