Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:13

Onze zoon wilde in de kleuterklas ook lezen.
Vroeg er om.
In overleg met de juf heb ik van Zwijssen, Maan-roos-vis boekjes/tijdschriften gekocht.

Enige nadeel was dat voor groep 8 de schoolbibliotheek al gelezen was.
Gelukkig mochten er boeken van thuis mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:18

Gewoon gaan lezen hoor, hartstikke leuk en prima voor de taalontwikkeling!
Ik kon op mijn 4e ook al vloeiend lezen, een oom die onderwijzer was leverde leesboekjes aan mijn moeder, en ik lees nog steeds heel graag!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:21

Ik heb leren lezen door vanaf de achterbank reclameborden te lezen samen met mijn moeder. Daarna steeds moeilijkere boekjes lezen. In groep 4 las ik Mathilda :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:27

Squla! Heel duur, vind ik dan, maar heel leuk om spelenderwijs dingen te leren. Ik had de app voor mijn oudste dochter die ook graag maar lezen, schrijven en rekenen. Squla is onderverdeeld in verschillende groepen (groep 1, 2 t/m middelbaar school onderwijs), dus er is altijd iets wat ze kunnen leren. Door alle dingen te oefenen en af te sluiten krijgen ze muntjes en van die muntjes kan je dan weer wat leuks “kopen” in de squla shop. Dochterlief vond het heel erg leuk, ik kon het niet meer betalen helaas.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 20:47

Ik heb even gekeken voor Squla, maar dat vind ik erg prijzig hoor. Ik ben alleenstaand en alimentatie krijg ik bijna nooit. Ik kan het geld eigenlijk niet missen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:58

Hier ook een schrijvende 4 jarige.
Ja ze leert het verkeerd maar ik kan moeilijk haar potloden uit de vingers ritsen als ze iets wil schrijven.
Vaak vraagt ze om iets te spellen (sinterklaas bijvoorbeeld) en dan komt ze daarna een tekening laten zien waar ze dan inderdaad sinterklaas op geschreven heeft. In hoofdletters wat ieder juf kippenvel zal geven van ergernis.
Ik heb geprobeerd een goede stijl te leren maar gek genoeg is daar dus blijkbaar mentaal niet rijp genoeg voor.
Het is nou eenmaal zo.

Ze experimenteert ook met de woorden die ze kent en schijft ze dan achterstevoren, van boven naar beneden, beneden naar boven, spiegelbeeld of groot naar klein of omgekeerd.

Op het kdv bestudeerd ze net zo lang de namen bij de kapstok van haar vriendjes tot ze ze kan schrijven. Dus ook als je niets stimuleerd kont het toch wel.

Ik kan het moeilijk gaan verbieden dus we zien wel waar het schip strandt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-12-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:02

Ik las ook vroeg, graag en veel.
Ik zat op een Jenaplanschool waarbij groep 3,4 en 5 en groep 6,7 en 8 bij elkaar in een klas zitten. Dat was makkelijk, want het maakte minder uit als ik voorliep.
De boeken in de schoolbibliotheek had ik wel te snel uit, maar eigen boeken waren prima.

Zijn daar tegenwoordig ook niet hele leuke apps voor? Kan me haast niet voorstellen van niet.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:27

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:40

Storm schreef:
Ik heb even gekeken voor Squla, maar dat vind ik erg prijzig hoor. Ik ben alleenstaand en alimentatie krijg ik bijna nooit. Ik kan het geld eigenlijk niet missen.

In de bibliotheek is er vast ook wel geschikt materiaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:40

Magrathea schreef:
Ik heb leren lezen door vanaf de achterbank reclameborden te lezen samen met mijn moeder. Daarna steeds moeilijkere boekjes lezen. In groep 4 was ik Mathilda :)

:))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:49

Ha
Ik bedoelde natuurlijk; LAS ik Mathilda :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:53

smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.

Ben ik het absoluut niet mee eens. Je kind volgen in de ontwikkeling vind ik veel gezonder. Een kind onder stimuleren maakt een kind nu of later super ongelukkig. Dus ik zou eerst op school vragen of haar niet meer geboden kan worden. En anders de leerkracht vragen welke methode zij gebruiken, of plus materiaal vragen.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:59

Wat heel belangrijk is om de fijne motoriek te oefenen. Eerst de grove en dan de fijne en de ooghandcoordinatie. Dat is niet alleen belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling maar vooral voor de geestelijke ontwikkeling.
Verder zorgen voor potloden/krijt wat bij de motoriek past. Beginnen met hele grote vellen papier. GEEN kleurplaten.
En gewoon alle vragen mbt letters/cijfers beantwoorden. Spelenderwijs leren is leuk. Geen verplichte oefeningen of boekjes. Leer mij het zelf doen zei Montessori. Maar laat ze het ook zelf doen. Ga nooit tekenen in een kindertekening. Heb respect voor hun ontwikkeling. Lees je in over wat kindertekeningen vertellen en lees voor, heel veel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:07

Magrathea schreef:
Ha
Ik bedoelde natuurlijk; LAS ik Mathilda :')

Dat stond er ook.... ik heb t veranderd voor je :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:26

Ieder kind is anders, en ontwikkeld zich volgens haar/zijn eigen boekje.
Sommige kleuters beseffen al snel dat achter de geheimzinnige kriebels een wereld van fantasie en mooie verhalen schuil gaat, en willen graag zelfstandig toegang tot deze wereld... Denk aan Alice in Wonderland. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:41

Storm schreef:
Weer bedankt voor al jullie tips en ervaringen!

Ik kreeg ook al een tip dat ze weet hoe ze moet spellen en op welke plaats de letters moeten staan. Dus K a t (en dan mee klappen) en weten waar de r in peer staat. Maar goed, dat kan ze dus al. Zelfs de juffen vertelden me dat ze versteld van haar staan. Ook rijmt ze de hele dag door.

Angelique, ik pb je! Thnx!

Zoek eens wat op over ontwikkelings voorsprong en hoog begaafdheid.
Zo ook over fixed mindset en grow mindset.
Bij jonge kinderen heb je het over een voorsprong en nog niet over hoog begaafdheid. Maar het inlezen en zo valkuilen kunnen ontwijken is erg prettig.
Bedenk dat naschoolse activiteiten (hobby's) ook belangrijk zijn voor een kind dat voor loopt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:49

Mijn ouders hebben me ook heel vroeg al het alfabet aangeleerd. Weliswaar in hoofdletters en niet echt volgens het boekje, maar ik heb er niets aan over gehouden en lag altijd voor op andere kinderen qua taalvaardigheid.

Járenlang heeft op ons toilet een wc-rol houder gehangen waar ik me als vier-jarige op had uitgeleefd, met de tekst 'DIT IS WC PAPIR OM MEE TE POEPE' of iets dergelijks _O-

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:22

Hier werkte een whiteboard met magneetletters heel goed. Daar werden woordjes mee gemaakt. En sommen.
Wij hadden een dubbel, staand bord. Zo'n A model. Achterkant was krijtbord. Kon je inklappen en wegruimen, ideaal.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:25

Wat ik me afvraag; raakt ze dan straks niet ontzettend verveeld of iets, als haar klasgenoten gaan leren lezen?
*no offense, just curious

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:32

Locanda schreef:
Wat ik me afvraag; raakt ze dan straks niet ontzettend verveeld of iets, als haar klasgenoten gaan leren lezen?

Ik denk dat dat altijd een punt is bij kinderen die voor lopen.
Wij gaan in januari uitgebreid in gesprek met de leerkrachten om te kijken hoe we met onze dochter verder gaan in het volgende schooljaar. Groep 3 omdat ze daar cognitief in thuis hoort of groep 2 omdat ze daar qua leeftijd en sociaal gezien hoort, maar geen uitdaging meer heeft?
Wij maken in januari geen definitieve keus, maar gaan kijken waar we naar toe gaan werken. Uiteindelijk kijken we dan eind dit schooljaar naar het totaal plaatje. Niet alleen cognitief en sociaal niveau spelen dan een rol maar ook vriendjes/vriendinnetjes, met wie gaat ze het meeste om, en waar mogelijk haar eigen wensen. Blijft ze in groep 2 dan zullen we moeten kijken hoe zij cognitief uitgedaagd blijft.... Gaat ze naar groep 3 dan moeten we kijken hoe we haar sociaal gezien het makkelijker maken..
Ik denk dat een goede school voor deze kinderen enorm belangrijk is. Een school die echt individueel naar een kind kijkt en mogelijkheden heeft om daarop in te spelen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:53

Locanda schreef:

Kinderen zijn allemaal anders.
Kinderen die sneller zijn, of langzamer... Allemaal hebben ze een eigen leerlijn.
Nu is het voor elk kind wel belangrijk dat je zorgt voor een school die bij ze past.
Maar de verschillen zijn er, of een kind nu wel of niet kan lezen.

Die van ons kon ook al vroeg lezen en krijgt op alle vlakken extra uitdaging. Emotioneel past hij bij zijn klasgenoten, dus is het een kwestie van werk aanpassen en niet een klas overslaan.
Als er op school een fijne sfeer is, zijn de verschillen een toevoeging. Ze hebben begrip en respect voor elkaar.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:06

Locanda schreef:

Waarschijnlijk wel, dus dan moet zij gewoon ander werk krijgen..
Door het niet aan te bieden, raakt ze nu verveed.. net zo erg..
Ik heb in mijn klassen groep 3 vaker al lezende kinderen gekregen.. die mochten dan met groep 4 mee doen tijdens t lezen of gingen gewoon een boekje lezen.. of liet je voorlezen in de klas.. genoeg op te verzinnen..

In mijn ogen moet je kinderen altijd stimuleren als ze willen leren!

Wat je kunt doen is met haar de letters gaan oefenen dat ze die gaat herkennen en leert welke letter bij welke klank hoort.. vanuit daar kun je woorden gaan maken.. aangezien ze het 'spellen' al kan (horen uit welke klanken het woord kat bestaat en waar dan de a zit).. je kunt bv korte woorden schrijven die zij dan kan lezen.. begin gewoon met woorden die bestaan uit medeklinker-klinker-medeklinker.. en woorden die aansluiten bij haar belevingswereld..

En bied t lekker wisselt aan.. bijvoorbeeld door haar zelf te laten schrijven.. of dat jij schrijft en zij leest.. letterstempels, kaartjes die ze op volgorde kan leggen.. appen met papa.. etc etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:38

Ieder kind loopt wel op iets voor.
Als het toevallig iets is wat op school gevraagd wordt doen we daar doorgaans heel overdreven over. Maar net zo goed kan een kind bovengemiddeld goed op 1 been staan of bovengemiddeld vroeg vlechten.
Ik kon ook bovengemiddeld snel lezen masr dat was masr goed ook want ik kon ondergemiddeld rekenen dus dan kon ik daar meer tijd aan besteden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:46

Het is niet dat ze voorlopen op lezen,dat ze op alles voorlopen he.Mijn zoon kon ook prima lezen maar bleek met schrijven las te hebben.Het is juist goed voor hun zelfvertrouwen als ze ergens goed in zijn.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:02

Er is ook plus werk voor groep 1/2. Hier kunnen ze toch uitgedaagd worden zonder direct ook naar groep 3 te moeten. Zeker als ze sociaal emotioneel nog jong zijn, is het beter om ze in groep 1/2 te laten zitten en ze op een andere manier uit te dagen.