Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:49

Brainless schreef:
Brittjuh97 schreef:
Ik denk dat het ook er aan ligt of je ouders je willen helpen, hoe je zelf er in staat, wat je vanuit huis hebt geleerd.

Al kijk ik naar mezelf, ik werk al sinds mn 12e ( puur doordat we een eigen bedrijf hebben), ik vind huren al zonde van mn geld dus waarom zou ik lenen? en mijn ouders wilde me helpen als dat nodig was. ik kan zelf al niet goed stil zitten dus ga dan maar werken of andere dingen doen

Het is niet alleen willen; maar ook kunnen.
Mijn zoon gaat het eerste uur missen als hij gaat reizen en hij kan niet tot thuis komen (dan moet hij de laatste 13 km fietsten).
Ook is het dan qua reistijd aan de vele kant.

Hopelijk heeft hij binnenkort wat in Zwolle, maar het kost bij elkaar dan best veel.

Ik heb het geluk gehad dat ik hier in de buurt naar school kon en vanaf mijn 18e meteen mijn rijbewijs + auto had ( en zelf kon betalen ) maar snap indd dat wanneer je verder moet reizen dat het lastig word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:49

Wildgirl schreef:
Britjuh97, ik denk dat, dat er zeker mee te maken heeft.
Ook wij hadden vroeger een eigen zaak, ook ik stond al vanaf mijn 12e in de spoelkeuken bij ons omdat ik een pony wou en pap zei : werk er maar voor.
Ik heb vroeg de waarde van geld leren kennen en heb daar nog dagelijks profijt van.
Daarmee klop ik mezelf niet op de borst, voordat dat verwijt komt, maar het maakt het wel anders inderdaad.

Ik mocht ook altijd alles zelf betalen en er zelf voor werken. :j Maar voor mijn studie moet ik gewoonweg lenen. Later ga ik gelukkig ongelofelijk leuk en nuttig werk doen en er waarschijnlijk goed mee verdienen, en dan betaal ik het weer terug. Heel simpel. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:50

Brittjuh97"
[quote="Wildgirl schreef:
Yessy schreef:
Wij zijn ongeveer even oud en komen nog uit de tijd dat je 250-450 euro gratis geld kreeg als je uitwonend was, collegegeld was 1500-ish euro en kamers 200 euro goedkoper dan nu. Het is echt niet meer te vergelijken helaas.

Dat klopt, 250 kreeg ik als beurs uitwonend en daar verdiende ik nog 800 euro naast. De paarden bekostigde ik uit handel, anders was dat ook niet mogelijk geweest.

Nogmaals, ik verwijt niemand iets. Ik vraag me alleen af waarom men er voor kiest ( in mijn ogen soms te makkelijk) zo'n schuld aan te gaan terwijl je weet dat hij je later in je nek gaat hijgen c.q je de BV Nederland er mee belast.

Ik denk dat het ook er aan ligt of je ouders je willen helpen, hoe je zelf er in staat, wat je vanuit huis hebt geleerd.

Al kijk ik naar mezelf, ik werk al sinds mn 12e ( puur doordat we een eigen bedrijf hebben), ik vind huren al zonde van mn geld dus waarom zou ik lenen? en mijn ouders wilde me helpen als dat nodig was. ik kan zelf al niet goed stil zitten dus ga dan maar werken of andere dingen doen[/quote]

Aandeel van de ouders is ook een hele grote. Ik ken vrienden waarbij de ouders bijdragen en die komen ook zonder schuld of met kleine schuld rond.
Ik stond er helaas plotseling alleen voor.

Maar ook reactie van de omgeving. Als ik mij zorgen maakte om mijn schuld, kreeg ik alleen maar te horen: 'Ach maak je niet druk, die heeft iedereen.' En als je niet beter weet, neem je dat aan.

De waarde van geld kende ik trouwens zeker en als ik die niet kende, had ik die wel leren kennen toen ik uit huis moest. Dus dat hangt imo niet samen met het verkrijgen van een schuld.

Brittjuh97

Wildgirl schreef:
Britjuh97, ik denk dat, dat er zeker mee te maken heeft.
Ook wij hadden vroeger een eigen zaak, ook ik stond al vanaf mijn 12e in de spoelkeuken bij ons omdat ik een pony wou en pap zei : werk er maar voor.
Ik heb vroeg de waarde van geld leren kennen en heb daar nog dagelijks profijt van.
Daarmee klop ik mezelf niet op de borst, voordat dat verwijt komt, maar het maakt het wel anders inderdaad.

Ik heb er indd veel van geleerd, vroeger kon ik mn ouders vervloeken, maar kan nu zo veel meer!

Chubby

Zolang de kroegen op donderdag- èn vrijdagavond nog volzitten met studenten, denk ik dat het met het zwáááre studentenleven gemiddeld gezien best meevalt -:)

topsylover

Charaz schreef:
Ik betaalde mijn schoolgeld in termijnen, studiereis was er niet had ik anders ook niet mee kunnen gaan en een nieuw studieboek van 100,- was bij mij ook de oudere versie geworden.

Ik betaal ook mijn studiegeld in termijnen, waardoor ik in september 35 euro extra kwijt ben aan administratiekosten. Nou lijkt dat niet zoveel, maar het is toch een hele week boodschappen doen! Wanneer je het in een keer betaalt ben je minder collegegeld kwijt én hoef je die 35 euro niet te betalen. Allemaal weer voordelen voor de rijken dus. De studiereis was voor ons een soort van verplicht om een vak te halen. Nu weet ik dat scholen je dit niet mogen verplichten, maar wie heeft er nou zin om zo'n vervangende opdracht te doen waar 100x meer tijd in gaat zitten dan een studiereis van een paar dagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:51

Chubby schreef:
Zolang de kroegen op donderdag- èn vrijdagavond nog volzitten met studenten, denk ik dat het met het zwáááre studentenleven gemiddeld gezien best meevalt -:)

Ah, als dat de aanname over studenten van de ontevreden Nederlander van middelbare leeftijd niet is! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-19 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:52

Chubby schreef:

Want die studenten zijn een weergave van alle studenten?

Snap je redenatie, maar helaas gaat die vlieger niet op.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:52

Inney schreef:
[quote="Brittjuh97"

Al kijk ik naar mezelf, ik werk al sinds mn 12e ( puur doordat we een eigen bedrijf hebben), ik vind huren al zonde van mn geld dus waarom zou ik lenen? en mijn ouders wilde me helpen als dat nodig was. ik kan zelf al niet goed stil zitten dus ga dan maar werken of andere dingen doen

Aandeel van de ouders is ook een hele grote. Ik ken vrienden waarbij de ouders bijdragen en die komen ook zonder schuld of met kleine schuld rond.
Ik stond er helaas plotseling alleen voor.

Maar ook reactie van de omgeving. Als ik mij zorgen maakte om mijn schuld, kreeg ik alleen maar te horen: 'Ach maak je niet druk, die heeft iedereen.' En als je niet beter weet, neem je dat aan.

De waarde van geld kende ik trouwens zeker en als ik die niet kende, had ik die wel leren kennen toen ik uit huis moest. Dus dat hangt imo niet samen met het verkrijgen van een schuld.[/quote]

Het waarde van geld hangt indd niet samen met een schuld maar meer met wanneer je er voor bent gaan werken ( Vind ik ) mijn ouders leerde me al jong de waarde van geld.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:53

Ik ben heel bewust op zoek gegaan naar een inservice-opleiding, om zo geen studieschuld op te hoeven bouwen.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:53

Chubby schreef:

dit slaat nergens op.. ik heb genoeg vrienden die niet eens naar de bioscoop kunnen of zo, omdat ze geen geld hebben.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:54

Britjuh. Maar hij wordt hier neergezet als : mensen die de waarde van geld niet kennen krijgen eerder een schuld.

Bij mij niet kloppend, vanaf jongs af aan gewerkt en vanaf mijn 18e alles alleen moeten doen. Dus de waarde van geld was overduidelijk. Alleen toch een schuld. Ik geef aan dat bovenstaande redenatie dus niet (altijd) kloppend is.
Laatst bijgewerkt door Inney op 13-05-19 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:54

Brainless schreef:
TS
Maar jij had sowieso een gratis uitwonende beurs.
Die bestaat nu niet meer en alles moet worden geleend.

in die tijd zat ik met mn vorige opleiding ook, ben daar nu 2 jaar klaar mee denk ik?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:54

Brainless schreef:
TS

12 x 250 x 4 maakt 12k schuld en geen 40k ;)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:55

Inney schreef:
Britjuh. Maar hij wordt hier neergezet als : mensen die de waarde van geld niet kennen krijgen eerder een schuld.

Bij mij niet kloppend, vanaf jongs af aan gewerkt en vanaf mijn 18e alles alleen moeten doen. Dus de waarde van geld was overduidelijk. Alleen toch een schuld. Ik geef dus aan dat bovenstaande redenatie dus niet (altijd) kloppend is.

Nee daar heb je gelijk in, maar denk dat hij anders bedoeld is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:56

Wildgirl schreef:
Brainless schreef:
TS

12 x 250 x 4 maakt 12k schuld en geen 40k ;)

Maar jij denkt echt dat de gemiddelde student in [naam] of Amsterdam 250 per maand kwijt is? :) Wellicht even mijn rekensommetje van een pagina terug bekijken...

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:59

Resistance schreef:
Maar jij denkt echt dat de gemiddelde student in Rotterdam of Amsterdam 250 per maand kwijt is? :) Wellicht even mijn rekensommetje van een pagina terug bekijken...

Het is natuurlijk net waar je wilt wonen. al zou ik studeren in Amsterdam hoef ik echt niet een kamer in Amsterdam :x vind het geen probleem om een stukje te moeten reizen en het is vaak nog goedkoper ook.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:00

Resistance schreef:
Chubby schreef:

Ah, als dat de aanname over studenten van de ontevreden Nederlander van middelbare leeftijd niet is! :)

Hehe, nee hoor ik ben allesbehalve ontevreden! Wel middelbaar (k*t, ik wil ook weer 20 zijn!).

Maar gottegot, wat voelen veel jongeren zich sielugh! En dat is van alle tijden. Dus ik herken mezelf er in, al waren de regelingen destijds anders (en die veranderden ook voor ons, dus we werden eigenlijk voorgelogen). En hoort het ook bij het studentenleven om te denken dat het allemaal wel goed komt. Dus we nemen er nog een.

Chubby

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:01

Maar serieus, de kroegen zitten echt belachelijk vol studenten hier. En de terrasjes overdag ook bij mooi weer. Dus de afspiegeling hier in dit topic komt echt niet overeen met de realiteit die ik zie/zag in Rotterdam en Breda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:03

Ik voel me absoluut niet sielugh. Ik kies zelf voor mijn schuld. En m'n goede toekomst. :) Ik zou inderdaad liever niet lenen, maar het is prettig dat het kan zodat ik m'n dromen waar kan maken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 00:05

Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in Rotterdam op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in Rotterdam wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?

Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:06

Citaat:

Chubby schreef:
Maar serieus, de kroegen zitten echt belachelijk vol studenten hier. En de terrasjes overdag ook bij mooi weer. Dus de afspiegeling hier in dit topic komt echt niet overeen met de realiteit die ik zie/zag in Rotterdam en Breda.

Klopt! Sommige studenten gaan iets te vaak uit :')

Studieschuld van 50k, sjee. ik zou huilen := Hoe dat precies komt? Uit huis moeten wonen door studie, meerdere opleidingen kiezen en niet afmaken, en dan een nieuwe erachteraan, optimaal lenen.
Maar het is wel bij studeren zo, je maakt het eigenlijk zo duur als je het zelf wilt. Klinkt misschien hard, want sommige opleidingen, die je wilt doen, zijn ook gewoon stukken duurder. Maar als je daarnaast bijvoorbeeld elke dag uit gaat, of dingen blijft uitgeven etc. is het wel een beetje in eigen hand. Maar natuurlijk is het niet altijd hetzelfde. Dit zijn gewoon de ergste voorbeelden :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 00:07

Chubby schreef:

Idem in Groningen als ik op een willekeurige dag vanaf de zaak het centrum in loop rond lunchtijd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:10

Chubby schreef:

En toch is maar selectief deel die je ziet. Ik studeer geneeskunde, dus flinke studieschuld en komt echt zelden voor dat ik op terrasje zit of bijvoorbeeld uit eten ga. Als ik tijd over heb probeer ik te werken om maar die studieschuld te beperken. Mijn leven bestaat zo'n beetje uit studeren en werken. Nu kan ik namelijk nog iets werken, volgend jaar bestaat leven alleen nog uit studeren en helaas dus veel lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:15

Wildgirl schreef:
Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in [naam] op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in [naam] wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?

Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!

Ja nee ik ben er inderdaad gewoon open over! :) Tis mijn keuze om te lenen en ik sta erachter, en heb godzijdank het geluk gehad dat ik een studie heb gevonden die ik leuk vindt en waar ik ook mee ga verdienen.

Hoe het kan dat mensen zoveel meer lenen komt onder andere denk ik door het afschaffen van de stufi en basisbeurs, maar ook omdat alles gewoon veel duurder is.

Een andere studie zoeken omdat je zou moeten lenen lijkt mij zelf geen goed idee. Je geeft alsnog veel geld uit, en als het dan de studie is die je net niet wil of je niet de toekomst geeft die je wil, dan is dat weggegooid geld en weggegooide tijd en moeite. Dan liever een schuld opbouwen en later een betere, meer voldoenende baan dan dat ik ontevreden ben omdat het net niet is wat ik wilde. Maar dat is hoe ik het zie.