Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:58

Ben ik de enige die niet snapt dat hij in de bloemen werkt, dus weet dat rond die datum druk is en toch akkoord gaat met die datum? Had hij toch zelf wel kunnen bedenken dat het lastig zou zijn om dan vrij te krijgen en kon dan een week later een datum kiezen toen het nog kon. :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:59

Winged schreef:
MariekeB schreef:
Weken geleden aangevraagd 2 weken geleden afgewezen

En een werkgever mag tot max 2 weken van te voren toe of afwijzen.

Nope.
Hij moet binnen 2 weken na aanvraag afwijzen.
Niet 2 weken voor je vakantie.

Maar zoals TS al zei: hij heeft het diverse keren afgewezen.
Haar vriend heeft vele malen geprobeerd toch vrij te krijgen en kreeg steeds 0 op zijn rekest.
Snap best dat de baas op een gegeven moment zat is dat hij het maar blijft proberen.

TS je kan wel zelf je examen bepalen (als je ruim van tevoren bent).
Dus de volgende x eerst met de baas overleggen welke periode het beste uitkomt en dan pas het examen regelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:04

nontie schreef:
Ben ik de enige die niet snapt dat hij in de bloemen werkt, dus weet dat rond die datum druk is en toch akkoord gaat met die datum? Had hij toch zelf wel kunnen bedenken dat het lastig zou zijn om dan vrij te krijgen en kon dan een week later een datum kiezen toen het nog kon. :\

Het verbaasde mij ook ja. Erg ongelukkig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:04

Ik heb zelf ook in de bloemen gewerkt en dan weet je gewoon dat er zeker 3 periodes zijn waarbij het stervensdruk is: valentijnsdag, moederdag en kerst. Om dan een rijexamen in te plannen tijdens die periodes is vragen om moeilijkheden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:15

Volgende examen rekening houden met moederdag. Dan krijgen ze in de bloemen ook alleen vrij voor rouw&trouw ;) zulke dagen kan je als werknemer vanuit gaan dat je voor andere zaken weinig kans maakt op vrije dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:20

Herfstwind schreef:
Niet netjes op tijd 2 weken voor de examendatum kwam de baas met nee als antwoord toen hebben wij gezegd dan voor 2 uurtjes waarvan dus een half uur lunchpauze is dus werkelijk 1.5 uur waar het om gaat. Ze zouden er een mouw aanpassen en nu is het alsnog nee
4 dagen van tevoren, dat noem ik niet netjes op tijd maar aan het lijntje houden en laten denken dat ze er een mouw aan gaan passen

Dit dus

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:24

MariekeB schreef:
Herfstwind schreef:
Niet netjes op tijd 2 weken voor de examendatum kwam de baas met nee als antwoord toen hebben wij gezegd dan voor 2 uurtjes waarvan dus een half uur lunchpauze is dus werkelijk 1.5 uur waar het om gaat. Ze zouden er een mouw aanpassen en nu is het alsnog nee
4 dagen van tevoren, dat noem ik niet netjes op tijd maar aan het lijntje houden en laten denken dat ze er een mouw aan gaan passen

Dit dus

Dat klopt niet wat Marieke zegt, het is niet 2 weken van te voren pas afgewezen.
TS zegt dit:
Citaat:
Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:47

Dientje_Yara schreef:
Hij werkt altijd over en vaak extra op zaterdag als niemand wilt dus snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt. Wel heel vervelend hij is al zenuwachtig genoeg
Ik denk dat ‘jullie’ dan de verwachtingen moeten gaan bijstellen. Dat hij veel over werkt en extra werkt doet hij toch zelf? Hij kan ook nee zeggen. Uiteraard heel fijn als de baas deze waardering laat blijken om aan jullie wensen te voldoen, maar daar kan je niet van uitgaan. Zeker wanneer het heel druk is, zal de baas al het personeel nodig hebben.
Bij dit examen zal hij helaas niet aanwezig kunnen zijn (ziek melden is dan ook heel dom om te doen), zeg die af en plan -zo nodig iom de baas- een andere datum.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:53

Volgens mij hebben jullie de keuze al gemaakt?

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel slim om het examen in te plannen als je nog niet officieel vrij hebt :o.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:54

Een werkgever die zo star is zou voor mij wel een reden zijn om naar een andere baan te gaan kijken. En dan bij voorkeur vlak voor moederdag (afhankelijk van opzegtermijn) weg gaan. }>

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:57

superlotje schreef:
Een werkgever die zo star is zou voor mij wel een reden zijn om naar een andere baan te gaan kijken. En dan bij voorkeur vlak voor moederdag (afhankelijk van opzegtermijn) weg gaan. }>

En een werknemer die in de drukste periode van het jaar vrij wilt voor een examen die simpel te verzetten was, na lang zeuren alsnog zijn zin niet krijgt en daarom zich gaat ziek melden verdiend zeker wel de schoonheidsprijs?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:03

Sees schreef:

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel slim om het examen in te plannen als je nog niet officieel vrij hebt :o.

Maar dat kan soms niet anders... Op het moment dat je rijschool een vrijde datum ziet, zou je dat dan direct op je werk moeten vragen anders is er een kans dat die datum al weg is. Dat gaat echt heel snel namelijk... Ik zou ook niet eerst vrij vragen, omvervolgens weer alles om te moeten zetten omdat op die datum en tijd het examen al niet meer beschikbaar is. Omdat je hem niet geboekt hebt omdat je eerst vrij wou vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:08

@brainless, beetje bijzonder dat je zegt dat het niet klopt wat ik zeg, het is een quote van de TS

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:08

Tja...dure les zou ik zeggen. Als je in de bloemensector werkt WEET je gewoon dat vrij krijgen in zo'n periode NIET kan. En dan kan het best blijken dat het toch rustig genoeg is die dag op het moment dat het examen zou zijn maar dat kan je niet weten en je moet als bedrijf rekening houden met topdrukte. Oke, ik had wel direct gezegd dat je verzoek afgewezen was maar je had ook zelf kunnen nadenken dat dit niet slim is. En een verzoek indienen bij de rijschool om een datum NA valentijn. Lijkt me niet zo lastig om dat te vragen toch? Je kan ten slotte ook tig keer je baas lastig vallen met een onredelijk verzoek dus dan kan iets vragen aan je rijschool (wat imo veeeeeel makkelijker is) ook.

Durf ook wel te stellen dat als vriendlief er die dag niet is of weggaat voor zijn examen dat zijn laatste dag hoogstwaarschijnlijk ook wel gewerkt is dus hoop dat ie dan ook zo slim is om alvast naar vacatures te kijken...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:09

Brainless schreef:
superlotje schreef:

En een werknemer die in de drukste periode van het jaar vrij wilt voor een examen die simpel te verzetten was, na lang zeuren alsnog zijn zin niet krijgt en daarom zich gaat ziek melden verdiend zeker wel de schoonheidsprijs?!

Bij een werknemer die zich zo flexibel opstelt qua overwerk en weekenden zou ik al niet zo moeilijk hebben gedaan voor die twee uur vrij.
Een dat deed de kweker waar ik heb gewerkt gelukkig ook niet. Loyaliteit hoeft niet altijd van één kant te komen.

Ziekmelden nu zou ik wel erg dom en doorzichtig vinden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:11

Lees ook iets over datums die snel weggaan voor examens en dat rijscholen inplannen zodra ze een datum zien... Alles leuk en aardig maar je kan toch tegen je rijschool zeggen: "joh...al is er een datum vrij ik kan NIET tussen x en y dus geef die dan maar aan een ander". Dan had je dit ook niet gehad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:12

Tja, een klassiek geval van twee partijen die niet tot elkaar willen of kunnen komen. En dat is altijd lastig.
Maar, wil je op een of andere manier (wellicht achteraf) je gelijk krijgen, dan zal je je aan de regels moeten houden. En je dus niet ziek melden om een examen af te leggen, hoe zuur dat ook is.
Als je baas niet netjes handelt, niet volgens de regels, en jij verwijt hem dat, moet je ook niet zelf de regels gaan oprekken. Dan is er nooit meer recht te halen.
Zuur? Jazeker. Heel zuur. Maar in de bloemen business met Valentijn voor de deur wel te verwachten.
Slim om ziek te melden? Nee, zeker niet. Ik ben zelf werkgever. Als een van mijn mensen dit doet, krijgt hij een stevige uitbrander als hij terug is. En op de dag in kwestie meteen de Arbo arts op zijn dak.
Soms is het gewoon rot. En eerlijk duurt het langst.
Want dat het rot is, dat is duidelijk.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:14

superlotje schreef:

ik geloof dat zon werkgever jou beter kwijt als rijk zou zijn als je zo onvolwassen doet, hij heeft zo weer een nieuw iemand nieuws voor jou in de plaats ;)

ts je vriend had ook kunnen vragen of die uiterlijk op een bepaalde datum iets kon laten weten zodat je zekerheid had en zo niet dat je hem zelf voor de zekerheid had verzet.
Aan misschien heb je niks en aan aankijken ook niks want dan krijg je zulke dingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:19

Dientje_Yara schreef:
Herfstwind schreef:
Om heel eerlijk te zijn snap ik het standpunt van zijn baas erg goed en vind ik dat je vriend onverstandig gehandeld heeft. Hij heeft destijds vrij gevraagd voor deze dag en zijn baas heeft aangegeven hem geen vrij te kunnen geven in verband met de verwachte drukte, logisch gezien het bijna Valentijn is en hij in de bloemen werkt. Vervolgens besluit je vriend alsnog deze datum af te spreken voor zijn rij-examen, waarschijnlijk in de hoop dat zijn baas bijdraait, en komt nu tot de conclusie dat dat niet gaat gebeuren. Dat je vriend/jullie nu moeten betalen voor een examen wat hij niet kan gaan doen is dan zijn eigen schuld, hij wist lang genoeg van te voren dat hij geen vrij zou krijgen.

Het is toch de omgekeerde wereld om van zijn baas te verwachten dat hij je vriend alsnog vrij gaat geven (al is het een halve dag) terwijl hij netjes op tijd heeft aangegeven je vriend die dag niet te kunnen missen.

Als je merkt dat je aan het lijntje gehouden wordt en dat dat duur kan worden dan ga je jezelf toch al indekken en het gewoon verplaatsen?
Of denk ik nu echt zo dom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:23

Maar een beetje werkgever, zegt toch onmiddelijk als je zoiets vraagt: he fijne medewerker, dat komt ontzettend slecht uit zullen we even overleggen. Of zulen we de kosten voor het verzetten delen.

Die komt niet twee weken voor de datum met een : nee vergeet het maar

Dus klinkt wat mij betreft of er iets meer aan de hand is

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:24

Anoniem schreef:
Sees schreef:

Maar dat kan soms niet anders... Op het moment dat je rijschool een vrijde datum ziet, zou je dat dan direct op je werk moeten vragen anders is er een kans dat die datum al weg is. Dat gaat echt heel snel namelijk... Ik zou ook niet eerst vrij vragen, omvervolgens weer alles om te moeten zetten omdat op die datum en tijd het examen al niet meer beschikbaar is. Omdat je hem niet geboekt hebt omdat je eerst vrij wou vragen ;)

Ik vind het gewoon oerstom om te zeggen dat je dan kan voor je examen zonder eerst met de werkgever te checken. Je hebt simpelweg nog geen vrij en de werkgever staat in z'n goed recht als hij weigert.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:25

Ashleytjuhh schreef:
superlotje schreef:

ik geloof dat zon werkgever jou beter kwijt als rijk zou zijn als je zo onvolwassen doet, hij heeft zo weer een nieuw iemand nieuws voor jou in de plaats ;)

En bedankt!
Toch knap dat mijn werkgever het dan al 12 jaar met mij uithoudt. Wat vrij lang is voor mijn leeftijd.

Je hebt gewoon het recht om ander werk te zoeken en je baan op te zeggen. Snap niet wat daar onvolwassen aan is. Juist volwassen om de keuzes te durven maken die goed zijn voor jou. Werken moet je tenslotte nog tot je zeventigste.

En zoveel mensen zijn er niet die in de tuinbouw willen werken. Niet onder Nederlanders tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:29

MariekeB schreef:
Maar een beetje werkgever, zegt toch onmiddelijk als je zoiets vraagt: he fijne medewerker, dat komt ontzettend slecht uit zullen we even overleggen. Of zulen we de kosten voor het verzetten delen.

Zoals al meermaals gezegd heeft de werknemer meerdere malen nee gezegd. Ts is pas begonnen over het bekijken toen meerdere bokkers de werkgever in zijn gelijk stelden. Gevalletje naar de mond praten? Dus ze hebben gewoon die nee gekregen hoor.

En sorry, een werkgever moet de kosten voor het verzetten niet delen. Dat wordt te gek voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:30

MariekeB schreef:

Maar een beetje werknemer plant bij de eerste weigering een andere datum. Je blijft dan toch niet aan het vrijvragen voor dezelfde datum als het al is afgewezen? Dan kies je voor een andere datum, wanneer het wel uitkomt. Waarom zou de werkgever mee moeten betalen aan de stommiteit en slechte planning van deze werknemer? Ik vind het te gek voor woorden als er iemand verwacht dat de werkgever hier aan mee gaat betalen...

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:32

Wat ik mij kan herinneren van vorig jaar is dat ij doorkreeg dan en dan sta je ingepland. Ik moest niks bevestigen.
Dus dat snap Ik wel.
Maar je had zeker met deze afwijzingen en onzekerheid beter al contact kunnen opnemen met het CBR.