AOW leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: AOW leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:32

Geen idee... feit blijft dat de mensen steeds ouder worden, en dan kun je in verhouding langer werken. En voor iedereen 30/35 jaar aow te betalen is nauwelijks te doen als we niet willen dat de belastingen drastisch gaan stijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:32

Nee, het gaat namelijk om het gedeelte werkenden ten opzichte van het aantal kinderen en het aantal gepensioneerden. Als de pensioengerechtigde leeftijd 65 jaar zou blijven, dan gaat iedere persoon in de werkperiode van zijn leven opdraaien voor een persoon in de niet-werkzame periode van zijn leven. Natuurlijk zijn er ook mensen die in de werkzame periode niet (kunnen) werken en mensen die voor- of na die leeftijd wel werken, maar over het algemeen is dit dan de verdeling.

Afbeelding

Dit is trouwens de "Prognose levensverwachting vrouwen bij geboorte 1996-2060":

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:40

Dat wordt een scootmobiel van de zaak i.p.v. auto van de zaak :+.
Hier ook 71+3 maandjes.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:34

Echwel schreef:
Jullie halen aow en pensioen door elkaar
Aow krijg je van de staat pensioen bouw je zelf op en als je voldoende opbouw hebt kun je er gewoon eerder uit, dat je later nog aow krijgt is dan een extraatje..

Wij hebben jarenlang pensioen opgebouwd ieder extraatje erin gestort en daar genieten we nu van, dat we over een jaar nog aow krijgen is dus puur een extraatje..

Mijn advies neem een goed pensioenfonds en ga daarin sparen

AOW moet je ook opbouwen. Dus als je na je 15 jarige leeftijd buiten Nederland woont of als buitenlander na je 15 jaar in Nederland gaat wonen dan heb je dus later lager AOW. Of je moet je alsnog inkopen in de AOW voor de verloren jaren, echter je moet dan opgeven wat je in het buitenland aan salaris heb gehad. Voorbeeld, iemand van 40 jaar die vanuit buitenland voor het eerst naar Nederland komt zal toch globaal 80 duizend euro moeten betalen of meer als het salaris of inkomen boven het minimum loon was.
Omdat we ouder worden hebben we dus in het verleden te weinig betaald. Voor mensen die nu nog geen 15 jaar zijn zou de AOW gewoon kunnen ingaan op leeftijd 65 jaar, mits ze er voldoende voor betalen.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 28-12-17 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:40

Hier mag ik ook gezellig tot mijn 17 + 3 maanden werken. Dat moet ik maar volhouden :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:44

elinedeau95 schreef:
Hier mag ik ook gezellig tot mijn 17 + 3 maanden werken. Dat moet ik maar volhouden :=

Dat moet lukken toch? :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:46

elinedeau95 schreef:

Je bedoelt dat je al 5 jaar met pensioen bent? :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:47

Mizora schreef:
elinedeau95 schreef:

Dat moet lukken toch? :D

:)) Mooi vroeg pensioen :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:49

Ik ga er vanuit dat ik moet werken tot het moment dat het wel heel vervelend wordt voor mijn collega's om mij de standaardwerkzaamheden elke dag opnieuw uit te leggen :+ . Dat duurt dus nog wel even...

Ik hoop dat mijn levensverwachting klopt en dat ik bij het bereiken van mijn pensioengerechtigde leeftijd nog een vitaal stukje leven voor me heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:01

verootjoo schreef:
Geen idee... feit blijft dat de mensen steeds ouder worden, en dan kun je in verhouding langer werken. En voor iedereen 30/35 jaar aow te betalen is nauwelijks te doen als we niet willen dat de belastingen drastisch gaan stijgen.

Klopt, maar laten ze dan ook zorgen voor banen voor die mensen. Want als je met 48 jaar je baan kwijt raakt kom je al niet meer aan de bak omdat je te oud wordt gevonden. Dan mag je vanaf ca 50 jaar de bijstand in tot je 70e. Fantastisch vooruitzicht. Er is echt bijna geen bedrijf dat nog iemand van 60+ aanneemt. Dat is de trieste werkelijkheid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:03

Mijn ouders zijn allebei rond de 70 en die zouden beide niet meer in staat zijn om te werken. De een lichamelijk niet, de ander psychisch en lichamelijk niet. Ik ken weinig mensen van die leeftijd die nog zouden kunnen werken.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:06

Hier ook 71. Ga ik niet volhouden met mijn werk en lichaam heb nu al artrose in een heup.ik zou zeggen eerlijker is 40 gewerkte dienstjaren.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:15

Hier ook 71 jaar.. met kantoor werk wat ik nu doe zou ik dat makkelijk vol kunnen houden, ik red dan zelf de viering van mijn 50 jarig dienstverband als ik blijf werken waar ik nu werk.. Dus ben sinds vorig jaar begonnen met doelsparen om eerder te kunnen stoppen met werken. Ben nu 29 dus heb nog even de tijd om te sparen, anderszijds om 2 jaar eerder te kunnen stoppen moet je toch al gauw €50.000 gespaard hebben..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:17

De verzorgingsstaat NL is niet meer te betalen helaas. Althans, dat wordt beweerd, maar zolang er nog veel geld gaat naar onzinnige projecten blijft het dweilen met de kraan open. De Overheid is teveel gedecentraliseerd waardoor er minder zicht is op waar de middelen betaald door de gemeenschap naar toe gaan. Er zou eens gewoon een goede bestuurder uit het bedrijfsleven aan het hoofd van de BV Nederland moeten staan. Voor mijn part een 3 koppige directie o.i.d. Even flink reorganiseren, cultuur op de schop. Ambtenaren die blunderen gewoon ontslaan net zoals elke andere niet functionerende werknemer. Gewoon goed de bezem erdoorheen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:20

Spaikey schreef:
Hier ook 71. Ga ik niet volhouden met mijn werk en lichaam heb nu al artrose in een heup.ik zou zeggen eerlijker is 40 gewerkte dienstjaren.

Dan kunnen ze de leeftijd gewoon op 65 laten.... Als je met 25 begint met werken ( en dat is gemiddeld al vrij laat. ) ben je met 65 klaar.

Denk dat ze dan eerder voor de 45/50 dienstjaren gaan en dat is weet nadeliger voor veel mensen.

Veel mensen vergeten hier ook dat de mensen die nu, in 2017, oud zijn, niet dezelfde levensverwachting hebben als de jongeren die rond 2000 zijn geboren. De levenskwaliteit zal ook toenemen en bedrijven zullen met tekorten komen. Veel basisscholen in de randstad zullen nu ook oudere docenten aannemen, puur omdat de vraga naar werknemers groter is als het aanbod.

Ik moet tot 71 jaar en 3 maanden doorwerken, maar als ik zie hoeveel er in de medische wereld al veranderd is om patiënten langer arbeidsgeschikt te houden denk ik dat voor veel mensen deze leeftijd makkelijk te bereiken is, desnoods met wat minder uren of een andere werkinvulling.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:47

Hilli schreef:
elinedeau95 schreef:

Je bedoelt dat je al 5 jaar met pensioen bent? :')

Ja dat heb ik wel verdiend na al dat harde werken **\O/**

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:50

Als ik hier kijk. Had dat uitgerekend, deze goede vriend is met 20 in de drieploegen dienst gegaan. Nagenoeg geen enkele collega houdt het vol tot 65 nu al ivm lichamelijke problemen (kantoorpersoneel uitgezonderd). Laat staan nog zoveel jaar langer. Fysiek zwaar werk en continue wisselen van diensten inclusief nachtdienst.

Zou voor mij eerlijker zijn dat idd na zovee jaar werken in normaal salaris dus geen krantenwijkje maar na opleiding of belasting betalen inkomen als hoofdinkomen voor jezelf. Dan met pensioen, mensen die lang doorstuderen en later gaan werken langer laten doorgaan en mensen die jong begonnen eerder laten stoppen. :j

Maar pensioen op 17 dat is lekker hihi

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:12

Gewoon een lijn trekken met 45 jaar werken iedereen met pensioen. Ongeacht of je nu normaal loon krijgt. Of dat je met Wajong of minder uren werkt wegens ziekte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:15

purny schreef:
Gewoon een lijn trekken met 45 jaar werken iedereen met pensioen. Ongeacht of je nu normaal loon krijgt. Of dat je met Wajong of minder uren werkt wegens ziekte.

Klinkt leuk. En hoe gaat dat dan betaald worden? :7

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:19

elinedeau95 schreef:

Dan mag ik al bijna 5 jaar met pensioen!
Waarom zit ik nog op school als ik al met pensioen ben :+?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:19

verootjoo schreef:
purny schreef:

Niet zo moeilijk. Voor mij zou dat betekenen dat ik met 73 jaar met pensioen ga. Ik ben namelijk nog aan het studeren. Bovendien, als je jong besluit dat je ook wel lekker op de bank kan gaan zitten (die lieden bestaan helaas) mag je ook langer wachten op pensioen.

Ik vind het niet zo raar hoor, dat we later met pensioen gaan. Vergeet niet dat het destijds is ingevoerd toen mensen nog maar ~70 jaar werden, inmiddels is dat al 10 jaar extra.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:22

verootjoo schreef:
purny schreef:

Gewoon, uit de algemene middelen.

Die zijn daar namelijk voor.

En contra het vvd standpunt: duur is dat niet.
Het levert namelijk ook erg veel op, dingen die niet noet altijd in geld uit te drukken zijn
...dus soms verzwegen worden, afgeschreven als ware het onbelangrijk...
zoals rechtszekerheid.

Momenteel hebben we een onbetrouwbare overheid. |(
Mijn Klaas van nu 65 die op zijn 60ste te horen kreeg 'dat de aow met 65 voor hem niet meer gold' - en de stijlloze manier waarop bijvoorbeeld de AWW is afgeschaft, hoe mensen de WOA uitgeyrapt werden en hoe momenteel WSW'ers vrijwel rechteloos zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:23

Ik ook 71+3... Mijn grootoudes overleden allemaal heel jong (55, 72, 72 en 74). Dus in het meest gunstige geval heb ik een jaar of 5 pensioen. *\o/*

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:26

:j en ik denk dat we gemiddeld ook veel later beginnen met werken dan 'vroegah'

maar ik kan me ook tig beroepen voorstellen waar de 65 al niet haalbaar is, laat staan 70 of hoger om door te blijven werken.

@Janneke: Eens. Zo ken ik iemand die werkt als directiesecetaresse. Ooit vrij jong Schoevers gedaan en hup aan het werk. Heeft voor dit bedrijf/vak gekozen door de VUT; dan had ze met 57 eruit gemogen. Mag nu door tot 67. En de overheid heeft miljarden uit het ABP pensioenfonds 'gejat', waardoor haar pensioen ook nog eens een stuk lager is.

Leuk, zo'n overheid. :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:33

Volgens mij gaat het geld wat iemand met pensioen heeft opgebouwd wanneer hij of zij tijdens z'n aow overlijd terug de pot in. Dus het geld is er echt wel.
Zelfde met het ziekenfonds. Verzekeraars hebben miljoenen of zelfs miljarden maar blijven gillen dat de reservers op zijn.