Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:59

Bij ons op school doen ze ook veel beroep op de ouders. En inderdaad de ouders die veel helpen gaan ook mee met dat soort uitjes. Al vind ik dat er ook wel veel roulatie is. Met kerst stonden er weer andere moeders te helpen dan met schoolreisje, en met schoolzwemmen gaan er ook andere moeders mee dan die helpen bij het knutsel-uurtje.

Ik was afgelopen jaar zwaar verbaasd, mijn dochtertje (toen groep 3) ging met de lagere groepen mee op schoolreisje omdat de hogere groepen (groep 3 tm 8) naar slagharen gingen. Echter is die van mij klein van stuk, maar durft ze wel alles. Gevolg, in slagharen mag ze maar in c.a. 5 atracties, en in die atracties (o.a. vliegende olifantjes en draaimolen) moet ze ook nog begeleiding mee hebben. De atracties die ze graag wilt (zoals de boomstammen) mag ze wegens de lengte-grens niet in, ook niet met begeleiding. Dat zag ze niet zo zitten, dus ze kon mee naar een pretparkje waar ze wel alles mocht zonder begeleiding. Omdat ze krap zaten met auto’s stelde ik voor om zelf ook mee te rijden. Kreeg er ook een ander kind bij in de auto. Geen probleem. Ruim 50 minuten gereden, en toen moest ik maar weer terug gaan om 3u later de kids weer op te halen.. Was ik wel zwaar verbaasd over, de andere ouders die reden mochten wel mee naar binnen om daar met een kopje koffie te wachten tot de terug-reis, maar van mij werd dat toch echt niet verwacht.. -O-
En om dan zelf een kaartje te kopen en naast de anderen te gaan zitten voelde ik me ook een beetje bezwaard over, dus ik ben braaf maar taxi gaan spelen..

Ik weet wel dat ik me voortaan niet meer vrijwillig als chauffeur aanmeld, dit koste me gewoon dubbel zoveel reistijd en benzine..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:21

Shanna schreef:
Bij ons op school doen ze ook veel beroep op de ouders. En inderdaad de ouders die veel helpen gaan ook mee met dat soort uitjes. Al vind ik dat er ook wel veel roulatie is. Met kerst stonden er weer andere moeders te helpen dan met schoolreisje, en met schoolzwemmen gaan er ook andere moeders mee dan die helpen bij het knutsel-uurtje.

Ik was afgelopen jaar zwaar verbaasd, mijn dochtertje (toen groep 3) ging met de lagere groepen mee op schoolreisje omdat de hogere groepen (groep 3 tm 8) naar slagharen gingen. Echter is die van mij klein van stuk, maar durft ze wel alles. Gevolg, in slagharen mag ze maar in c.a. 5 atracties, en in die atracties (o.a. vliegende olifantjes en draaimolen) moet ze ook nog begeleiding mee hebben. De atracties die ze graag wilt (zoals de boomstammen) mag ze wegens de lengte-grens niet in, ook niet met begeleiding. Dat zag ze niet zo zitten, dus ze kon mee naar een pretparkje waar ze wel alles mocht zonder begeleiding. Omdat ze krap zaten met auto’s stelde ik voor om zelf ook mee te rijden. Kreeg er ook een ander kind bij in de auto. Geen probleem. Ruim 50 minuten gereden, en toen moest ik maar weer terug gaan om 3u later de kids weer op te halen.. Was ik wel zwaar verbaasd over, de andere ouders die reden mochten wel mee naar binnen om daar met een kopje koffie te wachten tot de terug-reis, maar van mij werd dat toch echt niet verwacht.. -O-
En om dan zelf een kaartje te kopen en naast de anderen te gaan zitten voelde ik me ook een beetje bezwaard over, dus ik ben braaf maar taxi gaan spelen..

Ik weet wel dat ik me voortaan niet meer vrijwillig als chauffeur aanmeld, dit koste me gewoon dubbel zoveel reistijd en benzine..

Schandalig zeg... je krijgt bijna de neiging om je dochter op die dag ziek te melden en lekker samen naar de efteling te gaan.

Anoeska27

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:46

Wij hebben alleen in klas 6 (groep 8) een kamp en verder geen schoolreisjes. Wel heel veel ouderbetrokkenheid, onder andere eens per maand ongeveer de klas even stofzuigen. De kleuters gaan bij goed weer wekelijks naar het bos, daarvoor zijn 3 hulpouders nodig en daar kan je je voor inschrijven. Ook voor speelmiddagen en hulp bij jaarfeesten kan je je inschrijven. Maar gelukkig geen pretparken en binnenspeeltuinen. Hooguit een keer een excursie naar een biologische boerderij, maar dat hangt af van de juf en de klassenouders.

Ook hebben wij sinds kort een schooloudersysteem. Iedere dag is minimaal 1 dagdeel een ouder aanwezig om te helpen met kleine ongelukjes, koffie en thee zetten, een extra doekje door de toiletten indien nodig, kopieerwerk en het doen van de was. Ik werk in de avonden en help 1 dag per week als schoolouder. Je ziet zo een stuk meer van wat er gaande is op school en ik vind het belangrijk dat mijn kinderen het gevoel hebben dat ik betrokken ben. Dat heb ik zelf gemist in mijn jeugd.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:04

Op de school van mijn jongste is het sowieso de OC.
Aangevuld met de klassenouder en evt. via loting van de leerkracht onder de aangemelde ouders.
In de onderbouw vragen ze hier altijd ouders erbij,omdat er altijd te kort aan animo is.
Vorig jaar zijn er ouders van andere klassen en OC leden mee geweest.
In de midden en bovenbouw is het ook standaard de OC en mocht het nodig zijn ouders.
Ik doe op deze school bewust niet veel,want er heerst een vriendjespolitiek waar ik dus falikant tegen ben! _-:(
Op de oude basisschool van mijn oudste ging het anders.
Ik hielp veel daar,samen met een moeder en een oma van een klasgenootje.
Wij mochten ook altijd mee op schooreisje of andere uitstapjes.
Ik ben blij dat ik nu niet meer mee hoef op schoolreisjes.
Ik was altijd helemaal gesloopt erna. :z

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:29

Als oud-juf snap ik dus nooit t enthousiasme voor de schoolreis...
Ik herken t wel, als juf dus maar ook als ouder. Het is dan ook belangrijk dat school een standpunt inneemt en dit blijft hanteren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:40

Laat ik maar niet over spelletjesdag hebben :brr: :brr: :brr:

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:09

Bij ons gaan de klassenouders altijd mee en er is een inteken lijst, je hebt dan een week om in te tekenen en daarna trekt de leerkracht lootjes en bepaald zo welke ouders nog meer mee gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:10

De school waar mijn kinderen zaten kregen de ouders die veel op school deden voorrang. Maar werd wel gekeken of ouders er ook geschikt voor waren.

Deden ze dat vroeger bij ons op school ook maar.
Toen 2x naar de Efteling geweest en 2x dezelfde moeder mee als begeleid moeder. Mens vond alles eng, wat resulteerde dat ons groepje nergens in mochten. Erg leuk als je dan verhalen hoort van andere uit de klas dat ze bijna overal in mochten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:16

Haha wat grappig, bij mij op school was het precies andersom. Wij hadden altijd te weinig vaders en moeders die mee konden/wilden.

Een keer kon het bijna niet doorgaan en omdat mijn mama vrij had, heeft ze zich toen maar aangemeld. Ik was daar uiteraard heel boos over, ik wilde mama helemaal niet mee :+

Maar bij jullie dus precies andersom. Heel eerlijk denk ik dat het wel zo netjes is om de mensen die normaal ook de niet-leuke activiteiten doen voor school als eerste mee te laten gaan. Daarna misschien gewoon loten?

Edit: bij mij gingen er ook maar tot groep 3 ouders mee. Daarna liepen we zelfstandig in groepjes rond door het park. Dat ging echt prima. We wisten dan overigens wel waar de juffen zaten, zodat we daar ten alle tijden naar toe konden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:50

Bij ons zat dit wat anders. 1 keer per jaar gingen we op schoolreis (natuurlijk tussendoor wel allerlei excursies, dit alleen met de eigen klas) met de hele school. Dit heette de verrassingsdag, en er mochten alleen vaders mee. Die begeleidden allemaal met z’n tweeën een groepje van zo’n 10 kinderen uit de onderbouw. De bovenbouw mocht zelf op pad. Natuurlijk liepen er ook overal in het park (meestal Efteling oid) juffen en klassenouders. Ik heb dit zelf altijd als heel leuk ervaren. Volgens mij was er ook altijd genoeg animo voor. Excursies vaak ouders om te rijden (idd meestal dezelfde) maar ik weet dat we ook een keer met de bus zijn gegaan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:20

Nou, ik werk in een populair schoolreis park en daar moet tot een bepaalde leeftijd begeleiding mee. ''Nee, de kinderen zijn heel lief hoor.'' NOU NIET DUS? Vaak kunnen we ze op de kop uit de bosjes trekken... Nee, ik ben blij dat er verplicht begeleiding mee moet.

Hoe het vroeger bij mij op school ging, weet ik niet. Wel de verschrikkelijke schijnheilige klassen ouders (die waren bij ons schijnheilig, geen idee hoe het op andere scholen zit) die vaak mee gingen...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:47

Lieke schreef:
De kinderen. De rest lijkt me bijzaak.

Echt he! Waar kunnen mensen zich druk om maken....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:08

Bij ons kan je je opgeven voor het schoolreisje. Bij te veel vrijwilligers wordt eerlijk gekeken wie er de voorgaande jaren al mee waren dat niet steeds dezelfde ouders mee mogen met het schoolreisje.

Ik ben 2 keer meegeweest. En ja ik ben blij dat ze niet kijken naar de hoeveelheid die je op school doet. Ik werk full-time.

Dus ja ik ben zo werkende moeder die niet in de schoolbieb kan staan. Tja,..stelselmatig lukt gewoon niet. Sorry.

Ben wel een tijdlang luizenmoeder geweest.

Ik ben diegene die ze altijd bellen voor de excursies omdat ik daar tussen het werk door nog wel eens tijd voor vrij kan maken.

Ik help dus daar waar ik kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:29

Britta31 schreef:
Laat ik maar niet over spelletjesdag hebben :brr: :brr: :brr:

Haha vreselijk idd :') ik was gesloopt. Schoolreis trekt me ook helemaal niet. Dodelijk vermoeiend zoiets. Maar er zijn aanmeldingen genoeg dus ik hoef me niet bezwaard te voelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:38

Zelf leerkracht van speciale kinderen. Wij gaan ieder jaar 3 dagen op schoolkamp. Middenbouw en onderbouw 1 dag schoolreis. Wij vragen geen ouders mee. Leerlingen reageren zo anders met ouders erbij. Veel fijner zonder ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:46

Ik denk dat ik een beetje een mix zou proberen te vinden, waarbij je ook niet in 1 jaar alle ouders hoeft te hebben. Een paar nieuwe ouders om erbij te betrekken, en een paar ouders die vaker helpen om ze te belonen en ook omdat die dan weer de andere ouders mee kunnen trekken. (Samen een dagje op schoolreis maakt het ook daarna makkelijker om samen iets anders te doen.)

Overigens heb ik geheel immoreel maar erg leuk als dochter-van-de-juf verscheidene schoolreisjes gescoord! Een paar keer ben ik ook met groepjes meegegaan van de leeftijd dat ze wel zelfstandig wilden maar je ze nog niet helemaal zonder toezicht wilde laten rondlopen, dus dat was nog wel nuttig ook. (Maar eerst en vooral ook leuk.)
Maar goed dat de Luizenmoeders daar geen kritische vragen over stelden. (Of misschien wel, maar dan heb ik dat niet meegekregen :P )

Oh ja, en ik geloof wel dat de school als regel had dat ouders nooit bij hun eigen kinderen in het groepje werden gezet.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:50

Bij ons gaan de klassenouders mee (Ik dus :D ) En de leerkracht en dan nog 1 ouder die gevraagd wordt door de leerkracht

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:55

tengeltje11 schreef:
Ook,ik lees dit met open mond.
1begeleider voor 4-5 kinderen?
Dat is toch overdreven?

Hier gaan de kleutertjes bv op schoolreis naar het pretpark en gaan gewoon de vaste juffen mee + de directeur en nog bv een stagair of iemand anders die kan van de school uit.
Dan gaat het over bv 45 kinderen tussen de 3 en 6 jaar,met 4-5 begeleiders.

Waarom zou dat onverantwoord zijn?

Ze stappen altijd in rij met handjes vast,gaan overal in groep naartoe.

Als ze naar de binnenspeeltuin gaan,enkel de vaste juffen,want in een binnenspeeltuin kan ook niemand weg raken.

Wat daar onverantwoord aan is,geen idee.
Iedereen geeft hier verjaardagsfeestjes in binnenspeeltuinen.
Daar komen zat 15 kindjes op af en is er enkel een mama van de jarige ofzo.

Heel vreemd dat daar zoveel ouders voor nodig zijn.

En bv de lagere klassen(6+) zijn in belgie ook makkelijk 25+ leerlingen.
Daar gaan ze op schoolreis met 2 begeleiders.

Zo ging dat in het verleden in Nederland ook. Toen ik op de basisschool zat (en dat is toch al heel lang geleden ondertussen) had je bv ook al genoeg klassen met 25 plus kinderen. Tot mijn ouders naar Friesland verhuisde, zat ik zelfs altijd in klassen met 28/29 kinderen. Met andere woorden; die zogenaamd grote klassen van tegenwoordig zijn helemaal niet zo nieuw; dat bestaat al heel lang.
En als we op schoolreisje gingen was het 2 leraren die meegingen en verder niet...van de kleuterschool weet ik het niet meer, maar de lagere school (groep 3 tot en met groep 8 basisschool) kan ik me nog wel herinneren en er gingen nooit ouders mee.

Toen werden ouders ook niet opgezadeld met dingen als wc schoonmaken (hoe kom je er bij om dat door ouders te laten doen?) of allerlei andere klusjes. enige wat van ouders werd verwacht, dat ze in het publiek zaten met dingen als bv schooltoneelopvoering en dat was het zo'n beetje wel. Geen klusjes, verplicht oppassen etc etc....

Ik vind het dan ook een vreemd fenomeen in hoeverre ouders voor allerlei karretjes gespannen worden door basisscholen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:02

Toen ik op de basisschool zat in de jaren ‘90 nooit zo’n grote klas gehad hoor. Met 20 hield het wel op.
Op mijn eerste basisschool waren alle kleuters 20kids, groep 3-4-5 een combiklas van 20kids en groep 6-7-8 een klas van 20kids ongeveer :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:13

Zal ook per regio verschillen.
Toen we in Friesland kwamen wonen kwam ik ineens in een klasje van in totaal 4 leerlingen terecht. School was zo klein dat klassen gewoon samengevoegd waren. Groep 1 en 2 zaten bij elkaar. Dan had je een lokaal waar groep 3 tot en met 5 zaten. En dan het lokaal waar ik zat; groep 6 tot en met 8. In totaal zaten we met 12 leerlingen en dat was dan 3 verschillende klassen. Kom je van een school waar ik met 28 man in 1 klas zat.
Ik vond het niet fijn, want op mn oude school kreeg je meer aandacht ondanks dat er meer kinderen in de klas zaten. Maar op die basisschool in Friesland moest de leraar zn aandacht aan 3 klassen besteden. Dus 1 groep kreeg uitleg en moest je aan het werk.....zo ging het overigens op mn oude school ook, maar waar het daar mogelijk was om dingen te vragen als je ergens niet uit kwam, was dat op die nieuwe school niet mogelijk. Want tja; groep 7 moet ook les krijgen en daarna is groep 6 aan de beurt.
Nu besef ik me zeker dat die school weer compleet het andere uiterste is, maar moest je als ouder kiezen tussen die 2 uitersten, dan wist ik het wel als ik kinderen had; ik ging voor de school met grote klassen, maar waardoor dus wel elke groep zn eigen leraar heeft. Want uiteindelijk krijgt je kind dan wel meer aandacht dan op een mini schooltje waar 1 leraar 3 klassen onder zn hoede heeft tijdens de les.

sorry...was lang offtopic stukje

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:23

Mijn zoontje is begonnen dit jaar met 13,na kerstvakantie zijn er 3 kinderen bijgekomen, nu 2 kindjes. Denk dat ze rond de 20 gaan eindigen. Als ik het soms hoor mag ik nog van geluk spreken.

Hier trouwens geen ouders die wc s moeten kuisen, speelplaats bewaking moeten doen.Daar is personeel voor.

Hier is er een ouderraad waar je mee kan in participeren. Geheel vrijwillig. Zou kinderen ook niet naar een school sturen waar je verplicht bent om klusjes te doen of te helpen bij zaken.

Hier iedereen is thuis, genoeg mensen die voltijd werken.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:32

Coby schreef:
Zelf leerkracht van speciale kinderen. Wij gaan ieder jaar 3 dagen op schoolkamp. Middenbouw en onderbouw 1 dag schoolreis. Wij vragen geen ouders mee. Leerlingen reageren zo anders met ouders erbij. Veel fijner zonder ;)

Zo, jij neemt me de woorden uit de mond :D Op uitstap gaan met ouders en de kinderen waar ik les aan geef, is meer uitdaging dan zonder :=

Ik sta zelf dus ook in het buitengewoon onderwijs (kinderen met ASS), vorige week zijn we 3 nachten 'op kamp' geweest. Met 35 begeleiders, voor 114 kinderen. Geen enkele ouder, allemaal personeel van school :) Maar wij hadden wel gemiddeld 2 begeleiders per klas (van 8 kinderen, dus 1 begeleider per 4 kids). Dat is ook nodig !

Ik sta zelf bij een van de jongste groepen (onderbouw), en zou het met mijn kids ook niet verantwoord vinden om met minder begeleiding op stap te gaan :n

Vanuit dat opzicht snap ik het wel om ouders bij te vragen, maar ik zou het 'als school' altijd eerst binnen de school op proberen te lossen. Daarna 'gewoon' briefjes meegeven, maar dat is in NL blijkbaar anders geregeld dan in BE :D Hier worden ouders af en toe wel gevraagd om te helpen, op de opendeurdag, bij kerst, ... . Maar daar zijn nooit echt problemen om geweest gelukkig!

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:44

Wat een reacties! Leuk!

Ik stond er zelf ook wel van te kijken dat het echt zo'n ding is. Beide kampen kan ik wel begrijpen, ben blij dat ik er geen beslissing over hoef te nemen :o

Ik ben zelf al 5 jaar klassenouder en ben 1x mee geweest op schoolreis. Mijn dochter vindt het (nu iig nog) heel leuk als ik op school help.

Vorig jaar had de juf het met stagiaires enz geregeld en gingen er geen ouders mee. Dat vond ik eigenlijk ook wel prima.

Ik vind het vooral belangrijk dat er mensen mee gaan die er geschikt voor zijn. Die makkelijk benaderbaar zijn en de kinderen graag helpen als er iets is. Ook hebben we eens gehad dat er iemand mee ging die de namen niet eens kende en de ouderbijdrage niet betaalde 'want ze kosten al zo veel'. Die kwam in de plaats voor iemand die wel veel doet en graag mee had gewild.

Aan de andere kant was het voor het kind wiens moeder eindelijk eens o school was natuurlijk erg leuk. Ik denk dat we dat als ouders vooral voorop moeten blijven zetten: wat is het leukst voor de kinderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:55

xxCYNNxx schreef:
Zo ging dat in het verleden in Nederland ook. Toen ik op de basisschool zat (en dat is toch al heel lang geleden ondertussen) had je bv ook al genoeg klassen met 25 plus kinderen. Tot mijn ouders naar Friesland verhuisde, zat ik zelfs altijd in klassen met 28/29 kinderen. Met andere woorden; die zogenaamd grote klassen van tegenwoordig zijn helemaal niet zo nieuw; dat bestaat al heel lang.
En als we op schoolreisje gingen was het 2 leraren die meegingen en verder niet...van de kleuterschool weet ik het niet meer, maar de lagere school (groep 3 tot en met groep 8 basisschool) kan ik me nog wel herinneren en er gingen nooit ouders mee.

*knip*

Ik vind het dan ook een vreemd fenomeen in hoeverre ouders voor allerlei karretjes gespannen worden door basisscholen.

Vroeger ging je met de bus op schoolreisje en op kamp (evt fietsen).
Daar is helaas nu geen geld meer voor.
Er zijn nog maar weinig scholen die daar een budget voor hebben en daardoor wordt er ook meer gebruik van ouders gemaakt vergeleken met vroeger.

Ook wordt door veel parken begeleiding verplicht gesteld onder een bepaalde leeftijd.
Daarvoor heb je dus ook mensen nodig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:18

dat klopt brainless....bus of anders op de fiets.
Ik begrijp dat het voornamelijk door geldgebrek veranderd is. Maar dat het al zover gaat dat ouders zelfs klusjes als schoonmaken moeten opknappen, vind ik echt een stap te ver.

Met uitjes als naar een pretpark is juist de hulp van ouders dan wel weer handig ja. Ook gezien de begeleiding die de parken eisen.