Stage verplicht weekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:02

KimD schreef:
plantje01 schreef:
Ik zou het echt niet chill vinden. Als stagiair wordt je niet betaald, moet je de poedersuiker vaak doen etc. Mijn huidige stage is een ma/vrij baan dus geen mogelijkheid tot weekend, maar vorig jaar werd dat gewoon met mij overlegd. Ik kon veel leren van die zaterdag omdat het anders verliep. Maar het was wel wanneer het mij uitkwam kon ik in het weekend komen. Toen ook geen stagevergoeding.

Vaste werknemers moeten ook vaak 'poedersuiker' doen, dus stagiaires ook, lijkt me niet meer dan normaal.

Bij ons draaien de stagiaires mee als werknemers, dus niet alles zullen even leuk zijn.

Ik vraag me altijd af wat het probleem is bij het werken van een weekend. Het zit toch tussen de oren volgens mij, dat dit vrij 'moet' zijn.

TS heeft geen probleem met werken in het weekend. Het is probleem is dat ze dan niet naar haar BETAALDE baan kan.

Wellicht iets met inkomen waarmee je je kosten kan betalen...en misschien betaald TS wel haar eigen ziektekosten etc.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:04

Ik studeeer HBO-V
Tijdens mijn eerste stage in het ziekenhuis moest ik 5 weekenden van de 10 weken meedraaien en tijdens mijn afgelopen stage mocht ik gelukkig zelf mee beslissen over mijn rooster. Dus wanneer ik aangaf dat ik op zaterdag een baantje had om mijn studie te financieren zochten we samen naar een oplossing.

Dat mensen buiten kantoortijden en ook in het weekend zorg nodig hebben, prima.
Maar als student ben je boventallig en moet er samen met jou gekeken worden naar een oplossing :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:07

Cowgirl schreef:
KimD schreef:

Vaste werknemers moeten ook vaak 'poedersuiker' doen, dus stagiaires ook, lijkt me niet meer dan normaal.

Bij ons draaien de stagiaires mee als werknemers, dus niet alles zullen even leuk zijn.

Ik vraag me altijd af wat het probleem is bij het werken van een weekend. Het zit toch tussen de oren volgens mij, dat dit vrij 'moet' zijn.

TS heeft geen probleem met werken in het weekend. Het is probleem is dat ze dan niet naar haar BETAALDE baan kan.

Wellicht iets met inkomen waarmee je je kosten kan betalen...en misschien betaald TS wel haar eigen ziektekosten etc.

TS heeft überhaupt geen probleem want ze hoeft helemaal geen stage te lopen in het weekend maar 2 vaste dagen in de week :+

Maar ik vind het ook niet meer dan logisch dat je met zulke opleidingen ook in het weekend stage loopt. Het zijn sowieso nooit alle weekenden, en je krijgt dan doordeweeks een ‘weekend’ dus ms kan je dan wel werken als het echt een probleem zou zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:07

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar als je echt in het weekend wordt ingedeeld op stage, is het dan niet mogelijk om je betaalde werk op een doordeweekse dag te doen?

KimD

Re: Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:09

Ik heb het dan ook niet over TS!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:15

KimD schreef:
Ik heb het dan ook niet over TS!

Als dat zo is excuses, zo had ik het niet begrepen.

Ik vond het altijd fijn in het weekend werken. Vaak meer salaris en door de weeks 1 of 2 dagen vrij. Afhankelijk van je rooster uiteraard.
En ik pakte ook altijd een feestdag mee, zelfs bij mijn vrijwilligerswerk.

Zou dat wel weer graag willen. Avond ook geen probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:18

In de zorg heb je overigens vrij weinig extra salaris nog in het weekend, dus daar hoef je het niet voor te doen. Alleen de nachten tikken nog een beetje aan.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:19

KimD schreef:
Is bij ons ook niet meer dan normaal. Stagiaires komen intern en worden mee ingeroosterd, weekenden, feestdagen, avonden etc. Een stage is niet om betutteld te worden lijkt me, maar om een kijkje te nemen in het 'echte' werkleven.

Hier ben ik het wel mee eens. Stage is meedraaien in het echte werkleven en in de zorg hoort daar nu eenmaal ook weekenden en avonden/nachten bij. Straks in je werkende leven moet je dat ook regelmatig en niet maar 1 x in de 3 maanden Ofzo. Dus beter nu al meekijken hoe het dan gaat, of dingen misschien anders zijn dan doordeweeks.

Ik heb een hele andere opleiding gedaan en was verplicht intern te gaan bij mijn eerstejaarsstage. Dus meer een snuffelstage. En die stages uit het eerste jaar waren ook nog niet eens helemaal in het vakgebied waar we uiteindelijk voor opgeleid werden. Maar het moest verplicht intern omdat de bedrijven waar we die stage moesten lopen ook niet van 9.00 tot 17.00 werkte.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:20

Maar als je al een bijbaan in het weekend hebt, weet je toch hoe het is om in het weekend te werken? Of zeg ik iets heel stoms? :+

Ik volg ook een opleiding in de zorg en heb gewoon overlegd op stage en zij vonden het prima als ik alleen doordeweeks kwam toen ik nog 36 uur per week stage liep. Ik vind het super dat we een stagevergoeding krijgen, maar als ik niet op mijn vaste dag in het weekend werk kan ik halverwege de maand al niet meer tanken, dus ik "moet" wel werken. Ook dit verschuiven is niet gunstig. Loop dan een hoop ORT mis (wat naar klinkt, maar ik heb het echt nodig. Is geen vetpot allemaal helaas). Overigens werk ik in het weekend ook gewoon in de zorg, maar dan bij twee andere instellingen, dus ik weet prima hoe het is om in deze sector in het weekend te werken.

Verootjoo, zondags verdien je overdag meer dan 's nachts doordeweeks. 's Nachts is maandag-vrijdag 144% en zaterdag 149%. Zondag is 160%.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:21

Hoort er mijns inziens gewoon bij zeker in de zorg. Ik doe geneeskunde en kom net uit mijn eerste coschap (3e jaars) en wij moesten ook 2 weekenddiensten en 2 avonddiensten mee draaien. (Nog zonder stagevergoeding, zelfs voor je parkeergeld mag je zelf opdraaien :') )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:29

PeerAppel schreef:
Maar als je al een bijbaan in het weekend hebt, weet je toch hoe het is om in het weekend te werken? Of zeg ik iets heel stoms? :+

Ik volg ook een opleiding in de zorg en heb gewoon overlegd op stage en zij vonden het prima als ik alleen doordeweeks kwam toen ik nog 36 uur per week stage liep. Ik vind het super dat we een stagevergoeding krijgen, maar als ik niet op mijn vaste dag in het weekend werk kan ik halverwege de maand al niet meer tanken, dus ik "moet" wel werken. Ook dit verschuiven is niet gunstig. Loop dan een hoop ORT mis (wat naar klinkt, maar ik heb het echt nodig. Is geen vetpot allemaal helaas). Overigens werk ik in het weekend ook gewoon in de zorg, maar dan bij twee andere instellingen, dus ik weet prima hoe het is om in deze sector in het weekend te werken.

Verootjoo, zondags verdien je overdag meer dan 's nachts doordeweeks. 's Nachts is maandag-vrijdag 144% en zaterdag 149%. Zondag is 160%.

Oh, ik dacht dat de nachten meer waren.
Maar vroeger was de ORT echt een stuk hoger :=
Zaterdag is trouwens toch pas na 13.00uur ofzo ORT. Niet in de ochtend iig.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:32

lovelucydan schreef:
Ik begeleid stagiaires in de zorg. Ja het hoort er wel bij vind ik. Ik vind het ook een stukje mentaliteit alle diensten draaien....
Je kiest voor de zorg, tijdens je opleiding zou het toch gek zijn als je alleen doordeweeks ervaring hebt en geen idee hebt hoe het er in het weekend aan toe gaat? Krijg ook regelmatig stagiaires die alleen vroege diensten willen draaien. Dat kan ook niet. Ik denk altijd zo het kan zo zijn dat dit later mijn collega word, zou ik daar dan op kunnen bouwen dat we samen de dienst tot een goed einde kunnen brengen en zullen we de werklast eerlijk verdelen? Want ja de zorg is zwaar....

Dus als je je weekendbaan moet houden om je studie te kunnen financieren moet je maar niet in de verpleging/zorg? :') Het is niet dat TS niet wilt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:32

Wat ik zwaarder zou laten meewegen is of er voldoende begeleiding is in het weekend. Als stagiaire loop je daar om dingen te leren. Voor je eigen opleiding en kennisverhoging. Als er geen mensen zijn om je te begeleiden en je gewoon een goedkope/gratis werkkracht ben, dan zou ik eerder bedanken, dan wanneer er wel mensen zijn om me te begeleiden.
Als ik (even gechargeerd en oneerbiedig gezegd) flutklusjes wil doen, dan werk ik wel bij mijn eigen baantje waar ik er ook nog geld voor krijg, zodat ik mijn vaste lasten kan betalen.

Dat gezegd hebbend; in mijn eigen stages werkte ik soms wel eens 7 dagen per week, gewoon omdat ik het werk zo leuk vond en ze uit de brand hielp. Maar ik was op dat moment niet afhankelijk van een bijbaan ernaast.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:35

Ik vind stage lopen in het weekend niet gek in zo'n sector. Ik werk in de horeca en onze stagaires komen ook echt niet onder de weekenden uit...

Met werk / geld verdienen snap ik dat het lastig is, maar wie weet is er met de bijbaan iets te regelen om door de weeks (avonden) te werken ipv het weekend als je dan stage moet lopen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:58

verootjoo schreef:
PeerAppel schreef:

Oh, ik dacht dat de nachten meer waren.
Maar vroeger was de ORT echt een stuk hoger :=
Zaterdag is trouwens toch pas na 13.00uur ofzo ORT. Niet in de ochtend iig.

Na 12.00, maar een van mijn baantjes valt onder een andere CAO waardoor ik de hele dag 25% ORT heb. Tikt best aan op 8 uur. Hier werk ik om het weekend, het hele jaar door. Ruilen/niet gaan is dan ook een hele ingewikkelde en kostbare beslissing, die ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen. Om het weekend werken is alleen niet genoeg en daarom werk ik in mijn "vrije weekend" nog 2 ochtenddienstjes ergens anders. Die zaterdag doet dan inderdaad niet veel, maar die zondag wel.
En ff hoor. €11,20 voor een uur op mijn werk en iets van €3 voor een uur op stage. Zelfde werkzaamheden, zelfde verantwoordelijkheden, zelfde werkdruk. :=

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:01

Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes. Bij ons op kantoor draaiden we soms op stagiaires, echt te gek voor woorden. Studeren is duur, veel studenten werken naast school om alles te kunnen betalen. Niet iedereen zijn ouders hoesten alles op. En dan moet je in het weekend voor niks komen meedraaien, terwijl je gewoon ook geld moet verdienen. Uiteraard hoort het bij je werk na studie er gewoon bij, maar dan krijg je er geld voor.

Denk dat deze studie dan alleen is voor mensen met rijke ouders of mensen die thuis wonen en niets hoeven mee te betalen. Een beetje gemiddelde student die zijn zaterdag baantje nodig heeft om rond te komen kan niet twee weekenden inleveren om stage te komen draaien. Wil je dat als werkgever wel per sé, geef dan een stagevergoeding. Vinden we het gek dat mensen met zulke balachelijke studieschulden van school af komen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:06

Je krijgt wel stagevergoeding in de zorg hoor, Ceffyl.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:09

Het ligt aan je soort stage. Als je vanuit school vaste dagen hebt gekregen zijn dat je stagedagen. Heb je een stagejaar dan gaat dat wat mij betreft in overleg. Ik vind het niet perse nodig maar wel verstandig om iig een aantal keer een weekend te hebben gewerkt. Maar ik vind dat een stagiaire in principe door de week de uren hoort te maken

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:15

plantje01 schreef:
Ik zou het echt niet chill vinden. Als stagiair wordt je niet betaald, moet je de poedersuiker vaak doen etc. Mijn huidige stage is een ma/vrij baan dus geen mogelijkheid tot weekend, maar vorig jaar werd dat gewoon met mij overlegd. Ik kon veel leren van die zaterdag omdat het anders verliep. Maar het was wel wanneer het mij uitkwam kon ik in het weekend komen. Toen ook geen stagevergoeding.

Het is echt niet zo dat stagiaires ( bij ons toch) ingezet worden om rotklusjes op te knappen. Je loopt stage om een vak te leren. Het vaste team investeert tijd en energie om je de kneepjes van het vak te leren., en je doet leerzame ervaringen op.

Dat is eigenlijk je betaling. Het is gewoon school.
Als je een stage vergoeding krijgt is dat alleen maar mooi meegenomen.

Zo zie ik het in ieder geval.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:19

Esirene schreef:
lovelucydan schreef:
Ik begeleid stagiaires in de zorg. Ja het hoort er wel bij vind ik. Ik vind het ook een stukje mentaliteit alle diensten draaien....
Je kiest voor de zorg, tijdens je opleiding zou het toch gek zijn als je alleen doordeweeks ervaring hebt en geen idee hebt hoe het er in het weekend aan toe gaat? Krijg ook regelmatig stagiaires die alleen vroege diensten willen draaien. Dat kan ook niet. Ik denk altijd zo het kan zo zijn dat dit later mijn collega word, zou ik daar dan op kunnen bouwen dat we samen de dienst tot een goed einde kunnen brengen en zullen we de werklast eerlijk verdelen? Want ja de zorg is zwaar....

Dus als je je weekendbaan moet houden om je studie te kunnen financieren moet je maar niet in de verpleging/zorg? :') Het is niet dat TS niet wilt

TS kijkt ook niet naar mogelijkheden om op haar *vrije weekend doordeweeks* of na school te werken. Mogelijkheden genoeg lijkt mij.
Of overleggen op stage dat je extra op zondag komt om op zaterdag te werken. Bij ons moeten ze 1 weekend per 4 weken draaien. Dat is een voorwaarde om stage te lopen. Ze krijgen gewoon stage vergoeding volgens mij iets van 150 euro

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:23

Ceffyl schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes.

Precies dit. Tuurlijk hoeven ze niet voor de hoofdprijs, maar als er verwacht wordt dat stagiaires volop meedraaien met normale krachten, dan ook voor een normale vergoeding.

Olikea schreef:
Het is echt niet zo dat stagiaires ( bij ons toch) ingezet worden om rotklusjes op te knappen. Je loopt stage om een vak te leren. Het vaste team investeert tijd en energie om je de kneepjes van het vak te leren., en je doet leerzame ervaringen op.

Maar op veel plaatsen gebeurt dat wel. Nu heb ik het tot nu toe altijd getroffen met mijn stage maar ik heb van een hele hoop wel anders gehoord.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:26

Olikea schreef:
plantje01 schreef:

Dat is eigenlijk je betaling. Het is gewoon school.
Als je een stage vergoeding krijgt is dat alleen maar mooi meegenomen.

Zo zie ik het in ieder geval.

Hier ben ik het mee eens.

Je zou eens moeten weten hoeveel tijd het kost om alles goed uit te leggen in alle rust en dingen voordoen en zelf laten proberen.

Plus na 12 jaar in de zorg elke zoveel maanden opnieuw het zelfde verhaal uitleggen kost energie.

Er komen soms stagiaires waarvan je weet die hebben het in zich en knallen echt dat geeft voldoening. Soms een paar die meer tijd kosten maar het wel in zich hebben en sommige die hebben het gewoon niet in zich.
Het begint met de juiste mentaliteit, initiatief nemen, plezier erin, discipline, het hart op de juiste plek dan ben je al een heel eind.
Wat ts aankaart vind ik een gebrek aan mentaliteit en initiatief nemen ( wat kan doen Ik doen om het te laten slagen)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:34

Ik ben leerling hier is het normaal om 2 weekenden per maand te werken. Maar ik krijg ook gewoon betaald als werknemer niet als stagiaire die 1.75 per uur vergoeding krijgt. (Zo was het toen)

Ik moest toen ik stage liep af en toe is een weekend werken, meestal als mijn stage begeleider er dan was. Maar dit was echt niet iedere maand en zeker geen 2x. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:40

Volgend jaar ga ik coschappen beginnen en daar horen nachtdiensten, weekenden en feestdagen er soms ook bij. Vind zelf ook gewoon erbij horen, hoort er erna ook bij.

bokker01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:43

Lovelucydan:

De reden waarom ik dit topic ben gestart is omdat ik nieuwsgierig was hoe andere hier over dachten. Mijn stage vroeg of ik een aantal keer een weekend mee kon draaien, ik heb aangegeven dat ik ook gewoon een weekend baan heb als helpende bij een andere instelling, maar
dat er in overleg wel het een of ander mogelijk is. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje raar om meteen te zeggen dat ik een gebrek heb aan mentaliteit en initiatief. Ik zocht hier niet naar een oplossing of advies maar was gewoon nieuwsgierig hoe andere hier over denken! :) Maar goed ik wil er verder ook een punt van maken, vind het leuk om te lezen hoe iedereen hier over denkt.