Problemen met werkgever, tevens ex (goedgekeurd schaduwacc)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Problemen met werkgever, tevens ex (goedgekeurd schaduwacc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:34

Jemig TS wat een nare situatie! Ik mis in je laatste bericht eigenlijk een optie 5, 1 waarin je wel gaat praten met de vertrouwenspersoon/andere bazen en hij op staande voet wordt ontslagen/uit het bedrijf wordt gegooid. Zijn gedrag kan namelijk echt niet en gok dat ze op basis hiervan juridisch ook nog eens sterk staan. Enige nadeel is dat het hoe dan ook een zware periode voor je zal gaan worden. Denk eigenlijk dat er 2 keuzes zijn, 1 er blijven werken en actie ondernemen of voor de makkelijkere weg gaan en elders solliciteren. In het laatste geval kan hij je alsnog lastig gaan vallen en zou dan een melding maken bij de politie van stalken (iets wat hij nu eigenlijk ook al doet)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:45

Als je daar echt graag wil blijven werken en niet weg wilt gaan, lijkt mij, dat er niet veel anders op zit, dan gewoon je werk blijven doen en hem blijven vertellen dat je geen interesse meer hebt. Blijf wel alles documenteren, zodat je altijd bewijs hebt. Maar blijf jezelf zakelijk opstellen en ga niet mee in zijn spelletje.

Want eerlijk gezegd, hij speelt gewoon een spelletje met je :r
Kom op, hij heeft een vriendin en kind thuis zitten. Hij vraagt je telkens alle correspondentie te verwijderen. Als ie echt vond dat jullie voorbestemd waren, had ie het wel anders gespeeld. Hij heeft nu macht over je en dat weet ie. Laat hem geen grip meer op je krijgen, hou zelf de macht in handen.

Daarnaast zou ik toch wel iemand inlichten op je werk. Al is er maar 1 iemand op de hoogte van wat er speelt!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:48

MarjanB schreef:
Jemig TS wat een nare situatie! Ik mis in je laatste bericht eigenlijk een optie 5, 1 waarin je wel gaat praten met de vertrouwenspersoon/andere bazen en hij op staande voet wordt ontslagen/uit het bedrijf wordt gegooid. Zijn gedrag kan namelijk echt niet en gok dat ze op basis hiervan juridisch ook nog eens sterk staan. Enige nadeel is dat het hoe dan ook een zware periode voor je zal gaan worden. Denk eigenlijk dat er 2 keuzes zijn, 1 er blijven werken en actie ondernemen of voor de makkelijkere weg gaan en elders solliciteren. In het laatste geval kan hij je alsnog lastig gaan vallen en zou dan een melding maken bij de politie van stalken (iets wat hij nu eigenlijk ook al doet)

Optie 5 ben ik eigenlijk ook wel voor.. Het kan toch niet zijn dat hij hier zomaar mee wegkomt terwijl jij je baan kwijt bent. Heb je het juridisch loket al gebeld? Zij kunnen je hier vast ook goed advies ingeven wat betreft hoe sterk je staat qua rechten.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:52

TS je schrijft dat je zakelijk bent. Nergens lees ik het uit terug dat dit blijkt. Wat in het verleden gebeurd is, moet je op een gegeven moment los kunnen laten. De situatie waar je nu in zit heb je zelf gecreëerd, dus onder het mom ongewenste intimidaties, zou ik het zelf niet plaatsen. Wat zou ik doen? Niet toelaten dat een ex mij whats appt of belt! 1 telefoon voor werk, 1 voor privé. Geen woorden vuil maken aan het verleden. Dreigen vind ik iets voor kinderen. Je moet waar kunnen maken, wat je beloofd. Dus als je zegt dat je weg gaat als dit of dat gebeurt, het ook doen. Dat is een reputatie (doen wat je zegt) die je in de jaren opbouwt. Ik denk dat jij het bij dreigen houden dat is ook iets wat mensen onthouden. Weggaan zou ik niet in deze situatie, want je kan wel degelijk tonen (niet zeggen) dat je verandert bent. Gedraag je dan niet als een kind door excuses te verzinnen, waarom contact zo vreselijk nodig is met hem. Of geef je de andere bazen ook zoveel aandacht? Misschien heb je het zelf niet door , maar door zijn apps te bewaren, geef je iemand die echt om je geeft ook geen ruimte. Ik zou mijn man heel wat verwijten, als ik apps vind van iemand die verliefd op hem is. Aan verliefdheid kan je niets doen, hoe je ermee om gaat wel en jij neemt 50% schuld op je door die apps te bewaren (om eventueel te dreigen?)Aan wie moet je bewijzen dat je niet in gaat op zijn verklaringen? Mensen zien dat aan je houding, een app stelt niets voor. Nogmaals, persoonlijk zou ik ze niet ontvangen, of negeren en wissen. Je 1e optie is in mijn ogen het eerlijks. Je mag best irritatie voelen ,voor een situatie die je zelf gecreëerd hebt.
Het gaat echter voorbij, als je je echt zakelijk opstelt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:56

Jullie hebben jarenlang een spelletje van aantrekken en afstoten gespeeld en jij bent al eens op je woorden teruggekomen. Waarom zou hij het dan nu niet nog eens proberen? Het is al eens gelukt.
Dat je daar graag werkt, daar had je eerder moeten aan denken. En zolang er niks strafbaar gebeurd is, gaan ze een leidinggevende hier niet voor ontslaan. En het nu op ongewenste intimiteiten gooien: eerlijk blijven ts; dit is jullie soort spelletje, dit gedrag was vroeger jullie ding; het flirten op het werk, de spanning, enz...

Ken je de uitdrukking: je moet niet sch**ten waar je eet...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:58

Monster_tos schreef:
Optie 5 ben ik eigenlijk ook wel voor.. Het kan toch niet zijn dat hij hier zomaar mee wegkomt terwijl jij je baan kwijt bent. Heb je het juridisch loket al gebeld? Zij kunnen je hier vast ook goed advies ingeven wat betreft hoe sterk je staat qua rechten.

Een persoon van het juridisch loket zou haar contract moeten doorzien( iets wat niet mogelijk is) Er zijn bedrijven die relaties op de werkvloer verbieden. In dit geval kan zij EN haar ex aangepakt worden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:02

Ersina schreef:
Monster_tos schreef:

Een persoon van het juridisch loket zou haar contract moeten doorzien( iets wat niet mogelijk is) Er zijn bedrijven die relaties op de werkvloer verbieden. In dit geval kan zij EN haar ex aangepakt worden.

Even uit intresse hoor, maar waarom is dat niet mogelijk? Ik neem aan dat TS zelf een versie van haar contract heeft?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:03

Schaduw2017 schreef:
De vertrouwenspersoon is dan ook iemand waarmee ik het goed kan vinden. Ik vind het juist daarom lastig om met haar te praten erover, ik had dan liever iemand gehad die er wat meer vanaf staat of waarmee het contact zakelijker is. Ik vind het lastig uitleggen maar het voelt te persoonlijk om dit te bespreken met diegene.

Dit snap ik wel, het is lastig om zo iets neer te leggen bij iemand waar je goed mee op kan schieten. Als ik jouw posts lees krijg ik het gevoel dat je jezelf hier toch ook deels de schuld van geeft, dus wat als iemand die je graag spreekt anders naar je gaat kijken als je ze dit verteld. Wat ik je hierin op het hart zou willen drukken is dat, zeker op een klein kantoor met informele sfeer, iemand niet zomaar uitgekozen wordt als vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon is er altijd voor jou, en ze veroordelen iemand niet om de situatie die ze voorgelegd wordt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:10

Persoonlijk zou ik toch bij het vertrouwenspersoon langsgaan. Ze is erop getraind om hiermee overweg te gaan. Daarnaast heeft ze een geheimhoudingsplicht en hoef je dus ook niet bang te zijn dan ze dit doorspeelt.

Als het echt zo'n klein kantoor is dan hebben de meesten toch wel door wat er een beetje speelt, zij evt. dus ook. En hopelijk kom je er zo uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:17

Uiteindelijk heb je weinig te verliezen door het toch te proberen met die vertrouwenspersoon. Ofwel helpt het en geeft het nieuwe inzichten over hoe de situatie aan te pakken en wordt het mogelijk opgelost.
Bij je andere opties bleef enkel blijven-negeren of veranderen van werk over. Blijven en negeren, wat brengt het je op en wat moet je er voor inleveren? Van werk veranderen, wat brengt dat op en wat moet je daarvoor inleveren?

Denk er goed over na.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:19

Monster_tos schreef:

Even uit intresse hoor, maar waarom is dat niet mogelijk? Ik neem aan dat TS zelf een versie van haar contract heeft?

Ik lees net dat jurisch loket nu 30 vestigingen heeft en misschien kan ze dan naar het inloopspreekuur gaan (en haar contract meenemen). Juridische vragen werden heel vaak telefonisch gesteld en daar ging ik nu onterecht van uit. Het Juridisch loket was een doorgeefluik dat bij moeilijke vragen je doorverwees naar een advocaat.
Ik sluit niet uit dat TS zelf een contract heeft, maar echt lezen doen mensen dit maar zelden. Op het moment dat je "je recht gaat halen" drijf je iets wel op de spits en vaak ontstaat er een nog vervelender situatie. Indien mogelijk, is het beter iets met een sisser af te laten lopen. Iets wat volgens mij bij TS haalbaar is als ze haar gedrag aanpast.Gewoon naar het werk gaan en je met je werk bezig houden.

Schaduw2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 11:37

Ersina schreef:
TS je schrijft dat je zakelijk bent. Nergens lees ik het uit terug dat dit blijkt. Wat in het verleden gebeurd is, moet je op een gegeven moment los kunnen laten. De situatie waar je nu in zit heb je zelf gecreëerd, dus onder het mom ongewenste intimidaties, zou ik het zelf niet plaatsen. Wat zou ik doen? Niet toelaten dat een ex mij whats appt of belt! 1 telefoon voor werk, 1 voor privé. Geen woorden vuil maken aan het verleden. Dreigen vind ik iets voor kinderen. Je moet waar kunnen maken, wat je beloofd. Dus als je zegt dat je weg gaat als dit of dat gebeurt, het ook doen. Dat is een reputatie (doen wat je zegt) die je in de jaren opbouwt. Ik denk dat jij het bij dreigen houden dat is ook iets wat mensen onthouden. Weggaan zou ik niet in deze situatie, want je kan wel degelijk tonen (niet zeggen) dat je verandert bent. Gedraag je dan niet als een kind door excuses te verzinnen, waarom contact zo vreselijk nodig is met hem. Of geef je de andere bazen ook zoveel aandacht? Misschien heb je het zelf niet door , maar door zijn apps te bewaren, geef je iemand die echt om je geeft ook geen ruimte. Ik zou mijn man heel wat verwijten, als ik apps vind van iemand die verliefd op hem is. Aan verliefdheid kan je niets doen, hoe je ermee om gaat wel en jij neemt 50% schuld op je door die apps te bewaren (om eventueel te dreigen?)Aan wie moet je bewijzen dat je niet in gaat op zijn verklaringen? Mensen zien dat aan je houding, een app stelt niets voor. Nogmaals, persoonlijk zou ik ze niet ontvangen, of negeren en wissen. Je 1e optie is in mijn ogen het eerlijks. Je mag best irritatie voelen ,voor een situatie die je zelf gecreëerd hebt.
Het gaat echter voorbij, als je je echt zakelijk opstelt.

Je hebt gelijk hoor, ik heb meerdere keren sinds 10 jaar terug gezegd dat ik ermee stop, en toch terug gekomen, omdat ik wat voelde voor hem. Nu sinds 2 jaar (ik noemde eerder 1,5 maar besef me dat het al bijna 2 jaar is) ben ik er niet meer op terug gekomen.

Geef ik mijn andere bazen ook zoveel aandacht? Hoe bedoel je dat? Ik werk met allemaal samen op bepaalde klanten/klussen, met de anderen klets ik ook wel over koetjes en kalfjes, we hebben een informeel kantoor dus een geintje tussendoor kan altijd. Met de persoon waar het hier om draait doe ik dat niet. Ik behandel hem dus anders als de rest van mijn collega's en bazen. In het begin heb ik geprobeerd dit gelijk te trekken, maar 1 grapje of leuk gesprekje en hij denkt meteen dat er weer iets is, begint direct weer te appen.

Ik zou persoonlijk liever zien dat mijn partner dat soort apps bewaart, aan de reacties (of juist geen reactie) van mijn kant is dan ook te zien hoe ik hiermee omga. Ik zou dat zelf meer op prijs stellen dan dat iemand ze verwijdert alsof er iets te verbergen is.

Dit hele gebeuren is overigens als eens uit gekomen op kantoor. Een collega heeft ons toen samen gezien en op kantoor deze roddel verspreid. We hebben beiden ontkent maar het was toen overduidelijk dat er iets gaande was. Dit is echter nu zo'n 7 jaar geleden gok ik. We zijn 7 jaar verder, veel wisseling in collega's geweest, beiden verder gegaan in de zin van andere relatie(s), dus op dit moment geloof ik niet dat iemand nog iets doorheeft van wat toen speelde (en nu speelt).
Onder mijn bazen weten 2 van de 3 dat dit gespeeld heeft dus het komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:46

Wat MarjanB zegt... Het zou maar raar zijn dat jij moet vertrekken terwijl hij diegene is dat een probleem heeft. Die optie 5 klinkt het best van allemaal. Ik zou toch met die vertrouwenspersoon gaan praten, er moet iets gedaan worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:52

Als vertrouwenspersoon je niet prettig lijkt, kan je ook de bedrijfsarts benaderen voor een gesprek en met hem/haar bespreken hoe nu verder te handelen. Zij kennen het bedrijf. Sinds 1 juli mag je je rechtstreeks tot bedrijfsarts wenden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:11

Als hij mede-eigenaar is trek je denk ik toch aan het kortste eind.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn toch echt 2 verschillende dingen. Hoe oneerlijk ook.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:17

Is jullie app-contact ook zakelijk nodig? Mocht dit zo zijn, zou ik een zakelijke telefoon nemen en hem sowieso blokkeren op je privé telefoon. Ik denk dat de mogelijkheid tot appen hem te veel voedt in zijn behoefte tot contact.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:46

TS kan je niet de andere 3 bazen informeren dat je ander werk gaat zoeken om wat er nu speelt? Met mededeling dat je er graag werkt, maar gezien de werksfeer met je ex je onder druk gezet voelt om zijn gevoelens naar jou toe waar je niet van gediend bent en dit aangegeven hebt, maar het niet stopt.

Misschien zien zij een mogelijkheid om je bij een ander kantoor te plaatsen. Zonder dat je zelf ontslag hoeft te nemen. En dit alles netjes opgelost word.
Want hij als mede eigenaar word er niet uitgezet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:37

Met een geschiedenis van 8,5 jaar lang 'nee' zeggen en toch weer 'ja' doen is het niet zo vreemd dat hij doorgaat met zijn kant van het gedrag. Ik heb het idee dat jij niet duidelijk bent (niet duidelijker dan alle andere keren dat je 'nee' zei en daar weer op terugkwam in elk geval) en ook niet duidelijk dúrft te zijn. Jij probeert het maar te negeren en hoopt dat het daarmee weggaat. Maar het, of hij, gaat niet weg en dat is wel duidelijk nu lijkt me.

Volgens mij is het tijd om zelf heel duidelijk te worden naar hem (en misschien ook naar jezelf?).

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:56

Ts, ga naar je vertrouwenspersoon. Je kunt overigens ook overwegen naar het open spreekuur van de bedrijfsarts te gaan, iets wat ik je in jouw situatie eerder aan zou reden eigenlijk. Dat is voor jou namelijk wel een vreemde en iemand die ook het bedrijf kan aanspreken op zijn verantwoordelijkheden zonder meteen alle ongewenste details op tafel te gooien. Het spreekuur is anoniem dus kun je daar ook eerst eens bekijken wat verstandig zou zijn om te doen.

Schaduw2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:11

GDG schreef:
Met een geschiedenis van 8,5 jaar lang 'nee' zeggen en toch weer 'ja' doen is het niet zo vreemd dat hij doorgaat met zijn kant van het gedrag. Ik heb het idee dat jij niet duidelijk bent (niet duidelijker dan alle andere keren dat je 'nee' zei en daar weer op terugkwam in elk geval) en ook niet duidelijk dúrft te zijn. Jij probeert het maar te negeren en hoopt dat het daarmee weggaat. Maar het, of hij, gaat niet weg en dat is wel duidelijk nu lijkt me.

Volgens mij is het tijd om zelf heel duidelijk te worden naar hem (en misschien ook naar jezelf?).

Hoe duidelijk kan ik zijn? Ik negeer zijn appjes of reageer dat ie me met rust moet laten en het uit zijn hoofd moet zetten. Zodra hij op werk over iets anders als zaken begint kap ik het direct af. Ieder grapje die hij maakt negeer ik volledig. De enige manier om nog duidelijker te zijn is dan "dreigen" met de verdere consequenties, maar om nou te zeggen dat ik nu niet duidelijk ben.. nee
Ik zeg nu al 2 jaar nee he, even voor de duidelijkheid >;)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:27

En wat als je dan zo 'zacht' als mogelijk eens die verdere consequenties op tafel gooit? Dus niet gaan dreigen van ik ga dit en dit doen als je niet stopt. Maar in de zin van: joh, wat zou er eigenlijk kunnen gebeuren als dit alles uitlekt? Of desnoods gewoon een keer zeggen dat je je vreselijk ergert aan hem en je afvragen hoe ver jij zou moeten gaan om hem te laten stoppen. Ik weet niet of dat al te veel dreiging is, maar ik snap ook wel dat je op een gegeven moment zo moedeloos bent dat je verder ook geen raad meer weet :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:28

Bespreken met de bedrijfsarts vind ik ook een hele goede als je niet naar vertrouwenspersoon wilt.
Als is de vertrouwenspersoon verplicht om dit vertrouwelijk te houden ( je staat nu al sterk, maar dan nog veel sterker mocht hij/zij dat niet doen)

Dit klinkt overigens als stalken. Iemand die na twee jaar nog niet geaccepteerd heeft dat het niets zal worden.
Een maand , misschien twee nadat een relatie ophoudt is nog enigszins te begrijpen, maar twee jaar stalken op deze manier .... Dat is intimidatie , juist omdat hij je baas is.

Je staat heel sterk als je er een probleem van zou maken, leuk wordt het niet en je moet vermoedelijk zelf je advocaat betalen.
Ik weet uiteraard niet je functie niveau binnen het bedrijf ,en of er in jouw beroep makkelijk een nieuwe baan te vinden is.

Bovenste raad ik erg af als je er wat mee wil kun je hoogstens vertellen dat je dit soort berichten niet meer accepteerd en dat hij nu echt voor eens en altijd ermee moet stoppen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:31

Wat een lastige situatie.
Met hem praten lijkt geen zin te hebben. Dossier opbouw is een goed plan. Ik denk dat ik hem eerst schriftelijk zou eisen dat zijn gedrag stopt en globaal vermelden wat je vervolgstappen zullen zijn en je daar ook aan houden. Ongeacht de consequenties.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 00:06

Je hebt nog een mogelijkheid... niet meteen de meest nette maar hé, soms moet je slapjanussen eens met dezelfde methode aanpakken en dit is: zelf uitkijken naar de ideale nieuwe job, zelf weggaan... en dan... keihard inzetten om het hem onmogelijk te maken en hem keihard naar beneden halen. Hem aanvallen met alles wat je hebt... oog om oog... wraak is het zoetst als... zoiets dus... als jij eenmaal al hoog en droog zit op een nieuwe plek, heb jij hem daar waar hij jou nu heeft!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 00:10

En wat levert dat ts op, zo'n wraakactie?