Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:33

xRaisin schreef:
Jeetje, ik schrik van de hoge bedragen die hier langs komen! Ben ik even blij dat ik in de oude stelsel viel en gewoon thuis ben blijven wonen. Ik heb wel wat schuld er aan over gehouden, maar dat ga ik eind dit jaar in 1 x afbetalen. Dat bedrag is echt 1/10e van sommige bedragen die ik hier langs zie komen.


Joh, de bedragen die hier voorbij komen zijn echt niks. Ik werk zelf duo en ik zie op dagelijkse basis echt veel en veel hogere bedragen voorbij komen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:34

Echt Sanne werk je daar? Lijkt me heftig om iedereens schulden te zien want ik denk idd dat er hele hoge bedragen bij zitten :=

Hutcherson

Berichten: 7480
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:41

Ik heb geen studieschuld.
Mijn stufi was een gift, mijn collegageld en alle andere dingen heeft mijn moeder betaald. Altijd keihard gewerkt om mij te kunnen laten studeren. Enige wat ik van haar moest doen was mn stinkende best en een echt vak leren.
Das gelukt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110914
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:42

Ik en mijn man hebben gelukkig beiden geen studieschuld. Daarom hebben we vorig jaar een huis kunnen kopen.
Ik vind het best heftig dat sommigen een grote schuld hebben. Lijkt me toch als een soort donkere wolk boven je hoofd hangen op het moment dat je grote beslissingen in je leven maakt, want die rotschuld moet ook afbetaald worden.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:44

sureido schreef:
Echt Sanne werk je daar? Lijkt me heftig om iedereens schulden te zien want ik denk idd dat er hele hoge bedragen bij zitten :=


Jup, maar nog maar een paar weekjes. In september ga ik zelf weer studeren (én lenen :D)

Zitten inderdaad hele hoge bedragen bij. 30/40.000 is daar niks bij.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:46

Ik schrik echt van de absurd hoge bedragen!!! Nu ben ik 34 en in mijn tijd was het allemaal anders geregeld. Maar ik vraag me echt af hoe je aan zo'n hoge schuld komt?
Mij zou het echt benauwen, dat je in het slechtste geval nog 35 jaar je studie aan het afbetalen bent. Ik ben me bewust dat een deel, of wellicht het overgrote deel, zijn/haar studie zelf moet betalen zonder hulp van ouders.

Ik zie alleen hier al 15 mensen die een schuld van 50.000 of hoger hebben. Ik vind dat echt shocking hoog!

Is het geleende geld dan puur en alleen voor school gebruikt? Of ook voor je woonlasten en boodschappen e.d.?
Is dit dan voor één gewone MBO of HBO studie? Of een niet afgemaakte HBO opleiding en daarna wel een afgemaakte HBO opleiding en vanwege weinig/niet leuk werk toch weer een nieuwe studie gestart?

Als ik dit zo lees ben ik heel blij dat wij nu al aan het sparen zijn voor de studie van onze kinderen die nu 7 en 10 jaar zijn.
Wij hebben zelf 0,0 schulden en dat is toch wel echt een verademing.


Misschien een interessante link:
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... -hypotheek

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:52

Ja maar Delphi, ze hebben de stufi opeens afgeschaft wat belachelijk is, en nu moet je alles lenen. Ik betaal 310€ voor mijn kamer maandelijks en 2000€ collegegel per jaar. Ik werk op zaterdag bij een horeca bedrijf (zwart). Ik wil ook leuke dingen doen en als je het vraagt aan mensen die veel uitgaan enzovoorts is het motto onder de studenten die echt een actief studentenleven leiden toch wel: ‘maximaal lenen is maximaal leven’. Dat zoiets al gezegd wordt zegt ook wat over hoe fout het is. Verder zijn er ook veel die lenen en dat opsparen, want er zit geen rente over.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:56

sureido schreef:
Ja maar Delphi, ze hebben de stufi opeens afgeschaft wat belachelijk is, en nu moet je alles lenen. Ik betaal 310€ voor mijn kamer maandelijks en 2000€ collegegel per jaar. Ik werk op zaterdag bij een horeca bedrijf (zwart). Ik wil ook leuke dingen doen en als je het vraagt aan mensen die veel uitgaan enzovoorts is het motto onder de studenten die echt een actief studentenleven leiden toch wel: ‘maximaal lenen is maximaal leven’. Dat zoiets al gezegd wordt zegt ook wat over hoe fout het is. Verder zijn er ook veel die lenen en dat opsparen, want er zit geen rente over.


Studiefinanciering is niet afgeschaft, dat zou wat zijn :')

De basisbeurs is er inderdaad niet meer voor studenten die na augustus 2015 voor het eerst met een HBO of WO studie zijn begonnen. De aanvullende beurs, lening én studentenreisproduct zijn er voor al die studenten nog wel gewoon, en die zijn allemaal onderdeel van de studiefinanciering. ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:03

sureido schreef:
Ja maar Delphi, ze hebben de stufi opeens afgeschaft wat belachelijk is, en nu moet je alles lenen. Ik betaal 310€ voor mijn kamer maandelijks en 2000€ collegegel per jaar. Ik werk op zaterdag bij een horeca bedrijf (zwart). Ik wil ook leuke dingen doen en als je het vraagt aan mensen die veel uitgaan enzovoorts is het motto onder de studenten die echt een actief studentenleven leiden toch wel: ‘maximaal lenen is maximaal leven’. Dat zoiets al gezegd wordt zegt ook wat over hoe fout het is. Verder zijn er ook veel die lenen en dat opsparen, want er zit geen rente over.


Ik denk dat het daar wel eens mis gaat. Maximaal lenen om maximaal te leven. Ik vraag me echt af hoe iemand aan een studieschuld van 50.000 of meer komt?

En inderdaad, in mijn tijd was het anders hoor. Ik had een OV kaart vanaf mijn 18e en kreeg stufi. Al is stufi volgens mij niet volledig afgeschaft. Wel heb ik bewust een studie gekozen waarbij ik thuis kon blijven wonen i.v.m. de kosten.
Die studie heb ik afgerond en ik ben gaan werken. Ik heb het idee dat tegenwoordig vaker studies niet afgemaakt worden en er nieuwe studies begonnen worden. Of dat mensen eerst 3 studies afronden voor ze gaan werken.

Ik hoop als ouder toch wel dat wij straks de studies voor onze kinderen kunnen betalen. Wij zijn daar nu al bewust voor aan het sparen. Als je kijkt hoe alles 15 jaar geleden geregeld was en nu … wie weet hoe het over 10 jaar is?

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:06

Is toch simpel?
Dure studie (geneeskunde bijv), 5-6 jaar, geen tijd om te werken, uitwonend. Dan is 50.000 euro een krappe 800 per maand om van te leven je studie te bekostigen. Dan leef je nog lang niet maximaal.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 05-08-18 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33898
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:06

Nou mijn loon + basisbeurs samen is zo’n 550 euro per maand. Mijn huur is gelukkig maar zo’n 310 euro. (19m2). Maar daar kan je niet van leven. Daarom leen ik zo’n 500 euro per maand bij. Dan kan ik sparen en leuke dingen doen. :)

Ghostattack

Berichten: 11269
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:06

Het nieuwe leenstelsel is voor mij ook onder andere een reden geweest om geen master meer te volgen na mijn studie. Dat zou mij nog meer geld gaan kosten, dus nog meer schuld en het levert in mijn vakgebied vrij weinig op. Ik werk nu dus fulltime, met een prima vooruitzicht qua salaris. Gelukkig kan ik hierdoor straks mijn schuld makkelijk aflossen.

Mijn schuld is echt niet veel maar zelfs dat zit mij qua gevoel al niet lekker :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:08

Delphi, die studieschuld is natuurlijk ook net afhankelijk van hoeveel je van je ouders krijgt, hoe hoog je zorgverzekering is, hoe duur je kamer is, etc.

Dit heb ik van het nibud afgehaald
Huur: 417 euro
Boodschappen: 181 euro
Studieboeken en -benodigdheden: 58 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 63 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 146 euro
Kleding en schoenen: 47 euro
Zorgverzekering: 106 euro
Telefoon: 26 euro

Totaal is dat al 1044 per maand. En dit is dan een gemiddelde.
Daarnaast betaal je nog 2060 euro per jaar aan collegegeld. Daarbovenop komt vaak ook nog eenmalige kosten als een nieuwe laptop, een nieuwe telefoon, dat soort dingen. Maar ook je buitenlandse exchange van een half jaar is intens duur.

Maar alleen al per maand zijn je kosten dus 1044. Dat keer 12, keer 4 of 5 jaar. Met je buitenlandse stage erbij. Als je álles zelf moet betalen én niet of weinig kan werken i.v.m. een zware studie dan loopt je schuld heel snel op. :=

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:09

Mijn vriend had een studieschuld van 4300 € toen wij ons huis kochten.
Het is zo dat dit niet Bkr geregistreerd staat, zolang je dus nog niet aan het afbetalen bent, kunnen ze het in principe niet zien tenzij je hypotheekverstrekker specifiek vraagt om een uitdraai van DUO.
Wij hebben hem, ondanks mijn vriend nog niet terugbetaald en zijn ouders deze kosten betalen, hem wel opgegeven. In onze ogen kun je beter als starter niet een huis kopen aan de limiet van je hypotheek, wij zaten ongeveer €60.000 onder ons limiet en wij hebben er absoluut geen spijt van. In de toekomst ziet het er naar uit dat we beiden een stuk beter zullen verdienen dus dan zullen we verder kijken, maar voor nu zijn we heel tevreden met wat we hebben en voor wat voor prijs. Zelfs terwijl de opgave van de studieschuld ruim €25000 (dacht ik) scheelt op je maximum hypotheek.

Aranel
Berichten: 20214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:11

Ik heb geen studieschuld. Ben nog van het oude systeem en ik heb nooit bij hoeven lenen. Ik woonde thuis tijdens mijn studie en heb mijn opleiding netjes na 4 jaar afgerond. Mijn man heeft nog een kleine studieschuld staan omdat hij bij geleend heeft, dit was echter geen probleem bij het krijgen van een hypotheek.

Kabayo

Berichten: 14177
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:11

0 euro
BBL studie gedaan

xLoki

Berichten: 3498
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:13

Ik heb geen studieschuld. Heb 5 jaar gestudeerd, eerste jaar (ergotherapie) hebben mijn ouders betaald, boeken heb ik betaald van studiefinanciering. De vier jaar daarna (HBO verpleegkunde) studeerde ik duaal en betaalde mijn werkgever mijn opleiding en boeken. Ik kreeg salaris, aangezien ik 32u p/w werkte en dat is ook het principe van duaal studeren: werkend leren. Heb pas vanaf het laatste jaar op mijzelf gewoond, dus ook nog eens flink kunnen sparen!

Raad het echt iedereen aan om duaal te studeren: je hebt na je opleiding 3 jaar werkervaring (geen stage!), je verdient geld en je hebt achteraf geen studieschuld.

Janneke2

Berichten: 23037
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:17

Oma heeft gestudeerd in de tijd dat een beurs gewoon een gift was.

"Gewoon" - ik vind dat het zo hoort: wie hersens heeft/ graag en goed kan leren moet kunnen studeren, ook al zijn je ouders zo arm als de neten.
Bovendien: officieel is Nederland een kenniseconomie.
Investeren in knappe koppen is dan toch wel het minste.

Verder zijn de huizenprijzen in de afgelopen 30 jaar idioot gestegen (zeg maar rustig: ver drie dubbeld) dus ik wens bij deze alle jongeren die studeren heel veel sterkte.

En ik wil er bij zeggen dat het ook een politiek probleem is, veroorzaakt door vele kabinetten wanbeleid - maar het kan ook door nieuw beleid worden rechtgezet.

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:19

Mensen zijn appels met peren aan het vergelijken. Het is alleen al afhankelijk van de soort studie die je doet. Denk aan de pilotenopleiding, daarmee heb je al veel hogere kosten.

Hier een hypotheek en de studieschuld netjes opgegeven. Ja, we konden daardoor minder lenen maar we wilden toch niet richting onze max gaan.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:22

Janneke2 schreef:
Oma heeft gestudeerd in de tijd dat een beurs gewoon een gift was.

"Gewoon" - ik vind dat het zo hoort: wie hersens heeft/ graag en goed kan leren moet kunnen studeren, ook al zijn je ouders zo arm als de neten.
Bovendien: officieel is Nederland een kenniseconomie.
Investeren in knappe koppen is dan toch wel het minste.

Verder zijn de huizenprijzen in de afgelopen 30 jaar idioot gestegen (zeg maar rustig: ver drie dubbeld) dus ik wens bij deze alle jongeren die studeren heel veel sterkte.

En ik wil er bij zeggen dat het ook een politiek probleem is, veroorzaakt door vele kabinetten wanbeleid - maar het kan ook door nieuw beleid worden rechtgezet.


Maar de basisbeurs (mbo en HO oud stelsel) en de aanvullende beurs zijn ook "gewoon" een gift als je binnen 10 jaar een diploma behaald. En voor mbo 1 en 2 zelfs als je geen diploma behaald.

De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders, dus juist als je ouders weinig verdienen krijg je meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:27

__Sannne schreef:
Janneke2 schreef:
Oma heeft gestudeerd in de tijd dat een beurs gewoon een gift was.

"Gewoon" - ik vind dat het zo hoort: wie hersens heeft/ graag en goed kan leren moet kunnen studeren, ook al zijn je ouders zo arm als de neten.
Bovendien: officieel is Nederland een kenniseconomie.
Investeren in knappe koppen is dan toch wel het minste.

Verder zijn de huizenprijzen in de afgelopen 30 jaar idioot gestegen (zeg maar rustig: ver drie dubbeld) dus ik wens bij deze alle jongeren die studeren heel veel sterkte.

En ik wil er bij zeggen dat het ook een politiek probleem is, veroorzaakt door vele kabinetten wanbeleid - maar het kan ook door nieuw beleid worden rechtgezet.


Maar de basisbeurs (mbo en HO oud stelsel) en de aanvullende beurs zijn ook "gewoon" een gift als je binnen 10 jaar een diploma behaald. En voor mbo 1 en 2 zelfs als je geen diploma behaald.

De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders, dus juist als je ouders weinig verdienen krijg je meer.

En als je ouders dus 'veel' verdienen gaat de overheid er fijn vanuit je ouders wel aan je studie mee betalen. Nou niet dus, ik krijg niks van de overheid en mijn ouders gaan ook niet de studie van drie kinderen financieren. Want dat is dus 3 x 8.000euro, plus kosten van boeken en excursies ect. Ik vind gewoon dat iedere student gelijk gehouden moet worden, maar goed dat is een andere discussie :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:28

Sizzle schreef:
Is toch simpel?
Dure studie (geneeskunde bijv), 5-6 jaar, geen tijd om te werken, uitwonend. Dan is 50.000 euro een krappe 800 per maand om van te leven je studie te bekostigen. Dan leef je nog lang niet maximaal.


Als die 15 inderdaad allemaal mensen zijn die een dure universiteitsstudie volgen wel. Maar dat vraag ik me dus af. Eerlijk is eerlijk een dure studie geneeskunde is volgens mij alleen voor de minderheid weggelegd. Een universitaire studie is in mijn ogen niet echt de gemiddelde studie die gevolgd wordt.

En dat vraag ik me dus af, om wat voor studies het gaat met die hoge bedragen? MBO, HBO, universiteit? En dan één afgeronde opleiding om meerdere (niet afgeronde) studies.

Maar bij een afgeronde universitaire studie neem ik aan dat het salaris daar ook naar is en dat je na het afronden van je studie die schuld ook goed en vlot (in minder dan 10 jaar) kunt aflossen.


Deetjeeun, daar heb ik inderdaad geluk (denk ik als ik veel reacties lees) mee gehad dat mijn ouders veel bijgedragen hebben. Dit ben ik zelf ook echt van plan met mijn kinderen.

Overigens ben ik zelf op buitenlandstage geweest naar Australie. Erg dure reis en een duur land om te leven. Dit wist ik op voorhand en hier heb ik heel hard voor gewerkt om het te kunnen bekostigen. En een deeltje hebben mijn ouders bijgedragen.

Maar mij lijkt nog steeds een studieschuld van 50.000 of hoger voor 4 jaar MBO of 4 jaar HBO (uitgaande van afgeronde studie) erg hoog.
Maar ik ben er dan ook al heel wat jaartjes uit :+ In mijn tijd :') ging het overgrote deel een MBO studie volgen en na het afronden daarvan werken. Tegenwoordig heb ik het idee dat daar erg op neer gekeken wordt. Dat HBO toch iets is dat je moet hebben. Om me heen ken ik meerdere jongeren die die opleiding toch niet aankonden en na 2/3 jaar geswitcht zijn van opleiding. En hierbij weer bij jaar 1 te beginnen. En dan lopen de kosten natuurlijk ook sneller op.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:30

[***] schreef:
__Sannne schreef:

Maar de basisbeurs (mbo en HO oud stelsel) en de aanvullende beurs zijn ook "gewoon" een gift als je binnen 10 jaar een diploma behaald. En voor mbo 1 en 2 zelfs als je geen diploma behaald.

De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders, dus juist als je ouders weinig verdienen krijg je meer.

En als je ouders dus 'veel' verdienen gaat de overheid er fijn vanuit je ouders wel aan je studie mee betalen. Nou niet dus, ik krijg niks van de overheid en mijn ouders gaan ook niet de studie van drie kinderen financieren. Want dat is dus 3 x 8.000euro, plus kosten van boeken en excursies ect. Ik vind gewoon dat iedere student gelijk gehouden moet worden, maar goed dat is een andere discussie :)


Mijn ouders hadden even 200 euro per maand moeten ophoesten voor mij volgens het stelsel van die aanvullende beurs. Als ze dat voor mij hadden gehad had ik wel een paard gehad nu :') Nee dat werkt echt voor geen meter die berekening.

Sheran

Berichten: 17261
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:31

Mijn hoge schuld gaat gewoon om een universiteitsstudie. Twee afgeronde studies. Geen idioot dure dingen zoals geneeskunde maar gewoon Rechten en GLTC.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:32

De basisbeurs krijg je toch niet meer :o?

Ik had destijds het geluk van een uitwonende basis en aanvullende beurs, daarnaast veel gewerkt en dat resulteerde enkel in een lening gedurende mijn stage jaar. Gelukkig wel alles op tijd afgerond ivm prestatiebeurs.
Mijn man kon niet ernaast werken en had een flinke schuld.

Dephi, voor 40.000 heb je een goedkope voltijd uitwonende studie als je ook nog ernaast werkt en zeer zuinig leeft. Dat is namelijk 10.000 per jaar waar je studiegeld nog af moet.
Ofwel met wat geluk 600 euro per maand voor huur, ziektekosten verzekering, primaire levensbehoeften. Dat is in een stad waar een kamer rond de 600 euro kost dus exact 0 euro om eten te kopen.
Je moet ernaast dus nog werken om niet dood te gaan.