Afstand tot de arbeidsmarkt/ deels afgekeurd en werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afstand tot de arbeidsmarkt/ deels afgekeurd en werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:49

Bij nij gaat “ het” ook niet over en 40 uur werken zal sowieso nooit gaan.
Hoop wel dat ik snel weer aan t werk kan in elk geval.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:17

mvdende schreef:
Waarom zie je z'n groot nadeel aan de wajong Purny? Ik vind het juist een groot voordeel. Zonder wajong kan ik niet op mezelf wonen en had ik zeker geen eigen bedrijfje op kunnen zetten. Het ligt er denk ook aan waarom je wajong hebt. Mijn autisme gaat niet "over" en zal ik de rest van mijn leven last van hebben.

Omdat ik gewoon nu met 9% gekort ben. Omdat ik dus naast m'n Wajong werk word ik nog eens extra gestraft.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:02

Ik zie mijn wajong ook als een zegen en heb soms zo’n gevoel dat ik een van de zeldzamen ben die alleen maar goede ervaringen met het uwv heeft Haha.
Vanochtend is dat meer weer bewezen, ik heb een enorm begripvolle en meedenkende arbeidsdeskundige.

Wat vreselijk DC dat je deze ervaring op hebt moeten doen... niet plaatsbaar... ik geloof toch dat je dan wel in een hele bijzondere categorie moet zitten zeg. Ik snap je huivering volkomen! Ik hoop dat ze nog wat ingangen voor je weten!

Ik had ook nooit gedacht zo’n gesprek te voeren zoals ik laatste deed. Maar wat was dat een fijne ervaring!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:05

purny schreef:
mvdende schreef:
Waarom zie je z'n groot nadeel aan de wajong Purny? Ik vind het juist een groot voordeel. Zonder wajong kan ik niet op mezelf wonen en had ik zeker geen eigen bedrijfje op kunnen zetten. Het ligt er denk ook aan waarom je wajong hebt. Mijn autisme gaat niet "over" en zal ik de rest van mijn leven last van hebben.

Omdat ik gewoon nu met 9% gekort ben. Omdat ik dus naast m'n Wajong werk word ik nog eens extra gestraft.

Ik zou zeggen ben blij met je wajong, echt.
Ik krijg niks en moet maar zien hoe ik mijn boontjes dop.
En echt ik kan al sinds mijn 20e niet gewoon werken zoals andere.
Maar als een UWV dat niet in wil zijn ben je gewoon de sjaak.
Ik werk nu 16 uur en eigenlijk is dat al teveel. Heel veel te veel.
Maar wat dan? Ik heb geen enkele uitkering om op terug te vallen, niets, noppes.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:09

Ik heb jou verhaal al vaker langs zien komen bruintje en ik word er gewoon oprecht verdrietig van!
Ik voel me vaak nog schuldig ook dat ik in de Wajong zit omdat ik soms het gevoel heb dat er mensen zijn diender beter kunnen gebruiken. Niet geheel terecht want ik heb hem niet voor een zere teen.
Maar dat is wel een van de grooste redenen waarom ik er zo dankbaar voor ben! Toen ik nog alleenstaand was kon ik me er goed van bedruipen, geen luxe leven maar wel voldoende.

Mijn wens om te gaan werken is dus ook echt niet voor de financiën, onder de streep zal het weinig schelen. Maar het heeft meer te maken met me nuttig maken en onder de mensen zijn. Het uwv ziet graag dat ik dat betaald doe en eerlijk, om aan het eind van de maand wat centen op mijn rekening te zien waar ik ook voor gewerkt heb vind ik zeer fijn. Maar hier zal de max ook op 2 dagen in de week liggen denk ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:15

Nee echt voel je niet schuldig en ik hoop ook niemand dat gevoel te geven :(:)
Ik ga er vanuit dat ieder die het heeft het ook echt nodig heeft.

Maar ik wil inderdaad wel benadrukken ondanks dat iedereen liever beter is natuurlijk, ben er dan toch dankbaar voor.
Ja ik voel me er echt wel eens erg verdrietig en boos over dat ik in onze goede zorgstaat zo in een hoekje ben gedrukt. En het maar moet zien hoe ik het moet doen.
Nu hebben wij niets te klagen hoor. Maar dat komt puur door mijn vriend zijn harde werken, niet door mijn inbreng. En dat voelt soms niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:28

Vast ook vaker in bezwaar gegaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:33

kost alleen een berg energie waar toch al te kort aan is, zonder resultaat. Ik heb echt het idee dat dat bij voorbaat al zinloos is. Maar toch inderdaad wel gedaan.
1 keer hebben ze wel hulp geboden voor re-integratie dat was wel prettig. Voor de rest is het ook maar, zie maar hoe je aan een baan komt.
Nou ga als kinderloze maar vertellen waarom je parttime wilt....dag baan :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:41

Oh dat heb ik nooit gehad en gaat niemand ook wat aan.
Heb veel 32 uur of 28 uur gewerkt.
Dat is toch niemand zijn zaak...

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:10

Je kan inderdaad lelijk tussen alle regels terecht komen.
Ik studeerde nog toen ik ziek werd en werkte als bijbaantje voor minimumloon als oproepkracht, omdat ik al tijden steeds slechter werd ben ik steeds minder uren gaan maken. Ik dacht dat ik gewoon een beetje te veel wilde en me daarom zo slecht voelde. Wist ik veel... Ik was ook nog zwanger in dat laatste jaar.
Maar na een jaar gaan ze kijken of je in staat bent om 60% van je laatstverdiende loon (250 euro geloof ik) zou kunnen verdienen. Op basis daarvan ben ik volledig beter gekeurd (wel een aantekening ofzo). Dus ik heb ook geen inkomen (en mijn studie niet kunnen afronden).
Gelukkig kan mijn man ons onderhouden, maar dit was niet ons beeld van de toekomst natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:09

Nee ik denk dat die laatste zin van je voor iedereen hier geldt.
Al houd ik hoop dat ik tzt weer 28 uur ga werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:58

E vallen inderdaad veelmensen tussen de regels.
En ik zal het wel niet hardop mogen zeggen, maar het is absurd. Duizenden komen er hier binnen en krijgen zonder moeite een uitkering, andere die dat ook willen, zo hard hebben geprobeerd mee te draaien de maatschappij maar door ziekte af moeten haken krijgen het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:01

Daar ben ik t niet helemaal nee eens maar die discussie ga ik hier niet voeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:05

Dat mag, ik vind uitkering is uitkering maar blijkbaar is de een meer waard dan de ander.
De een kan de stront in zakken de ander krijgt hulp.
Die ongelijkheid mag niet.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:19

Er zit natuurlijk verschil in het soort uitkering, maar ik ben het met je eens dat het erg zuur is om overal tussen wal en schip te vallen. Dat zou in onze samenleving anders moeten worden geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:00

Hoe doen jullie het als je wel wordt uitgenodigd voor een gesprek?
Ik heb vorig jaar wel gewerkt ( zorg) waar m’n openheid gewoon prima geaccepteerd werd.
Baan niks geworden omdat ik t niet aankan maar dat staat los van “ m’n ding”.

En zetten jullie bv iets in je brief?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:11

Ik misgun niemand zijn of haar uitkering. Ik ga er van eigen ervaring van uit dat (vrijwel) niemand voor zijn lol gezond en wel thuis gaat zitten met een uitkering. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand daar gelukkig van zou worden.
Maar ik vind het wel lastig en oneerlijk om zelf overal tussen te vallen. Maar puur op mijn eigen situatie dus, niet omdat iemand anders er misschien minder recht op zou hebben dan ik.

Ik heb het in mijn brief wel genoemd en in het eerste gesprek meteen verteld. Als ze me om mijn ziekte bij voorbaat afwijzen dan is dat maar zo. Beter dan later door de mand vallen, en geen begrip krijgen als er iets minder gaat.
Dit ging overigens wel om een stage, dus dat is wel wezenlijk anders. Maar bij sollicitatie op een baan zou ik het persoonlijk ook zo doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:14

Lijkt mij echt zo zuur tussen wal en schip te vallen , ben ook heel blij met mijn wajong. Alleen mijn zuurverdiende centen vind ik toch een tikje fijner en ben ik meer blij mee , het is niet veel wat ik kan en verdien maar ben dankbaar dat ik het heb .

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:51

Over wel of niet zeggen...ik heb een aantal banen gehad via een reïntegratietraject en daar was het bekend, maar via dat traject voelde ik me toch niet volledig werknemer ofzo. Toch het gevoel dat ik in een apart hokje zat. Ik heb het ook wel eens geprobeerd om niet te zeggen omdat de diagnose al zo lang geleden is en ik volgens mezelf en anderen eigenlijk 'normaal' functioneer. Toch merk ik dat ik ook weer tegen dingen aan loop als men het niet weet.
Mijn huidige werk (nou ja, nu nog werkervaring en zoals het nu lijkt 1-2 contract!) zit er een beetje tussenin. Er lopen meer mensen rond die via mijn coach in dienst zijn gekomen en mijn baas maakt geen onderscheid tussen een werknemer die er al heel lang werkt en 'ons', niemand overigens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:56

Nee ik ga verder ook met niemand bespreken wat ik wel of niet mankeer.
Maar bedoel meer, als je bijvoorbeeld een gat in je cv hebt of een tijd geen betaalde baan had...
Geef je dan wat “ bloot”?
Ik doe dat wel zonder overigens ergens diep op in te gaan..
Maar vind t soms wel moeilijk...

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:08

Ik val in het doelgroep register en ben beoordeeld door uwv dat ik 20 uur kan werken. In de praktijk is die 20 uur eigenlijk net iets te pittig maar zonder geld kom ik niet ver... bij mij is het alleen lichamelijk. Ik ben door het UWV en gemeente helemaal niet geholpen, die deden echt niks voor mij. Uiteindelijk op een uitzendbureau gekomen voor chronisch zieken jongeren die mij uitstekend hebben geholpen. Twee jaar terug hadden hun mij geholpen en ondertussen in vaste dienst!(yesss) op het bedrijf was ik het eerste 'project' zeg maar. Ik ben altijd heel open en eerlijk geweest over wat ik had en wat voor mij nodig was/Is dit werk echt heel goed. Toen ik kwam werken op dat bedrijf is het personeel gewoon uitgelegd wat ik mankeerde en hoe en wat. Toen ik daar binnen kwam is alles mij duidelijk uitgelegd en behandelde iedereen mij gewoon normaal (niet altijd vanzelf sprekend). Kortom positieve ervaring en ondertussen niet meer van de afdeling weg te denken :)

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:39

Hier iemand met WAJONG... Deels afgekeurd, wilde graag het andere 'deel' werken... Zelf achter het UWV aangegaan maar je loopt van muur tot muur en nergens komt hulp.. Veel loze beloftes helaas hier :( Dus we rommelen maar weer verder zelf aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:56

Wat triest eigenlijk, al die mensen die dan toch overal buiten vallen of waar t uwv er een potje van maakt..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:59

UWV in zijn huidige vorm is 3 keer niks en zou echt op de schop moeten.
Hoe het wel moet weet ik ook niet, maar er zullen vast wel wat knappe koppen zijn die het zouden kunnen verbeteren.

Zelf ben ik voor het basis inkomen voor iedereen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:01

bruintje123 schreef:
UWV in zijn huidige vorm is 3 keer niks en zou echt op de schop moeten.
Hoe het wel moet weet ik ook niet, maar er zullen vast wel wat knappe koppen zijn die het zouden kunnen verbeteren.

Zelf ben ik voor het basis inkomen voor iedereen.

Uwv is gewoon een k*t organisatie. Heb zelf nu met onrecht te maken