Verzuim werknemer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:50

Shae schreef:
zonnebloem18 schreef:
Toen ik wekelijks intense therapie had heb ik er bewust voor gekozen om dit op vrijdag te plannen. Helaas is dat niet altijd mogelijk en na een heftige EMDR sessie ben je echt 2 dagen helemaal niets. Ik lag voor het grootste deel het hele weekend op bed met knallende koppijn.


Dat vind ik wel heel heftig. Zat dat je herstel niet in de weg, dat je dan bijna niets aan je weekend had?

Fijn was het niet maar ik was net bij een nieuwe werkgever en ik vond het de investering waard. Uiteindelijk waren vooral de eerste 6 tot 8 sessies het zwaarst, daarna was het iets makkelijker om af en toe eens iets te plannen in het weekend.

Mijn werkgever zag wel dat ik mee wilde denken en als ik er dan op een maandag nog niet helemaal bij was begrepen ze dit ook wel.

Rottige is dat je tegenwoordig beter fysiek iets kan mankeren want dat kunnen anderen gewoon aan je zien, al geldt dat natuurlijk ook niet altijd. Er is vaak weinig begrip vanuit werkgevers en collega's voor psychische problemen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:53

Dat kan, maar we weten ook niet wat voor bedrijf het is en hoeveel werknemers er zijn. En hoe gemakkelijk zij te vervangen is, gedurende haar ziek zijn. ik ben zelf werkgever geweest, met een paar werknemers, in onderling overleg was een heleboel mogelijk, maar als je een afspraak maakt en iedereen regelt zijn leven er naar, zoals vakanties bijvoorbeeld, dan is het heel vervelend als iemand zich er dan toch niet aan houdt. Dat komt de onderlinge sfeer ook niet ten goede.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:56

Obi schreef:
Ik zoek wat advies met betrekking tot de volgende situatie.

Een medewerker heeft op dit moment wekelijks sessies bij een therapeut met als gevolg wekelijks 1 a 2 ziektedagen omdat ze zich niet voldoende kan concentreren.
Hier is vanuit de werkgever alle medewerking voor. Nu hebben we voor een periode aangegeven dat er reeds andere personen vrij zijn, dit is in overleg met het gehele team gegaan, en de persoon in kwestie is verzocht om in deze week geen sessie (het gaat dus om 1 sessie welke een week later ingepland kan worden) in te plannen omdat er anders te weinig bezetting is. Hier was ze mee akkoord maar nu komt ze er op terug dat ze de sessie toch door laat gaan en dat dit maar onder ziekte uren moet vallen, met als gevolg dat er onvoldoende bezetting is ivm verlof andere collega's.

Nu gaan afspraken met een dokter, tandarts, etc, onder werktijd altijd in overleg maar in dit geval even niet blijkbaar...
Ze krijgt al weken alle medewerking vanuit het bedrijf, de overige collega's nemen zonder problemen het werk over maar de houding die zij nu aanneemt is niet heel collegiaal en professioneel.

Komende maandag wordt dit verder besproken.
Heeft iemand nog tips misschien? Er wordt al gekeken om het te kort aan personeel op te vullen maar de houding van de persoon in kwestie vind ik niet oke..


Zakelijk bekeken: de situatie is ter beoordeling aan de Bedrijfsarts. Dan kan de werknemer a) daarmee akkoord gaan of b) een 2nd opinion aanvragen. De rest is objectief beschouwd niet relevant.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:57

nynke55 schreef:
Dat kan, maar we weten ook niet wat voor bedrijf het is en hoeveel werknemers er zijn. En hoe gemakkelijk zij te vervangen is, gedurende haar ziek zijn. ik ben zelf werkgever geweest, met een paar werknemers, in onderling overleg was een heleboel mogelijk, maar als je een afspraak maakt en iedereen regelt zijn leven er naar, zoals vakanties bijvoorbeeld, dan is het heel vervelend als iemand zich er dan toch niet aan houdt. Dat komt de onderlinge sfeer ook niet ten goede.


Klopt. Wij durven eigenlijk geen personeel aan te nemen, klein familiebedrijf, wij kunnen frequente afwezigheid niet opvullen/rondbreien.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:01

Ik snap de frustraties van de werknemers, maar dit kan niet van haar gevraagd worden. Zij gaat met een reden naar die sessies en de 1 of 2 dagen dat ze erna ziek is, zal alleen maar aangeven hoe heftig het voor haar is. Het is aan de werkgever om te zorgen voor voldoende bezetting. De werkgever zal dit op moeten lossen.
Ik ben het er wel mee eens dat het best eens benadrukt mag worden dat het zo fijn is dat jullie je hierin aanpassen. Naar mijn mening zou het, indien mogelijk, fijn zijn dat de werkgever andere inval regelt dan jullie zodat jullie er ook niet de dupe van worden.

En ook de werknemer die steeds naar de sessies moet doet zo te merken hard haar best. Zij had wellicht ook volledig de ziektewet in kunnen draaien. Als de Arboarts daar mee akkoord gaat, staat ze natuurlijk helemaal niet meer op de werkvloer.

Het lastige van psychische ziektes en problemen is dat het van buitenaf vaak niet te zien is. En vaak zetten deze mensen een masker op (wat veel energie kost) waardoor het voor de buitenwereld lijkt of alles gewoon goed gaat.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:10

nynke55 schreef:
Dat kan, maar we weten ook niet wat voor bedrijf het is en hoeveel werknemers er zijn. En hoe gemakkelijk zij te vervangen is, gedurende haar ziek zijn. ik ben zelf werkgever geweest, met een paar werknemers, in onderling overleg was een heleboel mogelijk, maar als je een afspraak maakt en iedereen regelt zijn leven er naar, zoals vakanties bijvoorbeeld, dan is het heel vervelend als iemand zich er dan toch niet aan houdt. Dat komt de onderlinge sfeer ook niet ten goede.


En dat mag de werkgever zich aanrrekenen!

Die had het verzoek niet mogen doen aan de zieke, kwetsbare werknemer. De werkgever mag zich niet mengen in haar behandelplan. Die moet zoiets begrijpen. Doet die dat niet, dan moet die vervolgens de fout bij zichzelf zoeken. Niet bij de medewerker. Die is ziek en in behandeling. En daar ga jij voor het gemak maar even aan voorbij, net als die werkgever. Niet de zieke, maar de werkgever zit fout.

En ja, wie zich dan brandt, moet zelf op de blaren zitten. Alsnog op een juiste manier buiten de zieke om, de bezetting regelen. En de collega's duidelijk maken dat de zieke niet verantwoordelijk is voor de problemen met de personele bezetting en de eventueel verziekte sfeer. Dat hij als werkgever het zelf anders aan had moeten pakken. Dan ben je alsnog een goede en eerlijke werkgever.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:14

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de mensen die de werknemer in bescherming nemen. Psychische klachten zijn zo ontzettend onderschat. Het enige wat ik kan hopen is dat TS of één van haar collega's er zelf nooit mee te maken zullen krijgen. Je breekt nog liever een been. Niet omdat dat dan tenminste zichtbaar is, maar ook omdat je weet dat je daar met 6 weken gips weer vanaf bent.
Wees inderdaad blij dat deze werknemer de andere dagen er nog wel is en zich niet voor 100% ziek heeft gemeld. In plaats dit positieve te benoemen gaan jullie je juist richten op het negatieve deel. Niet echt bevorderlijk voor het herstel. Dus laat dat gesprek van maandag alsjeblieft varen en gun die werknemer om zo snel mogelijk beter te worden. Huur desnoods iemand in via een uitzendbureau, maar ga het voor die werknemer niet nog moeilijker maken dan dat diegene het al heeft. Geloof me, je wil niet in diens schoenen staan.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:17

Tja, failliessement of extra uitval vanwege overbelasting en daardoor burn-out is ook niet wenselijk voor de werknemer(s). Bij een klein bedrijf kan het hard gaan. Mijn ouders nemen in ieder geval geen nieuw personeel meer aan, te risicovol.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:20

Om die reden zou ik ook niet meer bij een klein bedrijf willen werken, je bent veel te snel 'onmisbaar'. Ik heb heel veel onbegrip gezien naar dergelijke situaties toe.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:23

Mando schreef:
Ik vind het überhaupt niet kunnen dat dit op een forum gegooid wordt.

Ik zou er niet achter moeten komen dat als ik in zo'n situatie zou zitten een "collega" dit op deze manier op een forum zou gooien.


Moet je voorstellen dat je dit als leidinggevende/manager voorbij ziet komen :n ik zou not amused zijn.

Mijn advies: bemoei je met je eigen zaken & doe wat je kunt doen op je werk om onderbezetting op te vangen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:24

Ik werk ook bij zo'n klein familie bedrijf, maar ik vind toch dat je niet l.ullig kan gaan doen tegen je werknemers bij ziekte. Of die nou van korte of lange duur is. Je weet waar je aan begint als je een bedrijf opstart en personeel in dienst neemt.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:24

Mizora schreef:
Tja, failliessement of extra uitval vanwege overbelasting en daardoor burn-out is ook niet wenselijk voor de werknemer(s). Bij een klein bedrijf kan het hard gaan. Mijn ouders nemen in ieder geval geen nieuw personeel meer aan, te risicovol.


Hier idem. Mijn man heeft zelf ook doorgewerkt toen hij een ernstige infectie kreeg. Tot hij echt niet meer op zijn benen kon staan. Ja dom, kun je zeggen. Maar wat dan? Blijven bestaan als klein familiebedrijf kan dus eigenlijk niet?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:25

mysa schreef:
Mizora schreef:
Tja, failliessement of extra uitval vanwege overbelasting en daardoor burn-out is ook niet wenselijk voor de werknemer(s). Bij een klein bedrijf kan het hard gaan. Mijn ouders nemen in ieder geval geen nieuw personeel meer aan, te risicovol.


Hier idem. Mijn man heeft zelf ook doorgewerkt toen hij een ernstige infectie kreeg. Tot hij echt niet meer op zijn benen kon staan. Ja dom, kun je zeggen. Maar wat dan? Blijven bestaan als klein familiebedrijf kan dus eigenlijk niet?


Ik vind dat je hierop voorbereid moet zijn als je een bedrijf begint.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:26

En daarom namen wij later alleen personeel aan via een uitzendbureau. Zoals ik zeg, het moet van 2 kanten komen. Alle begrip voor ziekte, maar zonder werknemers kun je je bedrijf sluiten. En ik vind dat je best je werknemer kunt vragen of ze een sessie een week kan verzetten en ik ben ook van mening dat de sfeer in een bedrijf zo moet zijn dat je dat als werknemer moet kunnen weigeren.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:28

Obi schreef:
Ik zoek wat advies met betrekking tot de volgende situatie.

Nu gaan afspraken met een dokter, tandarts, etc, onder werktijd altijd in overleg maar in dit geval even niet blijkbaar...
Ze krijgt al weken alle medewerking vanuit het bedrijf, de overige collega's nemen zonder problemen het werk over maar de houding die zij nu aanneemt is niet heel collegiaal en professioneel.


Ik zit nog even terug te lezen.

Uit deze woorden blijkt wel dat de ts er oprecht helemaal niets van begrijpt. Dan wordt het heel moeilijk om empathie op te brengen. Hier ligt nog een andere mooie taak voor de werkgever.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:31

nynke55 schreef:
En ik vind dat je best je werknemer kunt vragen of ze een sessie een week kan verzetten en ik ben ook van mening dat de sfeer in een bedrijf zo moet zijn dat je dat als werknemer moet kunnen weigeren.


Dit is de reden waarom ik ooit heb gezegd nooit meer voor een kleine baas werken.
Ze zijn vaak niet professioneel genoeg, missen vaak kennis en kwaliteiten.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:32

Shaggy09 schreef:
Ik werk ook bij zo'n klein familie bedrijf, maar ik vind toch dat je niet l.ullig kan gaan doen tegen je werknemers bij ziekte. Of die nou van korte of lange duur is. Je weet waar je aan begint als je een bedrijf opstart en personeel in dienst neemt.


Precies. Wil je dat risico niet lopen, dan moet je maar in loondienst gaan werken.
Vergeet niet dat werkgever zijn ook zo z'n benefits heeft :$

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:33

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat je hierop voorbereid moet zijn als je een bedrijf begint.


Maar hoe bereid je je voor? Hoe dek je het risico af? Wij hebben verzuimverzekeringen uiteraard, maar die dekken niet alles en bovendien heb je bijna nooit de mogelijkheid om direct vervangend gekwalificeerd in te kunnen zetten

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:33

nynke55 schreef:
En daarom namen wij later alleen personeel aan via een uitzendbureau. Zoals ik zeg, het moet van 2 kanten komen. Alle begrip voor ziekte, maar zonder werknemers kun je je bedrijf sluiten. En ik vind dat je best je werknemer kunt vragen of ze een sessie een week kan verzetten en ik ben ook van mening dat de sfeer in een bedrijf zo moet zijn dat je dat als werknemer moet kunnen weigeren.


Jij zou dus ook vragen of iemand z'n chemo een weekje wil uitstellen?

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:36

geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie vragen werkgevers dan ook vaak om gewoon volledig op de ziektewet te gaan,dan moeten zij ten minste niet meer instaan voor de kosten en kan er een vervanger gezocht worden.

helemaal terecht ook.

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:36

Nou je hebt ze erbij, Tiggs.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:38

Shaggy09 schreef:
Ik werk ook bij zo'n klein familie bedrijf, maar ik vind toch dat je niet l.ullig kan gaan doen tegen je werknemers bij ziekte. Of die nou van korte of lange duur is. Je weet waar je aan begint als je een bedrijf opstart en personeel in dienst neemt.


Nee, de meeste mensen hebben geen flauw idee wat er allemaal bij personeel komt kijken als ze er aan beginnen. Je denkt het als loondienster (of zzp'er) te weten, maar in werkelijkheid blijken er nog veel meer haken en ogen aan te zitten.

Het probleem in bij deze werkgever is ook niet dat de werknemer ziek is. Het probleem is dat hij aangaf te kunnen toen het hem gevraagd werd, maar dat toch naderhand introk, waardoor er nu problemen ontstaan waar alle anderen, werknemers en werkgever, voor op moet draaien. Bij een chemo zou het antwoord simpelweg "nee" zijn geweest (als het al gevraagd werd) en had de werkgever daar direct op kunnen inspelen, in plaats van eerst op je te laten bouwen.

En ja, bij ons bedrijf hebben we de afgelopen twee jaar ook iemand gehad die afgekeurd is. Een enorme kostenpost.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:40

Tiggs schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik werk ook bij zo'n klein familie bedrijf, maar ik vind toch dat je niet l.ullig kan gaan doen tegen je werknemers bij ziekte. Of die nou van korte of lange duur is. Je weet waar je aan begint als je een bedrijf opstart en personeel in dienst neemt.


Precies. Wil je dat risico niet lopen, dan moet je maar in loondienst gaan werken.
Vergeet niet dat werkgever zijn ook zo z'n benefits heeft :$


Weet jij eigenlijk wel dat een behoorlijk deel van de zzp'ers onder het minimumloon zit? En weet je ook dat dat, zeker tussen 2008 en pakweg 2015 ook voor eemanszaken met personeel gold? En nog een weetje: de prioriteit van die kleine werkgevers is in slechte tijden: hun personeel uitbetalen, zelfs als ze daardoor zelf een tijd inkomen missen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:41

Nee, dat zou ik niet, want dat is een kuur voor een levensbedreigende ziekte. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe dringend dit aan de werknemer gevraagd is.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:41

idd Mizora.

eerst kan het verplaatst worden,wordt heel de boel geregeld en plots niet meer.

dat is vooral het probleem idd.

en idd,net wat Mysa zegt,veel kleine bedrijfjes houden zo weinig over dat er geen ruimte is voor extra personeel,laat staan dat de baas een vetpot verdient....
verdient idd vaak minder dan loondienst en draait veeeeel meer uren.

wees blij dat er nog mensen zijn die een bedrijfje willen starten,elk groot bedrijf is ook ooit klein begonnen en zonder die kleine bedrijfjes,zaten veeeeeeel mensen zonder job.