Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:15

Ik betaal alles zelf ook :) woon ook op mezelf. Leen gelukkig nu amper bij. Ik werk nu 2 daagjes en behoor tot de oude lichting met stufi.

Mijn tip is vooral zoek ouderejaars en vraag welke boeken echt nodig zijn. Bij ons zijn er bijv best veel pdfs in omloop

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:40

Sannens schreef:
Het leven is nou eenmaal niet eerlijk.

Hmm, maar wat is dan het probleem met de aanvullende beurs?

Citaat:
Als ik kijk naar landen als Engeland en Amerika dan hebben wij in Nederland ook zeker niet slecht.

Ik vraag me steeds af waarom we zo volhardend dingen willen herhalen waarvan we al gezien hebben welke grote nadelen het heeft. Dat het nog niet net zo erg is als daar lijkt me niet echt een goede reden. We hadden de stufi ook gewoon intact kunnen laten...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:54

Shadow0 schreef:
badeendje schreef:
Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.

Alleen... veel mensen hebben juist een studietijd nodig om dat soort dingen te kunnen ontdekken: je moet namelijk ook gewoon levenservaring op doen. Het is helemaal niet belangrijk dat mensen meteen de juiste studie kiezen. Foute keuzes kunnen ook waardevol zijn.

(En wat ik verder op het leenstelsel tegen heb is dat het niet eerlijk is, omdat de studenten van nu moeten concurreren met allerlei mensen die geen leenstelsel hebben gehad. Ik vind het bijvoorbeeld extra harteloos dat een deel van de politici die het hebben over hoe 'eerlijk' een leenstelsel is, zelf gewoon langdurig hebben kunnen studeren met studiebeurs.)

Nee, dat is uiteraard niet erg! Maar stop er dan mee en blijf niet nog twee jaar aanrommelen. Ik heb zelf ook eens de verkeerde keuze gemaakt; dat was juist héél waardevol! Alleen toen ik op dat punt was van: dit wordt hem niet, toen ben ik ook direct gestopt. Echter wanneer dat betekent dat ook je stufi direct stopt is dat ineens minder aantrekkelijkz

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 01:19

Celiien schreef:
_suus19_ schreef:
Misschien erg radicaal.. Maar is het erg als studeren alleen voor de 'elite' is zoals jullie het noemen?
Ik heb naast mijn studie altijd zoveel gewerkt dat ik 4/500 euro per maand verdiende. Het is niet onmogelijk. Maar er zijn genoeg mensen die verwachten dat ze alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Dat is ook gebeurd en daar zien we nu het resultaat van.

Momenteel zitten er zoveel net afgestudeerden thuis, of in een ongeschoolde of MBO functie.. wat is het nut daarvan?

Nederland heeft een tekort aan vakmensen, mensen die gewoon met hun handen werken in een vak wat ze geleerd hebben op een goed te betalen MBO opleiding. Dus degene zonder rijke ouders of die niet keihard willen werken, tja.... er zijn meer opties.

In mijn vakgebied heb je bijna meer aan een MBO opleiding en vanuit daar doorgroeien dan aan WO. Je hebt namelijk of niet genoeg ervaring (ze kunnen uit 400 mensen kiezen bij iedere vacature er is altijd wel iemand met meer ervaring) of je bent overgekwalificeerd. En mijn vakgebied is zeker niet de enige waar dit al jaren aan de hand is.

Ik kan je heel goed volgen :j Ik vraag het me ook af.
maar dat is net zoiets als dat ik me afvraag waarom tegenwoordig alles een hbo/wo opleiding moet zijn.. Begrijp me niet verkeerd, maar als paardenhouderij tegenwoordig een HBO-studie is... (en niet alleen die opleiding hoor, maar daar zijn er wel meerdere van.. of van die opleidingen waar voor 99% van de studenten geen baan te vinden is later..)

Qua werk naast je studie, ik werkte naast mijn voltijd HBO-studie, zo'n 20-25u per week. Omgerekend had ik zo', 800,- aan salaris, netto. Ja ik heb wel studievertraging opgelopen, maar dat had niet te maken met het feit dat ik teveel werkte oid..

Klein editje: Ik heb een van de zwaarste hbo-studies gedaan :) En nee ik ben geen sterleerling van mezelf.

Welke studie heb je dan gedaan als ik mag vragen?

Celiien

Re: Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 02:15

Accountancy :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 02:21

Boeken koop ik tweedehands via bol.com of marktplaats. In mijn ervaring is een oudere druk niet erg. Ik heb al mijn tentamens tot nu toe gehaald (nu 3ejaars) en koop over het algemeen de vorige druk of zelfs nog ouder. Dan hoef ik maar een paar euro per boek te betalen. Nadat ik het tentamen heb gehaald verkoop ik het boek weer via bol.com, hoewel ik er dan niet veel van overhoud door de bijdrage voor bol. Maar ik heb er zelf ook maar een paar euro voor betaald.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:14

IsaCalixa schreef:
Het collegegeld is al belachelijk veel,

En dan te bedenken dat hey collegegeld in Nederland dik gesubsidieerd is. In Amerika betaal je vlot 10.000 collegegeld en dan heb je nog geen boek of schrift of syllabus in handen.
Zo slecht hebben wij het in Nederland nog niet hoor!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:11

Wat een dooddoener.
Dat we het in Nederland "niet slecht hebben", wil niet zeggen dat het opbrengen van het college geld/boekengeld (voor sommige mensen) een hele financiele opgave is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:40

Klopt, en daarvoor heb je een studielening, met nagenoeg 0% rente en goede aflossingsvoorwaarden. Want ook als je een studie hebt gekozen waar 0,5% baankans is, als je geen baan aan t einde van je studie hebt, hoef je ook niet af te lossen. En na 10 jaar (oid) komt de schuld dan in zijn geheel te vervallen..

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:43

Celiien schreef:
Klopt, en daarvoor heb je een studielening, met nagenoeg 0% rente en goede aflossingsvoorwaarden. Want ook als je een studie hebt gekozen waar 0,5% baankans is, als je geen baan aan t einde van je studie hebt, hoef je ook niet af te lossen. En na 10 jaar (oid) komt de schuld dan in zijn geheel te vervallen..

Maak daar maar 35 jaar van. Het oude stelsel deed het in 15 jaar, nu zit je tot je 65ste te betalen als je een beetje pech hebt. -O-

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:49

topsylover schreef:
Celiien schreef:

Maak daar maar 35 jaar van. Het oude stelsel deed het in 15 jaar, nu zit je tot je 65ste te betalen als je een beetje pech hebt. -O-

Ah, dat wist ik niet.

In ieder geval, opzich is het best af te lossen. Als je inderdaad niet voor een pretstudie kiest met een baankans van 0,0, dan heb je met 200,- per maand in 8 jaar je studie afgelost..
maar dat is wel een prettiger vooruitzicht dan dat je de komende 30 jaar blijft steken op een salaris waarbij je niet hogerop kan komen omdat je niet de juiste/voldoende papieren hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:51

Wat ik altijd doe is aan het begin van de zomervakantie alvast boeken kopen, dan tweedehands op bol.com of via marktplaats, dan zijn ze vrij goedkoop en volop verkrijgbaar, omdat kasten worden opgeruimd en nog niemand op zoek gaat naar boeken. Daarbij gebruik ik ook ippies, dat zijn spaarpunten die je bij allerlei webshops krijgt op aankopen. Bij zoveel punten kun je ze inwisselen voor o.a. Bol.com bonnen, die ik dan weer inwissel op de boeken. Ik ben dit jaar voor €180,- klaar, daar ging mooi een bon van €50,- aan ippies af dus totaal €130,- aan boeken kwijt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:33

Ik koop inderdaad ook vrijwel nooit meer boeken.
Ik moet wel bijlenen omdat ik door de afstand op kamers moest (4 uur enkele reis :')). Ik had ook een studie kunnen doen die dichterbij mijn ouders was maar ik kies hier bewust voor, helaas was vanaf mijn ouders geen enkele technische universiteit te bereizen.
Ik ga er vanuit later genoeg te verdienen om mij geen reuze zorgen te moeten maken om het geld dat ik nu leen. Ik probeer comfortabel maar wel zuinig te leven. Ik vermijd on the go uitgaven of doe die in een supermarkt of zoek van te voren uitgebreid op wat het goedkoopste is.
Dus vaak bammetjes mee, flesjes water en wachten met thee (of koffie) drinken tot ik weer thuis ben. Daardoor kan ik dan wel weer iets luxere boodschappen doen, kezues maken. Ik maak mij wel weinig zorgen om de lening wetende dat al mijn generatie genoten hier ook mee kampen. Ik probeer hem natuurlijk niet onnodig hoog te maken. Later zal ik waarschijnlijk eerst nog een aantal jaar zuinig moeten leven alla student (zoals als het niet nodig is geen auto, nog in een kleine woning blijven en nog steeds weinig on the go extraatjes) en dan hoop ik t snel af te betalen om daarna een huis te kunnen kopen.
Ik werk trouwens niet (naast werk via de uni maar dat is maar eens per twee maand 30 euro ofzo ), net zoals bijna iedereen van mijn studie :'). Maar ja dat is zeker een keuze van mezelf. Misschien volgend jaar toch maar een paar uurtjes gaan werken :)

Ik zag iemand (ben even naam vergeten) wel opperen dat de gemiddelde student ieder weekend naar huis kan om daar de was te laten doen door mamsie..
Ik denk dat mijn moeder niet de enige is die haar kind vierkant uit zou lachen in dat geval. Ik ken ook eigenlijk niemand die dat doet. Voor de meeste studenten is uit huis toch grotendeels je eigen zaken gaan regelen en daar hoort ook dingen als wassen bij..
Is het voor jou trouwens geen optie om een wasmachine te kopen op marktplaats oid. In mijn vorige huis stond ook geen wasmachine toen heb ik met mijn huisgenoot eentje gekocht voor 90 euro.

Ik las ook nog ergens dat als je 4 uur per dag minder reist je dit direct om zou kunnen zetten in werk. Dit is natuurlijk waar, maar wel maar tot op zekere hoogte. Voor de meesten die thuiswonen geld natuurlijk dat zij minder huishoudelijke taken hoeven te doen. Als in minder vaak wassen, keukens en badkamers schoonmaken, boodschappen te doen en koken.
Tuurlijk zijn hier op uitzonderingen en ken ik ook zeker mensen die thuiswonen maar wel elke avond moeten koken oid. Maar ja dat kost geen 4 uur de dag haha.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:39

Celiien schreef:
topsylover schreef:

Ah, dat wist ik niet.

In ieder geval, opzich is het best af te lossen. Als je inderdaad niet voor een pretstudie kiest met een baankans van 0,0, dan heb je met 200,- per maand in 8 jaar je studie afgelost..
maar dat is wel een prettiger vooruitzicht dan dat je de komende 30 jaar blijft steken op een salaris waarbij je niet hogerop kan komen omdat je niet de juiste/voldoende papieren hebt.

Ging dat maar zo snel bij mijn studie :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:55

badeendje schreef:
Nee, dat is uiteraard niet erg! Maar stop er dan mee en blijf niet nog twee jaar aanrommelen. Ik heb zelf ook eens de verkeerde keuze gemaakt; dat was juist héél waardevol! Alleen toen ik op dat punt was van: dit wordt hem niet, toen ben ik ook direct gestopt. Echter wanneer dat betekent dat ook je stufi direct stopt is dat ineens minder aantrekkelijkz

Maar wat voor jou geldt hoeft niet voor iedereen te gelden. Dat het voor jou duidelijk was - prima. Voor anderen misschien wel niet.

Dat aanrommelen was verder niet echt een probleem, ook niet met de stufi: ja, het aanhouden van de stufi was op zich wel zo handig dat je dan dus nog een tijdje te eten hebt. Maar het was allang al een lening: je kreeg de stufi alleen als gift over de tijd die stond voor het diploma als je dat haalde. Geen diploma = terugbetalen. Diploma waar 36 maanden stufi voor stond = alles meer dan 36 maanden terugbetalen.

Er was dus eigenlijk geen probleem.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:54

Celiien schreef:
topsylover schreef:

Ah, dat wist ik niet.

Ik weet niet hoeveel jij denkt dat een student met 0,0 inkomen moet lenen om rond te komen, maar ik weet wel dat dat voor een studie van 6 jaar sws veel meer is dan 20.000 euro die jij noemt. Reken eerder maar op 50.000.... Ik denk dat jij hier en daar een iets te rooskleurig beeld hebt van hoe het in zn werk gaat. Als ik klaar ben met mijn studie zal ik een jaar of 28 zijn. Dan moet ik nog ruim 20 jaar 200 euro per maand afbetalen. Aangezien de studielening meeweegt in het afsluiten van een hypotheek, kan ik dus sws niet voor mijn 48ste mijn eerste huis kopen (zonet even online berekend).

En dat is als ik al direct werk vind zodra ik afgestudeerd ben....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:03

Dobbelicious schreef:
Celiien schreef:

Ah, dat wist ik niet.

Ik weet niet hoeveel jij denkt dat een student met 0,0 inkomen moet lenen om rond te komen, maar ik weet wel dat dat voor een studie van 6 jaar sws veel meer is dan 20.000 euro die jij noemt. Reken eerder maar op 50.000.... Ik denk dat jij hier en daar een iets te rooskleurig beeld hebt van hoe het in zn werk gaat. Als ik klaar ben met mijn studie zal ik een jaar of 28 zijn. Dan moet ik nog ruim 20 jaar 200 euro per maand afbetalen. Aangezien de studielening meeweegt in het afsluiten van een hypotheek, kan ik dus sws niet voor mijn 48ste mijn eerste huis kopen (zonet even online berekend).

he, rustig joh. Ik val ook niemand aan..
Rooskleurig inzicht? Ik heb het hier over puur studiekosten+ boeken.. Dan vind ik 20k echt heel ruim. Dat is zo'n 5000 per jaar, terwijl je collegegeld 'maar' 2000,- is. Wel blijven lezen ipv mij uitkafferen over mijn 'te rooskleurige beeld'.

sorry maar de studiefinanciering is op dit moment gewoon niet bedoeld voor mensen die het huis uit gaan/op kamers gaan wonen. Kort gezegd, maar wel de waarheid. Dat je zélf een studie gaat doen die ver van huis is, je niet in de buurt van het OV woont, ja dat is heel vervelend.

En zoals ik zeg.. ga erbij werken.. en als dat niet lukt doordeweeks (hoewel er op zich in de weekenden tijd voor zou moeten zijn imo), ga dat dan doen in de vakanties? Als je de hele zomervakantie werkt, dan kan je een aardig spaarpotje kweken hoor..

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:24

Celiien schreef:
Dobbelicious schreef:

he, rustig joh. Ik val ook niemand aan..
Rooskleurig inzicht? Ik heb het hier over puur studiekosten+ boeken.. Dan vind ik 20k echt heel ruim. Dat is zo'n 5000 per jaar, terwijl je collegegeld 'maar' 2000,- is. Wel blijven lezen ipv mij uitkafferen over mijn 'te rooskleurige beeld'.

sorry maar de studiefinanciering is op dit moment gewoon niet bedoeld voor mensen die het huis uit gaan/op kamers gaan wonen. Kort gezegd, maar wel de waarheid. Dat je zélf een studie gaat doen die ver van huis is, je niet in de buurt van het OV woont, ja dat is heel vervelend.

En zoals ik zeg.. ga erbij werken.. en als dat niet lukt doordeweeks (hoewel er op zich in de weekenden tijd voor zou moeten zijn imo), ga dat dan doen in de vakanties? Als je de hele zomervakantie werkt, dan kan je een aardig spaarpotje kweken hoor..

Mijn reactie was niet als uitkafferen bedoeld hoor, maar ik denk oprecht dat jij te makkelijk denkt. Moeten mensen die de pech hebben om niet in een stad te wonen zich er dan maar gewoon automatisch bij neerleggen dat ze nooit zullen kunnen studeren?

Daarnaast vind ik je opmerking 'werken' ook wel kort door de bocht. Steeds meer jonge mensen raken overspannen, juist omdat het tegenwoordig maar zo normaal gevonden wordt dat je het ALLEMAAL doet. Weekenden en vakanties zijn ervoor bedoeld om weer op te laden, maar wanneer je al je vrije tijd (en bij sommige studies is dat gewoon echt niet veel) dan aan werken moet besteden en nog steeds kopzorgen hebt om rond te komen, dan is dat volgens mij niet de meest productieve manier van studeren... Een mens kan maar zoveel dragen; het is een keer op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:42

Ik ben blij dat mijn vader de 2.000 voorschiet. De rest betaal ik van mijn 100 euro aan stufi die ik binnenkort niet meer heb. Dan weet ik niet waar ik het van moet gaan betalen. Ik ga namelijk mijn 4de jaar in (studie duurt officieel 3 jaar, dus maar 3 jaar stufi) en daarna master doen en die valt onder het nieuwe leenstelsel. Gelukkig heb ik nu werk en krijg ik verder nog elke maand wat geld toegestopt van mijn vader, dus ik hoef niet te lenen. Verder moet ik sommige boeken nog even te koop gooien, ik heb eentje zelfs dubbel staan :+

En ik heb nu ook werk, dus dat moet ik maar even wat bewaren. Maar ja, ik heb ook pony's en die kosten ook wat, jongste moet nog gecastreerd oa.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:59

Het is echt onbetaalbaar ja, ik heb geluk dat mijn ouders mij helpen...
Ik was meer dan 1000 euro kwijt aan boeken voor dit jaar alleen al, en heb bijna alles tweedehands weten te krijgen :=
Ik blijf om dit soort redenen ook thuiswonen, wel 1.45 uur enkele reistijd maar dat nemen we maar voor lief, beter dan minimaal 300 e per maand wat dus op 3600 euro per jaar is, dat is me echt veel en veel te gek :D

Sterkte iedereen dit studiejaar :P :(:)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:45

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:33

Citaat:
Mijn reactie was niet als uitkafferen bedoeld hoor, maar ik denk oprecht dat jij te makkelijk denkt. Moeten mensen die de pech hebben om niet in een stad te wonen zich er dan maar gewoon automatisch bij neerleggen dat ze nooit zullen kunnen studeren?

Daarnaast vind ik je opmerking 'werken' ook wel kort door de bocht. Steeds meer jonge mensen raken overspannen, juist omdat het tegenwoordig maar zo normaal gevonden wordt dat je het ALLEMAAL doet. Weekenden en vakanties zijn ervoor bedoeld om weer op te laden, maar wanneer je al je vrije tijd (en bij sommige studies is dat gewoon echt niet veel) dan aan werken moet besteden en nog steeds kopzorgen hebt om rond te komen, dan is dat volgens mij niet de meest productieve manier van studeren... Een mens kan maar zoveel dragen; het is een keer op.

Ach kom nou, niet selectief lezen. Ik zeg niet dat zij niet kunnen studeren, ik zeg dat zij dan óf de extra reistijd voor lief moeten nemen, of dan inderdaad meer moeten lenen. Dat is gewoon de keuze die je nu hebt. En of je daar dus in wilt investeren, moet iedereen voor zichzelf bepalen.

ik heb altijd geleerd dat je gewoon moet werken naast je studie/school, zeker als je zelf dingen wilt doen. Lijkt me niet meer dan logisch. Beetje het probleem tegenwoordig, vakanties zijn er wellicht om uit te rusten, maar om nou 8 weken in de zomer op je reet te gaan zitten :+ dat je zegt 1(of een halve..) week na de laatste week van school en idem voor school soit.

Ik heb volgens mij sinds m'n 12e al geen zomervakantie volledig 'vrij' gehad. Altijd (bij)baantjes gehad. Niet meer dan logisch, vind ik dan :) niet werken = geen geld = geen leuke dingen doen/niet sparen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:22

Celiien schreef:
Ach kom nou, niet selectief lezen. Ik zeg niet dat zij niet kunnen studeren, ik zeg dat zij dan óf de extra reistijd voor lief moeten nemen, of dan inderdaad meer moeten lenen. Dat is gewoon de keuze die je nu hebt.

Maar daarvan kunnen we dus best vaststellen dat het niet zo'n goede keuze is. Omdat we als maatschappij namelijk voordeel hebben van goede opleidingen, terwijl we als maatschappij nadelen hebben als mensen met schulden komen te zitten.

Als individu heb je nu helaas alleen maar de keuze om ofwel niet te studeren, of veel hogere kosten te hebben. Maar als maatschappij kunnen we wel iets anders kiezen. Dat heeft ook jaren best goed gewerkt - alleen de mensen die er zelf van hebben geprofiteerd (die wel zelf stufi hebben ontvangen, vrij lang gestudeerd hebben, en daarna op goede plekken terecht gekomen zijn) hebben geen zin meer om dat ook voor de jongere generaties op te brengen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:12

Ik volg dit topic even, ben aan het uit zoeken of ik een hbo wil gaan doen komend jaar (dan heb ik mbo net afgerond)
Maar vind de kosten echt niet te doen eigenlijk, dus ben aan het uitzoeken of het haalbaar is of niet.
Misschien dat ik hier nog wat opheldering krijg

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:32

Shadow0 schreef:
Celiien schreef:
Ach kom nou, niet selectief lezen. Ik zeg niet dat zij niet kunnen studeren, ik zeg dat zij dan óf de extra reistijd voor lief moeten nemen, of dan inderdaad meer moeten lenen. Dat is gewoon de keuze die je nu hebt.

Maar daarvan kunnen we dus best vaststellen dat het niet zo'n goede keuze is. Omdat we als maatschappij namelijk voordeel hebben van goede opleidingen, terwijl we als maatschappij nadelen hebben als mensen met schulden komen te zitten.

Als individu heb je nu helaas alleen maar de keuze om ofwel niet te studeren, of veel hogere kosten te hebben. Maar als maatschappij kunnen we wel iets anders kiezen. Dat heeft ook jaren best goed gewerkt - alleen de mensen die er zelf van hebben geprofiteerd (die wel zelf stufi hebben ontvangen, vrij lang gestudeerd hebben, en daarna op goede plekken terecht gekomen zijn) hebben geen zin meer om dat ook voor de jongere generaties op te brengen.

Al bestaat er ook nog een optie om dichtbij te gaan studeren. Dan kan je alleen misschien niet de nummer 1 studie doen die je wilt doen.