Is een paardenopleiding leuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:52

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij TS. Havo lukte niet meer, ik besloot iets te gaan doen wat ik leuk vond en daarna verder te zien.

Na het 4e jaar Havo (niet gehaald ook) MBO niveau 4 paardensport gaan doen. Ik heb de opleiding makkelijk doorlopen, ook wat interessante onderwerpen gehad en vooral leuke connecties eraan over gehouden maar verder is het gewoon niet zoveel waard. Nu studeer ik HBO Makelaardij.

Je moet je hart volgen en doen waar je je goed bij voelt. Niemand kan deze beslissing voor je maken, iemand zal er altijd wat van vinden. Het is natuurlijk slimmer om een opleiding te kiezen die aansluit bij je HBO, maar als jij hier gelukkiger van wordt moet je dat gewoon doen. Je mag me altijd PB’en :)

Joy_Mennings

Re: Is een paardenopleiding leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:07

Ik zou ook zeggen dat je je hart moet volgen. Als het echt alleen om het papiertje gaat, is het niet belangrijk dat je er eigenlijk geen werk in kan vinden.

En heel eerlijk denk ik niet dat ze later gaan vragen waarom je zo'n studie gedaan hebt, als je uiteindelijk wel de juiste vooropleiding voor de baan hebt. En anders kun je altijd gewoon zeggen dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:30

'Vroeger' had ik precies dezelfde keus gemaakt denk ik :D Maar nu? Nee. Ga iets doen wat aansluit op wat je op het HBO wil gaan doen. Ik merk dat studenten met een aansluitende MBO achtergrond toch meer voordeel hebben dan ik zelf had gedacht. Misschien niet qua vrijstellingen: maar ze hebben al wel wat kennis en ze hebben een stage gehad in het vakgebied waar ze nu voor op het HBO zitten! Dat kan zeker helpen bij het vinden (en krijgen!) van een stageplek op het HBO.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:33

Ik zou het juist niet doen. Gewoon een MBO studie doen die aansluit of een toevoeging kan zijn op je toekomstige HBO studie. Paardenstudies vind ik zonde van je tijd (ik heb HBO Diermanagement gestudeerd met Paard en Management als major). Ik weet dat je er uiteindelijk niet in wilt werken, maar toch is het fijner als je een MBO studie volgt waarbij je eventueel ook gelijk aan de bak zou kunnen. Ik zou kiezen voor zoiets als secretaresse, financieel medewerker, etc.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:02

Ik heb paardenhoudenrij gedaan, eerste twee jaar was zwaar nutteloos. Iedereen weet wel hoe hij moet poetsen en hoeven moet uitkrabben. Later kwamen er wel wat intresanten cursussen voorbij. Maar die kan je ook buiten de opleiding via khns ofzo volgen. Ik heb spijt van de opleiding. Misschien dat je er op deurne nog wat aan hebt. Misschien .. Maar gewoon paardenhouderij is zonde van je geld en tijd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:11

Fluttershy schreef:
Dankjewel voor al jullie antwoorden! Heel erg interresant dat de reacties zich echt onderverdelen in 2 groepen. Één die heel realistisch kijkt naar wat je er aan hebt en hoe ver het je kan brengen, en een die gewoon heeft van joh doe waar je gelukkig van word je komt er wel.

Bubblewrap: Als ik eenmaal mijn MBO heb afgerond ben ik ook oud genoeg voor de 21+ test. Dus mocht de mbo opleiding die ik kies niet aansluiten kan ik die altijd nog maken gelukkig.
Bubblewrap schreef:
Zijn er ook eisen aan mbo-opleidingen voor HBO-studies die lijken op bedrijfskunde? 2 a 3 jaar is nog ver weg, dus het kan zijn dat je dan denkt: 'bedrijfskunde lijkt me leuk, maar studie x sluit net wat meer aan bij mijn interesses'.
Dan is het fijn dat je je niet druk hoeft te maken om de instroomeisen.

Ik snap dat je een leuke mbo-studie wilt doen, maar het zou jammer zijn als dat later je mogelijkheden bij doorstuderen beperkt!

Klopt! Daarom wil ik ook niet weer een studie kiezen waarvan ik niet zeker weet of ik het leuk vind. Zeker omdat ik toch vaak van gedachten verander met “wat ik wil doen als ik later groot ben!”. Maar sowieso iets met bedrijfskunde en dat is wel redelijk groot.

De meerwaarde die een voorgaande MBO studie toevoegd op een HBO snap ik. Ik kan het even niet zo goed verwoorden maar dat heeft toch meer te maken met de totale kennis als wat voor “gekke studie dat gekke meisje” heeft gedaan. Mag er toch vanuit gaan dat waar ik in de toekomst solliciteer, kijkt naar mijn kennis en kwaliteiten en niet dat mijn hobby paarden is en dat ik 5 jaar terug daar een opleiding in heb gehad. Maar gezien standaard MBO opleidingen toch wel echt onder mijn niveau is en gewoon saai, doe ik dan liever iets “nutteloos” waar ik toch wel veel plezier in heb.
En stel ik kies na mijn HBO voor universiteit, sluit mijn HBO daar weer mooi op aan en heb ik toch weer die extra kennis. Maar minder praktijk zoals je bij het MBO krijgt.

Maar stel je besluit toch geen uni te doen..... je kan niet voor een x aantal jaar vooruit kijken.

Tuurlijk kijkt een werkgever naar jou als persoon, maar ze zullen ook realistisch zijn en de beste kandidaat kiezen die de mooiste loopbaan heeft gekozen.
Uiteindelijk moet je doen waar je je zelf goed bij voelt, maar ik heb een niet relevante mbo opleiding gedaan voor het hbo en ik zou er echt niet meer voor kiezen. Zonde van mijn geld, tijd en energie.
Sterker nog, heb uiteindelijk nog een verkorte mbo, gericht op het hbo, gedaan. Nu klinkt het leuk, een paardenopleiding maar ik vind dat een opleiding wel waarde moet hebben.
En inderdaad, als het je niet uitmaakt, doe dan wat havo vakken en ga zo naar het hbo.
Maar goed, mijn mening is wel duidelijk denk ik. Succes met je keuze :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:29

Fluttershy schreef:
De meerwaarde die een voorgaande MBO studie toevoegd op een HBO snap ik. Ik kan het even niet zo goed verwoorden maar dat heeft toch meer te maken met de totale kennis als wat voor “gekke studie dat gekke meisje” heeft gedaan. Mag er toch vanuit gaan dat waar ik in de toekomst solliciteer, kijkt naar mijn kennis en kwaliteiten en niet dat mijn hobby paarden is en dat ik 5 jaar terug daar een opleiding in heb gehad. Maar gezien standaard MBO opleidingen toch wel echt onder mijn niveau is en gewoon saai, doe ik dan liever iets “nutteloos” waar ik toch wel veel plezier in heb.
En stel ik kies na mijn HBO voor universiteit, sluit mijn HBO daar weer mooi op aan en heb ik toch weer die extra kennis. Maar minder praktijk zoals je bij het MBO krijgt.

Er zijn genoeg MBO opleidingen die je verkort kunt doen. Dan kun je nog sneller naar het HBO, dat zou mij als werkgever nog een beter beeld geven. Gemotiveerd en met een doel voor ogen.

Natuurlijk kijken ze of je past bij een bedrijf en naar je persoonlijkheid. Alleen kijken ze ook echt naar de stappen die je gemaakt hebt voor de opleiding. De banenmarkt is nu best goed, maar als er wel weer een crisis komt en je bent één van de velen dan leggen ze een ‘aparte/gekke’ snel aan de kant. Het eerste wat mensen bij de sollicitatie te zien krijgen, is alleen maar een brief en een CV. Je persoonlijkheid komt pas daarna als je op gesprek mag komen.

Dus ja, er wordt zeker gekeken naar opleidingen die je hebt gehad. Zelfs na mijn 7 jaar werkervaring werd nog gerefereerd aan mijn MBO+HBO+Uni, waarbij men meestal het meest enthousiast is over mijn MBO _O-

Maar goed, de indruk wekt mij dat je vooral de paardenopleiding wilt doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:42

Fluttershy schreef:
eilleen333 schreef:
Ik ben er al een tijdje uit, maar het is niet meer mogelijk om havo te gaan doen? Dat is sneller dan een hele mbo opleiding te doorlopen.

Ik heb zelf na de havo het vwo nog gedaan, was met twee jaartjes klaar.
Of kan dit niet (meer)?

Ik ben 1 keer blijven zitten en in de nieuwe regeltjes mag je maar 1x blijven zitten. Ik kan evt de vavo gaan doen maar dan zit ik met het terugbetalen van het afgelopen jaar en dat ik dan mijn studentenreis product mis, waarmee ik iedere dag naar school en naar stal reis.(45 km per dag)

En je Havo afronden via de LOI? Dat kan toch wel gewoon?

Ik heb ook een paardenopleiding gedaan en ook ik raad het af. Ik wou DA worden en al het andere was voor mij niets en dus wou ik niets anders doen. Als ik nu terugkijk op wat ik verder nog allemaal had kunnen doen in de biologie richting heb ik echt zo'n spijt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:57

Ik zou persoonlijk voor een relevantere vooropleiding gaan. Als je niet die richting op wil, is het vrij zonde daar schulden voor te maken. Een opleiding in dezelfde richting kan je voorkennis geven voor het hbo.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 00:46

daffie1986 schreef:

Ik heb ook een paardenopleiding gedaan en ook ik raad het af. Ik wou DA worden en al het andere was voor mij niets en dus wou ik niets anders doen. Als ik nu terugkijk op wat ik verder nog allemaal had kunnen doen in de biologie richting heb ik echt zo'n spijt.

LOI is toch digitaal? Mag dat wel als minderjarige? Mijn studiekeuzebegeleider heeft daar verder ook niks over genoemd. Enkel dat ik in aanmerking kom met de VAVO maar ik krijg dan problemen dat ik geen reisproduct meer heb. Ben daar enorm afhankelijk van omdat mijn bijrijdpaard 30km verderop staat. Beetje stom... Dan zou ik een scooter moeten aanschaffen, zoveel geld heb ik niet zeker nu ik binnenkort ook 18 word :+

Ik ga in ieder geval even met een HBO contact opnemen om wat informatie te krijgen wat betreft doorstroommogelijkheden. Of ik dmv toelatingstoetsen in een opleiding kan komen met paardenhouderij als MBO 4 diploma.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:54

Kan ook klassikaal, maar weet idd niet of je dat al mag als je nog geen 18 bent.

Nogmaals, ik zou de paardenhouderij opleiding echt afraden. Ik heb er een mbo-opleiding in gedaan en geen drol geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 01:08

Fluttershy schreef:
daffie1986 schreef:

LOI is toch digitaal? Mag dat wel als minderjarige? Mijn studiekeuzebegeleider heeft daar verder ook niks over genoemd. Enkel dat ik in aanmerking kom met de VAVO maar ik krijg dan problemen dat ik geen reisproduct meer heb. Ben daar enorm afhankelijk van omdat mijn bijrijdpaard 30km verderop staat. Beetje stom... Dan zou ik een scooter moeten aanschaffen, zoveel geld heb ik niet zeker nu ik binnenkort ook 18 word :+

Ik ga in ieder geval even met een HBO contact opnemen om wat informatie te krijgen wat betreft doorstroommogelijkheden. Of ik dmv toelatingstoetsen in een opleiding kan komen met paardenhouderij als MBO 4 diploma.
Bijrijdpaard vind ik eerlijk gezegd een van de domste redenen om niet gewoon vol voor school te gaan en zo snel mogelijk dat havopapiertje te halen... Het leven is soms een kwestie van offers brengen, je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Voor een colloquium doctum hoef je overigens geen mbo 4 te hebben; wil je toegelaten worden op basis van je mbo 4, dan moet die opleiding aansluiten bij de opleiding die je op het hbo wilt doen. Wil je liever 4 jaar paardjes knuffelen, fresia's kweken of servetten vouwen, dan kun je een toelatingstest aanvragen.

Daarnaast vind ik het best wel een gok om paardenhouderij te gaan doen als tijdsbesteding vóór je CD. Je rekent jezelf al rijk, terwijl je nog met lege handen staat. En dan kun je wellicht nu de capaciteiten hebben voor havo, dat betekent ook niet dat je straks wordt toegelaten op het hbo via het CD, of dat je je hbo afrondt. Klinkt heel negatief, maar ik heb genoeg mensen gezien die met een havo- of vwo-diploma van de middelbare school kwamen, en uiteindelijk toch een niveau "lager" zijn gaan doen omdat ze het simpelweg niet redden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 07:42

Ik zou het NIET doen. Kies toch voor een mbo opleiding waar je iets aan hebt... Net wat iemand in dit topic zegt, vriend heeft hbo gedaan en een relevante mbo vooropleiding waar hij nog steeds iets aan heeft en waar werkgevers hem om prijzen. Dát is handig! Ik zou echt niet iets met dieren kiezen. Als jij een goede mbo opleiding doet en wie weet ook nog een goede hbo opleiding, heb je later een goed salaris. Daár kun je dan paarden van betalen. En je kan daarnaast allerlei cursussen doen die paardgerelateerd zijn. Een eigen bedrijfje opstarten met iets in de paarden (voor erbij) is dan echt niet zo moeilijk. En je hebt dan een stabiel inkomen ernaast. Ik zeg: zonde dat je met je huidige opleiding stopt! Het klinkt misschien betuttelend, maar op jouw leeftijd kun je nog niet echt die gevolgen overzien. En het is logisch dat jij nu wil kiezen voor iets leuks. Maar alsjeblieft, doe het niet. Ik herken me erg in je denkwijze en heb zelf hetzelfde gehandeld. Ik heb daar enorm veel spijt van. Ik heb een hbo opleiding behaald daarna, maar maar nog steeds dat ik geen nuttige mbo opleiding heb gekozen. Al kies je voor automonteur bij wijze van spreken, daar héb je gewoon iets aan. Je kunt dan echt iets. Als je paarden als hobby/passie hebt, leer je op zo’n school echt niet veel.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:15

Een goed idee om een MBO gericht op je hobby voor papiertje te doen en daarna doorstromen naar HBO en eventueel universiteit.

Dochter van vrienden heeft opleiding dans gedaan voor papiertje en daarna doorgestroomd naar lerarenopleiding.
Bij ons op stal staat iemand die ORUN heeft gedaan en heel veel lessen geeft, bij ons en in de omgeving.
Daarnaast is ze inmiddels opgeklommen van kassamedewerkster, haar bijbaantje, naar een managersfunctie bij de Jumbo.

Ondertussen heeft ze tijdens de studie een mooi baantje waar ze wat geld mee kan verdienen en ze is intensief met haar hobby bezig op een productieve manier.

Voorwaarde voor deze route is wel dat je zelf ondernemend van aard bent, zodat je kunt blijven werken tijdens je vervolgstudie. Dan heb je goed profijt ervan.

Alle gemiep over verstandig....er is geen verstandige route.
Er zijn gewoon routes.
Doen waar je hart ligt is nooit een verkeerde keuze.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:29

Je hebt je havo niet gehaald omdat je het te druk had met paarden en nu wil je je studiekeuze weer laten afhangen van of je nog naar je bijrijdpaard kan gaan? Niet handig...

Zou gaan voor de vavo om zo snel mogelijk je havo papiertje te halen. Dan kun je naar het hbo en heb je je uitdaging. Je baan en salariskansen zijn met een hbo opleiding veel groter.

Als mbo onder je niveau is ga je het nergens op het mbo leuk vinden. Drie jaar is lang om uit te zitten hoor! Ik ben zelf nu bezig met mijn tweede bachelor en ik kan je vertellen dat na 6 jaar studeren naast baan de lol er wel van af is. Er is heeel veel motivatie nodig om van mbo naar hbo naar uni te gaan. Onderschat dat niet. Genoeg die die ambitie hebben maar na het mbo toch maar aan het werk gaan.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:58

Ik zou voor een verkorte MBO opleiding kiezen, zodat je over 1 of 2 jaar kunt starten op het HBO.
4 jaar MBO slechts voor een papiertje? Dat vind ik echt zonde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:16

Ik heb Paardenhouderij BBL gedaan oa, je doet dan werkervaring op waar je veel meer aan hebt/ van leert dan als je BOL doet. Maar kanttekening: in mijn klas zijn er toendertijd maar 6 overgebleven van de 20 die begonnen. Omdat het werken met paarden zwaar geromantiseerd werd en het is gewoon keihard werken.

Als je jezelf later toch niet in de paarden ziet werken dan zou ik het niet doen, blijft het wel kriebelen dan zou ik het wel doen zodat je kan proeven hoe het is.

Overigens heb ik er altijd prima geld in/ mee kunnen verdienen, als je een goede werknemer bent dan vind je via het netwerk wat je met BBL op doet altijd wel weer een baan.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 11:10

Dankjewel voor al jullie antwoorden!

Ik denk dat ik nu wel een duidelijke lijn kan trekken wat hier word aan- of afgeraden. Ik ga in ieder geval naar de paardenhouderij meer informatie opvragen, misschien heb ik instroommogelijkheden en versnelmogelijkheden. Dan zou ik er “maar” 2 jaar over kunnen doen bijvoorbeeld. Datzelfde ga ik ook doen met een andere MBO opleiding, weet nog niet precies welke maar sowieso Junior Accountant en dan nog 2 anderen.
Verder zat ik wat geks te denken, stel ik begin gewoon met de paardenhouderij, en het mocht niet bevallen kan je tussen november/februari nog switchen naar een andere opleiding i he eerste jaar. Natuurlijk niet de bedoeling maar het blijft een optie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:13

Stel je hebt deze opleiding afgerond (paardenhouderij) en HBO blijkt dan te pittig / niet haalbaar of om welke andere reden dan ook geen optie. Dan zit je daar met je nutteloze papiertje... Zou dus zeker goed overwegen of dit het waard is. Vriendin van me heeft de opleiding gedaan en heeft er enorm spijt van.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:19

Ik heb de opleiding gedaan omdat ik gewoon niet wist wat ik wou gaan doen, ik heb de opleiding met 2 vingers in mijn neus gehaald maar heb er helemaal niks mee kunnen doen, enige wat ik nog doe zijn de lessen en clinics geven. Ik ben bij de Marine beland als burger en krijg daar nu een opleiding vergoed, hierna wil ik HBO leisure en Events gaan volgen, ook dit wordt vergoed.

Is het zonde van mijn tijd geweest? Nee ik heb een papiertje gehaald en daar ging het me toen om, als ik de opleiding die ik nu doe toen had gedaan was ik veel beter terecht gekomen.

Edit: Ik heb de opleiding in 2012 afgerond, ik ben afgelopen jaar een nieuwe studie gestart.
Laatst bijgewerkt door Sfh1992 op 21-02-20 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:27

MarlindeRooz schreef:
Stel je hebt deze opleiding afgerond (paardenhouderij) en HBO blijkt dan te pittig / niet haalbaar of om welke andere reden dan ook geen optie. Dan zit je daar met je nutteloze papiertje... Zou dus zeker goed overwegen of dit het waard is. Vriendin van me heeft de opleiding gedaan en heeft er enorm spijt van.

Zoiets wilde ik ook nog schrijven inderdaad!

Het mbo duurt enkele jaren, wie weet hoe jouw leven er dan uit ziet. Misschien kan/wil je geen HBO studie gaan doen na je mbo omdat je situatie zo anders is. Dan kan je maar beter een nuttig mbo papiertje hebben. Ik vind dit zeker iets om over na te denken :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:35

Ik heb de paardenhouderij gedaan. niveau 4+ verkort in 2 jaar(na mijn havo). Met een paar blokken stage erin. Het is dat er serieuze blokken stage in zaten anders was ik gestopt. De lesstof was te simpel/beknopt of wist ik allang.
Achteraf gezien had ik meer gehad aan vakken rondom het cijfertjeswerk, omdat je daar in andere branches ook wat mee kunt.
Ik weet niet hoe "paardengek" je bent en of je het interessant vind om te leren hoe kort je je paard mag vastzetten, maar neem eens een paar uur de tijd om de lesboeken goed te bekijken voordat je aan deze opleiding begint.

edit: ik zit trouwens nog steeds fulltime in de paarden en zal zo een opleiding als "waardeloos" bestempelen.
Laatst bijgewerkt door Barvrouwke op 21-02-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:37

Mkango schreef:
Bijrijdpaard vind ik eerlijk gezegd een van de domste redenen om niet gewoon vol voor school te gaan en zo snel mogelijk dat havopapiertje te halen... Het leven is soms een kwestie van offers brengen, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Concreet betekent het bijrijdpaard dat TS sowieso 3 jaar langer naar school gaat.
4 jaar MBO ipv 1 jaar havo. De vraag is of ze na het MBO nog wel zin heeft om nog een keer 4 jaar HBO te gaan doen...
En dat allemaal om een bijrijdpaard.
Dan kun je beter een simpel bijrijdpaard dichterbij zoeken, de havo afmaken, HBO gaan doen, leuke baan zoeken en zelf een paard kopen waarmee je grand prix kunt worden...

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:51

Misschien rare vraag maar wat vinden je ouders van deze keuze? En realiseer je dat je bij Paardenhouder ij ook lange dagen op school maakt, blokstages hebt met lange dagen, eens in de zoveel tijd weekenddienst hebt op stal en je ook wat huiswerk zult moeten maken.

Zeker het niveau van Paardenhouderij is echt laag. Wel zou jij je ORUN aspirant kunnen halen, maar heel veel heb je aan dat papiertje niks. Wel als je evt later zelf verder wil met de ORUN.
Maar als je met plezier deze opleiding zou willen, zou ik er voor gaan. En zoals ik je ook via pb stuurde je kunt bij Paardenhouder ij net als bij paard&sport een dag meelopen. Helaas heb je voor paard&sport een eigen paard nodig en brengt dit ook veel kosten, zoals stalling op school, met zich mee.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:11

Achterom schreef:
Mkango schreef:
Bijrijdpaard vind ik eerlijk gezegd een van de domste redenen om niet gewoon vol voor school te gaan en zo snel mogelijk dat havopapiertje te halen... Het leven is soms een kwestie van offers brengen, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Concreet betekent het bijrijdpaard dat TS sowieso 3 jaar langer naar school gaat.
4 jaar MBO ipv 1 jaar havo. De vraag is of ze na het MBO nog wel zin heeft om nog een keer 4 jaar HBO te gaan doen...
En dat allemaal om een bijrijdpaard.
Dan kun je beter een simpel bijrijdpaard dichterbij zoeken, de havo afmaken, HBO gaan doen, leuke baan zoeken en zelf een paard kopen waarmee je grand prix kunt worden...

Even een kanttekening: de MBO paardensport opleiding was in mijn regio drie jaar, geen vier.

Verder ben ik het zeker met je eens. Nogmaals TS volg je hart, maar ben je er bewust van dat de opleiding geen echte toegevoegde waarde heeft.