Hoe sterk sta ik juridisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:14

_/-\o_
Qerty schreef:
Misschien begrijp ik het niet goed, maar zoals ik het lees heb je aan het begin van je stage een contract getekend.
Als je mijn stagiaire zou zijn zou ik het geen slimme zet van je vinden om dan 1 dag voor het eind van je 'officiele' periode ineens te gaan morren over de financiele afspraken.

Ik heb ook evenementen stages gelopen. De evenementen zijn de kersen op de taart, ja heel hard bikkelen, maar ook waar je het uiteindelijk voor doet, dus had het er graag voor over om dan wat langer te blijven. Zo lang je nog ingeschreven staat bij je opleiding is dat verzekeringstechnisch ook geen bezwaar. Ander verhaal wordt het als je per 1 augustus niet meer studeert, maar dat is vast niet het geval.
Inmiddels werk ik ook veel met stagiaires. En als de uitvoeringsperiode buiten hun officiele stage periode valt zal ik bij aanvang altijd aanraden langer te blijven, zoals jouw stagebedrijf dus ook heeft gedaan.
Willen ze dat niet, prima, hun verlies. Als iemand zo goed bevalt dat ik hem/haar er bij volgende evenementen weer bij wil hebben zal dat altijd om betaalde opdracht gaan, maar omdat je zoals al eerder gezegd bij aanvang nooit van een stagiaire weet of die een meerwaarde of een extra belasting betekent zou ik vooraf nooit iets vastleggen dat diegene het eind van de stage op de loonlijst komt te staan.

Ik zou er nu echt niet over beginnen. Als je het bij mij zou doen zou dat echt wel een afknapper zijn, met name vanwege de timing en omdat er simpelweg al andere afspraken liggen.
Als je het werk ook in 3 dagen kunt doen zou ik eerder daar op inzetten en kijken of het mogelijk is om minder dagen te werken.

Behalve ervaring opdoen is stage lopen in de evenementensector ook een goede manier om jezelf te laten zien en te promoten. Ja, ik heb tijdens mijn studie best vaak voor heeeel weinig heel hard gewerkt. Maar dat heeft zich wel uitbetaald, in die zin dat ik vanaf mijn derde jaar betaalde klussen kreeg aangeboden.

Voila! dit dus _/-\o_

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:28

Lizzyy schreef:
Jij hebt getekend voor die langere stage datum INCLUSIEF stagevergoeding. Bedrijf investeert genoeg tijd in jou. Beetje loyaliteit naar je stagebedrijf mag best. Zou er zeker niet over gaan beginnen :n je netwerk is veel belangrijk.

Dit. En anders had je beter moeten lezen en vooraf in overleg moeten gaan. Je leest toch voordat je je handtekening ergens onder zet?

Ook is het inderdaad een hele mooie kans om te netwerken en jezelf goed neer te zetten.

Aan de hand van je reacties krijg ik namelijk ook niet echt het gevoel dat je een top instelling hebt. Kan er natuurlijk finaal naast zitten, ik ken je niet, maar het komt over alsof je vrij makkelijk bent. Ze betalen me maar en anders ga ik minder werken want de arts schrijft rust voor. Ja, dat doet zo ongeveer ieder huisarts als je zegt dat je je moe voelt :') of als je je teen gestoten hebt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:45

Lizzyy schreef:
Nagini schreef:
Dat vind ik dus weer een rare instelling. Waarom zou je met diploma niet een loon "eisen".
Ik refereer hier vanuit mijn eigen opleiding.
Ik deed de Pabo. Studeerde in mei af. Voor het hele jaar kreeg ik €500. School wilde graag dat ik nog bleef komen. School wilde mij niet betalen. Ja dag. Ga niet gratis een vervanger zijn. Lekker makkelijk en goedkoop.

Die eeuwige "loyaliteit" die je maar moet hebben voor het stage bedrijf... vind ik echt niet terecht altijd.

Snap ook best als je 19 bent en je ziet je zomer gaan zonder geld en ook nog vermoeid dat je dan even de pest erin hebt. We zijn allemaal ook maar mensen.

Hoezo een rare instelling? Ik vind een stage om te leren en hoef er daarom financieel niet beter op te worden. Je weet en spreekt de vergoeding voor de aanvang van je stage af. Dat jij dat raar vind vind ik eerder raar. Als je meer geld wilt verdienen moet je geen stage lopen óf een bedrijf zoeken zoals Google die je gewoon meer dan een modaal inkomen betalen. Ik kon mijn paard niet betalen van mijn stagevergoeding en heb daarom de maanden daarvoor een flinke buffer aangelegd. Zo kan het ook :) en ik was toen ook 19 en betaalde mijn paard zelf.

Zoals je kon zien had ik jouw stuk dik gedrukt waarin je aangaf dat je al was afgestudeerd.
Dan is het dus geen stage meer, maar een werkplek. Als in mijn geval de school mij graag wilde aanhouden na mijn afstuderen, dan moesten ze me ook maar betalen als vervanger.
Dat er word vanuit gegaan dat je na je afstuderen (= stage is klaar = je bent gediplomeerd) nog steeds als stagiair gaat werken vind ik een beetje absurd. DAAR reageerde ik op.

Iris82

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:55

Ik ben na mijn stage ook aangebleven als werknemer op mijn stageplek. Daar kreeg ik toen wel een keurig loon voor. Maar dat was van te voren afgesproken. Ik vind het nu een beetje de koe in de kont kijken als je al getekend hebt voor een contract tot eind augustus. Ik vind overigens wel dat je gewoon betaald zou moeten krijgen hoor! Maar dan had je dat wel al eerder moeten regelen en daar niet nu nog op terugkomen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:02

Beetje laks om er nu mee aan te komen zakken terwijl het aan het begin van de stage al bekend was. Ik weet ook niet of je daar wel had kunnen komen als je tot juli stage kon lopen. Ja het bedrijf heeft het goed bekeken w.s. en jij bent laks geweest. Nu erop terug komen betekent contractbreuk en ik weet niet hoe dat dan gaat uitwerken. Ik denk dat je gewoon moet gaan doen waar je voor getekend hebt ook al heb je daar achteraf nu spijt van. Zeker nu je er ook nog vlak van te voren mee aan wilt komen. Het lijkt dan of je het helemaal niet serieus hebt genomen en je ineens realiseert dat je nog langer moet en dat je daar geen zin meer in hebt en daar maak je geen goede beurt mee en de situatie zal er toch niet van veranderen w.s.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 10:09

Hi, ik heb alle reacties gelezen maar kan niet iedereen quoten :')

Mijn stagedocent is op dit moment aan het bellen met kantoor en hij heeft mij verteld dat, gezien ik vanaf 14 juli niet meer ingeschreven sta bij school tot 11 september. Hierdoor heb ik ivm verzekeringen recht op minimum loon. Ook mijn deelschoolleider is erbij nu en hij zegt dat ik eigenlijk gechanteerd ben... Omdat voor mijn school het papier alleen nodig heeft voor de periode februari-juli en niet voor die extra maand zegmaar.

Daarbij ga ik een doktersverklaring halen om te bevestigen dat ik te oververmoeid ben op dit moment en ik wil eigenlijk zo uitgerust mogelijk beginnen aan mijn examenjaar.

Ik neem het zeer zeker wel serieus want toen ik dit contract tekende was dit ook in volle overtuiging dat ik het aan kon, echter merk ik nu heel simpel dat het me te veel is. Ik heb geprobeerd met een oplossing te komen maar hier gaven ze geen gehoor aan helaas... Dus dat ik laks ben geweest? Nee zeker niet. Want ik heb mij 40 uur per week ontzettend hard gewerkt om neer te zetten wat ik tot nu toe neer gezet heb :) En eveneens met veel plezier. Daarom is het zo lastig want ik heb hier een geweldige tijd gehad die nu dreigt te eindigen op een hele nare manier die ik zelf niet wilde.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:12

TS ik zou zeker je begeleider op school hier over aanspreken. Die had je hier op moeten wijzen. Dat het raadzaam was om dit soort dingen duidelijk te hebben voor je tekend. En dat het voor jou persoonlijk handig was geweest om te zeggen; ik wil best blijven maar dan 3 dagen tegen minimum loon. Want 2 weken na de (verlengde) stage begint mijn nieuwe schooljaar weer. Ook vind ik dat de school nalatig is geweest met je te adviseren over hoe het dan zit met verzekeringen e.d. Je bent leerling. Dus op school en stage om te leren. Als je alles al wist zou je al een baan hebben. Anderen worden betaald om jou wijzer te maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:14

Toothless schreef:

Mijn stagedocent is op dit moment aan het bellen met kantoor en hij heeft mij verteld dat, gezien ik vanaf 14 juli niet meer ingeschreven sta bij school tot 11 september. Hierdoor heb ik ivm verzekeringen recht op minimum loon. Ook mijn deelschoolleider is erbij nu en hij zegt dat ik eigenlijk gechanteerd ben... Omdat voor mijn school het papier alleen nodig heeft voor de periode februari-juli en niet voor die extra maand zegmaar.

Daarbij ga ik een doktersverklaring halen om te bevestigen dat ik te oververmoeid ben op dit moment en ik wil eigenlijk zo uitgerust mogelijk beginnen aan mijn examenjaar.

Ik neem het zeer zeker wel serieus want toen ik dit contract tekende was dit ook in volle overtuiging dat ik het aan kon, echter merk ik nu heel simpel dat het me te veel is. Ik heb geprobeerd met een oplossing te komen maar hier gaven ze geen gehoor aan helaas... Dus dat ik laks ben geweest? Nee zeker niet. Want ik heb mij 40 uur per week ontzettend hard gewerkt om neer te zetten wat ik tot nu toe neer gezet heb :) En eveneens met veel plezier. Daarom is het zo lastig want ik heb hier een geweldige tijd gehad die nu dreigt te eindigen op een hele nare manier die ik zelf niet wilde.

Lekkere instelling..... ik zou zo iemand never nooit aannemen, toekomstige bedrijven waar je solliciteert bellen waarschijnlijk naar je stagebedrijf voor een referentie ;)

Zal vast goed zijn voor je toekomst....succes!
Persoonlijk zou ik het zien als leerschool en vooraf zaken niet bespreekbaar maken is je eigen stomme fout, geen chantage.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:16

Toothless schreef:

Als je het minimumloon gaat krijgen, ga je dan ook werken?

Je bent wel zelf akkoord gegaan om je stagecontract verlengen, wetende dat je srageperiode eigenlijk voorbij is.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-07-17 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:16

Hoe ga je dadelijk 40 uur werken dan?
Misschien nog wat bijscholing erbij. Je hobby je huishouden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:31

Toothless schreef:

Nou hopelijk geeft dat je bedrijf nu een onvoldoende. Contractbreuk, verkeerde instelling en op basis van deze informatie heb ik al spijt dat ik het stagebedrijf niet ken, of ik had ze geadviseerd een controle-arts te sturen. Want ff een doktersverklaring gaan halen om je verzuim te staven :r

En dan maar afgeven op zelfstandigen en werkgevers. Te triest dit :x

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:44

Ik snap TS heel goed. Is toch geen leven om voor niks te gaan werken naast dat je vermoeid ben? Waarom zou je wel doorgaan met werken als je jezelf voorbij loopt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:49

Omdat ze er zelf akkoord is meegegaan.
En als het haar niet om het geld te doen is dan probeert ze op een ordentelijke manier het contract stop te zetten.
Dat ze nu "toevallig " er vermoeidheid erbij haalt vind ik vrij ongeloofwaardig. Dan was ze dit ook toen compleet uit vrije wil haar stagecontract met dan nog een stagevergoeding erbij ( dus ze werkt niet gratis) tekende.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:52

xMereltje schreef:
Ik snap TS heel goed. Is toch geen leven om voor niks te gaan werken naast dat je vermoeid ben? Waarom zou je wel doorgaan met werken als je jezelf voorbij loopt?

Voor niks? Volgens mij is een stage vooral voor je ervaring en je eigen leer weg... dat je een vergoeding krijgt is mooi meegenomen. Als je te ziek bent om stage te lopen, ben je dit ook wanneer je betaald zou krijgen. Anders heb je imo een hele slechte werkhouding.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:53

Jemig wat een nare reacties zeg. Kunnen jullie zien hoe TS haar leven is ingevuld?
Naast haar 40 uur werken doet ze misschien nog haar school werk, helpt ze thuis mee en heeft ze misschien nog paarden en een sociaal leven.

Alsof je zo'n doktersverklaring krijgt zonder probleem.. jemig wat een zure reactie.

Het is duidelijk niet bepaald handig geregeld maar ze zit op school om te LEREN. Zelfs haar school geeft aan dat dingen niet fatsoenlijk zijn verlopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:56

In mijn reactie ging het vooral om het wel gaan werken als je wel meer betaald krijgt in een eerdere reactie.
Of de TS het wel of niet aan kan is haar zaak, en een doktersverklaring krijg je inderdaad niet vaak voor niks.
Echter als je opeens wel kan werken als je meer betaald krijgt ben je gewoon niet fair bezig naar je werkgever/stageplaats... want je wordt niet opeens geestelijk en lichamelijk beter van meer geld. En ja dan heb je imo een slechte werkhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:57

bruintje123 schreef:

Jij bent zeker nooit jong geweest.. >;)
Voor het eerst in je leven 40 uur per week gaan werken is best pittig. Daar heb je echt een aantal maanden voor nodig om aan te wennen. Zeker wanneer je ook nog aan het leren bent. Dat kost veel energie...
Dat huishouden, hobby's, kinderen etc. dat leer je daarna wel weer combineren wanneer werken een gewoonte is geworden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:58

Als ze te veel doet in haar vrije tijd, moet je daar in snoeien. Dat doe je pas vrijwillig.
Het is de omgekeerde wereld dat je de oorzaak niet aanpakt die je vrijwillig doet, maar wel je werj, wetende dat je toch betaald krijgt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:00

Nagini schreef:
Jemig wat een nare reacties zeg. Kunnen jullie zien hoe TS haar leven is ingevuld?
Naast haar 40 uur werken doet ze misschien nog haar school werk, helpt ze thuis mee en heeft ze misschien nog paarden en een sociaal leven.

Alsof je zo'n doktersverklaring krijgt zonder probleem.. jemig wat een zure reactie.

Het is duidelijk niet bepaald handig geregeld maar ze zit op school om te LEREN. Zelfs haar school geeft aan dat dingen niet fatsoenlijk zijn verlopen.

En leren is ook soms eens geweldig met je bek tegen de grond gaan en dan nog je verantwoordelijkheid nemen.
Ze is meerderjarig, heeft zelf dit contract ondertekend, dus ze was zich hier van bewust. Niets chantage of oneerlijk van het stagebedrijf. En bij alle studenten die ik op stage krijg, is er altijd de mogelijkheid om het contract onderling te regelen. Dus ik stel me vragen bij haar post van haar school.

Ik heb een heel negatief gevoel bij deze post. Beetje manipulatie als het haar niet goed uitkomt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:00

dat is per persoon verschillend, ligt ook heel erg aan je achtergrond en wat je gewend bent.
Toen ik jong was werkte ik meer uren samen met school en twee paarden dan ik nu doe.
Ik had school (2 HBO opleidingen), stages en daarbij werkte ik ook nog gemiddeld 30 uur per week als oproepkracht in de GGZ.
Daarna ben ik fulltime gaan werken maar school en stages vielen er af... waardoor ik het opeens een stuk rustiger had :+

je moet voor jezelf een goede balans vinden in werk en privé.
Mankeer je echt wat, dan moet je het daar op aanpassen, privé maar ook werk wat voor jou haalbaar is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:01

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:

Jij bent zeker nooit jong geweest.. >;)
Voor het eerst in je leven 40 uur per week gaan werken is best pittig. Daar heb je echt een aantal maanden voor nodig om aan te wennen. Zeker wanneer je ook nog aan het leren bent. Dat kost veel energie...
Dat huishouden, hobby's, kinderen etc. dat leer je daarna wel weer combineren wanneer werken een gewoonte is geworden.

Dan ga je snoeien in je sociale bezigheden en op tijd slapen enzo. Als je hetzelfde blijft doen als ervoor, dan wordt het inderdaad zwaar.
Dan moet je prioriteiten weten te stellen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:05

En het feit dat het bedrijf een hele goedkope werknemer heeft voor een maand vinden jullie oké? Mij lijkt dat nogal sluw, maken ze geen misbruik van dit meisje ??. Ik vraag me af wat het bedrijf over deze periode heeft gezegd bij het tekenen van het contract, hoe hun deze maand voor zich zagen. Maar ik vind het not done om te vragen om nog een maand langer te blijven terwijl TS in september alweer naar school moet. Dat het dom is geweest om te tekenen dat klopt, maar iedereen kan een foutje maken of zichzelf overschatten. Dit is normaal in het leven en hier leren we van!! Niet om het goed te praten maar dingen kunnen anders lopen dan waar je op hoopte, dat zal elk mens herkennen.

Wanneer moet je aan jezelf denken en wanneer moet je doorgaan met werken ?? Als je je niet goed voelt gaat die maand keilang duren, oververmoeid, en in september meteen weer beginnen. Maar hier heeft TS voor getekend. Aan TS de keus om voor zichzelf te kiezen of om een braaf meisje te blijven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:07

Ik snap sowieso dat hele stage zonder betaling niet.
Toen ik jaren gelden stage liep, kreeg ik gewoon betaalt, welleswaar niet zoveel als een betaalde kracht maar wel een leuke zakcent.

Waar ik me ook over verbaas is dat TS dan in de zomer maar gratis zou moeten werken.
Zelfs vrijwilligers die op evenementen werken krijgen nog het een en ander vergoed zoals entree, overnachting op een camping en eten en drinken.

Mijn dochter zit pas in het tweede jaar van haar studie Tourisme en recreatie op de hogeschool maar heeft gewoon een betaalde baan gehad bij een evenementen bedrijf.
Daarbij werkte ze dan ook nog op een aantal festivals tevens als aanspreekpunt van hun vrijwilligers maar ook dat was gewoon betaalt.
Geen idee wat TS precies moet doen bij dat bedrijf en hoeveel begeleiding ze nodig heeft maar haar stage is voorbij voor de school dus nu mag ze best wat verdienen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:08

Niemand zegt dat ze moet blijven werken maar dan ook geen geld natuurlijk.

Ts krijgt en heeft een stagevergoeding. Het is dat ze dat niet voldoende vind.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:10

bulck schreef:
Nagini schreef:

En leren is ook soms eens geweldig met je bek tegen de grond gaan en dan nog je verantwoordelijkheid nemen.
Ze is meerderjarig, heeft zelf dit contract ondertekend, dus ze was zich hier van bewust. Niets chantage of oneerlijk van het stagebedrijf.

Misschien geen chantage of oneerlijkheid, maar dan toch minstens onhandigheid.
Feit: de stage eindigt formeel vandaag of morgen;
Feit: de ongevallenverzekering eindigt met het eind van de stage;
Feit: de OV regeling eindigt vandaag of morgen want einde stage/schooljaar.

Conclusie: na morgen is er geen sprake meer van stage in relatie tot de schoolactiviteiten. Wellicht is er sprake van vrijwilligerswerk. Dat kan, maar dan moet je dat als zodanig vastleggen. Wellicht is er sprake van betaald werk. Dat kan, maar dan moet je dat vastleggen. Het is in elk geval geen stage meer. Het bedrijf maakt zichzelf nu kwetsbaar voor claims achteraf. Dat is niet handig.