Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:07

Heb je in de afgelopen maanden alles op papier gezet en een dossier opgebouwd? Kun je aantonen dat jij al die gesprekken hebt gevoerd met het oog op verbetering?

Buiten dat jij en het bedrijf hier niets aan hebben, heeft hij hier ook niets aan. Je fungeert nu als dagbesteding, hij leert hier niets van. Er staan tot op heden nog geen sancties op, dus buiten dat hij inhoudelijk niets leert, leert hij ook niet hoe het werkt in het bedrijfsleven. Hij houdt een plek bezet voor iemand die wel wil.
Ga het gesprek aan, beëindig de stage. Succes.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:09

Nog even over duidelijker zijn, met de hand op tafel slaan etc:
Dat is gebeurd. Ik sta absoluut niet bekend als té lief, eerder als iemand die haar woordje klaar heeft en vaak direct of bot kan zijn. Toen dat niks uithaalde hebben we het gesprek met de directeur gevoerd. Zoals hierboven beschreven.

En dat opschrijven: dat doe ik zelf en ik vertel het hem ook te doen. Hij doet het niet.

Maar goed, ik ga geen verdediging voeren, want het is helemaal geen punt van discussie die voldoende of onvoldoende.

De leraar zei al wel dat ik me kon voorbereiden op een bezoek van G’s vader. Soit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:10

Olympia96 schreef:
Poehee, dat zijn veel reacties en nagenoeg unaniem.

Even een paar antwoorden:
Of er iets leuks aan hem is? Vast. Maar hij is niet een persoon die bij mij als persoon past. Zijn vrienden vinden hem vast leuk. Zijn familie zeker.

Personeelszaken heeft me ook geadviseerd in de afgelopen vier maanden als het ging om gespreksvoering. Niet l*llig bedoeld, maar ik heb mijn diploma’s (hbo en wo) Communicatie al jaren op zak, en ik had zelf al alle ingangen geprobeerd. Ik heb zelfs aan hém gevraagd hoe ik met hem om moet gaan. Ook dat weet ie niet.

Waarom ik advies vraag...
Ik ben een vechter en geef niet graag op. Dat dat ook mijn valkuil is, dat blijkt in deze en jullie punt is daarom zeer terecht. Mijn lontje is vrij lang en mijn geduld vaak best goed. Maar toen ik er vandaag achter kwam dat hij gelogen heeft, toen ging er een knop om.

Hem nú terugroepen kan niet. Hij is op voetbalkamp in het buitenland. Kost twee stagedagen. Heeft geen vrije dagen meer over, dus ik heb gezegd dat hij sowieso die dagen moet inhalen. Om hem te leren dat er regels zijn waaraan hij zich moet houden. Maar vooral omdat hij wist dat het stagedagen kostte maar niet met oplossingen kwam (dan had ik ze kwijtgescholden het gaat mij om initiatief).

Mijn (onze) zieke directeur is op de hoogte. Die wilde per direct zijn stage stoppen. Maar ik vond dat hij in ieder geval een kans moest krijgen om te kunnen verbeteren. Dat is nu onze deal.

@Gillbo: ik kan mijn verhaal flink onderbouwen (en dat heb ik toch gedaan neem ik aan? Ook al is het een topje van de ijsberg?).

Goed, jullie reacties zijn verhelderend. Dank daarvoor! Ik laat ze bezinken.

Ik snap jou wel.
Hem een onvoldoende geven voelt voor jou alsof je gefaald hebt.
Maar dat moet je zo echt niet zien.

Jij hebt hem alle handvatten gegeven, het is aan hem om ze aan te pakken.

Daarnaast heeft hij die onvoldoende waarschijnlijk ook nodig om te leren dat het zo niet gaat.
Als je nu je hand boven zijn hoofd blijft houden zal hij alleen bevestigt krijgen dat hij zich er makkelijk van af kan houden.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:12

Ik doe zelf hbo en bij ons is het toch echt niet functioneren dan krijg je een gesprek waarin wordt uitgelegd dat je niet functioneerd, waarom je niet functioneerd, en wat je moet verbeteren en er wordt vaak gevraagd of je daar van de instelling nog hulp bij nodig hebt. Daarna nog steeds niet functioneren is een laatste gesprek en als dat niet werkt is het doeidoei. 5x een verslag inleveren is er niet bij. 2x, soms als je echt heeeeel veel geluk hebt met je stage mag je het 3x inleveren. Is het dan nog niet goed? Onvoldoende. Klaar. Ik vind dat je al heel erg veel geduld hebt gehad met deze jongen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:12

Olympia96 schreef:
De leraar zei al wel dat ik me kon voorbereiden op een bezoek van G’s vader. Soit.

Eigenlijk zegt alleen deze zin al mij genoeg over de opvoeding van je stagiair en verklaart het ook waar zijn houding vandaan komt.
Dit is een typisch 'papa/mama praat toch alles wel goed voor me/regelt toch alles wel voor me'.
Kansloos.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:13

Ik zou zeggen, laat de eerstvolgende stagedag de laatste zijn. :=

jasmijn16 schreef:
Ik doe zelf hbo en bij ons is het toch echt niet functioneren dan krijg je een gesprek waarin wordt uitgelegd dat je niet functioneerd, waarom je niet functioneerd, en wat je moet verbeteren en er wordt vaak gevraagd of je daar van de instelling nog hulp bij nodig hebt. Daarna nog steeds niet functioneren is een laatste gesprek en als dat niet werkt is het doeidoei. 5x een verslag inleveren is er niet bij. 2x, soms als je echt heeeeel veel geluk hebt met je stage mag je het 3x inleveren. Is het dan nog niet goed? Onvoldoende. Klaar. Ik vind dat je al heel erg veel geduld hebt gehad met deze jongen.

*Functioneert, dat kan nooit met een "d". :)

Maar inderdaad, ik heb ook eens een HBO stage niet gehaald. Dat wist ik ook van te voren en dat heb ik niet meer kunnen verbeteren. Wel mijn best gedaan en dat zagen ze ook. :) Zoveel kansen krijg je niet.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-01-19 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Ik zou nog een keer een gesprek aangaan. Hierin aangeven dat jullie op deze manier willen stoppen met hem. Bij lichte verbetering een onvoldoende zal behalen en bij juiste inzet een voldoende.
Schrijf hierbij een plan van aanpak en wederzijds ondertekenen. Hem 1 a 2 weken geven en aangeven dat wanneer zijn gedrag niet verbeterd dat hij per direct nag vertrekken.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 11-01-19 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Maar hij heeft toch al genoeg kansen gehad om zich te verbeteren? Waarom niet nu (als hij terug is) ermee stoppen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:14

Nicje87 schreef:
Ik zou nog een keer een gesprek aangaan. Hierin aangeven dat jullie op deze manier willen stoppen met hem. Bij lichte verbetering een onvoeldoende zal behalen en bij juiste inzet een voldoende.
Schrijf hierbij een plan van aanpak en wederzijds ondertekenen.

Hij heeft al minstens 3 van dat soort kansen gehad, toedeledokie

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:15

Caira schreef:
Nicje87 schreef:
Ik zou nog een keer een gesprek aangaan. Hierin aangeven dat jullie op deze manier willen stoppen met hem. Bij lichte verbetering een onvoeldoende zal behalen en bij juiste inzet een voldoende.
Schrijf hierbij een plan van aanpak en wederzijds ondertekenen.

Hij heeft al minstens 3 van dat soort kansen gehad, toedeledokie

Als ts vindt dat ze duidelijk genoeg is geweest dan zou ik ook asap afscheid nemen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:17

Jeetje wat een figuur, en jij je best maar doen :(:)
Hoe hard het ook is, als niemand met woorden tot hem doordringt, dan zal hij toch eens moeten voelen. Onvoldoende geven en als je contact hebt met andere bedrijven binnen de branche ook een negatieve referentie geven.
Vreemd trouwens dat je op stage mag als je ook op school niet presteert. Ik mocht pas op stage toen ik al mijn theorie had gehaald.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:18

Ierpier schreef:
Gewoon een onvoldoende geven en stage afbreken. Misschien ben ik harteloos maar dat zou ik met alle liefde en een gouden ster doen. :')

Als jij harteloos zou zijn, ben ik dat ook. Maar ik noem het liever streng doch rechtvaardig. :Y)

Weg ermee hoor TS, hier heb je niets aan dus afkappen. Ik vind dat je al heel schappelijk bent gebleven.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:19

Onali schreef:
Gillbo schreef:
Onvoldoende scoren en zelf een cursus werkbegeleider gaan doen want woorden als stagiair from hell, plaat voor de kop en kansloos komen niet echt onderbouwd over.
Waarom laat je 5x een verslag terug sturen en ga je dat nakijken. Opnieuw is niet goed 2 kansen daarna onvoldoende scoren.
Eind gesprek plannen met school erbij en dan de stage beëindigen.

Excuse me? >;)

TS zit nu niet in haar functie en lucht haar hart, dat ze dan wat lichte krachttermen gebruikt hier wil niet zeggen dat ze dat ook op haar werk doet.

TS, trek je handen er vanaf. Je hebt al veels te veel energie gestoken in deze jongen.

Ik snap wel wat Gilbo bedoelt! Al is het wat bot gebracht. Het siert de TS dat ze het blijft proberen, maar eigenlijk zou die jongen meer leren van iemand die dat soort gedrag (5 keer heen en weer sturen) niet tolereert. Je maakt dan dat gedrag mede mogelijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:25

Serendipity1 schreef:
Het siert de TS dat ze het blijft proberen, maar eigenlijk zou die jongen meer leren van iemand die dat soort gedrag (5 keer heen en weer sturen) niet tolereert. Je maakt dan dat gedrag mede mogelijk

Als je zelf ergens net in dienst bent en de stagiere is het zoontje van een vriend van de directeur dan doe je dat niet en zeker niet direct.
Dan ga je er voor zorgen dat jouw directeur het jóu niet kan verwijten dat je niet je uiterste best hebt gedaan. Dat de Pa van G. dat wel gaat doen is duidelijk, maar Pa moet geen enkel kiertje kunnen vinden om de TS bij de directeur zwart te maken.

WAnt als Pa G net zo'n bord voor z'n harses heeft als G, dan gaat Pa G briesend naar het directeur-vriendje om te eisen dat TS eruit gegooid wordt en z'n zoon een voldoende krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:26

Zijn gedrag kan wat mij betreft echt niet en ga met elke voorgangers mee.

En een leraar die zegt dat je een gesprek met zijn vader kan verwachten. Serieus :=
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 11-01-19 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:28

Olympia96 schreef:
Poehee, dat zijn veel reacties en nagenoeg unaniem.

Even een paar antwoorden:
Of er iets leuks aan hem is? Vast. Maar hij is niet een persoon die bij mij als persoon past. Zijn vrienden vinden hem vast leuk. Zijn familie zeker.

Personeelszaken heeft me ook geadviseerd in de afgelopen vier maanden als het ging om gespreksvoering. Niet l*llig bedoeld, maar ik heb mijn diploma’s (hbo en wo) Communicatie al jaren op zak, en ik had zelf al alle ingangen geprobeerd. Ik heb zelfs aan hém gevraagd hoe ik met hem om moet gaan. Ook dat weet ie niet.

Waarom ik advies vraag...
Ik ben een vechter en geef niet graag op. Dat dat ook mijn valkuil is, dat blijkt in deze en jullie punt is daarom zeer terecht. Mijn lontje is vrij lang en mijn geduld vaak best goed. Maar toen ik er vandaag achter kwam dat hij gelogen heeft, toen ging er een knop om.

Hem nú terugroepen kan niet. Hij is op voetbalkamp in het buitenland. Kost twee stagedagen. Heeft geen vrije dagen meer over, dus ik heb gezegd dat hij sowieso die dagen moet inhalen. Om hem te leren dat er regels zijn waaraan hij zich moet houden. Maar vooral omdat hij wist dat het stagedagen kostte maar niet met oplossingen kwam (dan had ik ze kwijtgescholden het gaat mij om initiatief).

Mijn (onze) zieke directeur is op de hoogte. Die wilde per direct zijn stage stoppen. Maar ik vond dat hij in ieder geval een kans moest krijgen om te kunnen verbeteren. Dat is nu onze deal.

@Gillbo: ik kan mijn verhaal flink onderbouwen (en dat heb ik toch gedaan neem ik aan? Ook al is het een topje van de ijsberg?).

Goed, jullie reacties zijn verhelderend. Dank daarvoor! Ik laat ze bezinken.

Dagen inhalen???
Ik had gezegd dat hij niet meer terug hoefde te komen.

Maar in je eerste verhaal was ik er al klaar mee toen je zei dat hij de hele dag op zijn telefoon aan het speeln was. Als ik persoonlijk ergens een hekel aan heb.... }>

Zo zonde van je tijd.
Er komt vast wel weer een neiuwe stagaire die wel zijn/haar best doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:31

Jeetje wat een geduld heb jij.. Ik snap het niet helemaal, lijkt wel of je het als persoonlijk falen ziet? Kan het zijn dat je het je persoonlijk aantrekt?

Ik ga sowieso met de rest mee, stage afbreken en onvoldoende met ruime onderbouwing meegeven.
Ik heb zelf bij stagiaires wel eens met school overlegd en vaak erkennen ze het wel en bespreken zij het ook nog met de leerling. Neem aan dat er sowieso vanuit school nog een eindgesprek plaatsvindt.

En de vader, dat hoef je natuurlijk niet alleen te doen, neem aan dat de directeur daar gewoon bij gaat zitten? Verklaart misschien wel meteen een boel als pappie meteen verhaal komt halen :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:31

Hier was ik al heel snel klaar mee geweest. Die had al eerder die onvoldoende gekregen.
Op een gegeven moment moet het ook klaar zijn.

Ik las ook dat pappie langs zou komen als het afgebroken zou worden of hij een onvoldoende zou krijgen.
Daar ben je toch niet bang voor hoop ik.

Ik zou zeggen.. daar is het gat van de deur je heb genoeg kansen gehad en succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:32

Speelt het ook mee dat
- hij bekende is van de directeur
- zijn vader een dusdanige rol kan spelen
- je bang bent dat je faalt als 'jouwn' stagiair' een onvoldoende krijgt

Ik ben momenteel stagiair, en ik kan me niet voorstellen dat ik zo zou reageren als de jongen bij jou. Sjeemp... Wees blij dat je een stage hebt, en ga erheen om te leren.

Als hetgeen jij zegt allemaal klopt, (en ik geloof je daar wel in), dan weet ik maar 1 optie, namelijk een hele grote onvoldoende!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:33

Serendipity1 schreef:
Ik snap wel wat Gilbo bedoelt! Al is het wat bot gebracht. Het siert de TS dat ze het blijft proberen, maar eigenlijk zou die jongen meer leren van iemand die dat soort gedrag (5 keer heen en weer sturen) niet tolereert. Je maakt dan dat gedrag mede mogelijk

Ik zou exact hetzelfde proberen als TS. Je hoopt namelijk dat het kwartje valt aan de andere kant.
Iedere keer denk je: Hier na snapt ie het toch wel???

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:35

Sorry hoor, maar waarom heb je dit topic precies geopend?

Je zegt zelf al dat je collega's hem allang hadden weggestuurd en dan hij werkelijk waar niets doet en daar ook niets aan verandert. Waarom is hij er nog? Als je echt zo direct was, had je hem imo allang weggestuurd.

Je bent toch werkbegeleider? Niet persoonlijke opvoeder.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:38

Papa heeft helemaal niets te zoeken op het stagebedrijf van zijn zoon!
Je hoeft het gesprek ook niet te accepteren. Stel PZ en de betreffende directeur er van op de hoogte dat dit gezegd is en dat je vindt dat dit niet reglementair is. Mocht het toch tot een gesprek komen, dan altijd met iemand erbij, bv. PZ. Directeur hoort hier geen rol in te spelen, alleen de direct leidinggevende en evt. PZ of als er een persoon binnen het bedrijf is die zich met stagebegeleiding in het algemeen bezig houdt.
Houd het professioneel.

_Dracarys

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:42

Jeetje.. ik had hem allang al naar huis gestuurd, wat frustrerend zeg :n

Onvoldoende geven en zeggen wat je in de OP getypt hebt.. die gaat het niet redden in de maatschappij :n

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:43

Olympia96 schreef:
Nog even over duidelijker zijn, met de hand op tafel slaan etc:
Dat is gebeurd. Ik sta absoluut niet bekend als té lief, eerder als iemand die haar woordje klaar heeft en vaak direct of bot kan zijn. Toen dat niks uithaalde hebben we het gesprek met de directeur gevoerd. Zoals hierboven beschreven.

En dat opschrijven: dat doe ik zelf en ik vertel het hem ook te doen. Hij doet het niet.

Maar goed, ik ga geen verdediging voeren, want het is helemaal geen punt van discussie die voldoende of onvoldoende.

Per direct de stage stopzetten. Ik zou hem maandag laten komen, meteen kantoor in trekken, hem precies vertellen hoe en wat, dat de stage per direct stopt, met een onvoldoende beoordeeld wordt en hem meteen naar huis sturen en in zijn sop gaar laten koken. Zulke gasten hebben een wake-up call nodig, en een hele harde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:44

Respect voor jou ten eerste dat je zoveel tijd en moeite in deze jongen stopt en dat je niet wilt opgeven. Praat je ook weleens met hem gewoon, niet werkgerelateerd? Hoe het met hem is, wat hij heeft gedaan, wat zijn hobby’s zijn etc? Soms kan je daar ook nog weleens een opening vinden. Misschien heeft die jongen het thuis wel helemaal niet leuk en is het geen papa kindje maar is die vader juist enorm dominant en wil hij dat zijn zoon presteert en ligt er juist heel veel druk op hem. En is hij daarom misschien zo dwars. Heb je gevraagd waar zijn interesses liggen en wat hij later wil worden?
Ik zou benieuwd zijn waar dit gedrag vandaan kwam en ik gok jij ook.
Het kan natuurlijk een verschrikkelijk lui, vervelend, dwars joch zijn, maar ik geloof dat er toch meestal wel iets achter zit.