Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:24

Oei, wat een nare situatie TS! Probeer rustig te blijven, van handelen in paniek gaat het niet beter worden. Ik hoop en verwacht dat het juridisch loket je een goed advies kan geven en je verder kan helpen. In Nederland zijn werknemers erg goed beschermd altijd. Het kan wel wat van een lange adem worden, want je werkgever lijkt nou niet echt toegeeflijk. 60 uur werken, helemaal op zijn, je rechten uitzoeken en op zoek naar een nieuwe baan lijkt me niet te doen. 60 uur werken lijkt me dan de minste prioriteit en daar zul je voor nu dan mee moeten stoppen. Je krijgt dan tijd voor de rest. Pas inderdaad wel op voor werkweigering, dan wordt het allemaal nog ingewikkelder.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 23:27

Ik heb morgen overdag verder vrij omdat ik nu een nachtdienst draai. Hoef dus pas vrijdag weer te werken. Vandaar dat ik morgen juist even tijd heb om dit soort dingen uit te zoeken.
Ga dan ook eens met mijn vader samen zitten, die heeft vandaag met mijn oom gebel

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:34

Dat vraag ik mij af. Ts wilt best werken maar weigert mee te werken aan zwart werken en oonverzekerd lijkt mij een geldige reden. Als werkgever morgen kan laten zien dat alles goed geregeld is werkt ze toch gewoon door?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 00:00

genja schreef:
Dat vraag ik mij af. Ts wilt best werken maar weigert mee te werken aan zwart werken en oonverzekerd lijkt mij een geldige reden. Als werkgever morgen kan laten zien dat alles goed geregeld is werkt ze toch gewoon door?

Dit ga ik morgen inderdaad eena navragen bij het juridisch loket.
Als werkgever inderdaad alles in orde heeft voor vrijdag dan wil ik inderdaad in principe gewoon doorwerken, 36 uur dan wel. Dan valt ook een groot deel van mijn stress weg en zal ik me een stuk beter voelen. Misschien is een lang weekend rust dan al meer dan genoeg.
Maar zolang het niet in orde is trek ik de stress rondom mijn werk niet, vooral ook door de grote risico's die ik nu loop.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:53

Naast dat je je als werknemer goed moet inzetten voor het bedrijf bestaat er ook zoiets als goed werkgeverschap. Daar voldoet jou baas niet aan op dit moment. Probeer alle correspondentie op papier te hebben en kies voor jezelf als je het op dit moment niet trekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:52

"Werkweigering" lijkt mij meer een dreigement dan iets anders.

Wel is het zaak om zelf goed te loggen. Vastleggen hoeveel uren je wanneer gewerkt hebt.

En een beroep doen op de ziektewet kan en mag altijd. De fnv heeft een aantal bedrijfsartsen in dienst voor de leden: die weten als arts veel van stress zelf, maar als BA en vakbondswerknemer ook veel van het getreiter en gedreig van slechte werkgevers - en wat daartegen te doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:58

Maar stel dat ze zwart werkt, dan zal ze ook niet in de ziektewet kunnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:10

Het feit dat haar baas er een rommeltje van maakt is triest genoeg.

Mogelijk is baas een klungel en wordt het over -tig dagen of weken op orde gemaakt met de sociale verzekeringsbank.

Maar wie in loondienst is, heeft het recht om een beroep te doen op de ziektewet zonder dat dat geldt als werkweigering. (Weet de svb van niets, krijg je geen geld - maar dat is secundair. Nadat klungel het eieieindelijk in orde heeft gemaakt komt dat geld heus wel. Als TS allang een andere baan heeft.)

Zou de baas een oplichter zijn heb je alle recht van de wereld om niet te werken....!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:22

Janneke2 schreef:
Het feit dat haar baas er een rommeltje van maakt is triest genoeg.

Mogelijk is baas een klungel en wordt het over -tig dagen of weken op orde gemaakt met de sociale verzekeringsbank.

Maar wie in loondienst is, heeft het recht om een beroep te doen op de ziektewet zonder dat dat geldt als werkweigering. (Weet de svb van niets, krijg je geen geld - maar dat is secundair. Nadat klungel het eieieindelijk in orde heeft gemaakt komt dat geld heus wel. Als TS allang een andere baan heeft.)

Zou de baas een oplichter zijn heb je alle recht van de wereld om niet te werken....!!!

Bedoel je inhoudingen premie AOW. Want dat klopt als er geen inhoudingen worden gedaan is er ook geen opbouw.
UWV gaat over de Ziektewet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:23

Ziektewet gaat pas lopen na 2 jaar.. de eerste 2 jaar is voor kosten van de werkgever.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 10:52

Ik ben zojuist bij het Juridisch loket geweest. Zij geven ook aan dat ik me inderdaad gewoon ziek moet melden als ik ziek ben. Heeft dan niks met werkweigering te maken.
Ik krijg vanmiddag een opzet voor een brief aan mijn werkgever. Met daarin een officiële vordering naar mijn loon, loonstrook en het aanmelden van mij bij de UWV/belastingdienst. Deze ga ik dus ook versturen. Vanuit daar ga ik verder kijken. Ik ga me ook sowieso ziek melden en aangeven een gesprek te willen met de bedrijfsarts.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:04

Goedzo TS! En denk vooral aan jezelf want dalijk zit jij met een burn-out thuis, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. :(:)

Ik zou hoe dan ook wel weggaan bij dit bedrijf.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 11:09

Shaggy09 schreef:
Goedzo TS! En denk vooral aan jezelf want dalijk zit jij met een burn-out thuis, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. :(:)

Ik zou hoe dan ook wel weggaan bij dit bedrijf.

Ik ben inderdaad hard op zoek naar een andere baan. Wil niet weggaan zonder dat ik een andere baan heb eigenlijk. Maar wil hier ook niet meer werken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:13

Kun je niet tijdelijk een WW krijgen en opzoek gaan naar iets anders? Ik denk echt niet dat het goed is om hier nog langer te blijven. Bovendien denk ik dat wat tijd thuis doorbrengen ook niet verkeerd is voor jou als ik je verhaal zo lees.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 11:14

Shaggy09 schreef:
Kun je niet tijdelijk een WW krijgen en opzoek gaan naar iets anders? Ik denk echt niet dat het goed is om hier nog langer te blijven. Bovendien denk ik dat wat tijd thuis doorbrengen ook niet verkeerd is voor jou als ik je verhaal zo lees.

Als ik zelf ontslag neem krijg ik geen ww helaas.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:15

Oh ja stom van me ook :o

Lastig! Misschien kun je in de tussentijd een makkelijk baantje nemen zoals schoonmaakster? Het is niet leuk, maar dat verdient vaak nog enigzins goed (12,50-15 per uur gemiddeld) en dan kun je wel zsm weg bij die heks van een werkgever.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:16

landvrouw schreef:
Dyphusion schreef:
Wat voor opleiding heb je gedaan dan? En waar precies in Zuid-Limburg woon je? Wat doe je nu voor werk? Misschien weet ik nog iets voor je.

Ik woon in Landgraaf, ben bereid 40km te reizen en heb de opleiding diermanagement gedaan (dieren in de zorg). Ik werk nu op een zorgboerderij/woonhuis.

Hmm dan wordt het lastiger, ik dacht dat je echt een zorgopleiding had gedaan. Of voer je nu ook zorg-gerelateerde handelingen uit? Als in ADL, verbroeken, medicatie etc.? Beetje de basis dingen zeg maar.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:16

Nou, zo zwart/wit is het niet hoor. Er zijn omstandigheden waarin je er wel recht op hebt. Maar dan is het wel altijd goed om vooraf te overleggen want als je er achteraf mee komt dan wordt het denk ik lastiger. Ik denk dat het sowieso wel een goed plan is om je situatie voor te leggen aan het UWV. Had je dat ook nog als advies meegekregen van het Juridisch Loket?
Goed trouwens dat je er werk van hebt gemaakt!

Zou een BBL-opleiding niets voor je kunnen zijn? Dan ga je meestal 1 dag naar school en de rest werk je (betaald).

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 11:18

Dyphusion schreef:
landvrouw schreef:

Ik woon in Landgraaf, ben bereid 40km te reizen en heb de opleiding diermanagement gedaan (dieren in de zorg). Ik werk nu op een zorgboerderij/woonhuis.

Hmm dan wordt het lastiger, ik dacht dat je echt een zorgopleiding had gedaan. Of voer je nu ook zorg-gerelateerde handelingen uit? Als in ADL, verbroeken, medicatie etc.? Beetje de basis dingen zeg maar.

Ik voer nu ook ADL taken uit ja, medicatie geef ik ook maar weet niet eens of ik daar officieel voor bevoegd ben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:21

Die van een BBL opleiding is ook een goede! :j Ik heb zelf een BBL opleiding gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde en wel graag wat geld wilde verdienen. Naast dat je geld verdiend heb je mooi een nieuw diploma op zak aan het einde van jou opleiding. En aangezien je zei dat jou vakgebied niet zo breed is, kun je daar mooi je horizon mee verbreden. :j

(En je leert weer een hoop nieuwe mensen kennen op je werk/school, dat is ook altijd leuk natuurlijk!)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 11:23

Oscar schreef:
Nou, zo zwart/wit is het niet hoor. Er zijn omstandigheden waarin je er wel recht op hebt. Maar dan is het wel altijd goed om vooraf te overleggen want als je er achteraf mee komt dan wordt het denk ik lastiger. Ik denk dat het sowieso wel een goed plan is om je situatie voor te leggen aan het UWV. Had je dat ook nog als advies meegekregen van het Juridisch Loket?
Goed trouwens dat je er werk van hebt gemaakt!

Zou een BBL-opleiding niets voor je kunnen zijn? Dan ga je meestal 1 dag naar school en de rest werk je (betaald).

Ik heb al met het UWV gebeld om te kijken hoe het zit met mijn inschrijving en alles. Echter nog niet gehad over een eventuele uitkering mocht ik mijn ontslag indienen.
Daarnaast ben ik absoluut niet vies van om een heel ander baantje te doen op dit moment. Maar denk dat het voor nu vooral even belangrijk is om tot rust te komen, ben zoo op door al dit gedoe. Ben ook bang dat het nog wel even duurt, dus dat zal allemaal ook nog wel zijn effecten hebben op mij helaas.
Ik probeer het allemaal heel zakelijk te bekijken, maar ik ben absoluut geen zakelijk persoon. Ik doe alles vanuit mijn hart dus vind t enorm lastig allemaal.

Ben zeker ook blij dat ik er werk van heb gemaakt, is ook wel hard nodig. Ga me nu eens even verder inlezen op de site van de arbeidsinspectie om te kijken wat ik daar nog mee kan/moet doen.

BBL heb ik ook al vaker over nagedacht inderdaad. Tot nu toe alleen nog niks gevonden waarvan ik dacht dat dat mijn interesse lang genoeg kan wekken. Ik ben wel iemand die uitdaging nodig heeft in het werk, dat haal ik helaas niet alleen uit (Bijv.) verzorging/verpleging omdat daar mijn hart niet ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:27

landvrouw schreef:
Shaggy09 schreef:

Plus het feit als de werkgever geen premies afdraagt je niet kan aantonen dat je gewerkt hebt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:28

En een heel ander vakgebied dan verpleging? Het leuke aan een opleiding is dat het niet uitmaakt wat je werkveld en verleden is, je mag bij alle sectoren aansluiten. Ik zou zeggen, overweeg het nog eens :j Als je dalijk wat meer rust aan je kop hebt lekker op de sites van de ROC's bij je in de buurt kijken. Ik was ook een BBL opleiding begonnen die eigenlijk helemaal niet goed paste bij mij, en uiteindelijk was ik ontzettend blij dat ik daaraan ben begonnen. :j Een baan met een fijne sfeer en leuke collega's scheelt al zo veel.

Ik heb een 2-jarige BBL opleiding gedaan dus dat was zo om. Als je meer erover wilt weten mag je me ook altijd PB'en. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:38

Morganlefay schreef:
landvrouw schreef:
Shaggy09 schreef:

Plus het feit als de werkgever geen premies afdraagt je niet kan aantonen dat je gewerkt hebt.

Het een heeft niet met het ander te maken. Je kan aantonen dat je gewerkt hebt door je contract, je rooster en de betaling ervoor. Dat de werkgever je vervolgens niet heeft aangemeld en geen lasten heeft betaald, is tussen het UWV en de werkgever. Het is dan wel fijn als je als werknemer aan kunt tonen dat je vaker om loonstroken hebt gevraagd en dat je dus aan kan tonen dat het niet jouw intentie was om zwart te werken.

Je krijgt, ook al gewoon aangemelde werknemer, geen uitkering als je verwijtbaar werkloos bent, dus als je zelf ontslag neemt ben je af. Dat moet je dus ook niet doen. Bij overbelasting moet je je ziekmelden. Dan is de werkgever nog steeds verplicht je loon (deels) door te betalen en val je dus niet meteen in de Ziektewet. Met het UWV heb je dan nog niet te maken.