AVG Wetgeving voor fotografen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:17

magda_90 schreef:
love_mandy schreef:
@magda, voor dat laatste zou je dus een verwerkingsovereenkomst moeten hebben met oypo (en organisatie van het evenement). Omdat je op oypo de 'persoonsgegevens' plaats.

Dus dan moet ik Oypo actief daarvoor gaan benaderen? Iedere keer of eenmalig? En die verklaring stuur ik naar mijn klant of is hij voor mij?

En de drukkers dan, hetzelfde?

Yes, actief benaderen en eenmalig :)

Nayomie schreef:
Geldt dit dan ook voor tekenwerken? Als je bijvoorbeeld een portrettekening van iemand maakt? Of is dit puur evenement gericht?

Het is persoonsgegevens gericht - privacy gevoelige informatie. Waarbij foto's ook tellen als persoonsgerichte informatie.

Hoe dat met portrettekeningen zit durf ik niet concreet te zeggen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:20

Tezzy, ja graag!
Die mappen liggen in mijn kantoor thuis samen met al mijn financiële andere zaken ed. Dan zullen ze actief moeten inbreken.
Ik moet dus exact beschrijven dat ze in de kast naast mijn computer liggen? Is dat ook niet uitlokken?

Zit dat SSL en cookie verhaal hier ook bij overigens?

En die verklaring van de drukker, Oypo en hosting2go zijn dan voor mij of stuur ik die mee naar klant? Sowieso plaats ik ze op mijn website of...?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:23

magda_90 schreef:
Tezzy, ja graag!
Die mappen liggen in mijn kantoor thuis samen met al mijn financiële andere zaken ed. Dan zullen ze actief moeten inbreken.
Ik moet dus exact beschrijven dat ze in de kast naast mijn computer liggen? Is dat ook niet uitlokken?

Zit dat SSL en cookie verhaal hier ook bij overigens?

Geen probleem.

Heb er alleen zelf wel 7 maanden en wat euro's tegen aan gegooid dus ik ga niet alles klakkeloos delen, maar mensen op weg helpen is geen probleem. Wanneer ik er tijd voor heb.

Maar cookie en SSL vallen hier ook onder, ja :)

De exacte locatie beschrijven hoeft niet, maar je moet je klant het vertrouwen geven dat een buitenstaander (waarmee ook een partner bedoeld wordt) niet zomaar bij je papierwerk kan. Bij voorkeur dus een kluis/slot systeem.

magda_90

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:29

Mijn webhosting kwam daar laatst ook mee met een aanbod maar gezien het extra geld wat je voor SSL zou moeten neerleggen, zat ik er niet om te springen eerlijk gezegd. Maar goed daar ben ik mij al enige tijd in aan het verdiepen.

Ik snap de essentie wel van de AVG maar jeetje gelegenheidsfotografen zoals ik, heb je er wel mooi mee. :+ Maakt ook niet uit hoor, ik heb alleen vanwege ernstige familiezaken dit niet geheel meegekregen dat ik concreet ook stappen moet ondernemen. :o

Gelukkig heb ik zo vakantie. O:)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:46

Voor het maken van een privacy verklaring heb ik trouwens deze gebruikt
https://veiliginternetten.nl/privacyver ... art/start/
Best simpel zo online.

Nog een ding dat voor mij onduidelijk is:
Stel ik doe een evenement (met verwerkeringsverklaring met de organisatie) dan zet ik alle foto's normaal gezien op een website en mijn Facebook, mensen kunnen dan via de website (of Facebook) foto's bestellen. Maar hoe zit het dan met die privacyverklaring? Want ook deze klanten moeten weten wat ik met hun gegevens doe. Maar aangezien ze enkel foto's bestellen en ik ze dus niet in het 'echt' zie, kunnen ze die verklaring natuurlijk niet schriftelijk ondertekenen.

Hoe zit het daar dan mee? Moet ik ze het dan digitaal laten ondertekenen (en dan maar hopen dat mensen snappen hoe dat werkt) of los ik dat op een andere manier op?

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 18:51

Allereerst, wauw wat veel reacties en fijn dat we elkaar willen helpen. Mij helpt dit ook zeker.

Op de eerste pagina is aangegeven door een bokker, ben je naam even kwijt. Dat de organisatie duidelijk in de voorwaarden moet zetten dat er een fotograaf aanwezig is.

Nu mijn vraag, stel ik ga naar een evenement ongevraagd. Moet ik dan ook een verwerkingsovereenkomst met de organisatie regelen nadat ik er geweest ben of kan ik dit onder 1 van de grondslagen verwerken?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:58

Ik snap hier echt geen ene hol van. Voel me zo dom :+

Wat is de impact voor straatfotografen?

Zolang ik maar foto's kan nemen van mensen op straat in publieke plaatsen en die ook gewoon mag publiceren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:46

Maar... De Bokt upload valt er dan ook onder toch? Dan zou ik ook een verwerkersovereenkomst van Bokt moeten hebben? Twitter, Facebook ed?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:45

Ik snap er nog steeds niet zoveel van.. :o Als je een bedrijf hebt, moet je alle gegevens goed afschermen, dat snap ik.. Maar wat als ik, als hobbyfotograaf, volgende week ongevraagd naar een wedstrijd ga, daar foto's maak en deze op Facebook zet zonder de gezichten te blurren? Mag dat gewoon of niet?

En een heel ander voorbeeld: een dagje dierentuin, waar je op de achtergrond een paar andere bezoekers ziet.. Mag dat gewoon op Facebook? Dat van de straatfotografie vind ik trouwens ook een goede vraag.. Daar doe ik zelf niet aan, maar ik kan me voorstellen dat het er nu ook niet makkelijker op wordt..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:49

Marit schreef:
YellowLeaf schreef:
Doen alsof het niet bestaat is natuurlijk ontzettend onprofessioneel..

Kort gezegd komt het hier op neer:

- Een herkenbare foto is een persoonsgegeven.
- Als iemand nu een portret niet gepubliceerd wil dan beroept hij/zij zich tot de AVG, niet meer tot het portretrecht.
- Fotografie op een evenement waar je uit eigen beweging heen gaat, en dus niet in opdracht, kan vallen onder commercieel óf journalistiek.
- Indien commercieel, want dat is hier van toepassing: je kunt je beroepen tot het commercieel portretrecht, je mag in het beginsel vrij publiceren tenzij de geportretteerde een redelijk belang kan aantonen om de publicatie tegen te gaan.
- Voor fotografie op een evenement waar je ingehuurd bent is een verwerkingsovereenkomst vereist tussen de organisatie en de ingehuurde fotograaf. De organisatie moet opnemen in hun voorwaarden dat zij een fotograaf hebben ingehuurd.
- Indien je opslaat/back-ups draait in een Cloud dienst of een website, dien je een verwerkingsovereenkomst te hebben met de desbetreffende dienst.

Er hoeven geen gezichten geblurd te worden of van iedereen persoon toestemming aanwezig te zijn.

Dat zal best wel. Maar feit is wel dat het ingewikkelde materie is en het een grote hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt om dit allemaal op orde te hebben. 'Even een contract/verwerkingsovereenkomst maken' is zo simpel nog niet. Ik ken op dit moment niet één fotograaf die deze wet volledig begrijpt en alles op orde heeft.

Op mijn blog, als mensen iets bij mij bestellen in de shop, verkrijg ik namen, soms adressen, e-mail adressen, bankrekeningnummers. Ik moet dus voor al die waarden aangeven waarom ik die verkrijg, wat ik daarmee doe, hoe lang ik die bewaar, etc. Ik moet privacy verklaringen laten opstellen. Ik moet vervolgens al die gegevens beschermen en aantonen dat ik die goed bescherm.

Ik heb een mail programma, een boekhoud programma, en foto deel programma, en webshop programma, en betaaldienst programma, een cloud programma. Voor ál die programma's heb ik een verwerkingsovereenkomst nodig. Ik moet met ál die programma's afspraken maken over datalekken.

Vertel mij even hoe wij hier, als fotografen met kleine bedrijven en vaak kleine verdiensten, hier aan moeten gaan voldoen. :+

Ho, ten eerste je hebt standaard opzetjes voor een verwerkersovereenkomst. Ten tweede, zulke bedrijven (die software leveren) passen meestal hun privacyverklaring ipv een verwerkersovereenkomst te ondertekenen met iedere klant. Jij moet op de hoogte worden gesteld van de verandering.

De AVG wetgeving is bedoeld om ervoor te zorgen dat bedrijven voorzichtiger omgaan met persoonsgegevens. Het is een 'inspanningswetgeving' en je moet als bedrijf of zzper aan kunnen tonen dat jij alles in je macht doet, om de gegevens van je klanten te beschermen.
Dit kun je doen door een laptop met een wachtwoord, werken in de cloud (zodat je overal kunt inloggen en eventueel de gegevens kunt verwijderen/verplaatsen om fraude te voorkomen), versleutelde harde schijven, ssl bescherming op je website, geen papieren documentatie laten slingeren in een open kantoor, en zorgen dat je samenwerkt met bedrijven die ook zorgvuldig omgaan met gegevens (door zoon verwerkersovereenkomst).
Je mag dus alleen gegevens verwerken als bedrijf als je voldoet aan 1 of meerdere van die AVG grondslagen. Je hoeft dus niet zomaar toestemming te vragen aan je klanten, als jij bijvoorbeeld gegevens verwerkt om te voldoen aan een overeenkomst (iemand huurt jou in of je levert een product). Dan heb je geen toestemming nodig van je klanten/of mensen op je foto.
Als je allemaal niet voldoet aan die avg grondslagen, kun je je beroepen op het verwerken van persoonsgegeven op basis van toestemming vragen. Dan moet je dus kunnen aantonen dat je toestemming hebt can de klant. Anders hoeft dat niet.

Je hebt op het internet handige AVG tools waar je simpel een aabtal vragen invult en dan stelt dat ding automatisch voor jou een privacyverklaring op.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:52

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:24

love_mandy schreef:
Best simpel zo online.

Stel ik doe een evenement (met verwerkeringsverklaring met de organisatie) dan zet ik alle foto's normaal gezien op een website en mijn Facebook, mensen kunnen dan via de website (of Facebook) foto's bestellen. Maar hoe zit het dan met die privacyverklaring? Want ook deze klanten moeten weten wat ik met hun gegevens doe. Maar aangezien ze enkel foto's bestellen en ik ze dus niet in het 'echt' zie, kunnen ze die verklaring natuurlijk niet schriftelijk ondertekenen.

Hoe zit het daar dan mee? Moet ik ze het dan digitaal laten ondertekenen (en dan maar hopen dat mensen snappen hoe dat werkt) of los ik dat op een andere manier op?

dit is echt een hele goede! heb hem maar meteen even gemaakt :P
En wat betreft het ondertekenen, kan het niet dat je dan mailt dat bij bijv. het boeken van een fotoshoot je automatisch akkoord gaat? dat heb ik in elk geval bij mijn algemene voorwaarden

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:34

Texas02 schreef:
Ik snap er nog steeds niet zoveel van.. :o Als je een bedrijf hebt, moet je alle gegevens goed afschermen, dat snap ik.. Maar wat als ik, als hobbyfotograaf, volgende week ongevraagd naar een wedstrijd ga, daar foto's maak en deze op Facebook zet zonder de gezichten te blurren? Mag dat gewoon of niet?

En een heel ander voorbeeld: een dagje dierentuin, waar je op de achtergrond een paar andere bezoekers ziet.. Mag dat gewoon op Facebook? Dat van de straatfotografie vind ik trouwens ook een goede vraag.. Daar doe ik zelf niet aan, maar ik kan me voorstellen dat het er nu ook niet makkelijker op wordt..

Dit is ook mijn vraag eigenlijk. Ik ben echt puur hobbyfotograaf, niet betaalde shoots e.d., ik ga echt puur omdat ik het zelf leuk vind en niet voor commercieel gebruik oid.

Zoals foto’s maken in een dierentuin of bij een evenement, zelfs al maak je geen foto’s gericht op mensen, vaak zal er toch iemand in het frame staan...
Mag zo’n foto dan ook niet meer openbaar, zoals op facebook oid, gezet worden?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:27

XxChelsey1xX schreef:
love_mandy schreef:
Best simpel zo online.

dit is echt een hele goede! heb hem maar meteen even gemaakt :P
En wat betreft het ondertekenen, kan het niet dat je dan mailt dat bij bijv. het boeken van een fotoshoot je automatisch akkoord gaat? dat heb ik in elk geval bij mijn algemene voorwaarden

Maar de privacy verklaring mag niet in de algemene voorwaarden, dus ik denk niet dat dat zo werkt haha. Volgens mij is dat echt iets wat een klant moet ondertekenen

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 01:39

Ow ik dacht juist dat het niet onder algemene voorwaarden mocht maar een duidelijke verwijzing. Ik heb het staan in mijn menu onder tarieven. Heb nog niet gelezen dat alle klanten individueel moest tekenen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:35

Stephanie_86 schreef:
Ow ik dacht juist dat het niet onder algemene voorwaarden mocht maar een duidelijke verwijzing. Ik heb het staan in mijn menu onder tarieven. Heb nog niet gelezen dat alle klanten individueel moest tekenen.

Dat weet ik dus niet zeker. Maar wel dat het in ieder geval niet bij je gewone algemene voorwaarden mag.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:06

Over het ondertekenen kan ik ook niets vinden... Overal staat '... en plaats hem op je website'
Ook als je kijkt op veel websites staat er ergens onder of bovenaan zo'n linkje met 'Privacy Policy (bijvoorbeeld)' en dat linkt dus naar de privacyverklaring
Dus ik gok dat enkel plaatsen al genoeg is

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:22

Maar ik vraag me dan af hoe dit werkt via facebook.
Ik heb over het algemeen het meeste contact met klanten via facebook. Zou ik ze dan moeten doorverwijzen naar mijn website om ze daar de privacy verklaring te laten lezen? Of hoe moet ik dat dan voor mij zien?

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:53

denk het dan wel, of je 'vastgezette' bericht op facebook je privacyverklaring maken (dat is dan het eerste bericht die de bezoekers op je pagina zien)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:15

Ik kreeg net een mailtje van oypo, zij zorgen netjes voor een verwerkingsovereenkomst dus in ieder geval kunnen alle foto's daar nog zonder problemen op worden geplaats :)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:02

Excuses dat ik niet meer heb kunnen reageren, maar ik zag al hele fijne informatie van RoyceMack en goede links voorbij komen van YellowLeaf!
De vragen die daarna gesteld worden zijn ook terug te lezen in die antwoorden en de links.

De Privacy Verklaring hoeft niet ondertekend te worden, maar dient wel (net als de AV) algemeen beschikbaar te zijn en je moet er als ondernemer zeker van zijn dat de klant deze gelezen kan hebben (mee sturen met de bevestiging van een boeking is bijvoorbeeld een slimme zet).

De verwerkingsovereenkomst mag wel in de AV staan, om die verwarring te voorkomen.
En zoals love_mandy aangeeft zijn er al best veel partijen verwerkingsovereenkomsten aan het verspreiden :)

Om terug te komen op het Facebook verhaal, dat is een lastige kluif. Voor mij is nu de oplossing om leads binnen te halen via FB en daarna over te schakelen op een andere service ivm privacy. Mocht de klant dat niet willen geef ik aan dat de privacy dan buiten mijn handelen om gaat omdat ik (nog) geen afspraken heb kunnen maken met Facebook omtrent het waarborgen van de privacy van de gegevens.

De bokt upload is ook een verwerker van persoonsgegevens, maar zoals ik het nu begrepen heb is dat pas een issue (zelfde geval als bij het plaatsen op FB) wanneer er niet alleen een foto staat maar een verzameling van persoonsgegevens. Maar wanneer er dus een locatie is en een startnummer kan dit wel achterhaald worden en vormt het een 'probleem'.

Het maakt fotografen wel weer scherp op wie we fotograferen, want wanneer we dit in opdracht doen is er in principe nergens een probleem (wanneer onze systemen goed binnen de AVG vallen). Dan kan en mag je plaatsen met toestemming (dat neem je op in je AV namelijk). Maar fotografeer je zomaar iemand als je hoofdonderwerp - geen toestemming en dus 'problemen'.
Bij mij komt dan de vraag naar boven, is dat erg? Wie is het normaal gaan vinden dat we iemand hoofdonderwerp van een foto maken zonder daar toestemming voor te geven? Vind iedereen die roddelpers niet verschrikkelijk?

Ja, het maakt de straatfotografie behoorlijk lastig. Maar ook daar kun je eerst schieten (dat mag) en dan toestemming vragen :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:47

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 06:49

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:50

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:49

Ik snap er nog steeds helemaal niets van.. In zoverre snap ik, dat je eerst toestemming aan de persoon moet vragen voordat je foto's plaatst, maar ik snap nog steeds niet hoe het zit als je zelf naar concoursen gaat (dus niet in opdracht maar gewoon hobbymatig, zonder ze te verkopen) en deze op Facebook plaatst, of als je naar de dierentuin gaat en er in de achtergrond nog mensen te zien zijn..