Nieuwe baan, nu onregelmatig werken...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:36

Bellatrix schreef:
Ik heb geen smoothie apparaat. :+

En ik ga idd als ik late dienst hebt tussen de middag warm eten. En dan een broodje mee voor later.

Als die koude salade zooi met kip is niet aan mij besteed. :=

Ik probeer op de dagen dat ik vrij ben 's avonds gewoon aardappelen/groente/vlees te eten zodat ik de andere dagen iets minder gezond/makkelijk kan eten.

Met een blender of staafmixer werkt het ook hoor. fruit blenden en melk,fruitsap of yoghurt erbij. Wat suiker of zoetstof indien nodig et voila.

Shaggy09

Re: Nieuwe baan, nu onregelmatig werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:42

Wij haalden op de koopavond meestal ergens warm eten of we namen gewoon een magnetron of kant-en-klaar maaltijd mee. Tegenwoordig zijn die helemaal niet zo slecht meer.
En wat ik ook vaak deed was eten preppen. Pan pasta of rijst koken met vlees/groente wat er lekker bij is en in bakjes invriezen. Kun je dat meenemen naar je werk, heb je toch een gezonde maaltijd.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:47

Wat super leuk...Ik werk al jaren bij een benzine station.
Van kleine locaties tot super drukke langs de snelweg.
Pauzes zijn door betaald en worden geacht tussen door te doen op rustige momenten.
Dat vertellen wij er altijd bij als mensen komen solliciteren.

Het is super leuk werk maar om het te doen moet je wel beetje gek zijn. :D
Ik heb dan ook wel geluk werk eigenlijk alleen nog maar over dag .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:56

Ik werk in het ziekenhuis en heb nog nooit een regelmatig rooster gehad. Nachtdiensten doe ik dus ook al 20 jaar. Er is geen pijl op te trekken. Mijn rooster is elke week anders. Afgelopen week was het bijvoorbeeld vorige week donderdag een late dienst, toen vier nachten gewerkt, daarna 1 dag vrij en daarna twee vroege diensten. Vandaag ben ik vrij en dan werk ik twee dagdiensten en twee late diensten.
Voor mijn partner is het lastiger als voor mij. Hij snapt nooit wat van mijn rooster en kan zich niet voorstellen hoe ik de nachten door kom.
De avond voor dat ik de nachtdienst in ga blijf ik wat langer op. Ik kijk bijvoorbeeld om een uur of twaalf nog een film. Daarna slaap ik uit. Ik hoop altijd tot 11 uur. De rest van de dag doe ik weinig inspannende dingen en na het avondeten lig ik vaak even op de bank tv te kijken. Om 22 uur ga ik naar mijn werk. Meestal eten we rond 3 uur iets. Rond 5 uur heb ik vaak een dipje. Soms doe ik dan even mijn ogen dicht voor 10 minuten voor een power nap. Ik ben meestal rond half 9 thuis. Heel soms eet ik even wat maar meestal ga ik direkt naar bed en slaap tot 15 a 16 uur. Meestal ben ik vanaf 11 uur wel een aantal keer wakker.
Het heeft wel wat nachtdiensten maar voor de omgeving is het vaak lastig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:09

Ik heb ook geen staafmixer ofzo. :+ Loop ik achter? _O-

We hebben geen kantine, ook geen werknemers-koelkast. We hebben natuurlijk een bakery dus verkopen we daar ook warme broodjes/patat maar dat kost klauwen met geld als ik dat elke dag moet kopen. Ik kan een flesje drinken meenemen en die kan ik wel in de koeling achter mij zetten. En er zijn natuurlijk ovens voor de broodjes maar dat is niet voor privé gebruik. We hebben verder geen magnetron ook. We houden om de beurt pauze omdat dat gewoon niet anders kan en in je uppie ga je niet een half uur zitten, is ook gewoon niets aan dus je eet snel wat en drinkt wat en gaat weer. Ik zie collega's een simpel broodje eten. Niemand zie ik met een bakje salade of wat dan ook...

@scooby09: waar werk jij dan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:13

Als je graag slaatjes eet gewoon slaatjes preppen.
Als je drinken koel kan houden dan zou ik gaan voor je normale drinken en een fles drinkyoghurt (de ah heeft ook ontbijt drinkyoghurts met havermout enzo er reeds in) en een broodje voor tussendoor.
Als je achter de kassa zit kan je ook bakje hapklaar fruit meedoen. In het passeren stukje in je mond of als er even geen klanten zijn.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:15

Of anders wraps!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:18

Koude wraps zijn ook niets voor mij. := Ik ben nogal een zeur wat eten betreft. :P

Ik kan tussendoor wel even een broodje eten maar dat is dan in 5 min. Dat is ook niet erg als ik het maar binnen heb.

Heb net mijn avondeten op, vanmiddag alleen een kiwi op en vanmorgen 1 beschuitje. Is niet goed, dat weet ik.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:25

Wat eet je normaal geproken dan? Of bij je vorige werk?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:26

Je moet wel zorgen dat je goed eet en zeker met jouw lichamelijke klachten. Onregelmatig werken kan al een aanslag op je lichaam zijn. Je moet er wel goed voor zorgen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:32

Toen at ik gewoon 2 boterhammen om half 1. :+ En 's avonds gewoon koken want dat was een 8/5 baan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:34

Dan gewoon maar koken wanneer het uitkomt op de dag, soms zal dat in de ochtend zijn en soms pas om 11 uur. Goed eten is echt super belangrijk om op de been te blijven :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:35

Ja daar heb je gelijk in. Wel lastig om overdag te koken als je dat niet gewend bent...

Ik moet aan zoveel nieuwe dingen wennen...

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:37

Dat wennen komt vanzelf. Belangrijk denk ik dat je een weg gaat vinden in hoe te eten en slapen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:21

Hier tips voor je nachtdienst:

Gouden tips voor het nachtwerken.
Het is inmiddels geen nieuws meer; nachtwerk kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Met de volgende gouden tips kunnen zowel werknemers als organisaties beter omgaan met het draaien en roosteren van nachtdiensten. Werk jij in de nacht? Lees dan hier hoe je jouw lichaam optimaal voorbereidt op de nachtdienst door onderstaande tips toe te passen:

Las een powernap in, als dat enigszins mogelijk is. Een hazenslaapje van circa een half uur kan de hormonale ontregeling door het slaaptekort tegengaan en geeft het immuunsysteem een oppepper, zo blijkt uit onderzoek. Na het ontwaken, duurt het wel een kwartier voordat je weer helemaal alert bent. Houd hier rekening mee tijdens je nachtdienst.

Eet vooral licht en gezond. Je kunt je hierop voorbereiden door je maaltijd zelf voor te bereiden en mee te nemen naar het werk. Veel nachtwerkers hebben te maken met een tekort aan slaap. Slaaptekort ontregelt de hormoonhuishouding, waardoor je extra trek ontwikkelt om te willen eten.

Daarnaast krijg je ook nog eens zin in ongezond voedsel (veel vet, suiker en/of zout). Dat veelal ongezonde eten in de nacht wordt ook nog eens slecht verwerkt door het lichaam. Daarom hebben nachtwerkers een iets verhoogd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Probeer de neiging om te gaan snacken in de nacht zo veel mogelijk te weerstaan. Neem gezonde, lichte snacks mee. Prop jezelf vooral niet vol met cafeïne en snoep, want je kunt je alertheid ook door middel van goede en gezonde voedsel positief beïnvloeden.

De gouden regel is: ‘eiwitten zijn je beste vrienden’. Eiwitten helpen je om wakker te blijven. Tip: probeer noten als snack.
Blijf in beweging op de werkvloer. Het is misschien verleidelijk om even te gaan zitten. Maar door jezelf bezig te houden, geef je niet toe aan de vermoeidheid. Probeer te blijven bewegen. Ben je te moe? Praten helpt dan ook om actief te blijven. Overleg met collega’s of houd gesprekken met cliënten, indien mogelijk. Ben je helemaal alleen? Doe dan de radio aan om jezelf wakker te houden.
Doe de lampen aan.

Een goede werkplek helpt. Als het schemerig is, maken je hersenen namelijk melatonine aan. Dit is een hormoon dat nodig is om te slapen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Zorg dus voor voldoende licht tijdens je nachtdienst.

Vermijd cafeïne 3 tot 4 uur voor het slapen. Cafeïne zorgt namelijk voor een kortere slaapduur en een slechtere slaapkwaliteit. Dit is niet handig als je bijvoorbeeld meerdere nachtdiensten achter elkaar hebt. Let op wat je eet en drinkt. Cafeïne zit namelijk in veel producten, zo ook in groene en zwarte thee en zelfs in chocolademelk.

Bron : http://www.dehora.nl

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:52

Bellatrix schreef:
Ja daar heb je gelijk in. Wel lastig om overdag te koken als je dat niet gewend bent...

Ik moet aan zoveel nieuwe dingen wennen...

Ach, dat stelt toch niks voor? Hooguit een halfuurtje werk en je hebt een pan pasta waar je zo 3 dagen van kunt eten :) Gewoon doen hoor meis, je komt vanzelf wel in je ritme. Ik heb altijd onregelmatig gewerkt (weliswaar geen nachtdienst, maar wel werken tot 22:00 of om 06:00 beginnen) en daar moet je gewoon even in rollen. Ik vond het op een gegeven moment juist heerlijk om onregelmatig te werken, al mijn vrienden moesten gewoon iedere dag 9 uur werken terwijl ik dan vaak tussendoor een keertje vrij was etc. :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:54

Lust je geen koude pasta ofzo? Je moet wel echt fatsoenlijk gaan eten, anders ga je dit niet trekken...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 20:02

Nee mijn pasta moet warm zijn. :')

Dat stukje is wel interessant maar niet alle punten gelden voor mij.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:04

Dan maar goede boterhammen gaan smeren die je kunt eten. Op een paar stuks fruit kun je echt niet overleven...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:07

Zorg inderdaad wel echt goed voor jezelf! Zonder goede voeding geen energie etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:07

Tsja, je moet iets. En je kan toch gewoon een bak maaltijdsalade maken en meenemen? Wat maakt het uit dat je collegas dat niet doen? Jij bent hun niet toch. :P
Verder als je per se brood wilt meenemen zou ik het wat uitbreiden, bijvoorbeeld gekookt ei op brood met mayo en sla of een gehaktballetje op brood.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:26

Als ik nachtdiensten heb slaap ik die dag uit tot 10 a 11uur. Mits het lukt :+ Daarna is het nachtje doorhalen. Als ik dan meerdere nachten draai sta ik rond 16u a 17u op. Soms doe ik na mn nachtdienst nog boodschappen of ga rondje hardlopen of naar stal. Meestal ga ik regelrecht naar m'n bed :D Als ik eruit kom sta ik meestal rond 12u weer op en doe ik die avond wat rustige dingen.

Qua sociale contacten is het soms gewoon passen en meten.. en soms moet je helaas wat overslaan.. het went! Er zitten gelukkig ook positieve kanten aan. Door de weeks lekker kunnen rijden, lekker rustig of gaan shoppen! Genieten is dat!

Qua eten gewoon goed gevulde boterham eten die je thuis al hebt klaargemaakt en stuk fruit. Of bakje yoghurt met fruit is ook altijd lekker en vullend! Op 1 stuk fruit ga je het zwaar krijgen! Verder als je kookt, meteen voor meerdere dagen koken en invriezen. Scheelt ook al veel.

Avonddienst/dagdienst maakt voor mij weinig verschil. Wil alleen wel eens mijn lunch en dinermaaltijd omdraaien.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:10

Bellatrix schreef:
Ik heb ook geen staafmixer ofzo. :+ Loop ik achter? _O-
We hebben geen kantine, ook geen werknemers-koelkast.
@scooby09: waar werk jij dan?

Een kleine keukenmachine aanschaffen en daar fruit in blenderen met wat groente en evt havermout geeft je al een prima ontbijt start.
Je kunt daar alles in gooien wat je wel lust namelijk.
Hebben ze geen grote kloelkast voor de bakkery spullen op te slaan.
Wij hebben daar een bak staan voor werknemers eigen verbruik.
Iedereen moet even kunnen eten en dat is geen half uur maar 10 min lukt wel.

Ik werk voor de concurrent...Texaco nu EG Group / Esso
Tot afgelopen dinsdag langs de A1 snelweg nu tijdelijk in Amersfoort zelf.
Wegens vakantie vervanging.

Op de dagen dat je kookt voor de avond portie invriezen voor als je een late dienst hebt en die eten thuis voor je gaat werken.
Dan kun je op je werk prima met een bammetje toe.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:24

TS, is het geen optie om aan de manager te vragen of er een magnetron kan komen voor het personeel? Lijkt me binnen die functie eigenlijk niet meer dan normaal, zeker bij 24-uurs stations. Die dingen kosten niet veel meer en er zal vast een budget voor zijn. Of bespreek met collega's onderling om er een (tweedehands) te kopen, ben je p.p. misschien een 10-tje kwijt, al zou ik het eerst bij het bedrijf weg leggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:34

Ik zou het wzl wat vroeg vinden om als werknemer die er net een paar dagen zit te vragen achter dingen / eisen te stellen.
Je kan echt wel 8 uurtjes overlegen met een drinkyoghurt/smoothie en koekje voor tussendoor en een boterham voor in je pauze (of tussendoor).
Thuis een goede warme maaltijd en je bent er. Als je soms maar 10 minuten pauze kan nemen is het sowieso niet haalbaar om eten op te warmen en op te eten.