Tips gezocht: Studeren in Gent v.a. september 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Tips gezocht: Studeren in Gent v.a. september 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:35

Wat een leuk topic.

Hier zelf een Belgische die studeert in Gent. Ga dit jaar verhuizen naar een studentenhuis (oud herenhuis met kamers). Hiervoor had ik een studio samen met mijn vriend, helaas zijn we inmiddels niet meer samen en zag ik het dus niet meer zitten om daar te blijven.

Misschien gezellig om eens te meeten met Bokkers? :D Ik studeer agro- en biotechnologie, optie dierenzorg in Melle.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 16:45

Leuk! Laten we meeten! Ik denk dat ik vlak voor de 25e pas echt intrek (breng mijn spullen ergens komende maand al).

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:04

fienaaa schreef:
Leuk! Laten we meeten! Ik denk dat ik vlak voor de 25e pas echt intrek (breng mijn spullen ergens komende maand al).

Ja, ik denk dat ik tussen 15 en 25 nog wel terugreis naar Nederland. Zou niet weten hoe ik mezelf daar 1,5 week moet vermaken zonder werk, paarden, vriendinnen of studie. :')

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:29

Ik ga ook ik Gent starten maar dan aan de Master. Heb mijn bachelor in Antwerpen gedaan.
Ik ben heel benieuwd hoe Gent gaat zijn en hoe het is om weer met zoveel mensen tegelijk hoorcollege te volgen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:43

Kunnen we samen iets lekkers gaan eten en de stad ontdekken :D

Hier begin ik de 26ste pas. Maar ben wel vrij nog in september.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:51

In de tussentijd kan je natuurlijk ook wat steden in België bezoeken. Antwerpen, Brussel, Brugge... Met een 10-ritten GoPass is dat best goedkoop!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:54

En? Hoe bevalt het? Zijn jullie gisteren nog naar de kickoff gegaan?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:42

NopexD Ben niet zo'n feestbeest haha

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:45

Same here :P Studeren is zo al vermoeiend genoeg haha. Wel leuk, zit een Nederlandse dierengeneeskunde student op mijn studentenkot. Onze richtingen sluiten wel aan dus is fijn om elkaar op die manier te kunnen helpen!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:51

Ik ben ook niet meer de stad in geweest haha, ik ga vanavond wel naar dat openingsfeest van VDK denk ik

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:24

Wel een tipje om volgend jaar als je de tijd hebt even langs te gaan bij de kick off. Ik hou ook niet zo van feestjes, en zou daar dus ook nooit 's avonds te vinden zijn, maar overdag is het student village. Dan zijn er gewoon allemaal promo kraampjes met freebies. (en geef nou toe, welke student wil nou geen zak vol met gratis freebies ;-)

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:30

_Cathalijne schreef:
Wel een tipje om volgend jaar als je de tijd hebt even langs te gaan bij de kick off. Ik hou ook niet zo van feestjes, en zou daar dus ook nooit 's avonds te vinden zijn, maar overdag is het student village. Dan zijn er gewoon allemaal promo kraampjes met freebies. (en geef nou toe, welke student wil nou geen zak vol met gratis freebies ;-)

Oh dat wist ik dus niet, goed te weten :j

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:42

Hoe ziet jullie rooster er uit? :D lange dagen? wonen jullie in de buurt van het campus? Hebben jullie nog een paard meegenomen ofzo?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:31

_Cathalijne schreef:

Oh dat wist ik ook niet haha, thanks voor de tip!

Rooster is flink vol haha, was vandaag wel een beetje gaar aan het einde van de dag.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:00

Oblicaja schreef:
Hoe ziet jullie rooster er uit? :D lange dagen? wonen jullie in de buurt van het campus? Hebben jullie nog een paard meegenomen ofzo?

Lange dagen hier helaas. Eerste 3 weken zijn echt zwaar.. Volgende week 4 dagen van 8u30 tot 18u les, wel geen les op woensdag. De week erna ook donderdag en vrijdag les van 8u30 tot 18u. -O-

Ik besef echt dat ik het luxe leven heb gehad vorig semester/schooljaar. :') Gelukkig wordt het daarna wel weer wat rustiger en zal het 2de semester voor mij sowieso kalmer zijn omdat ik al een groot deel van de 1ste jaars vakken heb gedaan. Afhankelijk van het aantal vakken waarvoor ik geslaagd ben, mag ik bepaalde 2de jaars vakken al opnemen.

Verder 'woon' ik op een dikke 20 minuten met de fiets van de campus. Zelf neem ik de bus..

Paarden staan hier gewoon thuis. Dus ik kan enkel in het weekend/op vrije dagen rijden. Gelukkig kan het mijn paarden geen hol schelen of ik nu met hun rijd of niet. :o

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:11

Fellow schreef:
Rooster is flink vol haha, was vandaag wel een beetje gaar aan het einde van de dag.

Jackytje schreef:
Oblicaja schreef:

Lange dagen hier helaas. Eerste 3 weken zijn echt zwaar.. Volgende week 4 dagen van 8u30 tot 18u les, wel geen les op woensdag. De week erna ook donderdag en vrijdag les van 8u30 tot 18u. -O-

Ik besef echt dat ik het luxe leven heb gehad vorig semester/schooljaar. :') Gelukkig wordt het daarna wel weer wat rustiger en zal het 2de semester voor mij sowieso kalmer zijn omdat ik al een groot deel van de 1ste jaars vakken heb gedaan. Afhankelijk van het aantal vakken waarvoor ik geslaagd ben, mag ik bepaalde 2de jaars vakken al opnemen.

Verder 'woon' ik op een dikke 20 minuten met de fiets van de campus. Zelf neem ik de bus..

Paarden staan hier gewoon thuis. Dus ik kan enkel in het weekend/op vrije dagen rijden. Gelukkig kan het mijn paarden geen hol schelen of ik nu met hun rijd of niet. :o

Aah thanks voor de info :D word bijna een beetje bang.. 0830 tot 18... En daarna nog thuis zitten leren elke dag? Help... Maar na die eerste 3 weken, hoe ziet het er dan uit? Is het nog wat rustiger met hoorcolleges in de examenperiode? Enig idee?

Zijn er ook veel oudere studenten? Ca 25 jaar oud?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 00:08

Voor diergeneeskunde kan je rekenen op zo'n 20 uur les per week. (in het eerste semester 2 hele dagen van 8.30 tot +/- 19.00 met anderhalf uur pauze in de middag, en 2 ochtenden van 8.30 tot 13.00). Daar komen de practica nog bij. (uit het hoofd zo'n 20 uur practica anatomie, 20 uur microscopie, en iets van 10 uur statistiek). Qua uren, als je model-traject-student bent zal de theorie vergelijkbaar blijven tijdens de bachelor, de praktijk uren nemen vanaf het 2e jaar wel toe. Ik ben zelf geen fan van hoorcolleges (krappe collegezaal, klein tafeltje om op te schrijven, en het concentratievermogen van een fruitvliegje). Lessen worden meestal ook opgenomen, dus kijk ze soms wel thuis terug, verder studeer ik vooral aan de hand van de powerpoints, de cursus, handboeken, en practica.

Ik zou er niet op rekenen dat de studie minder druk wordt na 3 weken. Vooral de eerste week(en) is nog veel inroductie. Veelal zaken die je toch wel op het middelbaar gezien hebt, alleen ga je er wat sneller doorheen. Na een week of 2 starten ook de practica, dus dan is je dag automatisch al wat voller gepland. Ik denk dat ik tijdens het semester gemiddeld toch wel tussen de 6-8 uur per dag aan de studie zit (ofwel college/practica/studeren/voorbereiding).

Tijdens de blokperiode heb je geen hoorcolleges. De 1e zittijd loopt van januari tot februari (1e jaar, 1e semester 4 weken, 5 examens), en heb je gemiddeld 1 examen per week. Dan zit je echt wel volle dagen aan de studie (ofwel mijn schema, uur of 8 opstaan, 9 uur aan de studie, uurtje vrij voor de lunch, ,middag studeren, avondeten, en dan 's avonds toch nog een uurtje of 2 klokken met wat eenvoudigere vakken. Lijkt simpel maar zo'n schema 7 weken volhouden (aangezien de blok heel leuk de week voor de kerstvakantie begint) is toch wel pittig). Voordeel is wel dat je verder geen verplichtingen hebt (zelfs het maken van examens is niet verplicht, al is het voor een goede studievooruitgang zeker aan te raden om je examens te maken :o ), dus je hebt alle vrijheid wat betreft het inplannen van je dag.

Wat betreft de leeftijden loopt het heel erg uiteen. De meeste studenten zijn rond de 18/19 jaar in het eerste jaar, maar er zijn ook mensen die later starten, of een carriere switch maken. Ik was zelf 24 toen ik begon, heb daarvoor University College gedaan, en wou eigenlijk altijd geneeskunde gaan doen, maar heb wegens verschillende redenen er uiteindelijk voor gekozen om dat niet te doen. En omdat ik wel heel graag in het medische wou blijven, ben ik na 5 jaar iets anders doen alsnog maar diergeneeskunde gaan doen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn halve essay ;-).

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 01:24

Het lijkt me nog steeds leuk om even te meeten hoor :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:58

Ik ben dan ook geen studente dierengeneeskunde, maar een studente dierenzorg op de HoGent. Dat is niet echt helemaal te vergelijken. Op de Hogeschool gaat het er vaak nét wat rustiger aan toe.

Ik kan mijn roosters zien tot op het einde van het schooljaar, dus mijn uren staan al min of meer vast. Overigens komt daar sowieso nog een vrijstelling bij, al dan niet 2. Na die eerste 3 weken heb ik vooral les van 8u30 tot 15u45 bv. Soms ook maar tot de middag en elke week is er wel eens een vrije dag.

Hier zijn er her en der wel oudere studenten, maar vooral mensen van rond de 18 jaar merk ik. Ikzelf ben 19. (Al valt dat niet op door mijn gestalte. O:) )

Meeten is zeker leuk. Ik wil gerust wel een apart topic aanmaken om evt eens een datum aan te prikken. :))

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:17

_Cathalijne schreef:
Voor diergeneeskunde kan je rekenen op zo'n 20 uur les per...
/.../

Wauw Chathalijne! Dankjewel voor je halve essay!! <3 heel interessant!

Mag ik ook vragen wat jij voor inrichting had op de middelbare school?
Voelde je je ooit een beetje "te oud" in vergelijking met je klasgenoten? Als ik volgend jaar begin ben ik ook 24 :roll:
Heb jij nog een paard ofzo?

Jackytje schreef:
Ik ben dan ook geen studente dierengeneeskunde, maar een studente dierenzorg op de HoGent. Dat is niet echt helemaal te vergelijken. Op de Hogeschool gaat het er vaak nét wat rustiger aan toe.

Ik kan mijn roosters zien tot op het einde van het schooljaar, dus mijn uren staan al min of meer vast. Overigens komt daar sowieso nog een vrijstelling bij, al dan niet 2. Na die eerste 3 weken heb ik vooral les van 8u30 tot 15u45 bv. Soms ook maar tot de middag en elke week is er wel eens een vrije dag.

Aah ik heb al een opleiding (hbo verpleegkunde) achter de rug. Was precies de zelfde tijden ookal was dit in Zweden :D

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 23:35

Oblicaja schreef:
_Cathalijne schreef:
Voor diergeneeskunde kan je rekenen op zo'n 20 uur les per...
/.../

Wauw Chathalijne! Dankjewel voor je halve essay!! <3 heel interessant!

Voelde je je ooit een beetje "te oud" in vergelijking met je klasgenoten? Als ik volgend jaar begin ben ik ook 24 :roll:

Jackytje schreef:

Aah ik heb al een opleiding (hbo verpleegkunde) achter de rug. Was precies de zelfde tijden ookal was dit in Zweden :D

Ik ben ook 24 geworden en ben dit jaar (in Gent) begonnen. Voel me wel een beetje oud maar aangezien er een hoop studenten zijn vind je wel een fijn groepje hoor!! ;)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:17

Oblicaja schreef:
_Cathalijne schreef:

Oblicaja, wat bedoel je precies met inrichting op de middelbare school?
Ik voel met soms wel wat ouder in vergelijking met de andere klasgenoten, vooral als het gaat om ervaring wat betreft het studeren, maar ook wel een beetje qua levenservaring (anderhalf jaar Amerika voor de studie), dus je bent iets meer gewend dan de gemiddelde student die net van de middelbare school afkomt. Aan de andere kant erger ik me er niet aan. Er zijn genoeg oudere studenten waar je aansluiting bij kan vinden :-). Of jongere studenten die heel volwassen zijn voor de leeftijd. En ik ben ook nog jeugdig voor mijn leeftijd ;-)

Ik heb geen eigen paard. Wel een hond die bij mij op kot woont. Een 2 jaar oude Oud-Duitse Herder met energie voor 10, dus daar ben ik wel redelijk wat tijd aan kwijt elke dag :-). Paardrijden doe ik alleen nog in het weekend. ik ga in principe elk weekend naar huis, en heb zaterdag altijd 2 ponies die ik mag rijden.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:44

Oeeh leuk! Ik studeert nu voor mijn vierde en laatste jaar in Gent. Ik zit zelf wel op een studentenhome en ken de stad intussen ook best goed. Als je vragen hebt ofzo hoor ik het graag!

Enkele tips:
- Zet je fiets ACHTER het station als er vooraan geen plaats meer is. Daar is vaak nog veel plaats en riskeer je niet dat je fiets wordt weggehaald.
- In het Citadelpark is een dierenasiel waar je na het betalen van een lidmaatschap (10euro per jaar) elke dag met een hond kan gaan wandelen.
- Als je nog geen fiets hebt kan je er eentje huren bij de fietsenambassade
- In de resto's/kantines hebben ze bekertjes soep voor maar 60 cent
- Niet door de overpoort rijden 's morgens! De straatvegers zijn dan nog niet geweest en het ligt er dan nog vol glas.
- Ga met tram 1 naar flanders expo voor de Flanders Horse Expo ergens deze lente :p
- Als je maandag inkopen gaat doen, doe ze dan 's morgens. Vanaf de middag is het er stormloop.
- Als je geen paard hebt en toch graag wil rijden kan je bij manege de hoefslag in Zwijnaarde eens langsgaan. Daar kan je trouwens ook paarden leasen.

Edit: mijn rooster is een pak minder gevuld, ik heb maar 21u les en vrij op donderdagnamiddag en vrijdag

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:50

Bandaloe schreef:
Handig! Ik ga zeer waarschijnlijk ook naar Gent vanaf september. Vraag mij momenteel vooral af vanaf wanneer het handig is om op zoek te gaan naar een kot. Ik zie dat er nu al veel aangeboden wordt op oa Facebook en daar komen ook veel reacties op, maar vind het bizar vroeg om in april al wat vast te leggen voor september. Wat is nu de beste periode om op zoek te gaan? :)

April is een goed moment om te beginnen zoeken. Je bent liever te vroeg dan te laat met zo'n soort zaken voordat de beste koten er tussenuit zijn gehaald

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:54

SofieHavan schreef:
Echt? Zo onhandig!

Valt goed te doen hoor. UZ en Ledeganck liggen op 2min fietsen van elkaar. Blandijn is meer richting het centrum maar is volgens mij ook maar 5min van Ledeganck. Oehoe is iets lastiger.
Ledeganck heeft trouwens ook een superspooky auditorium. Het is bijna een ravijn! Toen ik er les had en ergens halverwege ging zitten kon ik de prof geeneens zien. Die zat enkele meters onder mij :+

Ohja nog een tip: als je je laptop gaat meenemen naar de les kan je best een verdeelstekker meebrengen zodat je het stopcontact niet opeist. Er zijn een de meeste auditorium hoogstens 5 stopcontacten en wel 100 mensen met laptops.