Mensen verstand van het UWV WW uitkering??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:40

Babsiej schreef:
Loonstrook is ook nog niet geweest, het is geen maandloon maar een vierweken loon, dus beiden nog niet ontvangen nu. Ze heeft dit tevens in een bericht al gestuurd naar het UWV dat er nu 0 is opgegeven ivm de periode, en dat was sowieso geen probleem. Ze krijgt gewoon salaris en een specificatie maar dat is pas deze week, en de inkomsten zijn van het weekend dacht ik door gegeven. Zal haar adviseren om het sowieso apart te houden maar dat had ze zelf al gezegd, dat wat ze krijgt niet eens meer uit durft te geven.

Nou goed dat bericht bewaren en het geld opzij zetten als er niks verrekend is. Dan zit ze goed!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:44

Als je aangeeft dat je per 15-8 weer werk hebt en dus de uitkering gestopt kan worden hóef je niks door te geven, want er is vanaf 15-8 geen uitkering meer nodig. Je moet alleen in de periode dat je een uitkering hebt, dus 1-8/15-8, en je hebt in die periode bv 1 dag gewerkt van 4 uur en hebt bv 60 euro verdiend, die 60 euro opgeven aan het uwv.
Daarnaast heb je een werkcoach, die je via je berichtenbox op werk.nl kunt bereiken, dan staat ook alles geregistreerd en zwart op wit, kost het je geen belkosten ( ook ik vind het belachelijk dat een uitkeringsinstantie geld vraagt als je ze belt, schandalig eigenlijk... en moeten ze terug reageren...
Ik heb nu een uitkering, dus is het wel vers.
Ook kun j 4 weken voor het einde van je contract al een uitkering aanvragen, zodat je geen overbruggingstijd hebt waarin je geen geld hebt...en is vaak al met enkele dagen bekend wat je aan uitkering krikgt..

Babsiej

Re: Mensen verstand van het UWV WW uitkering??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:47

Uitkering kon pas 1 week van te voren worden aangevraagd zei ze? Maar werd wel snel toegekend. Werk coach? Zegt haar niets ?

Nog eens een bericht gestuurd nu inderdaad met nog een keer letterlijk de vraag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:49

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom ze zelf niet achter deze dingen aan kan gaan. Ben benieuwd of jij een antwoord krijgt ipv zij

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:50

Nee zij kan berichten sturen en daarom kan ik ook niet bellen. Ik zal die informatie niet krijgen. Dan moet er een mag ging komen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:53

Je kunt gewoon 0 euro opgeven bij bijverdiensten. Het gaat immers over verdiensten die je tijdens de uitkering hebt ontvangen. Dus van 1 t/m 15 augustus. In feite moet je ook niet kijken naar de datum. Als het 1 september was geweest ipv 15 augustus, had je ook 0 ingevuld bij augustus. Dat je vriendin al na 2 weken nieuw werk gevonden heeft is alleen maar heel erg fijn! Daarom heeft ze de uitkering ook stop gezet per 15 augustus. Had ze de uitkering nu stop gezet per 1 september, dán had ze wel het inkomen van 15-31 augustus op moeten geven.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:54

Heb je mijn bericht ook gelezen ts? Op mail wordt niet vaak gereaggerd en kan voor nare situaties zorgen... Op Bokt vragen heeft weinig zin, omdat iedere situatie anders kan zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:56

connie64 schreef:
4 cent per minuut.....laten we zeggen 15 min bellen met wachttijden dat is 60 cent...…

zal ik 60 cent naar je overmaken?

je hebt 1500 euro aan inkomen? dan is die 60 cent inderdaad wel een flinke aanslag op je budget...ik snap dat je dan zoiets hier op bokt gaat vragen....

Waar is de likeknop toch als je hem nodig hebt. :')

Ts: je ziet hier perfect wat er mis gaat met geschreven info. Er komt altijd ruis op de lijn.
Dus pak dat verlies van 60 cent en laat die vriendin van je gewoon bellen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:00

Babsiej schreef:
Uitkering kon pas 1 week van te voren worden aangevraagd zei ze? Maar werd wel snel toegekend. Werk coach? Zegt haar niets ?

Nog eens een bericht gestuurd nu inderdaad met nog een keer letterlijk de vraag.

J krijgt via het uwv een werkcoach toegekend, hoewel dat meer dan een persoon kan zijn. Sowieso kun je via werk.nl een bericht sturen, je hebt daar je berichtenbox, via die box moet je ook je sollicitatieactiviteiten, minimaal 4x p.m, bij mij dan, doorgeven.
Dus ook jouw vriendin kan hier met haar digid in.
Laat haar dan via die box contact zoeken. Maar ze hoeft m.i. niets terug te betalen als ze heeft aangegeven dat ze vanaf 15-8 werk heeft en krijgt ze over die 2 weken,1-8/15-8 gewoon een uitkering.
Zoals het nu gaat kost het je al veeeeel meer moeite en tijd, alsdat zij het zelf via die berichtenbox na vraagt. Daarnaast zijn op werk.nl bijna alle antwoorden op haar vragen te vinden.
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/v ... lde-vragen
Ik neem tenminste aan dat ze internet heeft....en een laptop, tablet of computer?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:01

Babsiej schreef:
Dat formulier, per de eerste is ingevuld, zonder inkomsten nog, die heeft ze dus nog niet ontvangen.

Alleen de vraag is dus, per de eerste of per de 15e dat het wordt verrekend. We wachten wel af. Als ik het hoor, zal ik het wel doorgeven.

Bellen kost geld, en als er per bericht geen duidelijk antwoord komt is het zonde om geld uit te geven als er nog geen antwoord komt.

Dat formulier staat op de eerste werkdag van september klaar in MijnUWV. Als ze dat formulier niet invult krijgt ze in september helemaal geen geld over de maand augustus. Ook moet ze een wijzigingsformulier insturen over de veranderde situatie (baan gevonden), met daarin de ingangsdatum van de dienstbetrekking en het aantal uren. Het aantal uren waarover ze loon uit arbeid krijgt worden in mindering gebracht op de WW-uitkering. Het gaat dus niet om de hoogte van het salaris maar om de uren die worden uitbetaald. Bij een fulltime baan vervalt vanaf begin dienstbetrekking het recht op WW. Bij een parttime baan kijken ze naar het aantal uren. Als er een x aantal uur verschil zit tussen de uren die vanuit de WW worden betaald en de uren die ze werkt krijgt ze over dat verschil aan uren nog WW. Dus stel ze heeft WW voor 36 uur per week en heeft nu een baan voor 24 uur per week. Dan verwacht ik eigenlijk dat ze nog wel 12 uur WW per week krijgt uitbetaald.

En bellen met het UWV is inderdaad veel sneller en duidelijker dan mailen. Ze zijn daar heel goed in niet antwoorden op de vraag die je in je mail had gesteld :+ Je krijgt wel een antwoord, maar meestal niet iets wat inhoudelijk slaat op je vraag :+

Dat je vriendin de uren waar ze in augustus voor gewerkt heeft pas in september uitbetaald krijgt is heel jammer maar niet iets waar het UWV wat aan kan doen. Ze kijken gewoon naar de wijzigingsdatum ( = datum nieuwe baan) en het aantal uren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-18 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:03

Een WW uitkering werkt ongeveer als volgt (even de simpele versie):
Op het moment dat jij je baan verliest, wordt door het UWV berekent wat jouw gemiddelde maandsalaris van de afgelopen 12 maanden is geweest. Voor de eerste 2 maanden WW ontvang je 75% hiervan en daarna 70%. (behalve als je meer dan €4300,- per maand verdient, maar ik ga er even vanuit dat dit niet van toepassing is).

Op het moment dat je weer een baan vindt, dan gaat het UWV kijken of je geen inkomensverlies hebt bij deze nieuwe baan (danwel door minder uren danwel door een lager salaris). Op het moment dat jij bij jouw nieuwe baan minder dan 87,5% verdiend dan wat jij verdiende bij jouw oude baan, dan wordt dit nog aangevuld door het UWV en dus eventueel verrekend als blijkt dat ze te veel hebben uitgekeerd. Daarom vragen ze soms nog bepaalde gegevens op nadat je een nieuwe baan hebt gevonden. Jouw uitkering loopt dan in principe door. Dit is nu niet van toepassing begrijp ik.

Ik lees dat jouw vriendin al netjes heeft aangegeven dat zij per de 15e weer een baan heeft en dus haar uitkering heeft stopgezet.
Ik begrijp ook dat ze nog niets betaald heeft gekregen.
Nu kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. Haar nieuwe baan is op tijd verwerkt en ze krijgt de juiste uitkering uitgekeerd (voor 2 weken).
2. Haar nieuwe baan is niet op tijd verwerkt. Ze krijgt de gehele periode de uitkering toegekend. Dit zal gecorrigeerd worden -> het teveel betaalde moet zij terugbetalen. Dit heeft niets te maken met wat zij verdiend heeft in die laatste 2 weken van augustus, maar met de periode waarover zij een uitkering heeft toegekend gekregen (de eerste 2 weken van augustus).

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk zo :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:06

spoekie schreef:
2. Haar nieuwe baan is niet op tijd verwerkt. Ze krijgt de gehele periode de uitkering toegekend. Dit zal gecorrigeerd worden -> het teveel betaalde moet zij terugbetalen. Dit heeft niets te maken met wat zij verdiend heeft in die laatste 2 weken van augustus, maar met de periode waarover zij een uitkering heeft toegekend gekregen (de eerste 2 weken van augustus).

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk zo :)

Ze betalen pas uit nadat je het inkomstenformulier hebt ingestuurd. Dat doe je begin september over de maand augustus. Ook het UWV maakt pas in september geld over over augustus, dat is dus het zelfde als bij de nieuwe baan. Zonder dat inkomstenformulier maken ze niks over, juist om te voorkomen dat er te veel wordt uitbetaald.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:06

connie64 schreef:
4 cent per minuut.....laten we zeggen 15 min bellen met wachttijden dat is 60 cent...…

zal ik 60 cent naar je overmaken?

je hebt 1500 euro aan inkomen? dan is die 60 cent inderdaad wel een flinke aanslag op je budget...ik snap dat je dan zoiets hier op bokt gaat vragen....

Ze heeft gewerkt en daarmee 1350 euro verdiend. Die paar cent om te bellen kan er duidelijk biet af want dat kost geld. Sorry hoor maar dit soort dingen horen er gewoon bij als je met dit soort instanties te maken hebt.

Overigens is mijn ervaring dat als je op een nette manier vragen stelt, dat je ook nette antwoorden krijgt. Vergeet niet dat de mensen die daar werken altijd zeurende en dreigende personen tegenover zich hebben dus daar worden ze niet warm of koud van. Wanneer je je echter netjes en sociaal opstelt en oprecht om hulp vraagt krijg je antwoord. Ik heb altijd antwoord gehad op zowel mails als telefoon.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:35

Mijn man was, bleek later, tussen twee banen ook twee weken werkloos. We hebben WW aangevraagd omdat we dachten dat het langer zou duren eer hij ander werk zou hebben. Hij kreeg die maand zijn tegoeden uitbetaald en kon na twee weken toch aan het werk maar heeft ook nooit voor die twee weken WW gekregen.
Zou zeker wel contact opnemen of iig je vriendin want pas dan krijg je je antwoord.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:37

Uitkering wordt aangevuld tot het loon van 75%. Ze zal dus inderdaad het loon van augustus grotendeels terug moeten betalen. Hoe zuur ook.

Let wel even goed op met het aangeven bij de belastingdienst. Mogelijk krijg je wel een loonstrook namelijk van het UWV en/of vakantiegeld. Of de belastingdienst vult het ontvangen bedrag alsnog in. Even goed controleren :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:51

We hebben het over augustus maar dat was vorige maand? Bedoel je niet september?

Iig moet je inderdaad op de 1e vd maand je inkomensverklaring invullen op mijnuwv, ongeacht welke uitkering je hebt en/of je wel of niet inkomen hebt gehad. Daarna maakt uwv het bedrag over aan uitkering waar je recht op hebt, als je dus netjes je inkomsten doorgeeft hoef je niks terug te betalen en is er niks aan de hand.

Daarnaast is het berichtencontact via de werkmap gewoon niet handig, net als mailcontact, whatsapp etc. Mijn ervaring is dat met bellen ik altijd goed geholpen word want je krijgt meteen reactie en kan jezelf goed uitdrukken. Dus in deze geld echt, de beller is sneller!