Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 10:49

emilyslaluna schreef:
Nou, mijn hele studie tot nu toe wordt gedemotiveerd door alle professoren die zeggen dat er geen werk is. Dus er is wel een overschot.

Wel apart, op de open dag werd gezegd dat het perspectief juist ontzettend goed is!

Wat ik me nog wel afvroeg, zit je echt 5 dagen op school of zijn er veel lessen/practica etc op dezelfde dag?

emilyslaluna

Re: Diergeneeskunde selectie 2019-2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:55

In Antwerpen zit je minimaal 40 uur effectief op school. Met uitzondering van een dag hier of daar, zit je elke dag van 08:30 tot 18:00 uur in de les. Hier kan eens practica bij zitten, maar het is vooral theorieles. En toch heeft Antwerpen meer praktica dan Gent.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:57

Ik kan me voorstellen dat je wel 5 dagen per week op school zit met diergeneeskunde. Zelfs met biologie zit ik 5 dagen per week op school met meerdere uren werk- of hoorcollege of practica per dag.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:23

Joonsel schreef:
emilyslaluna schreef:
Nou, mijn hele studie tot nu toe wordt gedemotiveerd door alle professoren die zeggen dat er geen werk is. Dus er is wel een overschot.

Wel apart, op de open dag werd gezegd dat het perspectief juist ontzettend goed is!

Wat ik me nog wel afvroeg, zit je echt 5 dagen op school of zijn er veel lessen/practica etc op dezelfde dag?

Er is inderdaad een tekort aan dierenartsen in Nederland, in elke richting. Sterker nog, bij LH zitten ze met hun handen in het haar vanwege het vooruitzicht dat dit de komende jaren alleen nog maar erger wordt. Met de loting konden ze met zekerheid een X aantal ‘toekomstige veeartsen’ binnenkrijgen, omdat die decentraal geselecteerd konden worden. Nu, met de algehele selectie, kan dit niet meer.
Die baangarantie zit wel goed hoor.

Enne, ik ga echt niet 5 dagen per week naar school. := Bij hoorcolleges ga ik er sowieso al niet heen, die kijk ik thuis gewoon terug.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:25

Joonsel schreef:
emilyslaluna schreef:

Ik denk dat er ook wel een verschil is per land. In Vlaanderen is er een overschot aan dierenartsen, in Nederland is dat momenteel niet zo maar het is ook in NL wel slecht geweest en je weet ook niet hoe de markt verandert de aankomende jaren natuurlijk. Maar van slechtere tijden weet ik dat er ook veel mensen naar GB en Frankrijk zijn getrokken.

Ik studeer trouwens in Gent, ben nu 3e jaars. Als er mensen zijn die vragen hebben over Gent mag je die zeker aan mij stellen! Ik heb persoonlijk juist voor Gent ipv Antwerpen gekozen, om meerdere redenen;
-Je zit in 1x op de plek waar je moet zijn, en je hoeft niet te verhuizen. (heb ik uiteindelijk alsnog gedaan maar dat is wat anders)
-Antwerpen is een grote stad, Gent/Merelbeke is wat knusser en dat is voor mij als dorpeling fijner
-Als je vakken van Antwerpen nog niet hebt gehaald is het onhandig dat je in Gent en Antwerpen tegelijk zit.

Wat ik wel echt een ding vind is inderdaad dat de groep inderdaad veel groter is dan in Antwerpen. Ons jaar begon met 380 studenten, waarvan er nog 140+/- over zijn. (veel studenten vallen af) Maar ik weet dat de 1e Bach van nu 550 mensen zijn, waarvan er ook meer door zullen gaan. Al die studenten komen in de kliniek gedurende de latere jaren van de opleiding en dan krijg je dat hele grote groepen rondom 1 patient staan en er maar 1 iemand kan oefenen. Wat dat betreft zou ik Utrecht zeker proberen, want daar zijn er door de loting niet meer studenten zijn dan de universiteitskliniek ''aan kan''.

anne_1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:37

Hoi hoi!! Ik meld mij ook!

Net als velen van jullie droomde ik er als jong meisje van om dierenarts te worden en die droom leeft tot op de dag van vandaag voort. :)

Ik kom van een lange weg, maar dit was de moeite meer dan waard :) 2 jaar geleden heb ik met trots mijn MBO4 diploma tot Paraveterinair in ontvangst mogen nemen. Door omstandigheden op de havo moest ik "helaas" MBO gaan doen, maar als ik terug kijk ben ik er hartstikke tevreden over. Samen met mijn P in Social Work en VWO-deeltijdcertificaten ga ik dit jaar vol moed mee doen met de selectie voor 2019-2020.

Ik zie dat al heel veel studenten een plan B paraat hebben, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen idee wat ik wil gaan doen als ik dit jaar niet binnen kom. Veel opties, man wat een keuzes 8)7

Janine_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:06

Hoi,
Ik ben nu 2de jaars diergeneeskunde student in utrecht en heb dus meegedaan aan de decentrale selectie 2 jaar terug.
Veel opmerkingen die wij krijgen binnen ons jaar is dat we ons niet alleen op de studie moeten focussen, voornamelijk omdat de verschillende studieverenigingen klaagde over de deelname aan activiteiten van ons jaar. Je merkte dat iedereen best wel gefocust was op het halen van hun BSA (bindend studie advies).

Qua contacturen valt het vaak erg mee, het gebeurt regelmatig dat ik een dag niks ingeroosterd heb staan. De ene week heb ik maar 10 contacturen, de week daarop 20. Het verschilt nog al, ook per vak.
Daarnaast heb je ook nog een boel zelfstudie, dus je bent best druk. Zeker met klinische vakken als je ziekteleer moet leren :')

Opzich heb je best veel practica met dieren, 1 a 2 keer per week. Dat kunnen kleine huisdieren zijn maar ook koe, varken, kip of paard.

Heb je meer vragen stel ze gerust!

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:44

Hallo allemaal!

Ik heb mij ook ingeschreven voor diergeneeskunde in Utrecht. Ik ben van havo naar vwo gegaan om hopelijk volgend jaar aan diergeneeskunde in Utrecht te kunnen beginnen. Wanneer ik niet toegelaten word ga ik waarschijnlijk diergeneeskunde in Wageningen studeren.

Ik wens iedereen veel succes!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:58

Dierwetenschappen bedoel je? :P En ik denk dat dierwetenschappen best een mooi alternatief is. Anders biologie ook zeker. Wageningen is ook echt zo'n leuke stad dat ik eraan twijfel om nogmaals mee te doen, terwijl het tot vorig jaar echt mijn levensdoel was om diergeneeskunde te studeren :') Heb misschien een beetje moeite om de mooie campus hier in te wisselen voor de Uithof :+

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:01

Antwerpen en Gent zitten volgens mij gelijk qua practica/praktijkuren. Verder is het heel vervelend als je nog vakken van je bachelor hebt openstaan als je al naar de master mag en in Antwerpen bent begonnen.

Wat betreft je allergie: In de eerste 3 jaren Gent raak je geen levende kat aan, dus best draag je handschoenen ;)

In de kliniekweken zul je dit wel hebben, als het bij jou thuis goed te doen is met al die dieren in huis dan kan ik me niet voorstellen dat je er erg veel last van hebt tijdens klinieken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:47

horsiegek schreef:
Antwerpen en Gent zitten volgens mij gelijk qua practica/praktijkuren. Verder is het heel vervelend als je nog vakken van je bachelor hebt openstaan als je al naar de master mag en in Antwerpen bent begonnen.

Wat betreft je allergie: In de eerste 3 jaren Gent raak je geen levende kat aan, dus best draag je handschoenen ;)

In de kliniekweken zul je dit wel hebben, als het bij jou thuis goed te doen is met al die dieren in huis dan kan ik me niet voorstellen dat je er erg veel last van hebt tijdens klinieken.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen. En anders heb ik altijd medicijnen mee :)

Weet iemand hier ook te beantwoorden tot wanneer je les hebt in Gent Centrum en wanneer je naar Merelbeke gaat? Ik heb begrepen dat niet alles in Merelbeke is namelijk!

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:06

Lynnepinny schreef:
Dierwetenschappen bedoel je? :P En ik denk dat dierwetenschappen best een mooi alternatief is. Anders biologie ook zeker. Wageningen is ook echt zo'n leuke stad dat ik eraan twijfel om nogmaals mee te doen, terwijl het tot vorig jaar echt mijn levensdoel was om diergeneeskunde te studeren :') Heb misschien een beetje moeite om de mooie campus hier in te wisselen voor de Uithof :+

Dierwetenschappen bedoel ik ja
Biologie lijkt mij dan toch echt weer minder leuk. De studie dierwetenschappen lijkt mij ook echt heel leuk alleen betreft beroep daarna wil ik op dit moment nog wel graag dierenarts worden...

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:15

SBravour schreef:
horsiegek schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen. En anders heb ik altijd medicijnen mee :)

Weet iemand hier ook te beantwoorden tot wanneer je les hebt in Gent Centrum en wanneer je naar Merelbeke gaat? Ik heb begrepen dat niet alles in Merelbeke is namelijk!

In principe heb je 95% van je lessen in het eerste jaar in het centrum, oefenzittingen van Statistiek zijn wel in Merelbeke net als je meeste practica (normaal enkel de computerpractica van statistiek in het UZ).
Vanaf je 2e jaar zit je in principe volledig op de faculteit

Wat betreft katten en honden trouwens, we hebben in het 2e nu wel degelijk practica met die dieren levend :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:50

emilyslaluna schreef:

Ik heb vandaag via ons stamboek een privé rondleiding gehad in Utrecht. De DA die daar les geeft zei dat er jaarlijks zo'n 25 afgestuurde studenten een master paard volgen en dat ze de grootste moeite hebben om die geplaatst te krijgen, dus dat klopt wel.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:35

SBravour schreef:
Vooor de Belgische studenten; Wanneer is de sluitingsdatum voor inschrijven? In NL is dat 1 mei, maar omdat je in belgie met je puntenlijst moet inschrijven lijkt het mij dat de inschrijving na de examens pas stopt?
Dankjulliewel!

Ho ho voor selectie is dat veel vroeger he! In januari is de sluitdatum dan al!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:28

Oh goed om even te verbeteren voor diegene die mee doen! Sorry.

Voor de meiden die naar Gent gaat is het dus tot de eerste schooldag :D

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:27

Ik kan nu in blackboard komen :) nog even wachten tot de module zichtbaar wordt en het leren kan beginnen..

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:49

Spotje2 schreef:
Ik kan nu in blackboard komen :) nog even wachten tot de module zichtbaar wordt en het leren kan beginnen..

Laat weten waar de stof overgaat! Vind ik wel leuk om te weten.

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:28

Myrthe_x schreef:
Spotje2 schreef:

Laat weten waar de stof overgaat! Vind ik wel leuk om te weten.

Het onderwerp van dit jaar is infectiebiologie en immunologie :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:23

Ik heb mij ook ingeschreven voor de studie dit jaar, ik heb nu het vragengedeelte van de OSIRIS aanmelding af en er stond dat ik nu toegang zou krijgen tot de stof voor de selectie, maar ik kan dit nergens vinden. Weet iemand waar dit te vinden is en of dit dan al te vinden is als je nog de cijfers etc in de OSIRIS aanmelding moet zetten? :)

anne_1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:47

Silkwood schreef:
Ik heb mij ook ingeschreven voor de studie dit jaar, ik heb nu het vragengedeelte van de OSIRIS aanmelding af en er stond dat ik nu toegang zou krijgen tot de stof voor de selectie, maar ik kan dit nergens vinden. Weet iemand waar dit te vinden is en of dit dan al te vinden is als je nog de cijfers etc in de OSIRIS aanmelding moet zetten? :)

Je krijgt pas toegang tot de stof als je de vragenlijst hebt ingediend. Als je dus nog dingen in wilt/moet vullen in de vragenlijst, is dat nog niet gebeurt en kan je er dus nog niet bij volgensmij:) Wanneer je officieel aan de stof mag beginnen, krijg je een mailtje met inloggegevens, en dan wijst het zich vanzelf!! Hoop dat het lukt!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:03

Ah dankjewel, dan is het duidelijk!

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:56

Dat stelt me best gerust Janine! Ik dacht dat je 40 uur op de faculteit was en daarnaast nog zo'n 20 uur moest leren haha
Ik ben wel een beetje geschrokken van de hoeveelheid stof dit jaar, het is echt wel meer dan de vorige keer.. maar we gaan gewoon weer ons best doen *\o/*

Janine_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:47

iertje93 schreef:
Dat stelt me best gerust Janine! Ik dacht dat je 40 uur op de faculteit was en daarnaast nog zo'n 20 uur moest leren haha
Ik ben wel een beetje geschrokken van de hoeveelheid stof dit jaar, het is echt wel meer dan de vorige keer.. maar we gaan gewoon weer ons best doen *\o/*

Nee, 40 uur op de uni heb ik eigenlijk nooit, de eerste paar weken zul je best even schrikken, je begint namelijk met 2 vakken tegelijk en zit daarom wel meer op de uni en je hebt ook nog een boel zelfstudie maar daarna heb je telkens maar 1 vak tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:57

Voor wie vragen heeft.. ik heb de bachelor in Antwerpen gedaan, een half jaar de master in Gent en rond over een maand mijn master Dierwetenschappen in Wageningen af. Dus enkel geen ervaring met Utrecht :+