Wel of niet Chauffeuse worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wel of niet Chauffeuse worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:15

Helaas niet. Takkedruk nu, juist door de corona.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:35

Als chauffeuse zou ik zeggen ga je dromen na.
Maar let ook op je lichaam. Het is fysiek en mentaal zwaarder als je denkt.
Ook het alleen maar aandokken (voornamelijk containers vermoed ik dan. En ik kan je garanderen dat dat fysiek toch zwaar is. Deuren werken meer niet als wel mee, twistlocks moet je ook geregeld fors kracht op zetten)...
Je zit ook met lange dagen (13-15h) en of je nu wilt of niet, (in)bewuste stress op de baan.

Maar als dit echt is wat jij wilt, laat je keuren en volg je droom :j
Het beroep heeft meer na als voordelen, maar voor wie het een kinderdroom is (zoals mij) zijn de nadelen het allemaal waard.
En de enige die kan beslissen of jij het mag/kan is de keuringsarts.
Dus begin daarmee. En zeggen zij ja? Ga er dan voor. Je leeft ten slotte maar 1x

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:43

Om heel eerlijk te zijn ben ik t wel met Ikke eens: in de ict is echt heel goed geld te verdienen wat je jarenlang vol kan houden. Ik zou dat doen en mn vrachtwagen rijbewijs halen en dan een bijbaantje nemen als vrachtwagen chauffeur. Met 4 dagen ict werk verdien je hoogstwaarschijnlijk genoeg en dan kan je je 1 dag in de week verhuren als chauffeur. Als ik in jou schoenen stond zou ik t zo doen en dan een rondje maken langs de transport bedrijven in de buurt om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Al hebben ze maar wat op inval basis...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:31

Ben wel benieuwd wat TS van alle reacties vindt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:01

love_western schreef:
Mellow schreef:
Nu in deze tijd zeg ik niet doen. Er is een "chauffeursoverschot" en het transport is op het moment ook meer terug gelopen. Vergis je niet in het fysieke deel. Ook al hoef je zelf niet te laden en te lossen. Het in en uit stappen,en ook het rijden zelf.

Chauffeursoverschot? Ik zie allemaal bedrijven hier (en social media) die al hele poos opzoek zijn naar chauffeurs.

Ja over het algemeen nu in deze corona tijd wel ja. Transport is enorm ingezakt en de "klappen" komen straks ook nog wel. Sommige takken van transport gaan wel door en in de winkeldistributie was in het begin van corona een enorme piek maar dat zakt ook alweer terug. Kan wezen hoor dat jij vacatures ziet en dat het misschien in die regio dan anders is. Maar over het algemeen is er een chauffeursoverschot ja. Die vacatures kunnen er ook zijn omdat je bij sommige bedrijven in de transport ook niet wil rijden(je word niet overal even prettig behandeld).

Zie bericht hieronder.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegv ... dpr=accept
Tevens ben ik zelf chauffeuse, spreek er genoeg en ken genoeg bedrijven waarbij het werk allemaal terug loopt. De winkeldistributie had het druk maar kreeg dan bijvoorbeeld weer hulp van de Hanos e.d. met bevoorraden. Maar het vervoer van bouwmaterialen en staal loopt enorm terug, al was dit meer te wijten aan de stikstofcrisis en kwam corona daar nog eens bij. En ook het containervervoer is veel rustiger geworden door minder invoer.

Maar ik ben niet uit op discussie hierover. Ik heb antwoord gegeven op TS haar vraag en een redenering gegeven waarom het nu misschien niet de goede tijd is voor haar om hiervoor te kiezen.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 16:34

Ik heb ondertussen alle reacties gelezen en ik ben ook zeker wel blij met alle reacties!

Ik heb ervoor gekozen om toch de keuring te gaan doen. En daarna dus als ik goedgekeurd word, door te gaan met mijn C(E) + Code 95. Ik heb nu een baan, in de geld transport wereld. Vaak zat ook in de transport wereld gewerkt.

Er zijn dingen waar ik vast wel tegenaan ga lopen, maar de mensen om mij heen zeggen ook, ik zou het gewoon doen. Dromen zijn er om er iets van te maken. ICT vind ik eigenlijk geen reet meer aan, dus daar ben ik al jaren uit. Ik heb ervoor gekozen om daar ook niet meer in terug te gaan, omdat ik dat gewoon echt niks aan vind.

Ook vandaag weer. Ik heb foto's gemaakt van chauffeurs (ik ben truckspotter), en dan denk ik, dat wil ik ook! Dus ik van vanmorgen mijn gezondheidsverklaring ingestuurd bij het CBR en die gaat het nu bekijken. Ik heb contact met een vrouwelijke keuringsarts en die heeft mij ook veel dingen uitgelegd en verteld. Dat er misschien wel dingen zijn waardoor ik het niet zo kunnen doen en dus niet goedgekeurd word. Maar dat wist zij nog niet te vertellen, omdat het CBR geen zorgcode heeft gestuurd.

In ieder geval, erg bedankt voor jullie reacties allemaal! En ik heb hier zeker ook wel weer wat van opgestoken! En ik hou jullie op de hoogte of dat het wel of niet doorgaat!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:39

Ik ben erg benieuwd TS! Ik hoop voor je dat het gaat lukken. :)
Anders krijg je misschien spijt dat je het nooit geprobeerd hebt.

Ga je het via zij-instroom doen, dus via een bedrijf of zelf je rijbewijs halen?

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:50

Ik ga het zelf halen. Ik heb in principe voor een nieuwe lens gespaard voor een camera, maar dat geld gebruik ik nu voor het rijbewijs. Omdat ik ook niet zo ster ben in leren en ik de combinatie van leren en werken denk ik niet zo goed ga trekken met die tijden en nu heb ik wat makkelijkere tijden daarvoor.

De gezondheidskeuring is goedgekeurd via het CBR! Dat is al een heel goed begin!
Mijn vader heeft een bloeddruk meet kastje en ik heb gezien dat mijn bloeddruk wel erg hoog is. Dus ik ga daar deze week even mee aan de slag. Dit is waarschijnlijk door de medicijnen die ik gebruik gebeurd, want voordat ik ermee begon, was het goed. Dus hier word eerst even aan gewerkt! Daarna gaan we een afspraak maken met de keuringsarts! :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:00

Je moet zorgen dat je vooral geen spijt krijgt van de dingen die je níet gedaan hebt!

Dus idd gewoon proberen

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:03

Eeffjjuuhh schreef:
Ik wil graag vrachtwagen chauffeur worden.
Ik heb alleen mijn B rijbewijs, dus verder eigenlijk niks. Zwaar tillen, dat word hem niet, maar de hele dag rijden, dat gaat me al wel goed af in een personenauto. Ik heb 1 van de lichtste vormen van MS, en dat is al een aantal jaren stabiel door mijn medicatie die ik gebruik.
Ik zou gewoon graag de weg op willen, maar schakelen zou geen probleem zijn.

Ik ben zelf vrachtwagenchauffeuse en idd het is niet alleen maar rijden ook lichamelijk wordt er wat van je gevraagd.

Denk er aub goed over na.
En als je wel wilt en kunt bedenk dan welke kant je in de transport wilt op gaan,
Distibutie? Containers? Bloemen? Stenen? Je kan zoveel kanten op.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:03

Hoe staat het er nu voor TS?

Ik zit met hetzelfde.

Maar ik heb mij aangemeld bij een uitzendburo die de opleiding voor mij gaan betalen (grotendeels)

Ik heb nu de intake test gedaan en dan moet ik nu horen of ik mag starten met de opleiding.

Dit zou dan CE zijn en code 95. Ik heb nu BE maar ik vind het best spannend.
Doel is om daarna mijn tijd vol te maken bij het uitzendburo zodat ik daar geen schuld heb en dan te kijken of ik het echt wat vind of niet. Zo niet dan heb ik iig mijn rijbewijzen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:46

Maisie schreef:

Ik zit met hetzelfde.

Maar ik heb mij aangemeld bij een uitzendburo die de opleiding voor mij gaan betalen (grotendeels)

Ik heb nu de intake test gedaan en dan moet ik nu horen of ik mag starten met de opleiding.

Doel is om daarna mijn tijd vol te maken bij het uitzendburo zodat ik daar geen schuld heb en dan te kijken of ik het echt wat vind of niet. Zo niet dan heb ik iig mijn rijbewijzen.

Hoe lang moet je er dan voor werken dat je niks terug hoeft te betalen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:56

Voor de bus was het 1,5 jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:49

Maisie schreef:

Ik zit met hetzelfde.

Ik zou onderhandelen om ook je ADR te mogen halen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:08

is idd 1,5 jaar werken en dan ben je vrij van betaling.

ADR ga ik even voor kijken ik weet ook nog niet wat voor richting ik op wil met vervoer.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:16

gewoon chauffeusse worden, het mooiste wat er is....

Ik rijd via een transport bedrijf Kruidvat filiallen bevoorraden, mega smal soms maar het rijden is zo leuk!
kijk wel even welke sector je in wilt gaan, distributie, stukgoed, adr....

Als je vragen hebt mag je me altijd berichten.
C+CE.

Succes dames!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:43

Ga zeker je dromen achterna!
Mijn vriend zit op de touringcar en heeft zijn rijbewijs via zijn vorige werkgever gehaald en moest daarna nog daar minimaal 2 jaar blijven werken.
Hij heeft daar in totaal bijna 4 jaar volgemaakt en is begin dit jaar van werkgever veranderd.
Vergis je zoals veel andere zeggen niet in het beroep, nu is het wel een verschil tussen vrachtwagen en touringcar chauffeur.
Er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken(60 man in 1 bus) en als je dan ook nog een paar dagen moet ben je ook hun aanspreekpunt en reisleider.
Verder kan het op de tour heel erg verschillen wat voor ritten je krijgt.
Op her moment rijd mijn vriend voornamelijk ov in Haarlem of bso(nu vakantie) of een pendeldienst.
Maar normaal gesproken is het een schoolreisje naar efteling een dagtrip naar het zuiden van het land het normale werk.

Ik wens je heel veel succes!!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:47

Tour ligt nu helemaal op z'n gat en is de vraag of alle bedrijven kunnen blijven bestaan! Ben 'gedwongen' OV gaan rijden

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:38

x_Jeanine_x schreef:
Tour ligt nu helemaal op z'n gat en is de vraag of alle bedrijven kunnen blijven bestaan! Ben 'gedwongen' OV gaan rijden

Weet er alles van, vrirndlief moet daarom mede ook ov in Haarlem rijden

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:11

Eeffjjuuhh schreef:
Ik ga het zelf halen. Ik heb in principe voor een nieuwe lens gespaard voor een camera, maar dat geld gebruik ik nu voor het rijbewijs. Omdat ik ook niet zo ster ben in leren en ik de combinatie van leren en werken denk ik niet zo goed ga trekken met die tijden en nu heb ik wat makkelijkere tijden daarvoor.

Ik ben geen beroepschauffeur geworden, maar heb wel mijn C rijbewijs en CCV-B gehaald. Aangezien dit een beroepsopleiding is kan je een deel terugkrijgen met je belastingaangifte.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:44

Citaat:

Ik rijd via een transport bedrijf Kruidvat filiallen bevoorraden, mega smal soms maar het rijden is zo leuk!

Kijk dat geeft hoop :)

Het idee had ik wel wat langer in mijn hoofd. Maar nu het bij mijn huidige werkgever wat minder is met werk ben ik er toch serieus mee aan de slag gegaan. Ik wil wel proberen te blijven werken omdat ze mij via het uitzendburo geen werk kunnen aanbieden tijdens de opleiding.

Ik heb alleen maar administratieve functies gedaan maar besloten nu de sprong te wagen. En mocht het niets zijn dan kan ik altijd nog terug naar kantoor.

Vraagje hoe lang zijn jullie bezig geweest voordat je alle examens had gedaan (3,4,5 maanden?) dus theorie en C + E en code 95.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:07

_Annemiek schreef:

C+CE.

Succes dames!

Het is heel mooi om met een vrachtwagen te rijden maar ben eens eerlijk; breng jij 4,5k per maand binnen tegen 178 uur werk?

Beetje goede software-engineer op HBO niveau verdient dat moeiteloos.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:24

ikke schreef:
_Annemiek schreef:

C+CE.

Succes dames!

Het is heel mooi om met een vrachtwagen te rijden maar ben eens eerlijk; breng jij 4,5k per maand binnen tegen 178 uur werk?

Nee, maar kan mijn rekeningen prima betalen en sparen dus ik klaag niet....

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:24

Maisie schreef:
Citaat:

Kijk dat geeft hoop :)

Het idee had ik wel wat langer in mijn hoofd. Maar nu het bij mijn huidige werkgever wat minder is met werk ben ik er toch serieus mee aan de slag gegaan. Ik wil wel proberen te blijven werken omdat ze mij via het uitzendburo geen werk kunnen aanbieden tijdens de opleiding.

Ik heb alleen maar administratieve functies gedaan maar besloten nu de sprong te wagen. En mocht het niets zijn dan kan ik altijd nog terug naar kantoor.

Vraagje hoe lang zijn jullie bezig geweest voordat je alle examens had gedaan (3,4,5 maanden?) dus theorie en C + E en code 95.

6 maanden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 06:49

ikke schreef:
_Annemiek schreef:

C+CE.

Succes dames!

Het gaat er toch om dat je gelukkig bent met je werk?

Mijn vriend is afgestudeerd op makelaar op hbo niveau.

Vond het alleen geen klap aan en is zeer gelukkig op de vrachtwagen. Verdient minder, maar heeft er veel meer plezier in.