Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:40

WendyLotte schreef:
Wel doen. Stel er zijn nog andere die komen solliciteren dan moet je iets hebben of doen waardoor je opvalt. Wel even kijken hoe je gesprek loopt. Voelt het goed dan doen. Er is dan meteen iets waardoor jij op valt. Dan vergeten ze je niet meer.

Ik had al aangegeven dat ik vind dat ze wel iets kan meenemen. ( Alleen geen taart)

Maar, als ze je moeten onthouden vanwege dat jij iets meegenomen hebt dan heb je geen goed gesprek gehad.
Het kan echter wel een ijsbreker zijn waardoor je gesprek wat soepeler gaat.
Maar bij een sollicitatie wil ik dat ze mij onthouden omdat ik zn goede match voor de functie ben.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 04:58

Ik zou het ook niet doen. Bij een sollicitatie vraag je wat jij voor het bedrijf kan betekenen. Met taart gaat alle aandacht naar jou (niet naar het bedrijf) dus voor mij zou het een afknapper betekenen als ik iemand wil interviewen die taart meeneemt. Neem liever pen en papier mee :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 06:23

Nee,

Is geen humor.
Je kent de mensen niet, de sfeer niet, vindt het opdringer overkomen.
Ik zou niet waarderen, ik snoep heel weinig en sowieso geen taart en ik heb iid sollicitaties gedaan.

Komt niet professioneel over

Lieszje

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:04

Ik zou het niet doen.
Twee jaar geleden had ik een sollicitatiegesprek op mijn verjaardag en pas aan het einde van het gesprek kwamen ze erachter :')

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:13

Je blinkt uit door wat je zegt en je persoonlijkheid, niet door taart.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:27

Tenzij je gaat solliciteren bij een banketbakker en je wil laten proeven wat je zelf kan maken aan taart, zou ik het niet doen.
Het is niet ter zakedoend en overbodig en leidt af.

En als je pech hebt, wordt het zelfs negatief beoordeeld.

Haha strikt gezien kan het beschouwd worden als "omkoperij",. Volgens veel codes of conduct bij bedrijven mogen personeelsleden geen "cadeaus" aannemen. :D ik werk bij bedrijven waar alle relatiegeschenken boven 20 euro gemeld moeten worden haha al zal een goedkoop taartje daar niet onder vallen. Grapje

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:40

Ondanks dat ik bij een bedrijf werk zoals jij beschrijft zou ik het niet waarderen dat je taart meeneem op je sollicitatiegesprek. Ik zou het zelfs redelijk kinderachtig vinden. Ondanks hoe je jezelf omschrijft en het bedrijf wilt weten wie jij bent, gaat het ook over je competenties. Naast veel humor vind ik je skills en je vorige accomplishments belangrijker voor het krijgen van een goede job. Als je alles op humor gooit zou ik het idee krijgen dat je je daar achter wilt verstoppen.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:54

Ik zou het totaal niet waarderen als een sollicitant taart oid zou meenemen. Grappig is dat veel mensen het leuk vinden, maar niemand die zelf sollicitaties afneemt die zegt dat het een goed idee is. Doe het gewoon niet, voor die mensen is het een gewone werkdag en sollicitaties nemen al veel tijd in beslag. Taart rekt alles en ik zou het ook slijmerig vinden als een sollicitant taart zou meenemen. Toch een hoog “kijk mij eens leuk zijn”- gehalte.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:59

Met het meenemen van een taart zeg je niets zinnigs over jezelf tegen het bedrijf. Je laat er niet mee zien dat je humor hebt, hard kan werken, flexibel bent, etc. Het zegt echt helemaal niets over jou, de grootste hangjas kan een peperdure taart kopen en veranderd daarmee echt niet in de ideale werknemer/sollicitant.

Het heeft dus geen enkele meerwaarde. Ik zou er persoonlijk op afknappen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:02

Ik zou het niet doen, je kent ze niet. Ik zie er ook de humor niet van in.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:07

Ik zou raar staan te kijken als er een sollicitant met taart/eten voor mij staat. Weet ook niet of ik het kan waarderen. Denk het niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:20

Ik zou het toch niet doen, ts. Als je de baan koste wat kost wilt hebben.

Mensen zien er blijkbaar al snel iets negatiefs in, in plaats van dat men het gebaar als iets positiefs weet te waarderen (overigens kan dat jou als sollicitant ook waardevolle info geven natuurlijk).

Je weet niet wat voor type gesprekspartner je treft.

Veel succes

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:21

Persoonlijk zou ik het zeer onprofessioneel vinden. Je komt om te solliciteren voor werk, niet voor een theekransje.
Als je bij mij zou komen solliciteren zou je gelijk uit de selectie vliegen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:29

Fitzroy schreef:
Persoonlijk zou ik het zeer onprofessioneel vinden. Je komt om te solliciteren voor werk, niet voor een theekransje.

Je kunt je daar dan weer bij afvragen of jij dan optreedt als een professionele selecteur.

Zou je de inhoud van het gesprek en je verdere indrukken van de sollicitant niet een ietsiepietsie (kunnen) laten meewegen?

Edit: toevoeging vergeten letter/woord

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:41

Fitzroy schreef:

Dit vind ik dan ook meteen heftig. Als TS iets meeneemt voor het team voor op een later tijd stip is er toch geen theekransje? Mij lijken de skills en ervaringen van een sollicitant toch wel wat belangrijker dan de taart wel of niet. Jij zou dus je beste kandidaat laten gaan enkel en alleen omdat hij/zij iets lekkers meeneemt voor een later tijdstip?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:44

Het ligt wel aan het moment natuurlijk. Maar idd, als je ermee binnen komt, iets met eerste indrukken. Ik denk dat het nooit mogelijk is om je mening uit te schakelen bij een sollicitatiegesprek. Er gaat zoveel op onderbuikgevoel. Waarom wordt de ene kandidaat met dezelfde papieren het niet en de ander wel? Dus als je een gesprek al begint met een dikke min maak je het jezelf wel lastig. Brieven met taalfouten zijn ook een afknapper ...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:57

Ik vind het lastig om te beoordelen..
sowieso is het lezen van een vacaturetekst bijzonder ingewikkeld.. ik heb me regelmatig afgevraagd of de schrijvers van die teksten zelf enig idee hadden wat ze opgeschreven hadden :')

Als er bij een baan creativiteit / humor / spontaniteit gevraagd wordt, is het al lastig omdat je die dingen niet kunt meten. Hoe meet je humor? En wie zegt dan wat dat is?
Van een aantal mensen die hier reageren met 'nee een taartje is echt NOT done', die zouden zoiets nooit in een advertentie plaatsen.. Ik zou er zelf wel de leukigheid en spontaniteit van inzien iig. En dan ligt het helemaal aan hoe iemand het brengt.
Als je een sales persoon zoekt, zou het zomaar de juiste snaar kunnen zijn.
Als je iemand in de zorg zoekt, die dit doet, kan je het opvatten als 'dit is niet iemand die alleen aan zichzelf denkt, maar ook dingen wil delen met anderen' en dan is het een gewenste eigenschap ;)

In alle artikelen kun je lezen dat je jezelf moet onderscheiden, dat je iets bijzonders moet doen om op te vallen.. Het simpel noemen van competenties en ervaring doet iedereen al, hoe moet je jezelf dan onderscheiden??

Ik vind zelf dat als HR mensen in hun advertentie iets zetten als "humor" dat ze dan al niet weten waar ze het over hebben omdat het niet meetbaar is.
Zelf ben ik wel eens afgewezen omdat ik te zelfverzekerd was. Letterlijke tekst in advertentie "wij zoeken een zelfverzekerd iemand"... dus HR mensen, mensen die wervingsteksten schrijven en alle goedbedoelde adviezen ten spijt: Je weet nooit waar je goed aan doet, dus doe maar gewoon wat goed voelt :j
Ook bij HR werken mensen die niet aan de juiste competenties voldoen helaas ;)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:04

NoGo schreef:
Ik heb ja gestemd, ondanks dat een sollicitatiegesprek bij ons erg formeel is werd de taart erg gewaardeerd.
Teamleider had niet zitten opletten bij het uitnodigen van de kandidaten en deze had omdat het zijn verjaardag was ook zelfgemaakte taart mee en kwam binnen met de mededeling dat hij voor een later moment taart voor ons had meegenomen.
Mede door deze opmerking hoefde we dus niet op dat moment hals over de kop op zoek naar schoteltjes enz. maar werd de taart even aan de kant gezet.
Meneer ging weg met de mededeling dat of hij nu wel of niet aangenomen zou worden hij hoopte dat we er wel van zouden genieten.
Ik vond het een lief gebaar...
Als ik je openingspost lees dan zou ik het dus wel doen, zeker als ze op zoek naar naar iemand met de door jouw omschreven critiria, een taart kan dan net dat beetje extra zijn waardoor men je onthoud.

Ik zou het op deze manier aanpakken!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:11

Cer schreef:
Ik vind het lastig om te beoordelen..
sowieso is het lezen van een vacaturetekst bijzonder ingewikkeld.. ik heb me regelmatig afgevraagd of de schrijvers van die teksten zelf enig idee hadden wat ze opgeschreven hadden :')

Als er bij een baan creativiteit / humor / spontaniteit gevraagd wordt, is het al lastig omdat je die dingen niet kunt meten. Hoe meet je humor? En wie zegt dan wat dat is?
Van een aantal mensen die hier reageren met 'nee een taartje is echt NOT done', die zouden zoiets nooit in een advertentie plaatsen.. Ik zou er zelf wel de leukigheid en spontaniteit van inzien iig. En dan ligt het helemaal aan hoe iemand het brengt.
Als je een sales persoon zoekt, zou het zomaar de juiste snaar kunnen zijn.
Als je iemand in de zorg zoekt, die dit doet, kan je het opvatten als 'dit is niet iemand die alleen aan zichzelf denkt, maar ook dingen wil delen met anderen' en dan is het een gewenste eigenschap ;)

In alle artikelen kun je lezen dat je jezelf moet onderscheiden, dat je iets bijzonders moet doen om op te vallen.. Het simpel noemen van competenties en ervaring doet iedereen al, hoe moet je jezelf dan onderscheiden??

Ik vind zelf dat als HR mensen in hun advertentie iets zetten als "humor" dat ze dan al niet weten waar ze het over hebben omdat het niet meetbaar is.
Zelf ben ik wel eens afgewezen omdat ik te zelfverzekerd was. Letterlijke tekst in advertentie "wij zoeken een zelfverzekerd iemand"... dus HR mensen, mensen die wervingsteksten schrijven en alle goedbedoelde adviezen ten spijt: Je weet nooit waar je goed aan doet, dus doe maar gewoon wat goed voelt :j
Ook bij HR werken mensen die niet aan de juiste competenties voldoen helaas ;)

Ik kan me hier in vinden, Cer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:19

Ik zou het wel doen! Als een sollicitant dat bij mij zou doen zou ik daar echt om kunnen lachen en de humor zeker waarderen. :j Taart is toch hartstikke onschuldig, dat beïnvloed in sollicitatie vast niet.

Ik heb een sollicitant gehad in een carnavalspakje, ze had direct na de sollicitatie een training van haar groep. Ik keek even vreemd, maar kon er vreselijk om lachen en ok waardeerde dat ze toch gekomen is, ze had er ook voor kunnen kiezen om niet te komen of een van beide afspraken te verzetten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:29

KimD schreef:
Ik heb een sollicitant gehad in een carnavalspakje, ze had direct na de sollicitatie een training van haar groep. Ik keek even vreemd, maar kon er vreselijk om lachen en ok waardeerde dat ze toch gekomen is, ze had er ook voor kunnen kiezen om niet te komen of een van beide afspraken te verzetten.

Voor wat voor functie was die sollicitatie? := In mijn sector (ggz) zou dat echt not done zijn :P

TS: ik zou iets kleins meenemen in je tas en aftasten hoe de sfeer is. Zoals je aan alle verschillende reacties kan lezen kan het goed of fout uitpakken. De veilige optie is iig om het niet te doen.. :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:31

Een carnavalspakje zou voor mij toch iets too much zijn :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:32

Goh, wat zijn een hoop van jullie stug in het afnemen van sollicitaties :=
Ik heb er zelf ook genoeg afgenomen en zou het best kunnen waarderen, mits het idd wordt meegenomen voor het hele team voor op een later moment. Al eet ik van een onbekend iemand toch liever iets dat is gemaakt door de banketbakker dan iets dat zelf is gemaakt :o
Maar in een sollicitatiegesprek vind ik het juist wel een plus als je iemand echte persoonlijkheid kunt zien, wat vaak best lastig is in een formeel gesprek.

Succes met je sollicitatie!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:10

Wat interessant hoe verschillend ernaar wordt gekeken! En wel veel strenge mensen zeg.
Ik zou het zeker wel waarderen, maar ik zou idd iets van Celebrations meenemen. Je kunt altijd tijdens het gesprek bekijken of het gewaardeerd zou worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:37

Tanya schreef:
Wat interessant hoe verschillend ernaar wordt gekeken! En wel veel strenge mensen zeg.
Ik zou het zeker wel waarderen, maar ik zou idd iets van Celebrations meenemen. Je kunt altijd tijdens het gesprek bekijken of het gewaardeerd zou worden...

Maar die celebrations zijn juist nog erger. Zo afgezaagd en krenterig vind ik die overkomen als traktatie.