Vrij krijgen werk voor hippiade.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:57

Ja inderdaad, dat ik die dag dan niet ingepland wordt. Dat bedoel ik met vrij krijgen, de planning wordt 3 dagen van te voren gemaakt (vandaag planning voor vrijdag gekregen)
Geen vaste uren op contract.

De wedstrijd is pas over 3,5 week, en daarna (komt net zo uit) heb ik 1 week vakantie. (eind juni aangevraagd, werd wel goedgekeurd)

Ik ga van de week met de teamleider van mijn afdeling zelf overleggen, ipv het uitzendbureau.
Kijken of ik op die manier wat gedaan kan krijgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:02

__Astrid schreef:
Goh, ben je toch toevallig ziek zeker die dag... ;)
als je een meewerkende dokter hebt zo gepiept, ze moeten maar meewerken op je werk :Y)
Uiteraard wel eerst alles doen om een dag vrij te krijgen, maar als echt niks wil...
Alleen dan wel niet uitgebreid verslag doen op FB :+

Alleen al omdat dit jouw denkwijze is zal ik, als werkgever zijnde, jou nooit aannemen. Wat een bagger instelling heb jij, zeg.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:04

Mandy_89 schreef:
Ja inderdaad, dat ik die dag dan niet ingepland wordt. Dat bedoel ik met vrij krijgen, de planning wordt 3 dagen van te voren gemaakt (vandaag planning voor vrijdag gekregen)

De wedstrijd is pas over 3,5 week, en daarna (komt net zo uit) heb ik 1 week vakantie. (eind juni aangevraagd, werd wel goedgekeurd)

Ik ga van de week met de teamleider van mijn afdeling zelf overleggen, ipv het uitzendbureau.

Ja overleg je niet altijd eerst met het bedrijf? Als zij geen probleem hebben, dan je uitzendbureau ook niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:05

Mijn insteek is dat je met een 0 uren contract niet dezelfde rechten hebt als een vast aangestelde werknemer. Maar ook niet dezelfde plichten! Dit is wat werkgevers graag over het hoofd zien.
Jij geeft ruim van tevoren aan dat je niet ingeroosterd kan worden, imo moet je werkgever daar dan mee leven (hij biedt je ook geen vast contract aan nietwaar?).

Joyce01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:14

Je werkgever er is je niet verplicht om vrij te geven. Maar als het allemaal mogelijk zou het moeten kunnen toch

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:18

__Astrid schreef:
Goh, ben je toch toevallig ziek zeker die dag... ;)
als je een meewerkende dokter hebt zo gepiept, ze moeten maar meewerken op je werk :Y)
Uiteraard wel eerst alles doen om een dag vrij te krijgen, maar als echt niks wil...
Alleen dan wel niet uitgebreid verslag doen op FB :+

en dan krijg je er meteen een mooie officiële waarschuwing bij cadeau, of erger als je een 0-uren contract hebt. :+

Ik zou proberen te ruilen met een collega, of in gesprek gaan met je werkgever... vaak als je er over praat en aan geeft hoe belangrijk het voor je is kom je al een heel eind. Maar het ligt natuurlijk ook aan hoe het op je werk geregeld is.
je hebt een 0 uren contract, maar ik weet niet hoe het rooster technisch bij jullie zit en of je echt "onmisbaar" bent als je ingedeeld bent op een dag/dienst?
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:46

Ik zou eerst nog eens bij je afdelingschef zelf het verzoek indienen dat je die datum niet ingeroosterd wil worden. Het bedrijf waar je voor werkt is tenslotte toch degene die het beste kan bepalen of ze je nu echt o zo nodig zijn ja of nee, niet het uitzendbureau.
Toen ik nog als uitzendkracht werkte vroeg ik ook nooit vrij via het uitzendbureau; altijd bij het bedrijf zelf.

Echter, gezien het bedrijf toch over een paar maanden naar een lage lonen land vertrekt (en je dus ook weer niet al te loyaal hoeft te zijn imo ) zou ik het verzoek wel zo indienen dat het bedrijf eigenlijk geen andere keus heeft dan jou niet inplannen die datum. Met andere woorden; niet vragen of ze je niet willen inroosteren die dag, maar gewoon zeggen; ik kan die datum niet.
Het is nog ruim 3 weken en het rooster is er toch nog niet voor die week, als ik het goed begrijp tenminste. Ruim op tijd dus voor het bedrijf om daar, met roosters maken, rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-08-17 15:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:48

__Astrid schreef:
Je kan toch niet ontslagen worden als je ziek bent...
Als je een doktersbriefje hebt, ben je perfect legaal afwezig.
Enige die daarbij risico loopt is de dokter die het geschreven heeft.

En kom op, mij maak je niet wijs dat de praktijk je niet bekend is...
Heb het zelf nooit gedaan, maar ken er genoeg die indertijd op school "toevallig" ziek waren als het sportdag oid was...

Wat een bullshit, dit.
De reden voor ontslag mag inderdaad niet "ziekte" zijn, maar "reorganisatie" of "voldoet niet" of eender welke andere reden mag perfect gebruikt worden hoor. Zelfs tijdens ziekte, zelfs tijdens zwangerschap.

Ik zou precies een andere studierichting overwegen, en als dat geen optie is, in ieder geval een zware mentaliteitswijziging.

TS, ik hoop dat je nog iets geregeld krijgt met je werkgever.
En anders is het een wijze les geweest voor volgende jaren: die dagen wel inplannen, en eventueel annuleren als je toch niet mag/wil gaan.

Maflinger_S

Re: Vrij krijgen werk voor hippiade.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:49

En iets heel anders: hoe ga jij presteren op de hippiade als je daar je paard rijdt terwijl je weet dat je eigenlijk had moeten werken?

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:55

Maflinger_S schreef:
En iets heel anders: hoe ga jij presteren op de hippiade als je daar je paard rijdt terwijl je weet dat je eigenlijk had moeten werken?

ja... perfectere omstandigheid voor bewijslast bestaat er niet voor je werkgever... uitslagen zijn ook in te zien namelijk.
Behalve dat het niet mijn stijl is, zou ik het voor het risico al helemaal nooit doen.
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:14

xxCYNNxx schreef:
Echter, gezien het bedrijf toch over een paar maanden naar een lage lonen land vertrekt (en je dus ook weer niet al te loyaal hoeft te zijn imo ) zou ik het verzoek wel zo indienen dat het bedrijf eigenlijk geen andere keus heeft dan jou niet inplannen die datum. Met andere woorden; niet vragen of ze je niet willen inroosteren die dag, maar gewoon zeggen; ik kan die datum niet.
Het is nog ruim 3 weken en het rooster is er toch nog niet voor die week, als ik het goed begrijp tenminste. Ruim op tijd dus voor het bedrijf om daar, met roosters maken, rekening mee te houden.

Precies dit, ik neem aan dat je sowieso al solliciteert naar ander werk?
Niet: mag ik vrij?
Maar: Ik kan die datum niet, punt!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:55

__Astrid schreef:
En jep ik studeer rechten, dus ik weet hoe het systeem in elkaar zit (het Belgische althans ;) )
Dus ik weet ook goed genoeg wat de marge is, en hoe er mee gesjoemeld wordt zonder dat er wat op gezegd wordt... Neemt niet weg dat het wellicht niet legaal is, maar ik maak de regels niet en ik pas ze niet toe. Ik ben er alleen om de mensen de mogelijkheid van de grens te wijzen :D

moet je doen als je advocaat bent en dit advies geven, ben je heel snel weer advocaat af.

Onterechte ziekmeldingen zijn DE reden waarom er geen vaste contracten meer worden gegeven. Juridisch en moreel FOUT, heel fout.

Hippiade is leuk, maar je werk is je toekomst en je verantwoording. Jij moet een keuze maken tussen leuk en belangrijk. Succes met dit vreselijke dilemma.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:16

@CYNN
TS werkt daar via het uitzendbureau... dus kan de werkgever vaak ook zo afscheid van haar nemen.
Dus zeggen dat hij vrij moet geven omdat hij geen keus heeft; heeft absoluut geen zin.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:22

Ik werk ook in een dergelijke constructie. Ik zou het nogal onzinnig als mijn werkgever die van mij de flexibiliteit verlangt dat ik zonder uren garantie ed met een uitzendbeding een beetje thuis flexibel zitten wezen tot het ze zint om me in te delen geen rekening zou kunnen houden met een vrije dag die ik 4 weken van te voren heb aangegeven. Ik weet niet hoe lang je er nog zou kunnen werken aangezien ze toch vertrekken maar ik zou in dit geval wel kijken of je ze toch niet kan overbluffen hoor. Uitzendbureau's kunnen je er inderdaad vaak zo uit gooien maar als het toch al een aflopende zaak is maakt een maand nog in dienst kunnen blijven wellicht ook niet zo'n verschil. Bovendien is het maar net of zij het met een personeelstekort wel op de spits willen drijven natuurlijk := En domme uitzendbaan met dagrooster achtige constructies heb je trouwens over het algemeen zo weer als je dat wilt imo

Die luie zakken bij het uitzendbureau moeten maar gewoon personeel werven als er een tekort is, dat is toch het werk van een uitzendbureau, zou het zeer zeker niet mijn probleem vinden :)*
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 01-08-17 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chester23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:26

Je moet niet zeggen dat je vrij wil. Je moet zeggen dat je die dag niet ingeroosterd wil worden.
Je hebt net zoveel flexibiliteit als het uzb.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:32

Gewoon eens goed babbelen met je leider op het bedrijf zelf. Uitzendbureaus weten vaak niet hoe en wat er zich precies afspeelt binnen een bedrijf.

Desnoods laat je gewoon echt zo hard merken hoe graag je die wedstrijd wil dat je je emoties even laat uitbarsten. (Niet in de zin van kwaad zijn, maar een klein traantje wegpinken kan wonderen doen) Dat je in principe wel graag wil werken, maar het gewoon niet kán ivm dit evenement. Een 'droom' die uitkomt, of misschien je 'laatste' kans met je paard.

En dit kan ook gewoon de waarheid zijn, want hoogst waarschijnlijk is dit het ook. Maar vaak is het hoe je het brengt. Zorg dat je je wat kwetsbaar opsteld en dan gunnen ze je vaak wel wat meer. Beetje het idee achter geven en nemen.

Ga nooit liegen of wat dan ook, de waarheid komt altijd nog te boven. Maar dat wil niet zeggen dat je een heel klein beetje peper en zout eroverheen mag doen :(:)
Ik zou mezelf nooit echt goed voelen om een doktersbriefje te halen nadat ik om een vrije dag heb gevraagd. (Ik woon in belgie dus die zijn vaak bij wijze van spreken bij een verkoudheidje al zo op te halen)
Je kan gewoon niet genieten van je dag, en inderdaad, Facebook is vaak hetgeen waar mensen overheen zien met alle gevolgen van dien...

Succes! Ik ben wel benieuwd hoe het gaat :(:)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:37

Huilen omdat je moet werken in plaats van paardrijden? Jeetje, ik schrik er gewoon van. Welkom in de grotemensenwereld.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:44

NinaCharlie schreef:
Huilen omdat je moet werken in plaats van paardrijden? Jeetje, ik schrik er gewoon van. Welkom in de grotemensenwereld.

Mogen ze TS eerst wel eens een "grote mensen contract geven" ipv een 0-uren contract met het verlangen dat TS op komt draven op de voor hun geschikte momenten.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:04

roxiie schreef:
NinaCharlie schreef:

Mogen ze TS eerst wel eens een "grote mensen contract geven" ipv een 0-uren contract met het verlangen dat TS op komt draven op de voor hun geschikte momenten.

Welkom in de realiteit.

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:13

Mandy_89 schreef:

Als jij je planning per week krijgt en de wedstrijd pas over 3.5 week is, en je werkgever nu al zegt dat je dan niet vrij kan hebben. ,noem ik dat gewoon werknemer klieren :o dat doet de baas van mijn vriend ook, altijd als er iets 'belangrijks ' is kan het allemaal niet

Ziek melden zou ik niet doen, maar lees ook nergens dat ts dat gaat doen :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:15

NinaCharlie schreef:

zeg ik iets over huilen omdat je moet werken? ik spreek over een gevoelig onderwerp, niet om het feit dat ze uberhaupt moet werken of niet. als men over iets praat wat heel erg veel betekend voor die persoon, kan het zijn dat men er emotioneel van wordt.

beetje het idee als: je kind zijn allereerste voorstelling en misschien niet kunnen gaan kijken, een bruiloft van je familie/beste vriend(in) misschien niet kunnen bijwonen,... noem maar op. de gedachtes alleen al dat dit niet zou kunnen, welke reden dan ook, is gewoon al niet leuk. en vooral niet als je het al optijd aangeeft én je gewoon weet dat er uberhaupt nog geen rooster is gemaakt dmv een 0 uren contract, en ze er dus ook helemaal niks van kunnen zeggen dat ze werkelijk onmisbaar is of niet.

ik heb al genoeg gezien van de ´grote mensen wereld´ om te weten dat het gewoon een ... wereld is. daarom de raad om binnen het bedrijf een babbeltje te maken. die weten hoe jij werkt en hoe je je inspant voor het bedrijf. het uitzendkantoor ziet dat toch niet. die kijken alleen naar hun eigen planning en zien enkel wat er op papier staat.

wat de uiteindelijke beslissing is, ligt bij TS zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:38

Nabster schreef:
roxiie schreef:

Welkom in de realiteit.

Ook in de realiteit is er niet perse noodzaak om een werkgever over je heen te laten lopen imo. TS kan waarschijnlijk toch beter zsm op zoek naar wat anders want dat bedrijf is over een paar maanden toch pleitte. Kan je het net zo goed nu doen als ze je dwars gaan liggen en als ze zich laten overbluffen heb je mooi geluk :Y)

(Ik ga er tenminste vanuit dat als je een 0 uren contract werkt voor een uitzendbureau je waarschijnlijk ook een beetje "dom" werk doet en het verder niet je droombaan is oid)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:43

Dat is wel een hele rare aanname.
Ik ken genoeg mensen die eerst op die manier voor een uitzendbureau werken en dan als het bedrijf de persoon goed bevalt ze die zelf in dienst nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:14

bruintje123 schreef:
Ik ken genoeg mensen die eerst op die manier voor een uitzendbureau werken en dan als het bedrijf de persoon goed bevalt ze die zelf in dienst nemen.

Allebei mijn zussen hebben een "echte" baan via een uitzendbureau. Maar over het algemeen werk je dan ook via een uitzendbureau toch al meer alsof je een echte baan hebt. Een 0-uren contract en een super flexibel rooster wat niet vooruit gepland kan worden is over het algemeen toch meer voor werk met weinig diepgang distributie en productie ed imo, zeker gezien het werk van TS ook naar een lage lonen land verhuisd neem ik aan dat het wel meevalt met hoe zo'n topbaan het is :=.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:27

bruintje123 schreef:

Dit bedrijf verhuist over een paar maanden naar het buitenland schrijft ts.

Je hoeft dit dus al niet te slikken in de hoop op een vast contract.