'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:02

Maar waarvoor heb je zoveel geld nodig dat je het niet red met 1 dag in het weekend of een paar avonden in de week?
Dan moet het heel hard nodig zijn zijn om het spijbelen te rechtvaardigen. En dan in de zin van onmisbare dingen. Niet voor een brommer, waar je evengoed het openbaar vervoer voor kunt gebruiken.

Anoniem

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:07

Hoeveel slurpt jouw scooter wel niet? Als ik ga tanken ben ik 4 euro kwijt aan een volle tank, dus 32 euro in de maand...
Als dat echt zo veel is zou ik idd maar overwegen om in die bus te gaan staan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 10:11

Ik heb een zip, daar gaat 11 euro in aan een volle tank.
Ik moet op vakantie deze zomer en moet daar ook geld voor sparen, serieus, wat was jullie week budget op je 16e? Ik dacht dat ik met mijn 15 tot 20 euro niet veel opmaaktte

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:12

Lieshorses schreef:
Why in f*cking godsake zou ik met de overvolle bus gaan, waar je opgekropt op elkaar staat of soms niet eens meer in mee kan als ik een scooter heb? :+ Terwijl iedereen van alles uit geeft, zelf lekker op een houtje bijten? Want zo'n gevoel krijg ik altijd. En ik koop al zelden een make-upje of kledingstuk.

Wow is dat de houding van de jeugd tegenwoordig? -O-

Nog niet heel lang geleden fietste ik met duizenden anderen minimal 15km enkele reis en ging ik naar 'de grote stad' in de bus met duizenden anderen. Zonder scooter kun je een diploma halen. Wellicht hoef je zelfs minder te werken als je minder uitgaven hebt. Of laat je scooter staan op de kortere ritten.

Het is wel een beetje een verwende houding, wil je nu gemak hebben of later een mooi diploma, leuke en goede baan en dan een leuk leven? Of een uitkering krijgen, omdat je nergens de juiste aansluiting kunt vinden of voor een hongerloontje moet werken omdat je geen diploma's hebt?

Niet naar anderen kijken, kijk naar jezelf. De wereld is niet eerlijk, de één haalt een toets door één keer een boek te lezen en de andere moet nachten doorhalen. De één moet een tijdje wellicht op een houtje bijten, terwijl een ander ouders heeft die ondersteunen. Dat is nu eenmaal het geval, blijf bij jezelf, ga niet vergelijken.

Je ziet het probleem, hebt een dosis zelfkennis gezien dit topic, dus je komt er wel! Alleen zul je concessies moeten doen, dat hoort bij het leven. Investeer voor nu in je toekomst, vier jaar zijn zo voorbij (en ja ik kan het weten na de route MBO - HBO - Uni).

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:13

Lieshorses schreef:
Why in f*cking godsake zou ik met de overvolle bus gaan, waar je opgekropt op elkaar staat of soms niet eens meer in mee kan als ik een scooter heb? :+ Terwijl iedereen van alles uit geeft, zelf lekker op een houtje bijten? Want zo'n gevoel krijg ik altijd. En ik koop al zelden een make-upje of kledingstuk.
Maargoed.. dat even terzijde
Boze houding heb je, zelf leraar of leerplichtambtenaar misschien?
Ik zoek zeker geen smoesjes want spijbelen is fout, dat wist ik natuurlijk allang. Ik wou alleen maar zeggen dat ik het lastig vind om school en werk te combineren, en daarom gewoon zoiets had van ik sla een middagje school over want ik heb ook mijn geld nodig. Was dit het slimste idee? Nee Ik heb dan 2 baantjes die s'avonds eigenlijk ook niet uitgevoerd kunnen worden dus dat is gewoon ook niet fijn. Ik zou opzich wel een ander baantje willen zoeken dat wel s'avonds kan, alleen ik krijg hier gewoon ontzettend goed betaald dus of dat slim is.. Ik weet het niet, maar dat werk even terzijde
Daarnaast, heb ik al gezocht naar een andere opleiding een halfjaar terug. Ik had op dat moment niks gevonden waarvan ik echt dacht; dat is m, daar heb ik motivatie voor. En moest daarnaast stage zoeken voor mijn huidige opleiding dus ik zat eigenlijk in een soort spagaat want je richten op 2 verschillende opleidingen is onmogelijk. Ik krijg trouwens geen zakgeld/ andere inkomsten

Ja Steeph, ik heb het zelf gedaan. Heb nooit gezegd dat andere het hebben gedaan, het enige wat ik zeg en wat mijn ouders ook vinden is dat mijn school ontzettend niet-betrokken is, overal te laat mee aan komt en gewoon totaal geen interesse in haar leerlingen heeft. :)

Steeph schreef:
Volgensmij moet jij gewoon even een gruwelijke schop onder je kont hebben.
Wake up, je gaat niet spijbelt om te kunnen werken, omdat je blijkbaar dat ene extra topje belangrijker vind dan je opleiding?!
Zoals je zelf al aangeeft, je resultaten waren met ups en downs, dan had je toch dan ook al kunnen zien dat als je wél op school bent je punten dan beter zijn als wanneer je er niet bent?
Serieus. Make up, benzine en een extra topje gaat voor school. Manmanman. Waarvoor heb je uberhaupt benzine nodig? Je hebt een studenten OV. Make up is een keuze, net als dat ene extra topje. Je zoekt smoesjes om je eigen gespijbel te rechtvaardigen. Ik zal je even met twee pootjes om de aarde zetten, want die zijn er NIET. Waarom? Omdat je leerplichtig bent.
Je bent potverdorie 16 en vind geld voor jouw keuzes blijkbaar belangrijker dan je opleiding. Dit zag je zelf ook al van mijlen ver aankomen. Je vind je opleiding niet leuk, waarom ben je dan niet aan het begin van je jaar dan al gaan zoeken?
Wanneer moet je dan geld verdienen? Gewoon, in de avonduren of weekenden, net zoals elke andere scholier die dagen maakt van 9 tot 4-5- soms 6.

Word wakker TS. Je blijft zitten en je hebt het zelf gedaan.

En wat je aanhaalt zijn dus JOUW keuzes. Die maak je zelf.
Je hebt geen zin om een sardientje in de bus of trein te zitten, dus wil je een scooter,dus heb je bezine nodig, dus heb je geld nodig, dus ga je werken, dus skip je maar school omdat je nu werk hebt wat niet 's avonds kan? Dat is echt de omgekeerde wereld :roll:
Maar goed, keuzes keuzes keuzes...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 10:15

Dus die scooter hangt af van het feit of ik mijn diploma haal? :Y) Das nog eens n argument..
Ik fietste hiervoor dagelijks 15 km heen en 15 km terug. Je snapt wel dat ik erg blij was toen ik
dit ding kreeg, en ik ga niet voor echt maximaal 15 euro in de week aan die scooter aan de kant zetten.
Maar kunnen we alsjeblieft ophouden over het spijbelen om te werken gedrag? Ik heb aangegeven dat dit fout was en wil hier zeker verandering in gaan brengen maar voor nu staat een geschikte opleiding zoeken even boven aan mijn lijstje.

Maar Steeph, wat zou jij nu doen in mijn situatie? :) Met mijn baan, mijn budget en mijn vervoersmiddelen? :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:21

Lieshorses schreef:
Maar Steeph, wat zou jij nu doen in mijn situatie? :) Met mijn baan, mijn budget en mijn vervoersmiddelen? :)

Met de f*cking bus gaan.
Ik ben 20. Loop fulltime stage, krijg niks betaald, toevallig in het onderwijs ja.
Ik heb minimaal stufi (+/-€80/maand) en dat gaat allemaal naar mijn opleiding betalen. Zorgverzekering event zichzelf uit met zorgtoeslag.
Mijn inkomen is dus stufi+zorgtoeslag - zorgverzekering en studie, kont uit op €0,00. Ik werk niet omdat ik van mezelf weet dat ik het niet trek om naast 40 uur stagelopen voor noppes óók nog te werken.
Ik KIES er voor om met de bus te gaan omdat me dat geen høl kost. Ik ben langer onderweg en misschien af en toe een sardientje, maar het kost me niks, nada, nul.
Maar ik heb over een maand mijn diploma MBO.
Laatst bijgewerkt door Steeph op 09-06-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:21

Als je niet veel geld te besteden hebt, is het toch zonde om dat geld uit te geven aan benzine als je ook gratis kunt reizen? Ik heb zelf een auto, maar naar school ging ik ook gewoon met het drukke OV omdat ik het zonde vind geld uit te geven aan benzine als dat niet per se hoeft. Als je nou ontzettend veel geld "over" hebt, is het iets dat je zou kunnen overwegen, maar €15,- per week (= ongeveer €60,- per maand) is toch zonde in jou situatie?!

Daarnaast kan een school natuurlijk niet ruiken dat het bij jou de verkeerde kant op gaat. Je moet zelf actief zorgen dat er dingen in werking worden gezet en niet blijven wachten tot een ander het doet. Dat hoort ook bij het volwassen worden: verantwoordelijkheid nemen.

Ik weet niet precies wat ik opmaakte op mijn 16e, maar dat was wel het jaar waarin ik mijn eerste pony kocht (die ik zelf betaalde). Dit geld verdiende ik door op te passen in het weekend en dat betekende dus dat ik niet altijd mee kon met vriendinnen, maar ook dat er niet altijd geld was voor extra kleding, make-up en extra's. Ik ben gevoelsmatig nooit wat tekort gekomen en heb mezelf geleerd na te denken over extra's die ik uitgeef. Ik verdien (en werk) nu een stuk meer dan op mijn 16e, maar mijn uitgavenpatroon op het gebied van extra kleding, make-up, uitjes. e.d is niet erg verandert. Je moet gewoon accepteren dat je iets soms niet kunt kopen ook al vind je het ontzettend leuk (een topje bijvoorbeeld). Als jij (net als ik op mijn 16e) benodigde kleding van je ouders krijgt, dan is het toch niet nodig om geld uit te geven aan kleding?

Edit: En deze vakantie een vakantiebaan zoeken waar je een groot aantal uren kunt werken. Hierdoor kun je vast een beetje een buffer opbouwen voor het komende jaar.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 09-06-17 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:22

TS, waarom je met de bus zou gaan?
Nou, zodat je dus niet met de scooter hoeft, waardoor je dus niet hoeft te spijbelen en vervolgens hoeft te piepen dat het leven zo moeilijk is, je blijft zitten op school maar wel geld moet verdienen. Want tenzij je een genie bent en later een multinational op kunt zetten, kom je zonder scholing toch zelden tot nooit bij de leuke, goedbetaalde banen terecht.

Hoezo stoppen over het spijbelen om te werken? Juist voor die geschikte opleiding zul je toch ook naar jezelf moeten kijken en naar je uitgave patroon moeten kijken. Als je niet wil bezuinigen op jezelf (of, zoals je het zelf noemt, op een houtje bijten... Hoewel ik dat moeilijk te geloven vind, ik ga er vanuit dat je van huis wel een boterham mee krijgt naar school), dan kan je nog zo'n leuke opleiding vinden maar aan het eind van het ritje heb je toch geld nodig en ga je hoogst waarschijnlijk weer spijbelen om te werken. Waarom niet in het weekend of in de avonden werken?

Wat een ander doet en wat een ander uit kán geven (of zegt uit te kunnen geven) is leuk voor een ander; jij moet naar jezelf kijken. Als jij 15 euro per week kunt besparen door met de bus te gaan in plaats van met de scooter, scheelt dat je 60 euro in de maand, en 15-20 uur werk (als je 16 bent is het minimum jeugdloon 3,09 p/u) per maand. Dat zijn 15 tot 20 uur die je in school kunt stoppen in plaats van in werk tijdens schooltijd.

Je budget maak je zo groot en zo klein als je zelf wil. Maar als je niet wil bezuinigen (er staat genoeg nieuwe kleding op Marktplaats bijvoorbeeld, scheelt de helft, en als je zelf ook kleding die je niet meer draagt verkoopt hakt dat ook al minder in je budget), maar je moet het wel willen. En als je niet naar je eigen mogelijkheden wilt kijken kan ik je nu al op een presenteerblaadje geven dat je volgend jaar, ongeacht welke opleiding je gaat doen, weer blijft zitten, want tja, wanneer moet je anders geld verdienen?

Kassadraaien is nu leuk als je 16 bent; wanneer je 30 bent is die lol er wel vanaf.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:22

Waarom ga je niet in de zomer een paar weken volle dagen werken en dan dat geld gebruiken tijdens het jaar? Hoef je geen tijd te verspillen aan werk wanneer je eigenlijk met school bezig zou moeten zijn.
Trouwens, ik deed echt geen 15-20 euro per week op :+ . Maar ik kreeg aan de andere kant wel veel terugbetaalt door mijn ouders.
Ik vind jullie systeem wel een slecht schoolsysteem hoor. Zoveel keuzes op zo jonge leeftijden zorgt gewoon heel snel voor de verkeerde keuzes, en ik kan ook begrijpen dat je het nu heel belangrijk vindt om erbij te horen en dat je dat geld 'nodig' hebt om mee te kunnen doen met de rest. Maar school is zoooo belangrijk! Trouwens, als je blijkbaar nu zoveel tijd in school moet steken, zit je dan niet op het verkeerde niveau? Normaal zou het middelbaar toch niet zo moeizaam moeten verlopen...

Spijbelen om te gaan werken is echt not done. Daarbij moet je later nog lang genoeg werken :+ dus lekker genieten van school zo lang het nog kan. Zoek een flexibeler baantje! In het weekend bijvoorbeeld of zoals al gezegd tijdens de vakantie(s).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:28

Ik zou inderdaad starten met een uitgebreide beroepskeuzetest. Dan kan je op zoek naar een opleiding waar nog plek is en dan kan je in elk geval gemotiveerd starten. Met meer motivatie is het ook makkelijker om verstandige keuzes te maken. Want het leven is niet altijd leuk en eerlijk, maar als je weet waar je het voor doet dan scheelt dat.

Een voorbeeld: tijdens m'n studententijd had ik 75 euro per maand om van te eten en reisde ik met de fiets of met het ov. Leuk? Nee! Maar ik had geen tijd om meer te werken en ik had het er voor over om m'n studie (bijna) binnen de tijd af te ronden. Direct na m'n studie lag m'n inkomen laag maar had ik wel een paard, ik heb geloof ik 1,5 jaar geen kleding kunnen kopen.. Leuk? Nee! Maar het was het waard, ik had een baan met groeimogelijkheden en dat paard ging echt niet weg.

Nu zijn we jaren verder en kan ik leuk leven maar zonder doorzettingsvermogen die eerste jaren was dat nooit gelukt. En de enige reden dat ik heb doorgezet, is omdat ik iets deed wat ik heel graag wilde doen. En dat is precies waar jij naar op zoek moet, en ik weet zeker dat het je lukt. Dus ik zou een gave opleiding of combi werken/leren niet uitsluiten vanwege een beperkt aantal vakantiedagen of onregelmatige uren, dat soort 'problemen' lossen zichzelf wel op. Succes!

(en wat hierboven staat, je kan nu tot september full-time werken en een mooi spaarpotje opbouwen, mocht je dan een keer in de knoei komen dan kan je daar wat uithalen. En zo niet dat heb je een mooi bedrag voor als je bijvoorbeeld een eigen huisje gaat zoeken)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:28

"Ik moet op vakantie van de zomer."

Is dat met vriendinnen of met je ouders? Want als je met vriendinnen gaat, zou ik gewoon prioriteiten stellen en niet gaan. Dat is helemaal niet zo gek. Ik ga al 6 jaar niet op vakantie. Meer omdat het me geen barst interesseert, maar niet op vakantie gaan is geen zonde hoor.
Kun je in de avonduren achter de kassa of vakkenvullen? Toen ik zo oud was als jij schoof ik minimaal 320 euro per maand, met heel hard werken. Weet niet waar je ongeveer woont, maar er zijn regio's waar je dit maandbedrag verdient met een paar zaterdagen doorwerken.

Daarnaast... Aanpakken! Ga door! Afspraak inplannen met een studieloopbaancoordinator of decaan. Je weet niet wat je wilt, dus daar moet je achter zien te komen. Ik weet trouwens niet of je toegelaten wordt op de vavo. Dat was altijd vanaf 17/18 jaar. Je kunt het best terug de schoolbanken in op het middelbaar onderwijs en daar je havo halen. Dat lijkt me ook gezonder. ;)

En over die bus... Als je geld wilt besparen en jij gratis met het OV kunt, lijkt het me eigenlijk gewoon "dom" om niet te gaan. Dus of je gaat met die "f*cking bus", of je zou iets minder kunnen piepen erover. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:30

Chiave schreef:
"Ik moet op vakantie van de zomer."

Is dat met vriendinnen of met je ouders? Want als je met vriendinnen gaat, zou ik gewoon prioriteiten stellen en niet gaan. Dat is helemaal niet zo gek. Ik ga al 6 jaar niet op vakantie. Meer omdat het me geen barst interesseert, maar niet op vakantie gaan is geen zonde hoor.
Kun je in de avonduren achter de kassa of vakkenvullen? Toen ik zo oud was als jij schoof ik minimaal 320 euro per maand, met heel hard werken. Weet niet waar je ongeveer woont, maar er zijn regio's waar je dit maandbedrag verdient met een paar zaterdagen doorwerken.

Daarnaast... Aanpakken! Ga door! Afspraak inplannen met een studieloopbaancoordinator of decaan. Je weet niet wat je wilt, dus daar moet je achter zien te komen. Ik weet trouwens niet of je toegelaten wordt op de vavo. Dat was altijd vanaf 17/18 jaar. Je kunt het best terug de schoolbanken in op het middelbaar onderwijs en daar je havo halen. Dat lijkt me ook gezonder. ;)

En over die bus... Als je geld wilt besparen en jij gratis met het OV kunt, lijkt het me eigenlijk gewoon "dom" om niet te gaan. Dus of je gaat met die "f*cking bus", of je zou iets minder kunnen piepen erover. ;)

Vavo kán je wel op komen onder de 18, maar dan moet je worden uitbesteed door je VO school;
https://www.vavoscholen.nl/w/vavoschole ... -kost-het/

Uitbesteed door VO-school
(Rutte-regeling) < 18 jaar
Eigen bijdrage
€ 0,-

Aangezien TS nu op het MBO zit (of zat), gok ik dat ze niet meer in aanmerking komt voor die regeling.

https://www.onderwijsconsument.nl/wat-d ... -regeling/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:33

Wat wil je nou precies horen dan? Je vraagt om advies maar alles dat wordt voorgesteld is te moeilijk of te zwaar of niet luxe genoeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:36

Ik vond, om eerlijk te zijn, dat je behoorlijk in luxe leeft met je 'ik wil niet met de bus, want ik heb een scooter' en je 'ik moet op vakantie'. Dat is heerlijk en prima natuurlijk.... als het ook kan.
Maar jij bent pas (ja, pas) 16 en dit zijn niet je prioriteiten. Dat is namelijk simpelweg school en je diploma. Meer niet. Werken is een extra'tje, niet een 'moeten'.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:39

Mag ik zeggen dat ik van dit topic een beetje schrik en dat ik heel erg hoop dat je een manier kan vinden om alles weer een beetje leuk te krijgen voor jezelf?
Als eerst zou ik bezig gaan met een studie keuze. VAVO (of in mijn ogen beter nog de reguliere havo) is een mogelijkheid maar ga wel nu al kijken welke HBO opleiding je wil doen, je moet een doel hebben anders raak je weer gedemotiveerd.
En de kosten, daar verbaas ik me wel een beetje over. Zelf studeer aan de universiteit van Twente en daarvoor zit ik op kamers (maandelijkse huur en natuurlijk eten etc). 1 dag in het weekend heb ik een bijbaantje, in de vakanties werk ik vaker. Ik kom ieder weekend 4 uur enkele reis met het OV naar mijn ouders huis en doordeweeks ga ik altijd op de fiets. Ik heb geld gekregen van mijn ouders dat ik gebruik voor mijn collegekosten en verder leen ik niets! Ook ik ga deze zomer op vakantie (wel maar een paar dagen en lettend op de kosten).
Je zegt dat die 15 euro per maand van je scooter niet helpen maar is dat de benzine, belasting en verzekering? En verder, hoe vaak ga je leuke dingen doen alsin uiteten, shoppen, uitgaan etc. Wij koken met een vriendengroep nu vaak zelf en daarna doen we een spel of kijken we een film, zoiets kost je bijna niets en met echte vrienden heb je hele leuke tijden op die manier.
Ik zou het toch eens proberen om wat zuiniger aan te doen en anders toch geld lenen voor je studie. Je kan beter nu goed studeren en straks wat meer verdienen met een leuke baan dan nu heel veel geld denken te hebben door bijbaantjes en dan straks tot je 67 een baantje hebben dat je eigenlijk niet aanstaat.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:43

ik vind dat je ouders hier ook wel een deel in hebben, dat de school niet doet wat die belooft is rot. Maar aan de andere kant jij zit op school en jij moet het doen.
Mijn dochter is 14 en als zij wil gaan werken dan moet ze dat doen, maar har school staat op nr 1.
Mijn dochter gaat altijd met de bus naar school en dat betaal ik natuurlijk. Als ze een scooter heeft straks dan zal ik ook de benzine betalen.
Ik vind school heel belangrijk en als ik zie dat mijn dochter het niet goed doet op school omdat ze geld wil verdienen dan zou ik proberen om met haar een andere oplossing te vinden.
Waarom krijg je geen zakgeld? Stel mijn dochter wil meer uitgeven dan haar zakgeld en een baan zou niet gaan ivm school dan zou ik haar bijvoorbeeld klusjes thuis laten doen.
Misschien ben ik te makkelijk met mijn dochter maar tot d'r 18de vind ik dat ik gewoon voor haar moet zorgen financieel

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:47

ik snap zoiets ook niet.
werk in de vakantie een maand,dan verdien je behoorlijk wat,spaar dit voor tijdens het schooljaar en bv werk nog 1 dagje of half dagje in het weekend,ga wat oppassen,.....
allemaal prima te combineren met school en mss verdien je dan wat minder,maar zoals mensen reeds aangeven,dat is nu gewoon niet je prioriteit.

denk eens bij jezelf,wil je de rest van je leven deze werkjes doen wat je nu doen?(diploma-loos en niet 'vet' betaald?),zoja,dan moet je verderdoen zoals je bezig bent,want een diploma halen zal er dan niet van komen.

als je meer wil,doe dan vooral eerst wat aan je attitude.
met zo'n gedachten kom je er echt niet!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:50

Ja waar zijn je ouder eigenlijk in dit verhaal? Die zouden je toch moeten verbieden om te spijbelen van school?
En kunnen ze je niet financieel helpen? En dan bedoel ik niet per se extra geld geven, maar even met je praten om te zien waar je je geld aan uitgeeft, hoeveel er binnen komt op welke manier op hoe dat allemaal verbeterd kan worden? Houden zij geen oogje in het zeil? Wat vinden ze ervan dat je moet blijven zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:52

Niet altijd leuk misschien, maar geldzorgen zijn nog minder leuk. Even de schouders eronder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:02

Lieshorses schreef:
Ik heb een zip, daar gaat 11 euro in aan een volle tank.
Ik moet op vakantie deze zomer en moet daar ook geld voor sparen, serieus, wat was jullie week budget op je 16e? Ik dacht dat ik met mijn 15 tot 20 euro niet veel opmaaktte

Vakantie is geen moeten, maar willen.

Toen ik 16 was betaalde mijn ouders mijn abonnement voor mijn traject. Dat kostte ze aardig veel geld elke maand. Ik was zo blij met dat gratis reis pasje, dat het mij serieus geen reet uitmaakt of ik moet staan of dat ik kan zitten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:02

Je vroeg eerder wat Steeph zou doen. Ik kan niet voor hem/haar antwoorden maar wel voor mezelf.
Wat ik zou doen in jouw situatie:
- scooter de deur uit en met de f*cking bus
Waarom? Die scooter kost geld, daar moet je voor werken en dat is niet te combineren met school. Dus hup de bus in of op de fiets. Is het fijn met de bus? Nee. Dat ga ik ook niet fijner voor je maken maar het haalt wel de druk van de ketel zodat je het geld van je scooter niet perse hoeft te verdienen.

- Op een houtje bijten
Waarom? Omdat je school belangrijker is dan je meten aan anderen of je steken in kleding die een seizoen hip is. Je school is de basis voor de rest van je leven. Je hebt nu dus een keus:
1. blijf je die onmogelijke baantjes houden en verpest je je school waardoor je je toekomst verkloot en daardoor de rest van je leven op een houtje moet bijten.
2. bijt je nu op een houtje maar zorg je ervoor dat je nu een goede basis legt voor de toekomst zodat je het dan financieel beter hebt.

Ik besef me dat het als 30 plusser makkelijk praten is maar toch is dit wel de manier hoe je er tegenaan moet kijken. Ik ben blij dat mijn ouders mij dat altijd voor ogen hebben laten houden. Als 16-jarige is het moeilijk om een passende en blijvende beroepskeuze te maken maar besef je wel dat de opleiding die je nu doet niet betekend dat je de rest van je leven aan dat vakgebied vast zit. Ik zat op jouw leeftijd ook in een ander vakgebied dan waar ik uiteindelijk in werkzaam geweest ben. En weet je? Op mijn 29e besloot ik dat ik er geen zak meer aan vond en ben me gaan omscholen. Je bent nooit te oud om te leren.

Denk de komende week eens heel goed na waarom je deze opleiding niet leuk vind. Uren achter een laptop vind ik niet echt een overtuigend argument. Ga dus eens écht nadenken wat er niet leuk is. En ga ook nadenken wat er wel leuk is. Je geeft aan dat je met een HBO studie een leukere baan kunt krijgen. Besef je wel dat je nu al problemen hebt met uren achter een laptop hangen en concentreren. Op het HBO is dat nog veel meer aanwezig dan op het MBO. Als je je MBO opleiding al niet kunt combineren met je baantjes dan kun je dat met een HBO studie helemaal vergeten.

Dus kortweg is mijn advies, geld op deze leeftijd is leuk maar op latere leeftijd is het nog veel leuker. Dus fiets die scooter en duik die paar jaartjes de bus in zodat je met je opleiding een basis kunt leggen voor een goede baan waarmee je op latere leeftijd meer geld hebt.

Dat je het verkloot hebt weet je inmiddels wel dat hoef ik je niet nog eens te vertellen denk ik. ;) Wat betreft je ouders, daar kan ik niets van zeggen. Ik moet oordelen op een eenzijdig verhaal, je ouders zullen vast een andere kant hebben. Dus kop op! Schouders eronder en kijk naar je toekomst in plaats van het nu. Succes meid!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:11

Ik heb de reacties niet gelezen, dus excuus als ik het dubbel zeg.
Niet alle MBO opleidingen zijn 3 jaar lang op dezelfde plek stage lopen of na school nog zoveel jaar daar blijven. In mijn opleiding is het gebruikelijk om 3 jaar lang bij dezelfde te blijven, maar er zijn er ook die elk jaar naar een andere plek gaan. Dit geldt volgens mij even goed voor andere opleidingen.
Even navragen op de school waar je de opleiding wilt gaan doen ;)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:14

Wow ik schrik hier best wel van.

Ik heb zelf een mbo 4 opleiding gehaald.
Moest letterlijk alles zelf betalen (collegegeld boeken spullen en alle extra dingen). Woonde wel bij mijn ouders.
Kreeg wel een aanvullende beurs. Maar dit alles was net genoeg om mijn school en zorgverzekering te betalen.
Ik ging nooit shoppen.. nooit uit.. nooit dagje weg. Nooit op vakantie.
Werken naast school had ik echt geen tijd voor en weekendbaantje was ik met mijn 20 jaar te oud voor. (Ja had in een kroeg kunnen werken. Maar dat trek ik niet. Hoe hard ik ook probeer. Ik slaap om 12 uur :'))

Waarom MOET je perse werken?
Vakantie is luxe.
Scooter is luxe.
Kleding/make up is luxe. (Je krijgt het nodige van je ouders)
Met vrienden wat doen is luxe.

Ja dan heb je het maar even niet luxe!
Maar als die studenten die dat wel hebben die hebben of gigantisch rijke ouders. Of een super goed betaalde baan naast school. Of die lenen mega veel bij...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:19

Studententijd is even op een houtje bijten zoals eerder benoemd.

Ik wil ook veel, maar moet ook dingen laten. Maar later heb ik wel een baan wat ik leuk vindt en wat beter verdient dan mijn huidige weekendbaan fulltime.