Is het werken als juf leuk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimm4

Re: Is het werken als juf leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:34

Ik zit nu in het derde jaar van de pabo. Ik heb uiteraard nog geen jaren in het onderwijs gewerkt, maar of het beroep leuk is? Ik zeg volmondig ja! Dit is echter voor iedereen verschillend. Wij zijn met zo'n 85 studenten begonnen en de helft is nog overgebleven. Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met het niet leuk vinden, maar veel stoppen ermee omdat het tegenvalt. Ik zou je aanraden om eens een proefstudeerdag en/of een meeloopdag te doen op een pabo, of zoals genoemd is een paar dagen meelopen op een basisschool? Als je merkt dat het écht je interesse heeft gewekt, misschien is het dan inderdaad wel wat voor jou.
Het is druk, de werkdruk ligt hoog maar het is ontzettend leuk. Je krijgt ontzettend veel terug van de kinderen. Dat is wat ik merk in mijn stages.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:19

Ik ben nu 11 jaar juf en ja vind het nog steeds erg leuk!

Zelf heb ik naast de PABO ook de Montessori opleiding gedaan en vind dit onderwijs ook echt het allerleukste.

Het is zeker veel administratie en de uren moet je voor jezelf ook bijhouden anders leef je straks alleen nog voor school. Gewoon op tijd proberen naar huis te gaan en goed overzicht houden.

Ik kan het aanraden om juf te worden.

Ga nu wel het onderwijs uit om lekker als trektocht begeleider op Lusitano’s in Portugal aan t werk te gaan. Heel anders maar ook wel ff fijn om uit het onderwijs te gaan, val er waarschijnlijk vanzelf wel weer in terug haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:34

Zonnetje81, een 'gewone' leerkracht basisonderwijs zit in de LA schaal, ik zelf ook.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:28

Even opgezocht:

- je hoeft ook minder loonbelasting te betalen als je minder loon ontvangt.

Ik vind het verschil niet dusdanig schokkend dat dat altijd als reden moet worden aangedragen van ga niet het PO in of dat het zo slecht betalend is. Ik heb genoeg collega’s die LC hebben en niet meer doen. Moet ik dan ook over de rooie gaan?

Afbeelding

Overall zijn er genoeg banen waar je met hbo minder krijgt. Minder vakantie en waar je hard moet werken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:38

De LA en LB schaal bestaan helemaal niet meer btw. Er zijn nu nieuwe tredes qua salaris onderwijs.
Dit zijn de nieuwe benamingen:
Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:45

ikkedus schreef:
De LA en LB schaal bestaan helemaal niet meer btw. Er zijn nu nieuwe tredes qua salaris onderwijs.
[ [url=m/dLkEW1.png]Afbeelding[/url] ]

Die had ik eerst gepost hier maar hier werd ik op aangesproken. Dus dat klopte wel. Het verschil is dus 160 bruto.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:48

Hier ook een juf!
Ik ben van zuster(verzorgende IG) naar juf gegaan!(onderwijs assistent) op salaris heb ik enorm ingeleverd maar vind het werk echt geweldig leuk!
Maar wat ik in je begin bericht lees klopt volgens mij niet helemaal;) kinderen gaan niet meer naar passend onderwijs. Nee de wet passend onderwijs is juist om leerlingen met een rugzakje in het reguliere onderwijs te houden;) dus ik vermoed dat je het speciaal onderwijs bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 03-12-19 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:59

*bedoelt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:37

Zonnetje81 schreef:
ikkedus schreef:
[ [url=m/dLkEW1.png]Afbeelding[/url] ]

Die had ik eerst gepost hier maar hier werd ik op aangesproken. Dus dat klopte wel. Het verschil is dus 160 bruto.

En als degene die vóór jou in de rij staat bij de supermarkt standaard 5-20 procent korting krijgt, dan hoef jij dat niet?
Denk dat deze discussie niet in dit topic past, maar ik vind dit simpelweg niet eerlijk.

Nu weer terug naar goede redenen om van alle enthousiastelingen enthousiaste leerkrachten te maken!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:55

Citaat:
Mijn mening is dat we goed verdienen, zeker naar gelang de vakanties. Een baan ligt je of het ligt je niet. Al verdien ik 2000 euro meer, als ik iets doe wat ik niet leuk vind dan wordt het dat ook niet.

Edit: Ik verdiende op kantoor (HBO) functie zonder cao 2750 euro bruto en dat was voor die baan toen een goed salaris. Bij andere bedrijven was de max 2500 euro. Had ik 5 weken per jaar vakantie, moest ik vechten wanneer ik vrij kon zijn, was seizoensgebonden, hijgende baas in mijn nek met targets, harde bedrijfsmentaliteit, zat ik dagelijks 45 uur op kantoor, pauze kreeg je niet betaald....en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen die het onderwijs als slecht afschilderen moeten soms eens verder kijken dan hun neus lang is.

Precies dit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de CAO VVT (zorg), die is echt om te huilen zo slecht. Een HBO verpleegkundige verdient veel minder dan een onderwijskracht(HBO) en heeft maar een handjevol vakantie-uren (vrij te besteden, je moet nl. alle feestdagen ook van je vakantie-uren aftrekken).

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:24

Collega van mij verruilde zijn leaseauto, goed salaris en bonussen voor een baan in het onderwijs (MBO).
Voor hem was de keuze heel simpel; hij heeft 3 kinderen die hij belangrijker vindt dan zijn baan. En nu is hij alle schoolvakanties thuis, kan overal met ze naar toe, hoeft geen oppas te regelen tijdens de zomervakantie.

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens zo belangrijk als het salaris vind ik... ;)