[ENQ] Reanimatiebewustzijn in Nederland - doelgroep 15-25

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [ENQ] Reanimatiebewustzijn in Nederland - doelgroep 15-25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:36

Dat viel me inderdaad ook op, jullie hadden geen man/vrouw vraag toch?
Zo niet, even met je PWS-begeleider overleggen als je erover twijfelt ;)

Geen broer/vriend/klasgenoot met een account op tweakers? :P (al weet ik niet of je daar ook enquetes kunt plaatsen.)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:43

Ik ben 25. Is het tot 25 of tot en met haha. Heb hem wel ingevuld. Misschien heb je er wat aan!

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 12:43

Britt_Sisi schreef:
Ik ben 25. Is het tot 25 of tot en met haha. Heb hem wel ingevuld. Misschien heb je er wat aan!

Tot en met!

Tweakers is ook nog wel een goede inderdaad!

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 19:17

Lalidan schreef:
Dropneus95 schreef:
Ingevuld :-)
Interessant onderwerp! Ik zou graag een ehbo/reanimatie cursus doen, maar het kost zo veel geld. Denk dat als ze dit gratis maken er veel meer mensen bereid zijn een cursus te volgen...

Een reanimatiecursus via de hartstichting zit rond de 30 euro voor de basiscursus en 10-15 euro voor de herhalingscursus. Nou kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar 'zo veel geld' vind ik het toch niet. Bovendien zijn er veel zorgverzekeraars die een vergoeding hebben voor een reanimatiecursus. Als je het dus graag wilt, gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn.

TS, ik val buiten je doelgroep, maar vind het wel een interessante enquête. Ook ik ben erg benieuwd naar de uitslag.

Enkele statistiekjes tot nu toe:

- 54% van de mensen heeft nog nooit een reanimatiecursus gevolgd of een EHBO-diploma behaald.
- 38% weet niet waar een AED te vinden is.
- 49% weet niet hoe een AED werkt.
Zoals te zien aan de statistiekjes kan er nog veel gewonnen op het gebied van reanimatiebewustzijn in deze leeftijdscategorie!

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:10

Femke_Nikita schreef:
amanda09 schreef:
Ik wil de lijst wel voor je invullen maar ben nu boven de 25, was wel onder de 25 bij een uitgevoerde reanimatie.
Weet niet of je daar dan nog wat aan hebt?

Ik ben echt op zoek naar mensen die op dit jaar (tm 31 december) maximaal 25 jaar oud zijn. Ik zou het wel interessant vinden om informatie te ontvangen over de uitgevoerde reanimatie en de zaken daaromheen. Eventueel pb?

Ja dat is geen probleem, wat zou je willen weten?

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 22:14

amanda09 schreef:
Femke_Nikita schreef:

Ik ben echt op zoek naar mensen die op dit jaar (tm 31 december) maximaal 25 jaar oud zijn. Ik zou het wel interessant vinden om informatie te ontvangen over de uitgevoerde reanimatie en de zaken daaromheen. Eventueel pb?

Ja dat is geen probleem, wat zou je willen weten?

Ik zou graag willen weten waarom jij de stap zette om te reanimeren en wat je ervoer toen je deze situatie meemaakte. Ik kan het me namelijk helemaal niet voorstellen hoe het is om iets dergelijks mee te maken.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:36

Femke_Nikita schreef:
Femke_Nikita schreef:

Ik zou graag willen weten waarom jij de stap zette om te reanimeren en wat je ervoer toen je deze situatie meemaakte. Ik kan het me namelijk helemaal niet voorstellen hoe het is om iets dergelijks mee te maken.

De waarom is makkelijk, ging om familie dus dan twijfel je niet en doe je alles wat je kunt.
Ik heb een aantal jaar op Schiphol gelopen met BHV en daar ook veel meldingen gehad. Daarmee dus ook cursus en herhalingen BHV, Reanimatie en AED gehad.
Daarmee ook veel met ambulance personeel te maken gehad en veel meldingen gehad. Op Schiphol nooit een reanimatie.

Ik denk dat je twee verschillende mensen hebt. Flight or fight.
Of je bevriest en kan niets meer, weet niets meer van wat je geleerd hebt.
Of fight, zodra je in een situatie komt waar je voor geleerd hebt gaat er een knop om en ga je er voor.

In mijn geval het tweede, zodra ik wist wat er aan de hand was kwam alles van de opleiding naar boven.

Wat er door je heen gaat. Op dat moment zelf dacht ik er niet echt over na en ben je druk bezig en zit je in een soort roes. Beseffen wat er gebeurd is komt daarna pas, op het moment dat het weer rustig is.
Maar dit past ook weer in die Fight modus, op het moment dat je niet weet wat je zou moeten doen dan slaat er paniek toe.

Ik kan een uitgebreide versie nog wel in pb sturen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:52

Ik vind het een heel boeiend onderwerp.
Ik zou het graag leren, maar kan het al een beetje.
Ik kan dieren reanimeren en zou dan ook gewoon een reanimatie starten mocht het voorkomen en bel 112 op de speaker of vraag iemand 112 te bellen te ondersteuning mocht het nodig zijn.
Deze optie was alleen nergens te vinden en de schrijfvakken waren een beetje te klein :)

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 15:26

Inmiddels is de looptijdvan onze enquete bijna verstreken. Bij deze nog een upje om misschien net die 500 reacties te halen! Delen zouden wij ontzettend liefvinden

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:35

Ingevuld :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:58

Ingevuld!

Ik heb toevallig 3 weken geleden mijn BLS certificaat gehaald. Mij viel op dat de stappen die wij hebben geleerd bij het vinden van een mogelijk bewusteloos persoon niet tussen de opties staat en ook niet in 25 letter te omschrijven valt bij ‘anders’ :+ . Maar goed, heb het er zover als mogelijk bijgezet :D

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 20:03

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn wij in de afrondende fase van het PWS. Wij zijn gestrand op 438 ingevulde enquêtes! We zijn bezig met de puntjes op de i voor het uiteindelijke bestand. Het PWS telt exclusief bijlagen 37 pagina's en inclusief bijlagen 142 (!) pagina's. (iets met analyse van zoveel enquêtes enzo... ;) )

Eind van de week zullen we het complete verslag inleveren en halverwege volgende maand (maart) hebben wij onze presentatieavond. Hierna kunnen wij voor de liefhebber het bestand publiceren of doorsturen. Het is zeker geen scriptie-niveau, maar naar onze mening wel een enorm leuk en uitgebreid PWS dat aanzet tot denken over dit onderwerp!

Wij wilden jullie graag nog hartelijk danken voor de vele reacties op onze enquête, zowel de ingevulde enquêtes als de tips en tricks voor het verbeteren van onze vragenlijst. Na 80 uur per persoon werken aan dit onderwerp zijn wij ontzettend blij met het eindresultaat en wij stellen het enorm op prijs dat jullie ons geholpen hebben om er zo'n groot succes van te maken! Bedankt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:30

Leuk leuk!
Nu hopen op een goed cijfer van de beoordelende docenten :D