Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

(Ging wel nog 90 euro huurtoeslag vanaf)
Over gedeelde voorzieningen wordt als het goed is niets gevraagd bij het aanvragen van toeslag.
Maar niet elke stad is zo comfortabel. Pabie schreef:het punt blijft echter het is verboden om onzelfstandige kamers in de vrije sector te verhuren.
kamers die eigen voorzieiningen hebben mogen inderdaad in de vrije sector verhuurd worden en dan gaat die punten telling niet op

Citaat:Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning in een studentencomplex. Dat kan alleen als deze woning voor 1 juli 1997 is aangewezen voor de huurtoeslag. U kunt dit bij uw verhuurder navragen.
GDG schreef:Pabie schreef:het punt blijft echter het is verboden om onzelfstandige kamers in de vrije sector te verhuren.
kamers die eigen voorzieiningen hebben mogen inderdaad in de vrije sector verhuurd worden en dan gaat die punten telling niet op
Huh? Loop ik zo gigantisch achter? Waarom mag een (onzelfstandige) kamer niet in de vrije sector verhuurd worden?
Pabie schreef:GDG schreef:Huh? Loop ik zo gigantisch achter? Waarom mag een (onzelfstandige) kamer niet in de vrije sector verhuurd worden?
om huisjes melkers te voorkomen waarschijnlijk. Ik vind het wel goed dat studenten en anderen die op onzelfstandige kamers wonen zo een beetje beschermd worden
. GDG schreef:Maar al die duizenden kamers die verhuurd worden, dat is dus allemaal illegaal volgens jou? Heb je een linkje waar ik daar wat meer over kan lezen? Ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Citaat:Woningen met een huur boven de liberalisatiegrens (2017: € 710,68 per maand); tevens de grens voor huurtoeslag) behoren tot de "vrije sector". Hierbij heeft een verhuurder meer vrijheid bij het bepalen van de huurprijs en de huurverhoging. Een verhuurder mag bij deze woningen dus vragen wat hij wil, een huurder kan wel binnen een half jaar na het aangaan van een huurcontract aan de Huurcommissie vragen om de woning te beoordelen. De Huurcommissie kijkt dan of de verhuurder terecht een geliberaliseerde huur vraagt.
mvdende schreef:Het is veel geld, maar als ik kijk wat de studenten allemaal aan voordelen krijgen, valt het totale bedrag en echt reuze mee! Ik denk dat mening student per maand meer over houdt dan een jongere met een wajonuitkering. Gratis ov, korting op allerlei uitjes en benodigdheden. Lenen tegen zeer lage rente, dat hebben wij als wajong allemaal niet. En ook ik betaal 480 per maand voor m'n flatje van 50m2
Pabie schreef:het punt blijft echter het is verboden om onzelfstandige kamers in de vrije sector te verhuren.
Citaat:Afgezien van het feit dat Wajong gewoon een gift is en elke cent die een student van de staat kan 'krijgen' een lening is en hij/zij dus ieder jaar duizenden euro's schuld opbouwt mocht hij/zij een vergelijkbaar inkomen nastreven. Echt pertinente onzin dit.
mvdende schreef:Het is veel geld, maar als ik kijk wat de studenten allemaal aan voordelen krijgen, valt het totale bedrag en echt reuze mee! Ik denk dat mening student per maand meer over houdt dan een jongere met een wajonuitkering. Gratis ov, korting op allerlei uitjes en benodigdheden. Lenen tegen zeer lage rente, dat hebben wij als wajong allemaal niet. En ook ik betaal 480 per maand voor m'n flatje van 50m2
Janneke2 schreef:Citaat:Afgezien van het feit dat Wajong gewoon een gift is en elke cent die een student van de staat kan 'krijgen' een lening is en hij/zij dus ieder jaar duizenden euro's schuld opbouwt mocht hij/zij een vergelijkbaar inkomen nastreven. Echt pertinente onzin dit.
...mag ik er op wijzen dat wajong een recht is, als er fikse woorden als 'pertinente onzin' vallen?
Of zoals m'n zus nog hoger, 80.000 euro na drie studies in Engeland. Janneke2 schreef:In meerdere studentensteden heb je het 'verkameren' van woonhuizen.
De verschillende gemeenten proberen dit op allerlei manieren tegen te gaan.
Ik denk dus dat het mag - maar de omgeving heeft bezwaren. (De eigenaar vangt geld en de studenten 'een hok'.)
Met name de bezwaren van de brandweer vind ik zwaar wegen.

Resistance schreef:mvdende schreef:Het is veel geld, maar als ik kijk wat de studenten allemaal aan voordelen krijgen, valt het totale bedrag en echt reuze mee! Ik denk dat mening student per maand meer over houdt dan een jongere met een wajonuitkering. Gratis ov, korting op allerlei uitjes en benodigdheden. Lenen tegen zeer lage rente, dat hebben wij als wajong allemaal niet. En ook ik betaal 480 per maand voor m'n flatje van 50m2
Maar wel een schuld van 30.000 euro!Of zoals m'n zus nog hoger, 80.000 euro na drie studies in Engeland.

Magrathea schreef:Janneke2 schreef:In meerdere studentensteden heb je het 'verkameren' van woonhuizen.
De verschillende gemeenten proberen dit op allerlei manieren tegen te gaan.
Ik denk dus dat het mag - maar de omgeving heeft bezwaren. (De eigenaar vangt geld en de studenten 'een hok'.)
Met name de bezwaren van de brandweer vind ik zwaar wegen.
Hier in Delft komt in de huizen (dus niet de flats) de brandweer zelf langs, niet om boetes uit te delen maar om tips te geven. Wordt erg goed ontvangen en is erg effectief. Zouden ze vaker moeten doen
En dat van die goede baan na je studie is leuk, maar ik las laatst nog dat het tegenwoordig heel normaal is om minstens 2 jaar gratis te werken om in je eigen branche aan de slag te kunnen. Klinkt leuk, dat terugbetalen, maar eerst mag je wel 10 jaar door het slijk kruipen (eerst als student en daarna als gratis volwaardige kracht). Ik snap niet dat dat normaal gevonden wordt.