Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
foxy80 schreef:ARCTN schreef:Voorbeeld 2:
Vakantiewerker vraagt midden in de kantine of het klopt dat het salaris al betaald is (normaal gesproken aan het eind van de maand, maar vanwege zomersluiting alvast uitbetaald)
Ik vertel hem dat dit inderdaad klopt. Hij vraagt of het klopt dat hij te weinig salaris heeft gekregen. Hierop antwoord ik dat vakantiewerker straks bij mij binnen kan lopen in kantoor en we er dan even naar kijken. Uiteindelijk blijkt het salaris goed gegaan te zijn.
Ik zou dit zo zelf gedaan hebben als 16-jarige. Gewoon het 'vertrouwde' gezicht aanspreken zonder rekening mee te houden qua rang of stand.
Toen ik stage liep als 20-jarige weet ik ook nog dat er gezegd werd: "om 9 u gaat het open en moet je er zijn". Dus ik loop om 5 voor 9 daar binnen, kreeg ik al gelijk de wind van voren dat ik zo laat was, want nu moesten ze mij nog uitleg geven / tonen waar ik moest zijn. Handig dit vooraf te melden...
Zeker op je eerste dag... Dan kan je niet verwachten dat je dat soort dingen al weet Winged schreef:Ja, je wijst op de personeelsgids, maar is er een onboarding? Dus echt een gesproken uitleg? Van een student kun je niet alles meer verwachten helaas.
Tot nu toe heb ik alleen mijn beste vriend die bij hetzelfde bedrijf werkt en die wel gewoon verantwoordelijkheidsgevoel kent. Dat is ook de enigste 15 jarige die ik ken die uberhaupt werkt.
O.a. Heb ik gehoord gekregen dat iemand had gesolliciteerd (14 jaar) bij een manege als ‘stalruiter’ en dat ze haar kansen hoog inschatte om de baan te krijgen. En ook bloemenwinkels, luxe kledingwinkels en andere gewilde baantjes gehoord.
Anoeska schreef:Uiteindelijk zijn het natuurlijk wel een soort van 'werk'kleuters. Ze worden voor het eerst de werkende wereld in gestuurd. En weten dus eigenlijk helemaal niks. Kan je wel boos worden of verbazen dat ze zo dom zijn. Maar een stagiair is natuurlijk niet alleen een goedkoper kracht, je hebt als bedrijf ook de verantwoordelijkheid om ze te leren wat het werkende leven inhoudt. Niet alleen inhoudelijk, maar ook wat werken is, welke verantwoordelijkheden je hebt, en hoe het eigenlijk allemaal hoort. En sommige zijn daar wat sneller in dan anderen. De ene hoef je alleen het handboek te geven, en de andere moet eerst een paar keer op zijn bek gaan.
ARCTN schreef:Daarbij krijgt iedereen keurig een personeelsgids en uitleg bij intake hoe en wat betreft vrij vragen e.d.
Een leidinggevende die om niets de collega's af liep te beulen en mij altijd alle rotklusjes gaf. Iedereen vond hem een naar persoon maar er was één collega die heel volwassen tegen hem had gezegd dat ik zijn voorganger een leuker persoon vond dus sindsdien was ik het pispaaltje
Probleem opgelost. Fluttershy schreef:Magrathea schreef:
@Fluttershy, ik zou het ook verwarrend vinden als ik op 31 juni moest werken, die dag bestaat namelijk niet![]()
Dan was het vast de 30ste of de dag daarvoor, die details weet ik nou ook niet precies het ging om het principe![]()
ik maakte ook maar een grapje Winged schreef:Ja, je wijst op de personeelsgids, maar is er een onboarding? Dus echt een gesproken uitleg? Van een student kun je niet alles meer verwachten helaas.
ARCTN schreef:Winged schreef:Ja, je wijst op de personeelsgids, maar is er een onboarding? Dus echt een gesproken uitleg? Van een student kun je niet alles meer verwachten helaas.
Bij de intake word uitgelegd hoe het hier reilt en zeilt, zodat leerling zelf ook in kan schatten of dat bij hem/haar past. Daarnaast krijgen ze een personeelsgids.
Moet er dan bij bijv. de eerste werkdag/week nógmaals verteld worden hoe het werkt? Leerling heeft ook eigen stukje verantwoordelijkheid.
Maar misschien moeten we zoiets maar eens proberen. Dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Sakura789 schreef:Winged schreef:Ja, je wijst op de personeelsgids, maar is er een onboarding? Dus echt een gesproken uitleg? Van een student kun je niet alles meer verwachten helaas.
En hoe duidelijk is de personeelsgids?
Wij hebbben een regelingenboek, nou daar kun je gerust op afstuderen. Laat staan dat het taalgebruik soms best lastig kan zijn.
Dus hier in het bedrijf krijgt iedereen een introductiedag en wordt zoveel mogelijk besproken en kan men vragen stellen. Voor alle nieuwe medewerkers, zowel vast als stagiaires/scriptanten.

Lestria schreef:Ik vind het ongelooflijk hoe iedereen tegenwoordig gepampert moet worden.
Uiteraard zal er meer blijven hangen als je ook iets mondeling toellicht maar heb je ook niet zoiets als eigen verantwoordelijkheid? En is juist dat stukje eigen verantwoordelijkheid niet gewoon een basis ding in je opvoeding?
Als er een personeelsgids is waar dit soort dingen in staan en die wordt gewoon gedeeld met een nieuwe medewerkern/stagiair dan mag je toch verwachten dat diegene de informatie tot zich neemt?
Je hoeft iemand zijn kont toch ook niet af te vegen als die naar de wc geweest is?
Ik ga helemaal mee met Delphi in deze.
) verwacht dat die mij volledig bij het handje neemt. Als ik zo'n gids krijg dan lees ik die door. Heb ik daar vragen over dan verwacht ik dat ik die kan en mag stellen en dat ik daar een fatsoenlijk antwoord op krijg. Ik verwacht niet dat ze mij die gids nog eens mondeling gaan toelichten. Dat is nu net het stukje eigen verantwoordelijkheid waar ik op doel. Het is dus niet zo zwart-wit als jij nu schetst. Het ligt veel genuanceerder. Maar ik verwacht wel van mijn collega's dat ze zelf denken, om zich heen kijken wat normaal gedrag is en zich fatsoenlijk inlezen. Lijkt mij toch niet zo veel gevraagd.
. Werknemer van mij was niet op zijn werk. Bedrijf belde mij op waar hij was, kreeg hem niet te pakken. Bleek dat hij om 16:00 uur naar de huisarts moest. Eh oke maar dan kan je toch tot minstens 15:00 uur werken of zie ik dat verkeerd? Maar nee, dat kon inderdaad niet.