Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yv_ schreef:Ik sta hier echt van te kijken. Van de -normaal- 8-9 uur kantoortijden, wordt er ongeveer aan de helft thuisgewerkt en verder lekker in de tuin zitten. Ik geloof er geen barst van dat de thuiswerkers allemaal netjes hun 8u per dag maken. Gelukkig geven ze het zelf ook toe nu. (overigens is deze uitspraak gebaseerd op MIJN werk, niet op de rest van NL
)
Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken? Of heeft het meer met Netflix te maken, kinderen die hele dagen thuiszitten of thuis zaten en veel tv kijken? Iets wat helemaal niks met werk te maken heeft? Ik snap de winterperiode wel hoor, want dan zul je het inderdaad wel merken. Evenals de extreme dagen van afgelopen maand. Dat zijn uitzonderingen. Alhoewel, vanwege corona staan de deuren hier allemaal open en was het hierbinnen (met centrale airco die dus voor niets draaide) ook gewoon 30+ graden en hebben we gewoon allemaal met wat geklaag en veel ijsjes gewerkt.
Ik vind het allemaal wel heel bijzonder... De kosten van de werkgever zullen vrijwel gelijk blijven, of dat nou voor 40 man is die aanwezig is of de volle 300. Toch? Of zit ik er nu heel erg naast?

maar nee hoor hier niet.. Yv_ schreef:Bak je ook een ei op je werk? Je kunt ook een boterham uit de vriezer eten. Net als dat mensen die thuiswerken nu elke dat een smoothie nemen. Ik snap het, want ja, er is nu tijd voor. Maar nee, dat zijn geen extra kosten die je naar de baas kunt doorschuiven. Net als een luxe lunch, dat doe je normaal gesproken ook niet.
Dat lijkt me niet echt lekker. Als ik slecht zou eten dan kon ik me ook minder goed concentreren. ARCTN schreef:Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden.
Maargoed, ik denk vanuit de werkgever en niet zozeer vanuit werknemer.
Ik zie meer voordelen voor de werknemer dan voor de werkgever. En daarbij, hoe productief zijn werknemers werkelijk als ze thuis werken? Gaan ze een extra sigaretje roken tussendoor, of langer pauze nemen, maar niet langer doorwerken? Doen ze tussendoor de vaatwasser/wasmachine of bijv. even snel stofzuigen? Vaak denkt de werknemer dat dat toch maar eventjes is, maar als je al die minuten optelt, komt er vaak een aardig bedragje per maand uit.
Wat betreft de schermtijd voor kantoor personeel, vaak worden er op het bedrijf dan andere werkzaamheden uitgevoerd. Dit kan niet als mensen thuiswerken, dus zullen dat gauw dingen in huis doen gaan worden. Moet de werkgever daar dan voor betalen? Vind ik niet terecht.
Ik denk dat werknemers blij mogen zijn dat er werkgevers zijn waarbij je thuis kán en mág werken. Scheelt je heel wat reistijd per maand.
zonnebloem18 schreef:Ik zou het wel erg luxe vinden om een thuiswerkvergoeding te krijgen zeker als je dat zet tegenover wat je allemaal bespaard. Naast de brandstof voor de auto heb je minder slijtage en dan krijgen veel ook hun reiskostenvergoeding gewoon doorbetaald. Plus dat je in veel gevallen meer tijd voor jezelf over houdt door het wegvallen van de reistijd.
Thuiswerken is voor mij sowieso geen optie, ik krijg geen reiskostenvergoeding en moet zelf mijn eten en drinken meenemen. Daar zou ik wel een vergoeding voor willen hebben.
purny schreef:De verwarming hoeft echt niet de hele dag aan te staan mvdende, een paar uur is al genoeg. En daarna doe je gewoon een dikke trui aan.
Koffie in een thermoskan. Stekker daarna uit het stopcontact.
Licht heb je tegenwoordig led lampjes voor.
Maar thuiswerken heeft ook nadelen. Denk aan de pauzes die soms worden vergeten. Het onderlinge sociale contact
xTammyy schreef:Een vergoeding voor de werkplek is eigenlijk ook discutabel.
Stel dat jij als werknemer een kamer inricht als kantoor, en je werkgever betaalt dat.
Dan moet je die spullen ook weer inleveren als je bij die werkgever weggaat.
Dan is imo een kleine vergoeding misschien beter, let wel, als dit het nieuwe normaal wordt. Dus dat je zowel bij werkgever A als B een vergoeding krijgt en uiteindelijk zelf spullen als een stoel of bureau kan aanschaffen.
Persoonlijk ben ik van mening dat een laptop oid van de werkgever moet komen, ook omdat deze daar dan beveiligingsmiddelen op moet zetten. Bedrijfsintegriteit enzo.
En ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die zich niet kunnen voorstellen dat de mensen thuis evenveel werken als op kantoor.
Dat zal ook zeker per persoon verschillen, ik weet wel dat ik er veeeel efficiënter door werk!
mvdende schreef:3 het huis van mn ouders is behoorlijk slecht geïsoleerd. Zonder verwarming is het zo maar een graad of 12 boven als het niet kouder is. En verwarming uit= heel snel warmte weg.
Ik geef alleen maar aan dat het echt niet voor iedereen een zege is om thuis te werken en dat zeker niet iedereen bespaart, eerder dat er bij sommige gewoon veel geld bij moet als er continu thuis gewerkt moet worden.
En ja, in de zomer zal het minder kosten, maar voorlopig staat de winter voor de deur. Ik ben dan ook echt vóór een thuiswerk vergoeding! In ieder geval voor komende winter. Hoe het volgende zomer gaat, zien we dan wel weer.
Brainless schreef:Hoezo dan?
Wat moet er in een contract worden veranderd?
Sizzle schreef:Brainless schreef:Hoezo dan?
Wat moet er in een contract worden veranderd?
Ik mag hopen dat er in jouw voorwaarden staat dat je recht heb op een werkplek bijv.?
In mij contract staat expliciet dat ik recht (niet plicht) heb op 1 dag per week thuis en meer in overleg.