Suzanne F. schreef:Oh dan ben ik zo'n ahum ouder die Delphi noemt.![]()
Ik heb altijd wel met haar geoefend, als we merkten dat er een onderdeel zwakker was dan gingen we dat oefenen. En faalangst heeft ze niet gekregen door de toetsen of de Cito's of het extra oefenen. Ze heeft juist geoefend met leren focussen, concentreren en goed leren de opdrachten te lezen.
En ik vind het inderdaad belangrijk dat ze een goede opleiding gaat doen, in ieder geval wat binnen haar mogelijkheden ligt. Het leven is een neus he, alles eruit halen wat er in zit. Presteren hoort bij het leven. Het hele leven wordt je getoetst en moet je presteren onder spanning. Met examens, autorijden, solliciteren, targets halen, sporten op niveau en de wedstrijden die erbij horen. Als ze van jongs af aan leren dat toetsen erbij hoort, raken ze daar ook niet van in de stress.
En misschien ben ik inderdaad wel wat veeleisend. Maar ik zou het zonde vinden als ze iets gaat doen onder het niveau dat ze aan kan.
Ik vind dat er niets mis is met oefenen. Absoluut niet. Ik lees ook dagelijks met mijn kinderen. Maar oefenen specifiek op de Cito met als doel een hogere score te kunnen behalen, nee dat is niet mijn ding.
Dat was meer wat ik bedoelde.
Ouders die iedereen graag willen laten weten dat hun kind een zonnetje is. Vragen of een ander kind ook in de plusklas zit, om zo zelf even te kunnen vermelden dat hun kind ook/wel in de plusklas zit.
Ik ben inderdaad niet zo van de prestaties. Het is niet voor niets dat er steeds meer kinderen met een burn out zijn en studenten met depressies en de druk niet meer aan kunnen.
Zelf hebben wij ook ''maar'' een 4 jarige MBO opleiding gedaan. Maar wij zijn prima terechtgekomen en hebben onze schaapjes goed op het droge.
Ook met sport. Zij sport voor haar ontspanning en lol, voor het teamgevoel. En natuurlijk is er niets mis met een beetje een winnaarsmentaliteit, maar ook daar kan ik me echt niet druk maken op welk niveau ze spelen.
Ik zou het ook zonde vinden dat ze iets onder haar niveau gaat doen, alleen kan ik me niet heel druk maken om welk niveau ze straks gaat halen. Er zijn in het verleden op onze school serieus boze/verdrietige en ernstig teleurgestelde ouders geweest omdat hun kind een VMBO advies kreeg en dat vind ik wel heel erg.
Ouders die zelf het niveau van hun kind niet (willen) zien.