Prijzen studentenkamers te hoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Re: Prijzen studentenkamers te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:05

Ik heb ook een hele tijd 450 betaald voor 20m2, in een hele kleine stad nog wel. Helaas vindt de gemeente al die studenten maar lastig, dus was het verboden om studentenhuizen te bouwen of zomaar te gaan verhuren aan studenten. Resultaat: 350 euro voor 8m2 in een schuurtje in de tuin. Er waren genoeg huizen te huur, maar enkel omdat je student bent willen ze niks aan je verhuren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:13

Toen mijn zusje nog studeerde had ons moeder een woning gehuurd, particulier, en daar woonden 4 meiden in die gezamenlijk de kosten ophoesten. Elk een eigen slaapkamer en woonkamer/toilet/douche/keuken werd gedeeld. Ze hadden ook nog een ruime tuin op het zuiden en ruime berging voor fietsen/brommers. Was vele malen goedkoper dan op studenten kamers, veel veiliger ook.

Ik ben wel eens in een studentenhuis geweest waar ik dood nog niet gevonden wilde worden. Regelrechte bouwval, lekkage, gezamenlijke mini keuken gewoon te smerig om daar in te koken, douche en toilet in een zonder dat het op slot kon. Geen berging, fietsen stonden in de hal met als gevolge dat je je daar eerst door moest wurmen voor je de trap kon bereiken, die ook verre van veilig was. En daar betaalde die gene waar ik op bezoek was al meer voor dan ik in mijn kleine arbeidershuisje met tuin voor en achter. Nee, ik ben blij dat ik nooit op kamers heb hoeven wonen voor studie. Al de opleidingen die ik gevolgd heb kon ik of op de fiets doen of met ov.

Ik hoor ook veel dat er studenten permanent op campings wonen om de kosten te drukken. Dan heb je het over ongeveer € 900,- per jaar. Maar of er gemeentes zijn die dat accepteren?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:23

Ik woon in een Delftse studentenflat en heb het idee dat het hier nog wel okee is :=
Ben destijds uit mijn kamer gegaan omdat ik hem te duur vond, 430 euro voor 25 m2 met eigen voorzieningen :o (Ging wel nog 90 euro huurtoeslag vanaf)
Nu woon ik voor 200 euro inclusief omdat ik bijna de helft van de huur in toeslag krijg. Verder woon ik met 1 huisgenoot, en bij het invullen van de toeslag rekenen ze je gewoon als twee huisgenoten en niet als 'studentenhuis'. Geen idee hoe het werkt, maar huurtoeslag krijgen in deze woning is volkomen legaal :)
Ze passen hier ook nog wel eens bepaalde trucjes toe, zo zijn er huizen waar je alle voorzieningen met 2 personen deelt maar het huisnummer zit op de kamerdeur (en dat is echt je eigen nummer, zonder a/b/i of wat dan ook). Je hebt dus je eigen voordeur :j Over gedeelde voorzieningen wordt als het goed is niets gevraagd bij het aanvragen van toeslag.

Mijn advies, ga bij een corporatie huren. Dat is eigenlijk altijd gewoon veel beter dan particulier, die vragen wat ze willen en hebben lak aan alle regels. (Enkele uitzonderingen daar gelaten.) Hoewel er hier flink geklaagd kan worden zitten we eigenlijk best prima (zo zijn in de flat hiernaast drie liften (15 verdiepingen, 450 bewoners) waarvan er het afgelopen halfjaar continue 1, meestal 2 stuk zijn geweest, wat dan wordt afgedaan als vandalisme en dus hoeven ze er geen haast voor te maken... ofzo) (oja en 2 maanden terug hebben we iets van 4x de flat ontruimd omdat het alarm kuren had)

Wat Riraito zegt is ook wel echt waar; de gemeente heeft een hekel aan studenten en dus mag je nergens wonen. Hier wordt dat opgelost door in een noodtempo allerlei flats uit de grond te stampen :') Maar niet elke stad is zo comfortabel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:01

Pabie schreef:
het punt blijft echter het is verboden om onzelfstandige kamers in de vrije sector te verhuren.

kamers die eigen voorzieiningen hebben mogen inderdaad in de vrije sector verhuurd worden en dan gaat die punten telling niet op

Huh? Loop ik zo gigantisch achter? Waarom mag een (onzelfstandige) kamer niet in de vrije sector verhuurd worden?
Laatst bijgewerkt door GDG op 30-09-17 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:03

Afbeelding
Had dit topic gezien en kwam deze tegen op Facebook misschien is het wat.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:06

Tegenwoordig heb je inderdaad wat ik weet huurtoeslag (eigen voordeur) en tegemoetkoming in de woonkosten.
Die laatste kan ook gelden voor studentenkamers. Ik weet niet hoe ze dat precies berekenen, maar er word gekeken naar de inkomsten. En het is een stuk minder dan huurtoeslag.
Ik verdiende helaas net teveel om dit laatste te kunnen krijgen, want ook in mijn huidige situatie was dit zeker handig geweest.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:15

ik woon in deventer midden in het centrum met alle voorzieningen binnen 5 min fietsen inclusief g/w/l
288 euro p/m voor 14m2. hier zit dan alleen geen internet bij dat heb ik zelf geregeld. woon in een monumentaal pand met 14 anderen, 2 keukens, 2 douches, wasmachine/droger en fietsenstalling in een mooie omheinde tuin ^^

ik heb 1 vd kleinste kamers maar het is voor mij groot genoeg. zit op 7 min fietsen van mijn school en op nog geen 1 min lopen van mijn werk (maar dat was toeval)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:42

Studentenkamers zijn inderdaad ontzettend duur, als je kijkt naar het oppervlak en de faciliteiten die je voor je geld krijgt. Ik snap echt niet hoe een student zonder basisbeurs een kamer kan betalen... Je wordt haast gedwongen te lenen of meer te gaan werken (wat je studie niet ten goede komt) :n

Mijn vriend en ik zijn ivm de hoge kamerprijzen uit onze studiestad (Amsterdam) vertrokken. Nu huren we een (klein maar fijn) zolderappartementje in het centrum van Hilversum voor de prijs van een beetje kamer in Amsterdam. En daar gaat de huurtoeslag à €300 dan nog vanaf.

Er zijn trouwens maar heel weinig kamers die in aanmerking komen voor huurtoeslag. Voor nagenoeg alle kamers die particulier worden verhuurd (de overgrote meerderheid van het aanbod) kun je geen huurtoeslag aanvragen.
Citaat:
Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning in een studentencomplex. Dat kan alleen als deze woning voor 1 juli 1997 is aangewezen voor de huurtoeslag. U kunt dit bij uw verhuurder navragen.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... woonruimte

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:48

(Alleen OP gelezen) is die 450 euro inclusief servicekosten enz? Want als je die niet meerekend is het bedrag lager en krijg je wel toeslag.

Ik betaal 430 euro inclusief alles in Rotterdam. Met huurtoeslag kom ik uit op 360 euro, voor +- 20-21 m2, 1 huisgenoot en gedeelde keuken en badkamer.
Is nog steeds veel, maar een redelijke prijs als ik het met andere vergelijk. 450 euro voor 12m2... abnormaal :n

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:50

GDG schreef:
Pabie schreef:
het punt blijft echter het is verboden om onzelfstandige kamers in de vrije sector te verhuren.

kamers die eigen voorzieiningen hebben mogen inderdaad in de vrije sector verhuurd worden en dan gaat die punten telling niet op

Huh? Loop ik zo gigantisch achter? Waarom mag een (onzelfstandige) kamer niet in de vrije sector verhuurd worden?

om huisjes melkers te voorkomen waarschijnlijk. Ik vind het wel goed dat studenten en anderen die op onzelfstandige kamers wonen zo een beetje beschermd worden

edit: Je mag namelijk nog best een hoog bedrag vragen (meestal als er een woonkamer is namelijk zo'n 350 incl voor 14m2 ofzo)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:44

Pabie schreef:
GDG schreef:

om huisjes melkers te voorkomen waarschijnlijk. Ik vind het wel goed dat studenten en anderen die op onzelfstandige kamers wonen zo een beetje beschermd worden

Maar al die duizenden kamers die verhuurd worden, dat is dus allemaal illegaal volgens jou? Heb je een linkje waar ik daar wat meer over kan lezen? Ik heb er echt nog nooit van gehoord :? .

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:48

GDG schreef:
Maar al die duizenden kamers die verhuurd worden, dat is dus allemaal illegaal volgens jou? Heb je een linkje waar ik daar wat meer over kan lezen? Ik heb er echt nog nooit van gehoord :? .

Vrije sector is iets anders dan dat het verhuurd wordt door een stichting/coorporatie:
Citaat:
Woningen met een huur boven de liberalisatiegrens (2017: € 710,68 per maand); tevens de grens voor huurtoeslag) behoren tot de "vrije sector". Hierbij heeft een verhuurder meer vrijheid bij het bepalen van de huurprijs en de huurverhoging. Een verhuurder mag bij deze woningen dus vragen wat hij wil, een huurder kan wel binnen een half jaar na het aangaan van een huurcontract aan de Huurcommissie vragen om de woning te beoordelen. De Huurcommissie kijkt dan of de verhuurder terecht een geliberaliseerde huur vraagt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:11

Het is veel geld, maar als ik kijk wat de studenten allemaal aan voordelen krijgen, valt het totale bedrag en echt reuze mee! Ik denk dat mening student per maand meer over houdt dan een jongere met een wajonuitkering. Gratis ov, korting op allerlei uitjes en benodigdheden. Lenen tegen zeer lage rente, dat hebben wij als wajong allemaal niet. En ook ik betaal 480 per maand voor m'n flatje van 50m2

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:15

mvdende schreef:
Het is veel geld, maar als ik kijk wat de studenten allemaal aan voordelen krijgen, valt het totale bedrag en echt reuze mee! Ik denk dat mening student per maand meer over houdt dan een jongere met een wajonuitkering. Gratis ov, korting op allerlei uitjes en benodigdheden. Lenen tegen zeer lage rente, dat hebben wij als wajong allemaal niet. En ook ik betaal 480 per maand voor m'n flatje van 50m2

Afgezien van het feit dat Wajong gewoon een gift is en elke cent die een student van de staat kan 'krijgen' een lening is en hij/zij dus ieder jaar duizenden euro's schuld opbouwt mocht hij/zij een vergelijkbaar inkomen nastreven. Echt pertinente onzin dit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:16

Gratis ov - die is vooral handig als je nog thuis woont, daarbuiten had ik m niet gehoeven en in plaats daarvan het geld direct gekregen, had ik maar aan gehad
Korting op dingen - heb vorige week zeker 3 euro uitgespaard door korting op een museum en bij een snackbar. Maakt het die 2000 euro per jaar wel waard inderdaad :)

Ik vind 480 voor een appartement van 50 m2 zéér schappelijk. Die van mij is net zo groot ongeveer en kost 600, zonder gwl en voor huurtoeslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:20

Pabie schreef:

In meerdere studentensteden heb je het 'verkameren' van woonhuizen.

De verschillende gemeenten proberen dit op allerlei manieren tegen te gaan.

Ik denk dus dat het mag - maar de omgeving heeft bezwaren. (De eigenaar vangt geld en de studenten 'een hok'.)
Met name de bezwaren van de brandweer vind ik zwaar wegen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:21

480 per maand voor 50m2, waar mag ik tekenen :')
Ik betaal 375 all inclusive voor een kamer met gedeelde voorzieningen aan de rand van de stad. Vind het niet perse heel duur. Er bestaat toch zoiets als lenen? Als je dan een studie kiest die enigszins een leuke baankans oplevert is dat terugbetalen ook niet zo'n ramp, je hoef ook niet gelijk maximaal te lenen. Zie zoveel mensen om me heen dat doen en het zelfs dan nog presteren elke maand tekort te komen, terwijl ze voor huur vergelijkbare prijzen kwijt zijn. Waar het dan aan opgaat is mij ook een raadsel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:25

Citaat:
Afgezien van het feit dat Wajong gewoon een gift is en elke cent die een student van de staat kan 'krijgen' een lening is en hij/zij dus ieder jaar duizenden euro's schuld opbouwt mocht hij/zij een vergelijkbaar inkomen nastreven. Echt pertinente onzin dit.

...mag ik er op wijzen dat wajong een recht is, als er fikse woorden als 'pertinente onzin' vallen?
:o

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:31

mvdende schreef:

Dat gratis OV heb ik dus nu nodig, reis 5-6 uur per dag. Maar voor de rest nog geen cent gezien van korting op uitjes, want daar heb ik dus al geen geld voor. Ik vang ongeveer 100 euro stufi, omdat ik nog onder het oude systeem val (laatste jaar).

Ik heb een auto en die kost mij per maand dus al 70 euro als ik hem enkel op de stoep laat staan. Voorheen reed ik altijd met de auto naar school, toen ik mijn kamer had verruild voor thuis wonen. Ja, en auto hebben is heel, heel veel goedkoper dan een kamer.

Werken gaat een beetje lastig als je van 5 tot 8 weg bent naar school, dus mijn enige inkomsten zijn stufi en zorgtoeslag. Want ik tekort kom voor mijn zorgverzekering betaal ik van wat ik over hou van de stufi. Ik hou dus uiteindelijk gewoon niks over voor mijzelf en ik moet wel mijn studie halen, anders mag ik alles terug gaan betalen. En dan heb ik nog niks geleend!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:34

Janneke2 schreef:
Citaat:

...mag ik er op wijzen dat wajong een recht is, als er fikse woorden als 'pertinente onzin' vallen?
:o

Dat maakt niks uit voor het feit dat het geen lening is maar een gift. Het trekken van een vergelijking tussen een gift (obv een recht) of een lening (obv een recht) is dan ook onzinnig.

Los daarvan gelden veel voordelen voor mensen met een lager inkomen, los van de achtergrond van dat lage inkomen, waardoor Wajongers, studenten, mensen in de bijstand vaak voor veel regelingen in aanmerking komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:42

mvdende schreef:

Maar wel een schuld van 30.000 euro! :D Of zoals m'n zus nog hoger, 80.000 euro na drie studies in Engeland.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:44

Janneke2 schreef:

Ik denk dus dat het mag - maar de omgeving heeft bezwaren. (De eigenaar vangt geld en de studenten 'een hok'.)

Hier in Delft komt in de huizen (dus niet de flats) de brandweer zelf langs, niet om boetes uit te delen maar om tips te geven. Wordt erg goed ontvangen en is erg effectief. Zouden ze vaker moeten doen :)

En dat van die goede baan na je studie is leuk, maar ik las laatst nog dat het tegenwoordig heel normaal is om minstens 2 jaar gratis te werken om in je eigen branche aan de slag te kunnen. Klinkt leuk, dat terugbetalen, maar eerst mag je wel 10 jaar door het slijk kruipen (eerst als student en daarna als gratis volwaardige kracht). Ik snap niet dat dat normaal gevonden wordt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:52

Resistance schreef:
mvdende schreef:

Maar wel een schuld van 30.000 euro! :D Of zoals m'n zus nog hoger, 80.000 euro na drie studies in Engeland.

Ja maar 3 studies in Engeland willen doen en hopen dat de overheid betaalt gaat misschien ook wel een beetje ver :')
Spoiler:
grapje natuurlijk, ben wel jaloers op dr, Engeland lijkt me vetgaaf! <3

Nee ik ben het allemaal wel eens met wat hier gezegd wordt etc, Nederlands grootste kracht is de kenniseconomie en daar moet in geïnvesteerd worden door studeren toegankelijker te maken. Echter is de economie half ingestort (geweest), waardoor ieder potje herverdeeld is. Ja superkut dat oudere generaties eeuwig student konden zijn zonder schulden op te bouwen. Maar iedere euro die er bijvoorbeeld naar studenten gaat kan niet in de zorg worden gestoken. Maar dan gaan we een hele andere politieke discussie voeren over hoe alles verdeeld moet worden :Y)
Maar voor nu, we moeten het doen met wat je (niet) krijgt :j

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:55

Magrathea schreef:
Janneke2 schreef:

Hier in Delft komt in de huizen (dus niet de flats) de brandweer zelf langs, niet om boetes uit te delen maar om tips te geven. Wordt erg goed ontvangen en is erg effectief. Zouden ze vaker moeten doen :)

En dat van die goede baan na je studie is leuk, maar ik las laatst nog dat het tegenwoordig heel normaal is om minstens 2 jaar gratis te werken om in je eigen branche aan de slag te kunnen. Klinkt leuk, dat terugbetalen, maar eerst mag je wel 10 jaar door het slijk kruipen (eerst als student en daarna als gratis volwaardige kracht). Ik snap niet dat dat normaal gevonden wordt.

Zo moet je het ook gewoon niet zien. Ik zie het meer als een investering in mezelf nu, en later betaal ik weet ik veel €100 per maand om dan die biertjes van nu te bekostigen. Als je het ziet als ''10 jaar door het slijk kruipen'' dan zie het dus echt heel anders dan ik.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:00

Je betaald later ook terug naar wat je verdiend he. Je krijgt zelfs de mogelijkheid het terugbetalen in totaal 5 jaar stop te zetten als dat nodig is (60 maanden, mag je ook verspreiden naar keuze)

Elk jaar krijg je van het DUO een overzicht van wat je in totaal hebt afgelost, wat je nog af moet lossen en hoeveel je het komende jaar per maand af gaat lossen.