Ervaring nachtdienst (evt icm zwangerschap)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Ervaring nachtdienst (evt icm zwangerschap)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:29

Ik draai ook nachtdiensten, maar niet in de zorg. Ik vind het een drama, maar heb dan ook geen ritme. Zo heb ik nu twee nachten, dan weer een dagdienst en dan weer een nacht. Ik ben gebroken na mijn nachten, slaap niet goed en ben ontzettend warrig daarna. Mijn hersenen werken gewoon niet zo snel dan. Mijn vriend werkt ook nachtdiensten, maar wil niets liever. Het is dus heel persoonlijk, maar het heeft voor mij wel een impact op mijn sociale leven. Ik ben altijd moe en tussen de nachten door ben ik niets waard. Wat wel fijn is, is dat het lijkt alsof je meer vrije tijd hebt (althans, bij je eerste nacht :D ).

Een vriendin van mij heeft ook een jong kind en zowel zij als haar vriend draaien nachtdiensten, maar hebben daar nooit problemen mee. Tijdens een zwangerschap lijkt het me overigens nog ongezonder dan zonder zwangerschap. In mijn beroepsgroep mag je je ‘normale’ dienst niet meer uitvoeren als je zwanger bent dus vervallen ook automatisch de nachtdiensten. Ik heb dus geen idee hoe dat mensen bevalt die wel zwanger nog nachtdienst draaien, maar dat lijkt mij geen wenselijke situatie.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:10

Volgens mij mag je rond de 20 weken sowieso de nachtdiensten uit. Ik heb dit onderwerp aangekaart in een sollicitatie. Ze waren er niet afwijzend tegenover. Mocht ik het niet trekken en ik ben aam nacht diensten begonnen tzt dan voel ik me er niet vervelend onder als ik overgeplaatst zou moeten worden. Ze zeiden daar dat de ene het nog geen 4 maanden vol hield en een ander met gemak 7 maanden vol hield.

Dank je wel voor jullie ervaringen. Ik ben nu natuurlijk nog niet zwanger en op wat voor termijn dat zal zijn is natuurlijk niet te voorspellen, dus ben ook erg blij met de gewone ervaringen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:54

Ik vind nacht diensten verschrikkelijk. Zo’n aanslag op je lichaam en geest.
Als je zwanger bent hoef je trouwens geen nachtdiensten te doen, omdat het volgens mij ook grotere kans geeft op een miskraam of vroeggeboorte. Weet even niet hoe het precies zit, maar vrijwel iedereen die zwanger raakt stopt tijdelijk (terecht) met nachtdiensten.
Voor het kindje zou ik dat dan dus ook niet doen, mocht het zover komen.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:18

Ik heb geen ervaring met nachtdiensten tijdens zwangerschap. Wel vanaf 5 weken na bevalling (eigen keus!!) en icm borstvoeding. En ik vind het heerlijk. Met mijn cao mag je maximaal 20 uur/week = 10 nachtdiensten per maand draaien. Door de onregelmatigheidstoeslag komen wij hier gemakkelijk mee rond (vriend werkt ook ;) ).
Het betekent dus 10 dagen slapen = opvang (hier met familie geregeld) en 20 dagen met mijn dochter.
Het kolven deed ik 2 x per dienst. Produceerde ruim voldoende, dus had altijd genoeg voedingen in de vriezer/koelkast en een kindje wat makkelijk uit de fles dronk zonder tepelverwarring.
Zolang ik genoeg slaap, gaan de nachten moeiteloos. Anders is het wel even doorbijten.

En het gevoel dat jij om 07.15 naar huis gaat, heerlijk richting je bed, terwijl de rest van de wereld al dan niet chagrijnig op weg is naar zijn/haar werk vind ik maar al te leuk. :')

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:56

Ik werk ook nachtdiensten, maar echt het is niet echt wat voor mij... het is dat het moet maar anders (Moet=het hoort erbij). En gelukkig kon ik aangeven dat ik niet meer dan 3 achter elkaar wil/kan hebben
Ik vind het echt een aanslag op je lijf, voel me (vooral in de winter periode) net een mol en verder raak ik altijd zo uit ritme... Ik kan het ook echt niet opbrengen om s avonds voor een dienst aan nog ''gezellig" te gaan doen met andere mensen ik moet dan echt rust hebben en mijn eigen ding kunnen doen (Ik ben niet zo'n beste slaper)
Natuurlijk staat iedereen anders er in, de één slaapt wel goed de andere niet bijvoorbeeld
Maar ik wist het wel, ik zou het niet doen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:17

Ik ben verpleegkundige in het ziekenhuis en kan prima tegen nachtdiensten. Ik vind (vond) ze heerlijk! Ik heb tm week 24 van mijn zwangerschap nachtdiensten gedraaid. Alleen niet continu zoals jij wilt doen. Dat vond ik prima te doen, maar de meesten vinden het te zwaar, vooral door misselijkheid. Maar het ligt ook een beetje aan je instelling. (De meeste collega's die al vroeg met de nachtdiensten stopten, waren ook degenen die er voor de zwangerschap al een hekel aan hadden) Ik vond de nachten vaak rustiger, dus dat vond ik dan weer prettig met mijn zwangere lijf. Sinds de geboorte van mijn dochtertje nog geen nachtdienst gedraaid. Ik denk dat met kinderen alles valt of staat met goede opvang . Het fijnst is als ze niet thuis zijn als je slaapt overdag, omdat je toch lichter slaapt en eerder wakker wordt. En een baby huilt gewoon veel, als je man beneden de baby troost hoor je dat toch gauw, zeker als moeder.
Ik sliep meestal tot een uur of 14/15. En dan savonds nog een uurtje voor de nachtdienst. Ik vond het juist relaxed dat ik van alles kon plannen en daar dan mijn slaap op aanpaste, hoewel die flexibiliteit met kinderen wel weg is ben ik bang.
En 32 uur continu nachtdienst is wel echt veel, hoewel met 9 uurs diensten wel beter vol te houden dan als je 8 uur per dienst werkt. Het zou dan 7 nachten op en 7 af zijn voor jou. Dat is echt te doen. Eventueel kun je na de bevalling nog ouderschapsverof opnemen de eerste jaren. Dan blijft je contract op 32 uur, maar werk je bijv 24 uur en krijg je ook 24 uur uitbetaald. Dit mag je dan een paar jaar doen.
Die verhoogde kans op een miskraam, dat klopt wel. Het is alleen niet dat de kans 25% is, de kans is 25% hoger. Normaal is het zo'n 10% en dan zou de kans 12,5 % zijn. Niet perse heel schokkend, wel iets om over na te denken. Hoewel ik geen enkele collega ken die zegt een miskraam te hebben gehad door de nachtdienst.
De bron:

https://zwangerbuikkramp.nl/kans-op-een-miskraam.html

De kans is na je 35e ook een stuk hoger, veel hoger dan als je nachtdiensten draait. Om het in verhouding te blijven zien :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:41

Ik werk ook in de zorg, verpleeghuis.. En draai dus ook de bijbehorende nachtdiensten...Zoals nu dus. :P Qua werk is het -over het algemeen- fysiek wat makkelijker. Ik heb zelf geen kinderen, dus weet niet hoe je het als zwangere zou ervaren, maar ik vind de nachten fysiek goed te doen. Wij draaien dan de nachtdienst op zowel somatische afdeling als PG. Je kunt drukke nachten hebben, maar dat is hier dan vnl op de PG; bellen lopen en mensen weer terug naar bed begeleiden.

Zelf vind ik de nachtdiensten niet zo erg, maar ik vind het wel altijd eng. Ik ben sowieso bang in het donker (ook in de ochtend en avonden) en vindt het dan altijd een eng idee dat je ''alleen'' bent. Op de afdelingen boven mij staat ook per afdeling 1 verzorgende of verpleegkundige. Dus wij zijn in totaliteit met zijn 3en in het huis. Als ik met zijn tweeen op de afdeling stond, was ikzelf van binnen wat rustiger geweest en had ik de nachtdiensten waarschijnlijk ook wat leuker gevonden. :Y)

Slapen doe ik nooit zo goed na een nachtdienst, dat maakt voor mij dan ook dat ik eigenlijk maximaal 2 nachten achter elkaar wil hebben. Dan trek ik mijzelf er wel doorheen, meer nachten wordt lastig i.v.m. het slechte slapen. Het nadeel vind ik dan wel altijd het wakker worden, ik voel me daarna vaak altijd een soort van beroerd.. Net zo'n gevoel alsof je teveel borrels gedronken hebt de avond ervoor. :?

Mijn eet ritme is redelijk het zelfde, al snoep ik vaak wel geregeld snachts.. :o Tis maar goed dat ik dan ook maar gemiddeld 2 nachten per maand heb. :') *D