lampjerulez schreef:cijferen is formeel rekenen, kale sommen.
strategieen/trucjes etc
maar wanneer kinderen niet snappen dat 10-3 hetzelfde is als 10 mensen in de bus en er stappen er 3 uit
Dan kan je cijferen, maar snapt het kind nog steeds niet wat de cijfers betekenen.
...over woorden valt eindeloos te debatteren.
Persoonlijk doe ik bij het minteken gedurende een kwart seconde zoiets als "bus met tien mensen, drie stappen uit".
ik weet geen andere manier (wel andere beelden, maar dat is de kern niet) om duidelijk te maken wat het minteken inhoudt.
Uiteraard heeft het zin als de leerkracht het begrip 'abstractie' begrijpt, zowel een getal (als ook een cijfer) als een minteken zijn abstracties.
Hoe. beter je weet dat het abstracties zijn en waar ze voor staan, hoe makkelijker het overdragen wordt.
(Eerder werd hier iets verstandigs gezegd over: begin concreet, ik zou zeggen met bewegen en voelen, dan schematisch, ik zou zeggen fröbelen - en dan ga je abstraheren.)
Je hoeft een kind niet lastig te vallen met de abstracte woorden (zoals abstraheren, of getalsbegrip, of strategie of automatiseren) maar een kind moet de 'gedachtesprong' kunnen maken van "er zitten10 mensen in een bus, er stappen er 3 uit - dat kun je opschrijven als 10 - 3."