Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:42

Ik blijf straks lekker thuis, in ieder geval een jaar. Mijn man kán wel minder werken maar dan kost het gewoon een heleboel geld en zo'n druk rooster heeft hij nou ook niet. Zijn werkweek is 2 keer ochtenddienst, 2 keer middagdienst, 1 dag vrij, 2 keer nachtdienst en 3 dagen vrij. Bovendien heeft hij een leidinggevende functie, met een zogenaamde papadag werkt dat gewoon rottig.

Ik wil in ieder geval straks 3 dagen werken en kijken of ik een studie kan inplannen. Maar omdat ik geen idee heb wat voor soort kind ik krijg en wat voor soort moeder ik word, wil ik nu mijn opties open houden.

Financieel hebben we het gewoon heel goed, dit is echt een luxe en dat besef ik.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:43

Hier zijn de kinderen ondertussen al groot (bijna volwassen) en ik ging destijds van 30 uur naar 24 uur per week = 3 dagen (di, wo, do). Destijds kon mijn man niet minder gaan werken, dat was toen helemaal de gewoonte niet bij werkgevers, anders had hij dat wel gedaan namelijk. Nu is dat allemaal veel beter geregeld.

Ik vond/vind 3 dagen ideaal. Lang genoeg op het werk om "bij te blijven" en lang genoeg thuis om van de kinderen te genieten.
Ik ben ook heel blij dat ik destijds niet gekozen heb voor halve dagen werken. Dan heb je elke dag de "race tegen de klok" m.b.t. ophalen van oppas, slaapjes, etc. en ik heb nooit het gevoel dat na een halve dag werken mijn werk klaar is.

Verder zijn wij van mening zijn dat grootouders moeten genieten van kleinkinderen en niet meer hoeven op te voeden. Daarom bewust gekozen voor het kinderdagverblijf. Altijd verzekerd van opvang. Ook in vakanties. En toen ze naar school gingen, 3 middagen BSO.

Ik zag om me heen teveel gedoe met grootouders ("ze bemoeien zich met de opvoeding") en gastouders (destijds nog veel "zwart"). Hielden er zomaar mee op en dan was er weer geen opvang.

In elk geval - 3 dagen werken zou ik je aanraden. Is duidelijk voor jezelf en ook voor je kind.

succes

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:44

Marie111 schreef:
Verder zijn wij van mening zijn dat grootouders moeten genieten van kleinkinderen en niet meer hoeven op te voeden. Daarom bewust gekozen voor het kinderdagverblijf. Altijd verzekerd van opvang. Ook in vakanties. En toen ze naar school gingen, 3 middagen BSO.

Wil jij mijn schoonmoeder zijn? :) Die van mij heeft nogal moeite met het idee dat ze geen vaste oppas zal zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:51

Wat ik wel echt jammer vindt is dat financieel gezien het vaak niet loont om als vrouw te blijven werken en kinderen al die dagen naar de opvang te brengen.

In principe gaat het geld wat ik inbreng linea recta naar de opvang. Dus ik werk vooral omdat ik het belangrijk vindt voor mijzelf. Even lekker nadenken en wat anders dan V-tech liedjes op repeat :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:55

Vanwege het eigen bedrijf van mijn man, waardoor minder werken voor hem echt geen optie is en omdat ik een baan had waarin ik niet minder dan 32 uur mocht werken ben ik gestopt met werken. Dat is inmiddels ruim zes jaar geleden en ik heb daar nog nooit spijt van gehad. Ik vind de rust die het brengt heerlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:56

Je man heeft een eigen bedrijf, is er een mogelijkheid om op zaterdag/cq twee avonden te werken en zo een doordeweekse dag thuis te zijn? En dan zelf vier dagen icm met ouderschapsverlof in het begin drie dagen. Dan heb je al drie dagen in de week gedekt. Eventueel een gastouder/oppas aan huis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:58

Wij hebben nu een zoontje van 2 jaar. Ik werktte halftijds in een creche, dus hij zou gewoon meegaan. Zware bekkeninstabiliteit is saar tussen gekomen en daardoor al die tijd niet kunnen gaan werken.
Nu terug zwanger en planning is dat als ik helemaal gerecupereerd ben ergens 2 dagen te gaan werken. Niet meer in creche want dat kan en mag ik niet meer.
Mijn loon zou dan echt spaargeld zijn.
Mijn vriend werkt full time, tijdens projecten meer dan full time. Hij is ook altijd heel vroeg weg en door files ook vaak laat thuis en nooit op vast uur.
We hebben geen grootouders,maar zelfs als we die hadden gehad zouden die niet als hoofdoppas dienen maar occasioneel.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:44

Marie111 schreef:

Hier hetzelfde. Opa's en oma's passen ook niet op. Alleen als het een keer echt nodig is.

Ik werk 2 dagen in de week en deze dagen gaat onze dochter van 2,5 naar het kinderdagverblijf. Daar heeft ze het super naar haar zin.
Ik ga volgende week met verlof en we moeten nog bekijken of ik daarna blijf werken. We moeten gaan berekenen of het loont dat mijn man een dag ouderschapsverlof op gaat nemen of dat er 2 kinderen 2 dagen naar het kinderdagverblijf gaan of dat ik thuis blijf.
Ik verdien niet veel en de kans bestaat dat we meer voor het kinderdagverblijf gaan betalen dan dat ik verdien. Dan blijf ik thuis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:18

Mijn ouders genieten anders 300 procent op hun vaste oppasdag hoor. Weet niet waarom ze dat niet zouden kunnen :? Bijzondere beredenering :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:45

Ik denk dat het gevoelsmatig is Keet, bij mij in ieder geval wel. Mijn ouders hebben bij mijn broer wel een vaste oppasdag, maar ik wil dat gewoon niet. Ik wil dat miniLee er lekker veel gaat logeren en spelen maar niet op vaste dagen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:53

Ik ben aanstaand alleenstaande moeder. Ik blijf 4 dagen werken. 36 uur. Ik heb een KDV die 6 dagen in de week open is. Ik wil hem max 3 hele of 4 halve dagen naar de opvang hebben. Ouders gaan alleen oppassen indien hij opeens ziek oid is. "Vader" is niet in beeld. Ja het is veel maar heb ik een keus? Nee voor mijn gevoel niet. Ik heb mijn huis, vaste lasten en een leuke baan. Ik kan wel naar 32 uur gaan of minder tot hij naar school gaat maar de vraag is of ik ooit weer terug kan naar 36 uur. Ik had het graag anders gezien maar dat kan dus niet

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:11

Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze geen oppas oma wil zijn. Wij zijn, net als Marie111, van mening dat opa en oma niet meer op hoeven te voeden. Die taak hebben ze al volbracht. Maar dat is onze mening en als mensen het fijn vinden dat opa en oma oppassen ben ik wel de laatste die daar iets van zal zeggen. Ieder zijn eigen mening en gevoel daarbij.

Mijn moeder en haar man (ouders zijn gescheiden, vader niet meer in beeld) genieten van hun eigen leven. Zijn vaak dagjes of dagen weg met hun camper dus willen ook nergens aan vast zitten. Mijn schoonmoeder (ook gescheiden) heeft zo ook haar eigen leven en vrijheid. Mijn schoonvader en zijn vrouw wonen 80 km verderop en zijn veel op reis.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:12

hesterve schreef:
Wij hebben 1 zoontje en werk 4 tot 5 dagen per week. Mn man ook. Mijn functie kan niet minder dan in 4 dagen, wel kan ik in de rustigere periode van het jaar ook een aantal x 3 dagen werken maar daar staat dus tegenover dat in de drukke periode ik 5 dagen werk.
Ik vind t best wel te doen nu hij nog jong is ( hij is net 2 geworden) . We hebben een hele lieve gastouder die bij ons om de hoek woont en waar hij altijd welkom is. Dat flexibele geeft ons veel rust. Geen stress wanneer en wie hem opvangt, onze gastouder is bijna altijd beschikbaar. Als wij andere weken op vakantie gaan dan hen dan is er een vervangende gastouder die een paar straten verder woont. Ook eet hij s avonds daar want half 7-7uur vind ik te laat voor hem om avond eten te eten en dat is bij hen geen enkel probleem. Hij is daar bijna onderdeel van het gezin geworden, gaat ook met veel plezier daarheen. We hebben denk ik wel heel veel geluk een gastouder te hebben die zo veel op 1 lijn zit met onze ideeen .
Als hij ouder wordt wil ik wel mn werk zo vormgeven dat ik een aantal dagen hem van school kan halen en de middag met hem kan doorbrengen. Sport, zwemles en vriendjes die komen spelen vind ik ook belangrijk en daar moet dan wel de gelegenheid voor gecreeerd worden. Waarschijnlijk betekend het dan dat ik met mn huidige baan stop en wat anders ga doen.

Sorry, maar dan zie je jouw kind nauwelijks en zelfs met het avondeten ben je er niet bij.

Dan vraag ik mij af waarom men kinderen wil, want de eerste jaren zijn zo voorbij en kan nooit meer ingehaald worden.

Ik zal wel bokt over mij heen krijgen.......maar ik vind dit toch wel te........of zie ik het verkeerd?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:17

Ragdollcat schreef:
hesterve schreef:
Wij hebben 1 zoontje en werk 4 tot 5 dagen per week. Mn man ook. Mijn functie kan niet minder dan in 4 dagen, wel kan ik in de rustigere periode van het jaar ook een aantal x 3 dagen werken maar daar staat dus tegenover dat in de drukke periode ik 5 dagen werk.
Ik vind t best wel te doen nu hij nog jong is ( hij is net 2 geworden) . We hebben een hele lieve gastouder die bij ons om de hoek woont en waar hij altijd welkom is. Dat flexibele geeft ons veel rust. Geen stress wanneer en wie hem opvangt, onze gastouder is bijna altijd beschikbaar. Als wij andere weken op vakantie gaan dan hen dan is er een vervangende gastouder die een paar straten verder woont. Ook eet hij s avonds daar want half 7-7uur vind ik te laat voor hem om avond eten te eten en dat is bij hen geen enkel probleem. Hij is daar bijna onderdeel van het gezin geworden, gaat ook met veel plezier daarheen. We hebben denk ik wel heel veel geluk een gastouder te hebben die zo veel op 1 lijn zit met onze ideeen .
Als hij ouder wordt wil ik wel mn werk zo vormgeven dat ik een aantal dagen hem van school kan halen en de middag met hem kan doorbrengen. Sport, zwemles en vriendjes die komen spelen vind ik ook belangrijk en daar moet dan wel de gelegenheid voor gecreeerd worden. Waarschijnlijk betekend het dan dat ik met mn huidige baan stop en wat anders ga doen.

Sorry, maar dan zie je jouw kind nauwelijks en zelfs met het avondeten ben je er niet bij.

Dan vraag ik mij af waarom men kinderen wil, want de eerste jaren zijn zo voorbij en kan nooit meer ingehaald worden.

Ik zal wel bokt over mij heen krijgen.......maar ik vind dit toch wel te........of zie ik het verkeerd?

Ik snap je wel, maar je kijkt er naar vanuit je eigen referentiekader. Ik denk dat een ieder moet doen waar ze zich prettig bij voelt. Mijn keus zou het niet zijn om zoveel te werken, daar word ik geen moeder voor.

Maar Caro heeft bijvoorbeeld geen keus en wie weet Hesterve ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:21

Ok, maar jammer is het wel, want dan mis je de eerste jaren.

Want ze gaf aan later minder te willen gaan werken en of een andere baan te gaan zoeken......maar dan zijn ze al groter.........dat is toch zonde en niet meer in te halen.

Inderdaad ik kijk er anders naar.

Ik snap dat er gewerkt moet gaan worden en of dat men graag aan het werk wilt blijven, daar hoor je mij niets over. Maar als je niet eens erbij kunt zijn bij het avondeten, dan heb ik wel zoiets van ...................

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:28

Ik zou dat ook niet kunnen :n maar wij zijn ook z'n hele eerste jaar om de beurt thuis geweest. Ik het eerste half jaar en m'n man het tweede half jaar. Werd ons wel een beetje in de schoot geworpen maar we hadden het niet anders gewild :)

Ik wil niks missen van m'n kind. Ik wil m zelf alles voor het eerst zien doen en niet van de opvang moeten horen dat ie kan draaien/kruipen/lopen etc...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:30

verootjoo schreef:
Ik zou dat ook niet kunnen :n maar wij zijn ook z'n hele eerste jaar om de beurt thuis geweest. Ik het eerste half jaar en m'n man het tweede half jaar. Werd ons wel een beetje in de schoot geworpen maar we hadden het niet anders gewild :)

Ik wil niks missen van m'n kind. Ik wil m zelf alles voor het eerst zien doen en niet van de opvang moeten horen dat ie kan draaien/kruipen/lopen etc...

Dat dus en dat is toch heel erg vind ik, dat je alles moet aanhoren van wat ie voor het eerst deed en kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:46

Ragdollcat schreef:
verootjoo schreef:

Dat dus en dat is toch heel erg vind ik, dat je alles moet aanhoren van wat ie voor het eerst deed en kan.

Klopt maar soms hebben mensen geen keus. Ik snap dat, maar indien ik buiten de deur had gewerkt dan had ik ook ontslag genomen, maar ik was wel in de gelegenheid(financieel gezien) om gewoon thuis te blijven. Ik ben ook moeder geworden in de tijd dat deeltijd in de kinderschoenen stond dus er was ook bijna geen keus of fulltime of ontslag nemen. Niet voor te stellen voor de huidige generatie maar dit is nog maar 30 jaar geleden. Twintig jaar geleden waren de mogelijkheden al veel groter, er was personeel nodig en de meeste vrouwen wilden niet fulltime dus daardoor kwamen de parttime banen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:53

Ik werk eens in de 2 weken 40 uur, de andere week ben ik vrij. De week dat ik vrij ben vul ik nu met invalwerk, maar dat wil ik laten varen als er kindjes zijn/komen.
Ik werk in de nachten: woensdag-donderdag-vrijdag-zaterdag-zondag, ideaal aangezien mijn man in de weekenden vrij is.

Lijkt mij altijd lastig wanneer beide ouders kantooruren werken, leuk om hier de oplossingen mee te lezen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:55

Ik zou hem ook graag thuis houden, zien lopen kruipen enz maar ja dan moet ik ontslag nemen, huis verkopen en geen idee waar ik dan moet wonen. Daarom prop ik dan maar zoveel mogelijk uur in een dag waardoor ik minimaal 3 dagen in de week thuis ben. Had liever gehad dat vader in beeld was en dat hij minder naar de opvang moest maar ja ik moet het zo oplossen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:03

Hier ook een alternatieve oplossing: ons zoontje van tien maanden slaapt van 23uur tot 12uur. Manlief is ondernemer en werkt aan huis. Tevens raadslid, wat vaak vergaderingen in de avond zijn. Ik werk fulltime maar heb genoeg vrije dagen om het eerste jaar twee middagen in de week vrij te nemen. De bedoeling is dat de kleine binnenkort twee keer drie uurtjes per week naar de gastouder gaat. Dus dan past papa één middag op, ik twee en een gastouder twee. Ik zie de kleine vier middagen en vrijwel iedere avond tot 23 uur. De ochtenden slaapt ie, dus dan mis ik er weinig aan :P.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:04

Ik ben van 36 naar 24 uur gegaan met in het eerste jaar een dag per week deels betaald ouderschapsverlof. Mijn man is van 38 naar 32 uur gegaan en is op maandag thuis, op dinsdag en woensdag gaat onze dochter naar het kdv. Zou het voor nu niet anders willen, man vindt zijn maandagen met de kleine meid heerlijk (En steeds leuker worden nu ze groter wordt) en de ontwikkeling en uitdaging die ze op het kdv krijgt kunnen we haar thuis ook niet altijd bieden.
En ik vind mijn drie dagen werken heerlijk. Kan prima in de functie gelukkig en biedt toch de gelegenheid om een paar dagen per week met iets anders bezig te zijn :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:10

caro29 schreef:
Ik zou hem ook graag thuis houden, zien lopen kruipen enz maar ja dan moet ik ontslag nemen, huis verkopen en geen idee waar ik dan moet wonen. Daarom prop ik dan maar zoveel mogelijk uur in een dag waardoor ik minimaal 3 dagen in de week thuis ben. Had liever gehad dat vader in beeld was en dat hij minder naar de opvang moest maar ja ik moet het zo oplossen

Ik vind ook echt niet dat je je schuldig moet voelen Caro, echt niet. Je doet wat je kunt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:32

Hier 3x per week opvang en dat is voor ons ideaal.
2x is haast niet te doen en 4x vind ik te veel. We doen om de dag zodat ze nooit echt moe is.
Ik ben een tijdje thuis geweest en werd echt helemaal akelig ervan op het depressieve af kun je wel zeggen.
Op dit moment werk ik 4 en 5 dagen afwisselend en mijn man 3 of 4 dagen afwissellend. We willen graag naar beide 4 maar mijn werk doet daar wat moeilijk.

Het gevoel dat ik wat mis hen ik echt totaal niet. Juist de verhalen over wat ze beleeft heeft die dag en welk kindje wat deed en wie er jarig was vind ik eerder een verrijking. Heeft ook nooit 1 dag geklaagd of gehuild en als ze ziek is vind ze het stom om thuis te blijven.
Ouders hebben we niet in de buurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:44

caro29 schreef:

Wat niet anders kan, gaat niet he ;) in je eentje is het al moeilijk zat