Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:51

Marie111 schreef:
Je ouders denken dus dat openbaar synoniem is voor ongelovig?
Maar in Nederland betekent openbaar juist dat iedereen welkom is op school, maakt niet uit welke achtergrond of geloof je hebt.

Ik heb trouwens "vroegah" op een openbare lbo en christelijke MBO gezeten.
En op de openbare ging het er een stuk christelijke aan toe. Kregen we trouwens gewoon godsdienstles en waren de normen en waarden beter dan de christelijke school.

Ik denk dat dat wel het geval is, lijkt mij niet zo. Het kan overigens ook deels door de status komen. Die was als middelbare school nou niet altijd om van te juichen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:57

NNikki schreef:
Beetje offtopic misschien maar:

Kun je de havo niet aan qua. niveau aangezien je naar het MBO wil?
Als je wel gewoon havo aan kan zou ik die echt afmaken.
Ik ben na mijn TL diploma naar het MBO gegaan en heb zoveel spijt dat ik (zeker met mijn cijfers) niet nog 2 jaar havo heb gedaan.

Denk dat zeker als je van het havo komt het MBO best tegen gaat vallen qua. uitdaging.
Dan kun je daarna altijd op het HBO een paardenopleiding gaan doen. :j

Je kunt toch prima via het MBO naar het HBO, waarom zou dat via de HAVO moeten?

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:57

[/quote]
Maar TS wat wil jij eigenlijk zelf?
En stel dat je een reformatorische MBO gaat vinden die een opleiding paardenhouderij of iets dergelijks aanbied, denk je dan ook een betaalde baan te vinden bij een reformatorisch paardenbedrijf? (daar ken ik er niet 1 van)
En in de paarden is werken op zondag ook heel gewoon, maar is dat voor jou ook gewoon?[/quote]

Ik zou het liefst gewoon doen wat ik wil qua opleiding en school. Ik ken toevallig 1 reformatorisch paardenbedrijf maar verder zou ik er ook voor open staan om op zondag te werken. Wel zou dat met wat mindere mate zijn dan op een andere dag. Een baan vinden is natuurlijk heel moeilijk daar kan ik niks anders van maken. Dus daar kan ik ook weinig van zeggen.

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 23:02

NNikki schreef:
Beetje offtopic misschien maar:

Kun je de havo niet aan qua. niveau aangezien je naar het MBO wil?
Als je wel gewoon havo aan kan zou ik die echt afmaken.
Ik ben na mijn TL diploma naar het MBO gegaan en heb zoveel spijt dat ik (zeker met mijn cijfers) niet nog 2 jaar havo heb gedaan.

Denk dat zeker als je van het havo komt het MBO best tegen gaat vallen qua. uitdaging.
Dan kun je daarna altijd op het HBO een paardenopleiding gaan doen. :j

Ik zou havo aankunnen alleen heb ik het probleem dat ik wiskunde B niet aankan. Terwijl het profiel NT het beste voor me is dan. Dit zorgt er voor dat ik volgend jaar waarschijnlijk zo veel moeilijkheden ga hebben met wiskunde dat ik dan dat jaar niet zou halen. Bij een profiel zoals CM ben ik een ramp in talen behalve Engels. Dan hebben we EM nog maar dat valt ook af aangezien niemand economie aan Mn verstand krijgt :) en daarbij zit ook wiskunde en bij NG heb je wederom wiskunde en daarnaast nog biologie wat nou niet bepaald mijn favoriete vak is om het netjes uit te drukken. Dus dan zou denk ik het mbo overblijven.

Amado7

Re: Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:05

Als je zelf niet gelovig bent, zou ik het inderdaad aanraden om dan niet naar het Hoornbeeck te gaan. Maar TS is natuurlijk gelovig :)

Ts, wat ik me Dan afvraag. Je ouders vinden het wel goed om op zondag te werken met paarden, maar een openbare opleiding mag niet?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:08

Ik zou nadenken of je niet verder wil met HAVO. Je hebt dan uiteindelijk veel meer keuze wat opleidingen betreft. Zoals genoemd valt er in de paardensector geen stuiver te verdienen en zal het vaak neerkomen op stallen uitmesten en tuig poetsen.
Toen ik zo oud was als jij wist ik nog niet goed wat ik wilde worden. Toen ik in het eerste jaar van het HBO zat trouwens ook nog steeds niet. In dat jaar kwam ik er pas achter welke kant ik op wilde. Ben toen nog overgestapt. Ik heb nu uiteindelijk een HBO opleiding (pedagogiek) en werk met paarden (ik geef therapie aan kinderen met paarden). Dus toch nog een beetje paardendroom erbij ;) maar wel met een goede basisopleiding.

Wat betreft het reformatorische stukje. Ik ben zelf ook reformatorisch. Heb op een christelijke basisschool en middelbare school gezeten wat ik als zeer positief en fijn ervaren heb. Vervolgens ben ik op een 'openbare' school verder gegaan met mijn HBO studie. Echt schokkend vond ik dat niet. Het is echt niet zo dat je (zoals sommigen hier denken) je als refo wereldvreemd bent. Ik wist heus wel wat er speelde in de wereld, welke meningen en opvattingen er waren etc. en ik denk dat dat voor velen geldt. Juist in die periode ben ik meer met het geloof bezig gegaan, omdat het je niet meer vanuit school aangeboden wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:15

Bij NG kun je ook kiezen voor wiskunde A.
Biologie en scheikunde zijn wel verplicht (naast ne, en, ma en ckv).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:55

Na het MBO heb je dezelfde keuze mogelijkheden als na de HAVO.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:07

Als je wel iets met groen wilt doen is het wel aan te raden biologie te kiezen! Past ook wel bij groen toch? Of staan er onderwerpen bij waar je niet in gelooft?
Je hoeft een vak ook niet persé heel leuk te vinden om het te kunnen volgen, niet alles is even leuk in het leven. Soms heb je een vak gewoon nodig om verder te komen, dat doet bijna iedereen wel eens (ik vond natuurkunde een ramp maar heb het wel gedaan om vwo te doen). Ik zou het je iig aanraden om havo proberen af te maken, ik denk dat je daar uiteindelijk zeker van gaat profiteren :) Je hebt dan ook meteen meer studiekeuzes.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 03:28

En je kunt ook nog denken aan de optie bijlessen te volgen. Mocht je in een bepaald vak slecht zijn maar je dat niet kunnen kiezen vanwege er slecht in zijn dan kan bijles je verder helpen. Dan heb je nog wat extra tijd om exacter na te denken welk werk je op wilt gaan. Wat zie jij jezelf wel graag doen na je afstuderen? Met paarden is hard werken, meestal ook in de avonden en weekenden, is dat dan wel handig met je geloof en naar de kerk gaan te combineren? Verder verdien je weinig met de paarden. Ik zal als ik jou was gaan voor de havo, dan maar een wat minder leuk vak ertussen, een vak wordt vanzelf leuker als je er meer van gaat weten. En even over die drempel heen zodat je kunt kiezen uit heel veel hbo opleidingen, en eventueel dan doorstromen naar universiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:32

Als meelezer spring ik even kort in op jouw “bezwaren” voor de havo. Ik heb zelf NG gedaan, met wiskunde A, omdat wiskunde voor mij een ramp was. Daarnaast heb ik in de zomervakantie tussen havo 3 en 4 1x per week bijles gehad van een kennis die wiskundedocent is. Uiteindelijk ben ik met een 8 op mijn eindlijst geslaagd en vond ik wiskunde zelfs leuk. Ik zou je keuze voor wel/niet Havo doen zeker niet af laten hangen van één vak.

Ik heb dat jaar, dat je op de havo “extra” hebt, echt ervaren als een positief iets, want in één jaar heb ik veel geleerd en ben ik er achter gekomen wat ik qua vervolgopleiding wilde gaan doen. :) In 4 havo had ik echt werkelijk geen idee wat ik wilde qua opleiding, waar in havo 5 ineens heel veel duidelijk werd. Ik heb eigenlijk spijt dat ik geen atheneum heb gedaan na mijn havo.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:35

Ik zou ook kijken of het mogelijk is om de havo af te maken...evt mij extra ondersteuning op de vakken die je lastig vindt..

Qua MBO groene opleiding met christelijke identiteit is er volgens mij alleen groenhorst toch?

Wat betreft HBO als je richting groen wil is HAS Dronten misschien een optie, heeft iig een christelijke identiteit...

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:48

Van scholen heb ik geen verstand.
Maar ga aub geen opleiding in de paarden doen.
Ik heb een opleiding paardenhouderij MBO niv 4 gedaan.
- Het niveau was al om te huilen..... in de eerste jaar kreeg je dingen als poetsen en opzadelen. Kennen we al. Het enige waar ik iets aan heb gehad is de orun cursus, het ruiter en men bewijs.
- Mbo Niv 4 is manegement gericht. Maar geen een werkgever wil je. Ook niet in andere soorten bedrijven.
- Ik ben nu dus mbo niv 4 afgestudeerd in de paardenhouderij en wat doe ik .... schoonmaak. Kan namelijk niet veel beters vinden.

Dus aub kies een andere opleiding. Er is maar een klein clubje van mijn oude opleiding die in de paarden werken. Dat zijn mensen die al ouders hadden met paardenachtergrond, Ouders die geld hadden om voor hun kind te investeren. Of mensen die toendertijd ook al veel werkten/ hielpen bij bepaalde bedrijven en er zo in doorrolde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:02

juliusceasar schreef:
Marie111 schreef:
Je ouders denken dus dat openbaar synoniem is voor ongelovig?
Maar in Nederland betekent openbaar juist dat iedereen welkom is op school, maakt niet uit welke achtergrond of geloof je hebt.
(....)

Ik denk dat dat wel het geval is, lijkt mij niet zo. Het kan overigens ook deels door de status komen. Die was als middelbare school nou niet altijd om van te juichen

Dat is een naar bijverschijnsel van de schoolstrijd.
De overheid behandelt alle scholen met vergunning (die vergunning is nadrukkelijk op pedagogische zaken gebaseerd ) gelijk. Concreet : ze krijgen even veel geld.

Christelijke (inclusief roomse) scholen en trouwens ook de 'bijzonder neutrale' scholen (bijvoorbeeld op basis van antroposofie ) zijn eigendom van een stichting / vereniging, zodat het eind van het liedje is, dat een school van een schoolvereniging/ schoolstichting meer geld te besteden heeft (overheid plus eigen club geven geld).

Maar zou dat het argument zijn, dan gaat het niet om overtuiging maar om een respectabel, ouderlijk idee 'mijn kind moet naar een goede school'.

En TS, even een nieuwsgierig vraagje : als je een hekel hebt aan biologie, hoezo zou je dan de paarden in willen?
(De enige baan die echt betaalt zijn banen zoals dier fysiotherapie, wat dat betreft zou ik de havo afmaken. Bedrijfsleider, instructeur: allemaal minimaal.)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:13

Brainless schreef:
kwita schreef:
Kies wat bij je past, christelijk kun je ook zijn op een openbare school!

Zoals TS aangeeft willen haar ouders dat niet.

Maar ouders kennen hun kind toch het beste?. Het gaat over haar en haar toekomst,geloof hoort daar geen struikelblok voor te zijn!
( als het er in hun richting niet is zouden er geen gereformeerde boeren kunnen zijn nou geloof me hier in goes zit het vol met gelovige kinderen op een openbareschool).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:21

eclair98 schreef:
gabyfedde schreef:
Aeres MBO Barneveld.

Ik weet niet of Aeres MBO Barneveld een gelovige inslag heeft, maar als het al heeft, wordt er helemaal niks mee gedaan op die school. Heb er zelf twee jaar een opleiding gevolgd...

Toen het nog Groenhorst College heette wel degelijk, heb er zelf ook gestudeerd.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:20

regtur schreef:
Onze kinderen hebben reformatorisch voortgezet onderwijs gevolgd. Het is juist in de beginnende pubertijd heel belangrijk dat de jeugd op school geen zaken leert, ziet , hoort die tegenstrijdig zijn met wat thuis gedacht en gedaan wordt.

Wat wat wat wat? Ik mis een oren-klapper-smiley...

Je oppert dus echt dat je je kinderen geen kennis hebt laten maken met de ‘wereld buiten’ totdat ze een jaar of 17/18 waren? De enige ideeen die ze voorgeschoteld kregen waren vanuit Reformatorisch perspectief?

Wat zullen die een klap gehad hebben in de grotemensenwereld zeg..

Edit: ik heb an sich niets tegen christelijke middelbare scholen.. maar wel iets tegen bovengenoemde motivatie je kind naar een dergelijke school te sturen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:08

Regtur... dus je mag alleen zien en horen wat je zelf denkt. Oef, hoe moet je dan later leren onderscheid maken? Je kent een kant van het leven helemaal niet.
Van veel te beschermd opgroeien is nog nooit iemand beter geworden. Nee, je hoeft je kind niet gelijk met 13 jaar in sex, drugs en rock-and-roll te storten, maar het is wel handig als ze weten dat deze zaken bestaan. En het is van levensbelang dat ze ze herkennen. Waarom? Omdat je niet "nee" kan zeggen tegen iets dat je niet herkent! Vraag dat maar na aan al die meisjes die in de Loverboy verhalen zijn getrapt. Dat zijn bijna zonder uitzondering kwetsbare meisjes. Die echte liefde niet kunnen onderscheiden van fake liefde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:22

Groenhorst was wel Christelijk in de tijd dat mijn zusje er op school zat. Dat is wel alweer wat jaartjes geleden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:57

Stel je voor dat je 12-jarige iets over de evolutietheorie hoort en dat opeens een plausibel verhaal vindt...

Maar ontopic: TS, ik zou de havo toch afmaken. Volgens mij heb je daar veel meer aan dan aan een opleiding als paardenhouderij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:11

Anne. schreef:
Wat zullen die een klap gehad hebben in de grotemensenwereld zeg...

Er bestaat ook een grotemensenwereld binnen de Biblebelt hoor. Wie zegt dat die kinderen na hun schooltijd ineens de wijde wereld in moeten gaan en met, oh gruwel, andersdenkenden om moeten gaan? Die moeten gewoon trouwen binnen de eigen gemeenschap, vroeg veel kinderen baren, vaak genoeg naar de juiste kerk gaan, en netjes alle ongelovigen en andersgelovigen met de nek aankijken. Dat kun je ze niet vroeg genoeg aanleren, toch?

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:23

Zelf als christelijk persoontje vond ik het fijn dat ik een evangelische basisschool had, puur omdat ik het idee had dat ik het christendom heb kunnen leren ontdekken en ik vond dat er een heel fijne sfeer hing daar. Natuurlijk had ik niet echt vergelijk materiaal, maar ik ben blij dat ik naar een evangelische basisschool ging.
Daarna ging ik naar een in naam christelijke middelbare school, maar had net zo goed openbaar kunnen zijn, en ik ben best blij dat ik naar een wat meer openbare school ging op die leeftijd. Ik miste zeker de sfeer die ik gewend was, maar ik vond het fijn dat ik ook wat meer uit die 'bubbel' kwam en op die manier juist mijn eigen geloof kon ontwikkelen, juist omdat ik niet in die bubbel zat. Op die manier leerde ik waarom ik eigenlijk geloof, in plaats van dat ik het gewoon overnam van de omgeving laten we maar zeggen. Het zorgde er bij mij dus juist voor dat ik leerde waarom ik eigenlijk geloofde en wat ik nou juist zo fijn vond aan mijn geloof.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat jij per se dit ook moet doen, omdat het voor iedereen anders is. Het heeft mij in ieder geval goed gedaan ;)

Ga vooral na wat jij zelf wilt, ook als het gaat om niveau! Kijk waar je verder mee komt en als je het belangrijk vindt dat het geloof daar heel zwaar in mee weegt, doe het dan op die manier ;)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:24

oomens schreef:
Anne. schreef:

Er bestaat ook een grotemensenwereld binnen de Biblebelt hoor. Wie zegt dat die kinderen na hun schooltijd ineens de wijde wereld in moeten gaan en met, oh gruwel, andersdenkenden om moeten gaan? Die moeten gewoon trouwen binnen de eigen gemeenschap, vroeg veel kinderen baren, vaak genoeg naar de juiste kerk gaan, en netjes alle ongelovigen en andersgelovigen met de nek aankijken. Dat kun je ze niet vroeg genoeg aanleren, toch?

Wat een flauwe, generaliserende reactie en ook nog eens off-topic. Ik vind de reactie van Regtur ook erg bijzonder en sta er volledig niet achter. Ik ben (nu 23) een beetje uit het biblebelt wereldje gestapt maar heb er door m'n familie nog wel veel mee te maken. En het is echt niet zoals jij het beschrijft.

Ts succes met je keuze! Zou zelf ook nog eens goed nadenken over wat je wilt en of je idd niet nog even een jaartje door zal knokken op de havo. Kan een jaartje afzien zijn maar daarna kun je er heel veel profijt van hebben!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:33

TS. Havo is een mooie voortzetting van je opleiding.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:37

oomens schreef:
Anne. schreef:

Jij bent waarschijnlijk zelf ook weinig in aanraking geweest met deze mensen en het komt op mij ook een beetje over alsof je deze andersdenkenden ook een beetje met de nek aankijkt (er zal waarschijnlijk een reactie volgen dat ik er naast zit). Want deze generaliserende reactie lijkt gebaseerd op... ja wat eigenlijk? Vooroordelen, stereotype beelden, vroeger?