Jouw vriendin moet zich gewoon ziekmelden dmv een telefoontje. Ze hoeft letterlijk alleen te zeggen 'ik ben ziek en kan niet komen werken'. Waar ze last van heeft is haar privacy en is dus ook niet van belang voor de werkgever.
De werkgever dient hiermee simpelweg akkoord te gaan, doet hij dit niet dan is dat uiteindelijk zijn probleem.
Zij heeft al laten zien dat ze het is komen proberen, dus ze moet gewoon thuis blijven. Ziek = ziek.
Dan het volgende punt: als blijkt dat hij haar niet ziekgemeld heeft en niet doorbetaald, schakel dan rechtsbijstand in of in het geval zij dit niet heeft, een simpel telefoontje naar het juridisch loket.
Het juridisch loket is er niet alleen voor advies zoals sommige stellen, deze kunnen ook een zaak opstarten tegen bewuste werkgever.
De kosten hiervoor is een beetje afhankelijk van haar situatie, inkomensafhankelijk maar zoals je de situatie schetst zal zij hoogstens een eigen bijdrage hebben van iets meer dan €100, áls deze al berekend wordt. (Ik spreek helaas uit ervaring met conflict werkgever).
Daarnaast het aanzegtermijn, als je vriendin wit in loondienst heeft gewerkt op een contract dat langer liep dan 3 maanden voor een bepaald aantal uren, dan heeft de werkgever wel degelijk een aanzegtermijn van minstens 1 maand. Dit dient schriftelijk te gebeuren, anders is dit niet te bewijzen en voor werkgever dus niet 'rechtsgeldig'.
Het is maar net wat voor soort persoon hiermee akkoord gaat, de werkgever heeft waarschijnlijk door dat hij met jouw vriendin een machtspel kan spelen.
In mijn geval heb ik een paar jaar terug in conflict gelegen met mijn oude werkgever.
Ik had een enigszins vergelijkbare situatie: werkgever was te laat met aanzeggen, tevens gedoe over overgewerkte uren welke hij weigerde uit te betalen en ik had geen rechtsbijstand.
Juridisch loket gebeld, deze heeft een advocaat voor mij aangesteld welke de werkgever in gebreken gesteld heeft.
Werkgever besloot hierop ook een advocaat aan te stellen en deze zijn in samenspraak tot een passende overeenkomst gekomen (met uiteraard mijn visie daarop en mijn 'toestemming'). Mochten we hierin geen overeenkomst bereikt hebben, dan zouden we hierover via de rechter procederen. De kosten hiervoor zijn weer iets anders geregeld, maar wederom ben je hiervoor vaak gesubsidieerd wat wilt zeggen dat je alleen een kleine bijdrage hoeft te betalen. En in het gunstigste geval, als je in gelijk gesteld wordt dan is er (in geval van een proces middels de rechter) kans dat de volledige kosten worden verhaald op de tegenpartij.
Ik heb mijn overgewerkte uren grotendeels uitbetaald gekregen (voor zover er informatie terug te vinden was en zo ver ik zelf alles genoteerd had) en ik heb een maandsalaris meegekregen (echter wordt dit natuurlijk anders belast dan je normale salaris, dus je verliest ongeveer de helft, iets minder).
Omdat het uiteindelijk een lange procedure was die weken duurde met dagelijkse contacten over en weer met advocaat, naar advocaat en weer teruggekoppeld naar mij, heb ik een eigen bijdrage moeten betalen van +/- €140(?). In principe is er kans dat als het 'snel' opgelost wordt, en als je een coulante advocaat hebt dat je dit niet eens hoeft te betalen.
.